Internet zonder kabel

striker

Member
Hallo

Kleine situatieschets: mijn schoonmoeder verhuist binnenkort naar een zorgunit (soort van Tiny house) in de tuin van mijn schoonbroer. Elektriciteit is hier uiteraard voorzien, maar er zijn geen netwerkaansluitingen. Ze zou hier wel graag naar tv kunnen kijken. Aangezien ikzelf niet al te veel ken van netwerken, heb ik wat opgezocht, maar dacht toch even hier te vragen of mijn 'oplossing' de meest logische is:

Ik dacht een MIFI-router te installeren, met een (data only?) simkaart om een WIFI-signaal te creëren, waar ze haar smart-tv mee kan verbinden om op deze manier naar tv kan kijken via VRT-MAX enz. Ik had deze router op het oog, maar vroeg me af of 150mbps voldoende is om te streamen, of dat ze dan beter voor het 300mbps zou gaan (dit model dan). Ze gebruikt geen laptop of pc, dus WIFI is echt enkel nodig voor haar tv (een 5G model lijkt me dus te duur voor wat ze nodig heeft).

Ook vroeg ik me af of jullie een suggestie hebben welke provider ik hier best voor kies. Momenteel is ze voor alles bij Proximus, maar dit maakt haar niet uit. Bij veel providers, zie ik precies ook slechts databundels tot 8GB, of ongelimiteerd in een pack. Suggesties zijn dus zeker welkom welke ik best zou nemen.

Alvast bedankt om mee na te denken :)

(Ik ga ervan uit dat je mama geen eigen elektriciteits aansluiting heeft , maar komende van je broer) Je kan perfect internet van het huis van je broer via elektriciteit laten toekomen bij haar. (via een powerline). Dat gaat redelijk vlot, en je lan er voor zorgen de ontvanger (dus in je mama tiny house) dit ook meteen een wifi signaal geeft voor haar andere toestellen. Het voordeel is dat zij geen aparte aansluiting (abo) nodig heeft.

(Ik ga ervan uit dat je mama geen eigen elektriciteits aansluiting heeft , maar komende van je broer) Je kan perfect internet van het huis van je broer via elektriciteit laten toekomen bij haar. (via een powerline). Dat gaat redelijk vlot, en je lan er voor zorgen de ontvanger (dus in je mama tiny house) dit ook meteen een wifi signaal geeft voor haar andere toestellen. Het voordeel is dat zij geen aparte aansluiting (abo) nodig heeft.

Bedankt voor de tip, lijkt me inderdaad minder omslachtig. Dit gaan we zeker proberen!

Waarom niet gewoon Tadaam of mobile vikings via 4G/5G? Kan je toch perfect mee TV kijken.
dat is toch veel duurder dan een setje van 60 euro waarmee je nooit hierna nog abo moet betalen of dergelijke? ook gewoon geen datacap en wifi in haar huis. Waarom zou je 100€ per jaar internet ofzo nemen extra bovenop het internet abo van het huis?

Ik zou, in volgorde, proberen:
- Powerlines tussen het huis en de tiny house. Je kan hier vaak 80-150Mbps mee verwachten als de afstand niet te groot is en de bekabeling in het huis niet te complex.
- Point to Point wifi voor een wireless bridge: 1 AP in't huis, een 2e in de tiny house. Met wat degelijke setup en line of sight haal je ook 80-150mbps mee voor een relatief beperkte opstelling
- Mifi router

Ik heb alle 3 de setups al uitvoerig gebruikt. 1 en 2 hebben geen issue met datalimieten en vergen geen extra abonnement maar kosten doorgaans wat meer aan hardware.
Optie 3 kan je best doen door een extra sim te vragen bij een gezinsabo dat een shared datapool heeft. Dan is het niet zo moeilijk om 40-100GB per maand te hebben en daar kom je op 1080p tv een eind mee. 4K tv gaat niet lang over Mifi, dat kost te veel data.

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar optie 2 met Unifi materiaal voor de beste combinatie van snelheid en uptime, maar ik heb ook nog een MiFi router draaien op een afgelegen plek.

Kostprijs van setups
1) +- 100 euro
2) vanaf 250 euro
3) +-50 euro voor 4G + abo

dat is toch veel duurder dan een setje van 60 euro waarmee je nooit hierna nog abo moet betalen of dergelijke? ook gewoon geen datacap en wifi in haar huis. Waarom zou je 100€ per jaar internet ofzo nemen extra bovenop het internet abo van het huis?

Omdat je vaak er niet komt met een setje van 60 euro, ik zou sowieso wel deftig materiaal nemen. En de powerlines moeten sowieso op dezelfde fase zitten, behalve als je zo een adapter in de kast plaatst die alle N-geleiders aan elkaar koppelt, maar of je dat wil is een 2de.

Heb dat tot een paar jaar geleden gehad en vond dat toch behelpen, er zijn tegenwoordig betere systemen maar die geraken niet zo goed door dikke isolatielagen/triple glas wat in een nieuwbouw toch de standaard is. En dan nog eens door een wellicht geisoleerd tiny house.

Laatst bewerkt:
Ik zou, in volgorde, proberen:
- Powerlines tussen het huis en de tiny house. Je kan hier vaak 80-150Mbps mee verwachten als de afstand niet te groot is en de bekabeling in het huis niet te complex.
- Point to Point wifi voor een wireless bridge: 1 AP in't huis, een 2e in de tiny house. Met wat degelijke setup en line of sight haal je ook 80-150mbps mee voor een relatief beperkte opstelling
- Mifi router

Ik heb alle 3 de setups al uitvoerig gebruikt. 1 en 2 hebben geen issue met datalimieten en vergen geen extra abonnement maar kosten doorgaans wat meer aan hardware.
Optie 3 kan je best doen door een extra sim te vragen bij een gezinsabo dat een shared datapool heeft. Dan is het niet zo moeilijk om 40-100GB per maand te hebben en daar kom je op 1080p tv een eind mee. 4K tv gaat niet lang over Mifi, dat kost te veel data.

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar optie 2 met Unifi materiaal voor de beste combinatie van snelheid en uptime, maar ik heb ook nog een MiFi router draaien op een afgelegen plek.

Kostprijs van setups
1) +- 100 euro
2) vanaf 250 euro
3) +-50 euro voor 4G + abo
Ik ben het hier mee eens. Powerlines zal de beste oplossing zijn en een WiFi bridge is zeker ook een goeie oplossing. 4G WiFi routertje zou ik vermijden al de pest. Dat is veel te afhankelijk van de ontvangst in de tiny house en kan heel hard fluctueren

Bij mij zijn powerlines minder stabiel gebleken dan een higher end WiFi bridge. Ik heb in huis zelf ook 1 plek waar geen UTP ligt en waar dat moeilijk te organiseren is zonder breekwerken. Daar lag eerst een Devolo verbindingen, naar nu dus een Unifi setup (niet met dedicated bridge devices, maar met mid-tier AP's) en dat is sneller en stabieler, met een licht hogere ping vergeleken met powerline.

Het is uiteindelijk gelukt met de powerline. Voor de zekerheid de tv wel verbonden met de kabel en niet via wifi en dit is voldoende voor Netflix en de tv-apps (VRT Max en VTM go).

Hartelijk dank voor de hulp allemaal!

Terug
Bovenaan