Ik zal on topic blijven: laat me gerust iets weten wanneer mensen gelukkig zouden zijn als de dokter in het ziekenhuis zegt: proficiat, zwangere "ouder", u krijgt een kind van body type 1! alsof een normaal mens zou weten wat dat betekent.
Ik zag in 2023 eens een interview met Russische mensen op straat en hoe zij naar het Westen en de oorlog in Oekraïne keken. Er kwam een oudere dame in voor die vurig de Russische staat verdedigde omdat Rusland het enige land was dat klassieke waarden verdedigde. Als voorbeeld gaf ze dat in de rest van Europa geen moeders en vaders meer bestonden, alleen 'ouder 1' en 'ouder 2'.
Ook las ik rond die tijd één of ander opiniestuk over hoe we moederdag of vaderdag moeten vervangen door familiedag, en was er ergens een school in het hol van pluto dat dat effectief gedaan heeft.
Dat was twee jaar geleden. Het is ongelofelijk hoe profetisch het was. Gisteren heb ik nog maar mijn 'ouder 2' een gelukkige 'ouder 2'-dag gewenst. De persoon die ooit op het idee kwam om die woorden te vervangen op officiële documenten zodat LGBT-adoptieouders geïncludeerd zouden worden, had duidelijk geen idee dat het slippery slope naar een woke dystopie zou worden.
Om het op een minder sarcastische manier te zeggen: Het is niet omdat je ergens een aantal onnozele initiatieven van enkelingen ziet dat dat betekent dat de maatschappij nu een onomkeerbare kentering richting de complete waanzin aan het maken is.
We maken nogal snel de fout de wereld in twee kampen te delen; Woke en Anti-woke. Ik stoor me zelf duidelijk meer aan anti-woke dan aan woke wat waarschijnlijk iets over mij en mijn maatschappijbeeld verraadt, maar ik ben heus niet van plan mijn haar roze te verven, mijn pronouns in eenderwelk online profiel te verkondingen, of aan zelfkastijding te doen wegens mijn witte cis/hetero/mannelijkheid.
Woke voor mij is: De taal die tieners twintigers vandaag de dag gebruiken om te tonen dat ze maatschappelijk geëngageerd zijn en onrechtvaardige systemen willen aanpakken. Dat is een fase. Iedere jongere verdient het om wereldverbeteraar te willen spelen en gaandeweg de complexiteiten en nuances van de menselijkheid te ontdekken. Elke generatie vindt zijn eigen strijd. De onnozele uitwassen van wat woke is gaan er gewoon uit na x aantal jaar. Woke is heus geen maatschappijbedreigend iets. Uiteindelijk blijven misschien een aantal dingen over die de wereld wat inclusiever maken en 95% gaat hoogstwaarschijnlijk de vuilbak van de geschiedenis is.
Gamepublishers die daarop inspelen door 'woke' elementen in hun games te steken enten zich gewoon op wat op dat moment de tijdsgeest is onder de (meestal) jongeren aan wie ze games verkopen. Binnen tien jaar is er een nieuwe hype en is woke al grotendeels vergeten.