Eerste verkozene ooit in ons land met syndroom van Down in Heist-op-den-Berg: "Hij is overdonderd door het succes" | VRT NWS Nieuws
In Heist-op-den-Berg is Nicolas Vanwinsen, een kandidaat met het syndroom van Down, verkozen. Hij stond op de 17e plaats van de CD&V-lijst en behaalde 663 voorkeurstemmen. Vanwinsen is de eerste verkozene in ons land met het downsyndroom.
Ik vang wel wat kritische stemmen op die zeggen dat hij verkozen is geraakt uit sympathie, wat ook wel ten dele waar zal zijn, maar ik vind het eigenlijk helemaal geen kwalijke zaak dat er meer mensen mensen met een beperking op het politieke niveau zullen meedraaien. Hij zal uiteindelijk wel door genoeg mensen omringd worden, en zo iemand kan ook waardevolle inzichten met zich mee brengen die anders misschien minder snel belicht zullen worden bij het nemen van beslissingen op bestuursniveau. Het zal dan ook niet verbazen dat hij zich vooral wil inzetten voor thema's die dicht bij zijn eigen leefwereld staan:
Wat vinden jullie ervan dat mensen met een verstandelijke beperking ook mee kunnen besturen?“Ik wil me inzetten tegen pesten en voor gelijke kansen. Ik wil vrijwilligerswerk aanmoedigen en dat administratief eenvoudiger maken. Ik wil ook werkgevers die werk geven aan personen met een beperking beter ondersteunen. En ik wil graag meer interactie tussen G-activiteiten en andere activiteiten”