Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Mja, zou mij niet verrassen als sommige mensen Joost gewoon liever niet zagen optreden, en dat hele geval met die cameravrouw als een godsgeschenk kwam. Goed, de polarisatie nog wat hoger, sterk aangepakt EBU, heel sterk aangepakt. Als het sponsorke roept zeker?

Mja, zou mij niet verrassen als sommige mensen Joost gewoon liever niet zagen optreden, en dat hele geval met die cameravrouw als een godsgeschenk kwam. Goed, de polarisatie nog wat hoger, sterk aangepakt EBU, heel sterk aangepakt. Als het sponsorke roept zeker?
Israel ook geen lid van Europa(pa). Voelden zich mss niet gewenst.

Misschien is het beter om eens een jaar geen eurosong te organiseren en het jaar daarna een nieuwe versie te lanceren met nieuwe regels. Vb:
- zingen in de eigen taal
- live muziek
- je mag niet stemmen op het land waarin je verblijft en waar je afkomstig van bent
- de hoofdstem moet van een man/vrouw zijn, verboden om vervormde stemmen en AI te gebruiken.

Dit filmpje van de Telegraaf waarbij Cornald Maas (NL commentator voor Eurovision) wordt geïnterviewd geeft ook wat duiding:

En dit:

Ik vind het een totaal absurde beslissing.

Laatst bewerkt:
1 generatie, geen idee. Ik ben de EBU niet :)

Om te vermijden dat er in de toekomst een AI, hologram of dergelijke aan mee doet. Toekomst gericht denken ;-)
Die afkomst valt niet te controleren gewoon. Landen met een grote diaspora zullen altijd een voordeel hebben.

Misschien is het beter om eens een jaar geen eurosong te organiseren en het jaar daarna een nieuwe versie te lanceren met nieuwe regels. Vb:
- zingen in de eigen taal
- live muziek
- je mag niet stemmen op het land waarin je verblijft en waar je afkomstig van bent
- de hoofdstem moet van een man/vrouw zijn, verboden om vervormde stemmen en AI te gebruiken.
0.11: dreigende beweging naar de geluidsman!

1 generatie, geen idee. Ik ben de EBU niet :)
Om maar aan te geven dat dat moeilijk te specifieren is en er duizend edge cases zullen zijn.
Om te vermijden dat er in de toekomst een AI, hologram of dergelijke aan mee doet. Toekomst gericht denken ;-)
Fair enough, ik vroeg verduidelijk omdat er dit jaar twee non-binaire personen meedoen. Ik interpreteerde het daarmee allicht fout.

Net effe gekeken op Unibet, Je kan stemmen op de mogelijke winnaar.
Kroatië is topfavoriet direct daarna Israël.
Nederland kun je niet kiezen...

Mensen, vergeet niet dat dit bericht van de NL tv komt, die zijn natuurlijk partijdig en dus zullen ze hun verhaal wel wat afzwakken.
Volledig mee akkoord, maar de enige neutrale partij in dit geval de EBU doet niets anders dan zwijgen. Of ze kunnen of willen er in elk geval zo weinig mogelijk over zeggen. Integendeel daardoor maken ze de hele situatie enkel maar explosiever. Enige dat we al 2 dagen horen is dat er een incident geweest is, dat onderzocht wordt en dat daarom de deelname niet gewenst is. Wat is een incident? Drugs gesnoven zoals over een paar jaar, een glas drank van de Duitse kandidaten omgestoten, iets verkeerd gezegd, iemand een paar slagen op zijn gezicht gegeven, of vermoord? Om maar de meest extreme gevallen van dat spectrum te geven. Dat kan zo veel zijn. Enige dat we weten is de verklaring van Avro en de politie dat het niets fysieks was. Wat als volgende week de rechter zegt: er is niets strafbaar gebeurd? Dan staat de EBU daar met zijn mond vol tanden en is NL onterecht geweerd. Ik denk dat een deelname onder voorbehoud het enige was dat voor het minste deining zou gezorgd hebben om hem het voordeel van de twijfel te geven. Ook al omdat er een hele schijn van partijdigheid gecreëerd wordt en er al een hele week ook meldingen van andere landen zijn. Nu is het hele gebeuren van vanavond een ongeleid projectiel met een heleboel artiesten die misschien dingen uitsteken/boodschappen brengen die niet gewenst zijn. Publiek die wel eens zijn voorkeur duidelijk zou laten blijken, want dat was de voorbije dagen ook al duidelijk. Puntengevers die al weigeren om dat nog te doen.

De EBU kan nu moeilijk zeggen dat Joost terug mag meedoen vanavond, diene gaat los winnen door al die commotie.

Als die reden effectief zo blijkt te zijn, zie ik nog wel andere kandidaten plots niet meer optreden vandaag.

Op welke manier denk je dan? Dat Joost meer gedaan heeft? Dat er andere motieven zijn?
Ik weet niet op welke manier. Maar uitsluiting is toch erg verregaand als men dan aan de andere kant beweert dat het niet fysiek was en gewoon een camera naar beneden geduwd was.
Ik zeg nogmaals, het is een indruk, geen zekerheid.

Ierse deelneemster

Over the last few days I have raised multiple complaints to the EBU regarding instances I have experienced this week. Earlier today they confirmed to my delegation in front of others that KAN's commentator had broken the rules of conduct during the Eurovision Semi-Final 1.

I have been patiently waiting to hear what action is set to be taken by the EBU following this rule break. I have since seen a statement by EBU Director General Noel Curran which contradicts this earlier confirmation. I am still waiting for an official update from the EBU.

Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat hier toch meer aan de hand moet zijn.
Ja het is niet zo moeilijk he. Israël is hoofdsponsor van Eurovisie (Morrocanoil is Israëlisch). Joost geef een lastige opmerking op het interview met de Israëlische zangeres en gedraagt zich tout court nogal combattief (oa zich verstoppen onder de NL vlag). Israël/de Israëlische sponsor vindt dat niet leuk en oefent druk uit op EBU om er iets aan te doen. En dan is het gewoon een stok vinden om de hond mee te slaan en hup, gediskwalificeerd. Zie al die eerdere communicatie van de EBU waar ze zo de nadruk legden dat Joost iets had gedaan met een VROUWELIJKE medewerkster, terwijl het geslacht dus duidelijk irrelevant is. Toen is de framing al begonnen.

Terug
Bovenaan