Inclusiviteit in de politiek: representatie van mensen met een verstandelijke beperking

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE

Ik vang wel wat kritische stemmen op die zeggen dat hij verkozen is geraakt uit sympathie, wat ook wel ten dele waar zal zijn, maar ik vind het eigenlijk helemaal geen kwalijke zaak dat er meer mensen mensen met een beperking op het politieke niveau zullen meedraaien. Hij zal uiteindelijk wel door genoeg mensen omringd worden, en zo iemand kan ook waardevolle inzichten met zich mee brengen die anders misschien minder snel belicht zullen worden bij het nemen van beslissingen op bestuursniveau. Het zal dan ook niet verbazen dat hij zich vooral wil inzetten voor thema's die dicht bij zijn eigen leefwereld staan:

“Ik wil me inzetten tegen pesten en voor gelijke kansen. Ik wil vrijwilligerswerk aanmoedigen en dat administratief eenvoudiger maken. Ik wil ook werkgevers die werk geven aan personen met een beperking beter ondersteunen. En ik wil graag meer interactie tussen G-activiteiten en andere activiteiten”
Wat vinden jullie ervan dat mensen met een verstandelijke beperking ook mee kunnen besturen?

Ik vang wel wat kritische stemmen op die zeggen dat hij verkozen is geraakt uit sympathie, wat ook wel ten dele waar zal zijn, maar ik vind het eigenlijk helemaal geen kwalijke zaak dat er meer mensen mensen met een beperking op het politieke niveau zullen meedraaien. Hij zal uiteindelijk wel door genoeg mensen omringd worden, en zo iemand kan ook waardevolle inzichten met zich mee brengen die anders misschien minder snel belicht zullen worden bij het nemen van beslissingen op bestuursniveau. Het zal dan ook niet verbazen dat hij zich vooral wil inzetten voor thema's die dicht bij zijn eigen leefwereld staan:

Wat vinden jullie ervan dat mensen met een verstandelijke beperking ook mee kunnen besturen?
Dubbel. Je zou nog kunnen argumenteren dat op gemeentelijk niveau dat allemaal wel meevalt maar het is een stem in de besluitsvorming die makkelijk gemanipuleerd kan worden.
Maar anderzijds wordt die omringd door wie? Hoogstwss een andere verkozene, iemand die goed potten kan pakken op cafe/trakteren en een joviale sociale kerel is maar als je die mens zijn verstand in nen vogel zou steken vliegt hij achteruit bij wijze van spreken.
Nee gemeentepolitiek heb ik altijd een raar beestje gevonden. Ik heb dat gevoel omdat je de meeste mensen wel kent die op de lijsten staan en dan denk ik toch vaak van... mja mss is die luidruchtige kassierster van de colruyt toch niet iemand die over de budgetten moet gaan. Of is die andere met alcoholslot, rijverbod en de hele rimram aan ongevallen niet de beste persoon om subsidies gaan uit te delen....

bovenstaande voorbeelden zijn zuiver indicatief en hebben zeker geen grond van waarheid in de huidige equipe van mijn gemeente :unsure:

Ik woon in Heist-op-den-Berg.
Een paar punten:
1) zijn standpunten zijn geen gemeentebevoegheden.
2) beslissingen nemen vraagt enige mentale capaciteiten. Je wil toch evengoed geen chirurg met down-syndroom?
3) hij krijgt een buddy, wie gaat die betalen?
4) iemand met down is enorm makkelijk te overtuigen voor uw zaak. Dit werkt vriendjespolitiek enorm in de hand.

Dubbel. Je zou nog kunnen argumenteren dat op gemeentelijk niveau dat allemaal wel meevalt maar het is een stem in de besluitsvorming die makkelijk gemanipuleerd kan worden.
Maar anderzijds wordt die omringd door wie? Hoogstwss een andere verkozene, iemand die goed potten kan pakken op cafe/trakteren en een joviale sociale kerel is maar als je die mens zijn verstand in nen vogel zou steken vliegt hij achteruit bij wijze van spreken.
Nee gemeentepolitiek heb ik altijd een raar beestje gevonden. Ik heb dat gevoel omdat je de meeste mensen wel kent die op de lijsten staan en dan denk ik toch vaak van... mja mss is die luidruchtige kassierster van de colruyt toch niet iemand die over de budgetten moet gaan. Of is die andere met alcoholslot, rijverbod en de hele rimram aan ongevallen niet de beste persoon om subsidies gaan uit te delen....

bovenstaande voorbeelden zijn zuiver indicatief en hebben zeker geen grond van waarheid in de huidige equipe van mijn gemeente :unsure:
Hij heeft een persoonlijke buddy die hij al langer kent. Jouw bezorgdheid gaat dan eerder over de mensen die hem omringen dan over hem zelf, of hoe moet ik dat begrijpen? Door hem die opportuniteit te ontzeggen, ga je niet ineens meer capabele mensen in het bestuur krijgen. Je werkt toch nog altijd met een groep mensen een beleid uit. Ik zie hem daarin niet per se een andere rol spelen dan de rest: hij is 1 stem die input kan brengen die anders misschien minder snel gehoord zal worden.

Het punt hierboven over de vriendjespolitiek vind ik wel terecht, daar had ik zelf nog niet op die manier bij stilgestaan.

Hij heeft een persoonlijke buddy die hij al langer kent. Jouw bezorgdheid gaat dan eerder over de mensen die hem omringen dan over hem zelf, of hoe moet ik dat begrijpen? Door hem die opportuniteit te ontzeggen, ga je niet ineens meer capabele mensen in het bestuur krijgen. Je werkt toch nog altijd met een groep mensen een beleid uit. Ik zie hem daarin niet per se een andere rol spelen dan de rest: hij is 1 stem die input kan brengen die anders misschien minder snel gehoord zal worden.

Het punt hierboven over de vriendjespolitiek vind ik wel terecht, daar had ik zelf nog niet op die manier bij stilgestaan.
Die buddy geeft ook een democratisch probleem he. Want die kan gewoon de stem van de persoon met down misbruiken om zijn eigen (niet-verkozen) agenda door te duwen in de gemeenteraad. Er heeft niemand gestemd op de buddy...

Daarnaast is deze persoon (imo) duidelijk verkozen door een sympathiestem. Hij stond op plek 17 op de lijst ofzo, maar door het gebrek aan deftige gemeentepolitiek in onze gemeente (zie andere thread) gaan er gewoon veel mensen gedacht hebben "ochja, dan heeft die ook een stem gekregen!".
De voorzitter van Vooruit hier heeft zelfs letterlijk gezegd dat het niet de bedoeling is dat hij ooit verkozen zou raken...

Er is nog wel een spectrum binnen Down syndroom, maar over het algemeen gaat dat toch gepaard met een laag IQ. Dus ja, een mening geven over zaken is prima, maar je kan toch ook niet met al te complexe problemen afkomen. Los daarvan lijkt het met wel fascinerend om zo iemand in vergaderingen te hebben, bv. omdat die misschien zonder schroom de 'elephant in the room' zal durven te benoemen.

Misschien is het te simplistisch, maar ik zou denken dat het te vergelijken valt met een kind van 10-12 jaar oud als verkozene te hebben. (vergelijkbaar qua IQ als ik met niet vergis) Dat kan ook een mening geven, maar oplossingen bedenken voor complexe problemen zal niet lukken. En zoals iemand hierboven al zei: meer beïnvloedbaar... eigenlijk komen de andere verkozenen in die gemeente nu ongewild in een soort machtsrelatie terecht.

Naar mijn mening kan het, maar enkel tot op een zeker niveau (gemeentelijk dus), en niet in een hogere functie.
Het is natuurlijk sowieso iets heel uitzonderlijks.

Het is een boutade, ik weet het, maar naar mijn ervaring zijn er véél gemernteraadsleden die intellectueel niet capabel zijn om beslissingen van enige complexiteit te nemen en/of extreem vatbaar zijn voor manipulatie. Als IQ of EQ een maatstaf wordt voor deelname aan bestuur, dan vallen er velen af.

Het is een boutade, ik weet het, maar naar mijn ervaring zijn er véél gemernteraadsleden die intellectueel niet capabel zijn om beslissingen van enige complexiteit te nemen en/of extreem vatbaar zijn voor manipulatie. Als IQ of EQ een maatstaf wordt voor deelname aan bestuur, dan vallen er velen af.
Dat klopt, maar IQ is een gausscurve, en mensen met Down zitten helemaal aan de linkerkant. De mensen die jij oncapabel noemt (geen ongelijk trouwens) zitten wss iets links tov het gemiddelde. Daar zit echt nog wel een enorm verschil.

Belachelijk dit. Sorry maar die mensen moet je als maatschappij beschermen. Nu krijgt zo iemand beslissingsmacht. Ik vind dit totaal niet kunnen.

En wie denkt nu "een mentaal gehandicapte is voor mij de beste vertegenwoordiging"? Ik zie dit als een belgenmop

Ben hier volledig tegen... In onze gemeente kwam er ook een persoon met een verstandelijke beperking op, hij is gelukkig niet verkozen... Begrijp me niet verkeerd, we kennen hem, hij passeert geregeld in de basisschool van onze kinderen om daar te helpen en het is een crème van een kerel. Maar dat betekent niet dat hij mee in het bestuur van onze gemeente zou moeten zitten, ik kan me inbeelden dat hij in 95% van de kwesties die er besproken zouden worden gewoon niet zou mee kunnen om het te verstaan.

Dat is gelijk die overleden persoon die op de lijst gehouden werd en ook effectief verkozen werd... Wtf?! Mooi sentiment maar nu wordt haar plaats gewoon door iemand anders overgenomen, wat voor nut had die stem dan vraag ik me af.

Akkoord, maar zoals @anders. zegt is dat nog wel een ander niveau.
Volgens wikipedia hebben de slimste downsyndroom mensen een IQ tussen 50 en 69. Dat is een mentale leeftijd tussen 9 en 12.
Van wat ik vind voor de 'standaardpopulatie' heeft ongeveer 2% een IQ onder de 70.

(in het opzoeken trouwens gestoot op het interessante weetje dat een IQ van 70 een soort grens is in sommige staten in de VS om geen doodstraf te mogen opleggen)

Laatst bewerkt:
Deze groep moet gehoord worden, maar in geen geval deel uitmaken om beslissingen te nemen. Ik wil nu niet bot overkomen maar dit is toch meerdere bruggen te ver, kunnen we evengoed kleuters en peuters laten deel uitmaken van de bestuurlijke macht, die zijn trouwens in grote getale aanwezig in de maatschappij.

Deze groep moet gehoord worden, maar in geen geval deel uitmaken om beslissingen te nemen. Ik wil nu niet bot overkomen maar dit is toch meerdere bruggen te ver, kunnen we evengoed kleuters en peuters laten deel uitmaken van de bestuurlijke macht, die zijn trouwens in grote getale aanwezig in de maatschappij.
Volgens mij is er wel een minimumleeftijd van 18 jaar.

Iedereen die op een lijst staat, kan verkozen worden. Zo simpel is het. Dan moet men maar die mensen er niet op zetten. Er zijn geen regels zoals een minimum IQ. Mensen hebben er op gestemd, dus verdient hij zijn plaats. De gevolgen zijn voor de gemeenteraad.

Volgens mij is er wel een minimumleeftijd van 18 jaar.

Iedereen die op een lijst staat, kan verkozen worden. Zo simpel is het. Dan moet men maar die mensen er niet op zetten. Er zijn geen regels zoals een minimum IQ. Mensen hebben er op gestemd, dus verdient hij zijn plaats. De gevolgen zijn voor de gemeenteraad.
De vraag is niet "kan hij volgens de regels verkozen worden". De vraag/discussie is, ben je akkoord dat de regels zijn dat hij verkozen kan worden...

Dat het kán klopt. Maar daar gaat het niet over.

De vraag is niet "kan hij volgens de regels verkozen worden". De vraag/discussie is, ben je akkoord dat de regels zijn dat hij verkozen kan worden...

Dat het kán klopt. Maar daar gaat het niet over.
Voor mij ook niet , maar het kan dus wel. Maar hoe zet je dat in de regels? Of hoe zet je dat in de regels zonder commotie te scheppen?

Eigl is het gewoon de schuld van die partij die dat wel een goed idee vond.

663 voorkeursstemmen (staat daarmee 15e in Heist-op-den-Berg).
Blijft toch heel erg straf vind ik, gezien hij pas op plaats 17 stond in de CD&V partijlijst.

Akkoord, maar zoals @anders. zegt is dat nog wel een ander niveau.
Volgens wikipedia hebben de slimste downsyndroom mensen een IQ tussen 50 en 69. Dat is een mentale leeftijd tussen 9 en 12.
Van wat ik vind voor de 'standaardpopulatie' heeft ongeveer 2% een IQ onder de 70.

(in het opzoeken trouwens gestoot op het interessante weetje dat een IQ van 70 een soort grens is in sommige staten in de VS om geen doodstraf te mogen opleggen)
Dat snap ik hé, maar als je niet wil dat die mensen op een lijst gaan staan, dan moet je die (voor een deel) uit hun burgerrechten ontzeggen. En doe je dat dan op basis van hun diagnose - wetende dat er daar dus ook gradaties in zijn -, of van hun IQ? En indien op basis van IQ, waar trek je dan de grens? En ga je dan iedere kandidaat een IQ-test laten afnemen?

Maar de essentie is niet hun IQ, EQ of diagnose, de essentiële vraag is: zijn ze capabel om complexe situaties te begrijpen en beslissingen te nemen? In dat geval zeg ik u: er lopen heel wat gemeenteraadsleden rond in dit land die daar niet toe in staat zijn, en die ik eerlijk gezegd er nog minder tot vertrouw om tot beslissingen te komen die goed zijn voor de gemeente dan sommigen met Down.

Voor mij ook niet , maar het kan dus wel. Maar hoe zet je dat in de regels? Of hoe zet je dat in de regels zonder commotie te scheppen?

Eigl is het gewoon de schuld van die partij die dat wel een goed idee vond.
Je moet dat ook niet reguleren. Partijen moeten gewoon eens stoppen met hun publiciteitsdrang. De enige reden dat hij op de lijst stond, was om in de krant te komen. Nuja, in andere gemeentes zijn doden verkozen...
663 voorkeursstemmen (staat daarmee 15e in Heist-op-den-Berg).
Blijft toch heel erg straf vind ik, gezien hij pas op plaats 17 stond in de CD&V partijlijst.
663 man die dacht van de 22000 stemmers he. Dat zijn letterlijk de mensen die dacht "ocharme, ik weet toch niet op wie te stemmen, dus zal die jongen een stem geven".

Terug
Bovenaan