Investeren in Buitengewoon Onderwijs

het aangehaalde artikel is ouder, en er zijn al snel oplossingen gevonden voor die personen
Zorg & Welzijn is triestig gesteld in Vlaanderen. Er is op dat vlak veel miserie. https://sociaal.net/opinie/wachten-meer-wachten-langer-wachten/
Cd&v leverde de voorbije jaren minister van zorg en welzijn. NVA wilt puur hun begroting in orde(zie je wel dat vlaanderen werkt en federaal niet), maar hoe zit het met departement zorg? Daar gaat het van kwaad naar erger. Er mag gerust een extra buitengewoon onderwijs komen, kinderen die 2u heen en 2u terug in een bus zitten, dit is toch geen Vlaanderen van 2024? https://www.demorgen.be/nieuws/kind...wijs-veel-ouders-zijn-wanhoop-nabij~ba91c515/
Ik hoop dat Cd&v en vooruit voet bij stuk houden. NVA is toch zéér asociaal.

Er mag gerust een extra buitengewoon onderwijs komen, kinderen die 2u heen en 2u terug in een bus zitten, dit is toch geen Vlaanderen van 2024? https://www.demorgen.be/nieuws/kind...wijs-veel-ouders-zijn-wanhoop-nabij~ba91c515/
Ik hoop dat Cd&v en vooruit voet bij stuk houden. NVA is toch zéér asociaal.
Er mag gerust eens naar de ouders gekeken worden
Die kunnen namelijk dichter bij de school gaan wonen ipv te verwachten dat een ander alles oplost
Je kan school 100km verderop kiezen bv he (of men moet dat systeem ook aanpassen al)

Die kunnen namelijk dichter bij de school gaan wonen ipv te verwachten dat een ander alles oplost
Je kan school 100km verderop kiezen bv he (of men moet dat systeem ook aanpassen al)
Alsof die ouders zoveel keuze hebben. Als er een buitengewone school op +/- 25km afstand gekozen wordt, is dat puur omdater in de buurt geen andere school OF plaats heeft OF het geschikte onderwijs biedt.
En bij mijn weten is er sowieso een max afstand waarbij de schoolbussen de leerlingen gaan ophalen. Deze ganse post is serieus op flessen getrokken.

cliché argument terwijl de bussen ook vol zitten met gasten die op 15 a 20 minuten van school wonen, maar er zitten ook andere leerlingen in de bus en door eerst te passeren bij de rest wordt 20minuten een rit van 2u. Het is niet enkel een kwestie van "in het hol van pluto" te wonen.
Ik vind het ook straf dat er gemeenten zijn die wel groot genoeg zijn om een ziekenhuis te hebben, maar geen buitengewoon onderwijs(in mijn gemeente is dat het geval alvast).

En soms, wonen de ouders wel in de buurt van hun gewenste buitengewoon onderwijs, maar hebben zij daar geen plaats en moeten ze verderop kijken.

Vlaanderen is méga asociaal. De bedoeling van de staatshervormingen was dacht ik om het geld die federaal werd gespendeerd beter te beheren. In de praktijk worden er geen investeringen gedaan in onderwijs, openbaar vervoer, kinderopvang, welzijn, etc....Nee dat geld gaat gewoon in de talloze en eindelijke aantal agentschappen dat vlaanderen heeft, of naar bedrijfssubsidies of gewoon in hun eigen zak. Triestig. Nooit meer NVA, partij van fils a papa's

Alsof die ouders zoveel keuze hebben. Als er een buitengewone school op +/- 25km afstand gekozen wordt, is dat puur omdater in de buurt geen andere school OF plaats heeft OF het geschikte onderwijs biedt.
En bij mijn weten is er sowieso een max afstand waarbij de schoolbussen de leerlingen gaan ophalen. Deze ganse post is serieus op flessen getrokken.
Volgens mij kies je type school binnen bepaald net en alleen die dichtste bij is krijg je 'gratis' vervoer

Maar je kan dus in de panne gaan wonen en school in Brasschaat nemen dat aan voorwaarden voldoet!

En ja heb buren die recent verhuisd zijn om dichter bij de school te wonen

Maar zoals je het in je vorige post voorstelde was het een groot probleem dat bij de ouders lag. Nu stel je enkel maar dat het mogelijk is en neem je een extreem -mogelijk- voorbeeld.

Een post triestig noemen zet je eigen argumentatie geen kracht bij, een goede onderbouwing en bronvermelding des te meer.
cliché argument terwijl de bussen ook vol zitten met gasten die op 15 a 20 minuten van school wonen, maar er zitten ook andere leerlingen in de bus en door eerst te passeren bij de rest wordt 20minuten een rit van 2u. Het is niet enkel een kwestie van "in het hol van pluto" te wonen.
Ik vind het ook straf dat er gemeenten zijn die wel groot genoeg zijn om een ziekenhuis te hebben, maar geen buitengewoon onderwijs(in mijn gemeente is dat het geval alvast).

En soms, wonen de ouders wel in de buurt van hun gewenste buitengewoon onderwijs, maar hebben zij daar geen plaats en moeten ze verderop kijken.

Vlaanderen is méga asociaal. De bedoeling van de staatshervormingen was dacht ik om het geld die federaal werd gespendeerd beter te beheren. In de praktijk worden er geen investeringen gedaan in onderwijs, openbaar vervoer, kinderopvang, welzijn, etc....Nee dat geld gaat gewoon in de talloze en eindelijke aantal agentschappen dat vlaanderen heeft, of naar bedrijfssubsidies of gewoon in hun eigen zak. Triestig. Nooit meer NVA, partij van fils a papa's

We spenderen VEEL meer geld dan meeste andere landen aan onderwijs, openbaar vervoer is spotgoedkoop (en ook daar spendeert overheid veel geld aan),
bedrijfssubsidies zijn vooral voor sectoren als dienstencheques

Uw post is triest en compleet fout

Volgens mij kies je type school binnen bepaald net en alleen die dichtste bij is krijg je 'gratis' vervoer

Maar je kan dus in de panne gaan wonen en school in Brasschaat nemen dat aan voorwaarden voldoet!

En ja heb buren die recent verhuisd zijn om dichter bij de school te wonen
Fijn voor uw buren maar dat dat voor veel mensen geen optie is, lijkt mij toch vrij evident. Zij het om financiële redenen of lokale verankering (bv. familie).

We spenderen VEEL meer geld dan meeste andere landen aan onderwijs, openbaar vervoer is spotgoedkoop (en ook daar spendeert overheid veel geld aan),
bedrijfssubsidies zijn vooral voor sectoren als dienstencheques

Uw post is triest en compleet fout
Heb jij heel de polemiek rond de besparing van de lijn gemist mss? blijkbaar wel. We geven 5k euro aan eigenaars van een Elektrische wagen, maar gaan wel besparen op De Lijn.
Uw post is juist intriest en fout want Vlaanderen gaf 7 miljard subsidies uit, en slechts 1,5 miljard euro is voor de dienstensector(uw "vooral" klopt dus niet) https://www.tijd.be/politiek-econom...-7-2-miljard-euro-subsidies-uit/10400419.html
Er zitten daar zeker nuttige zaken bij, daar niet van, maar ook "brol". Dat geld mag beter gespendeerd worden.

Ook zijn dit zaken die gebeuren "ondanks belofte van de minister" https://www.knack.be/nieuws/belgie/...de-lat-zo-laag-dat-ze-er-niet-meer-onder-kan/ Triestig dat dit mogelijk is in Vlaanderen.

Als we ffs in de rijkste regio ter wereld zelfs geen voldoende miezerige bussen kunnen inzetten voor de kinderen, draai de staatshervorming maar om en doe de boeken toe. Zo laag mag de lat niet liggen.

Ook zijn dit zaken die gebeuren "ondanks belofte van de minister" https://www.knack.be/nieuws/belgie/...de-lat-zo-laag-dat-ze-er-niet-meer-onder-kan/ Triestig dat dit mogelijk is in Vlaanderen.
Ik kan enkel spreken over de schoolbussen in de onmiddellijke scholengroep, maar wat ik hoor van collega's uit verschillende scholen (uit mijn netwerk) is dat die situatie ferm verbeterd is. Er is sinds die berichten vorig jaar een grote omslag gebeurt, veel meer bussen, meer budget en geen enkele leerlingen (in 3 scholen met in totaal 1000lln) nog langer dan 100 minuten op de bus. Een gigantische vooruitgang tot voor 3 jaar geleden, waar er regelmatig lln nog 2,5u enkele reis hadden.

Voor een plaatsje in het buitengewoon onderwijs mag je quasi overal gaan kamperen. Of moet je geluk hebben met een loting. Kameraad van mij heeft onlangs anderhalve week gekampeerd om zijn zoon in de dichtstbijzijnde buso school te krijgen. Een ex-collega is onlangs een paar keer in het nieuws geweest omdat zijn zoon op plaats 175 op de wachtlijst stond. Niet de Vlaamse wachtlijst nee, gewoon de Antwerpse wachtlijst.

Ik denk niet dat je ook maar het minste idee hebt welke strijd ouders met kinderen met een beperking, of volwassenen met een beperking, constant moeten voeren. Strijd is het correcte woord trouwens. Niet gewoon moeite doen, maar strijd.
Een van de redenen waarom mijn ogen uit hun kassen rollen elke keer ik 'wat we zelf doen doen we beter' hoor.

Heb jij heel de polemiek rond de besparing van de lijn gemist mss? blijkbaar wel. We geven 5k euro aan eigenaars van een Elektrische wagen, maar gaan wel besparen op De Lijn.
Uw post is juist intriest en fout want Vlaanderen gaf 7 miljard subsidies uit, en slechts 1,5 miljard euro is voor de dienstensector(uw "vooral" klopt dus niet) https://www.tijd.be/politiek-econom...-7-2-miljard-euro-subsidies-uit/10400419.html
Er zitten daar zeker nuttige zaken bij, daar niet van, maar ook "brol". Dat geld mag beter gespendeerd worden.

Als we ffs in de rijkste regio ter wereld zelfs geen voldoende miezerige bussen kunnen inzetten voor de kinderen, draai de staatshervorming maar om en doe de boeken toe. Zo laag mag de lat niet liggen.

Heb je soms enig idee van de totale kost van De Lijn + hoe die verhouding zit met andere landen, niet dat ik per se tegen extra investeringen ben (al zie ik wel het nut niet in van veel bussen in landelijke gebieden - waar ikzelf woon, toen er meer reden waren deze grotendeels gewoon leeg) Ook vrij kritisch m.b.t. woon -werkverkeer in niet stedelijke gebieden: die frequentie moet dermate omhoog dat het gewoon niet haalbaar is.

Denk ook niet dat je het bijzonder onderwijs als referentie voor transport moet nemen - dat vraagt een oplossing op maat + niet enkel problemen met transport.

Ik weet wel nog dat mijn traject naar school anno 1994 er als volgt uitzag:
  • 2km met de fiets
  • 20min met de bus (nooit een zitplaats - overvol), die overigens nooit op tijd was
  • 15min te voet
Vandaag is dat nog net hetzelfde voor die route.

We hebben hier in Belgie een van de grootste overheidsbeslagen en toch zijn we zo miscontent met wat we terugkrijgen. En bij iedere wijziging die men probeert door te voeren komt er een hoop protest. Ik stel me toch de vraag of het enkel de politiek is die het probleem is.

We hebben hier in Belgie een van de grootste overheidsbeslagen en toch zijn we zo miscontent met wat we terugkrijgen. En bij iedere wijziging die men probeert door te voeren komt er een hoop protest. Ik stel me toch de vraag of het enkel de politiek is die het probleem is.
School van mijn dochter: vervoer naar lokale gemeentelijke zwembad zal gebeuren door de ouders zelf. We zoeken ouders die elke donderdag vrijwillig de kinderen op en af kunnen vervoeren naar het zwembad. Bus is te duur. Oei, in ons rijke regio kan een katholiek onderwijs geen busvervoer betalen.
Wat steken zij dan uit met de overheidsbeslag?

Ik dacht jaren geleden toch een artikel gelezen te hebben dat ondanks de hoge overheidsbeslag het aanbod toch maar pover was in vergelijking met de scandinavische landen.

1) welke besparingen bij de lijn? We gaven nog nooit zoveel geld uit aan de lijn, > 80% gesubsidieerd en er worden meer kilometers dan ooit gereden
EV subsidies zijn ovld idee trouwens
Maar de lijn krijgt per jaar meer dan 2k per abbonee, dus vanaf 3e jaar is dat al meer dan de ev subsidies :lol:
Abonnementen zijn veel te goedkoop
2) dat artikel geeft me gelijk: minderheid subsidies zijn aan economische bedrijven met concurrentieel nadeel tov buitenland
Dus minder subsidies moet als gevolg hebben dat lasten op arbeid dalen, niet nog meer uitgave aan zaken waar we al veel uitgeven
3) aan bussen zonder chauffeurs (en nog begeleider vaak) heb je niets
En dat zijn geen bussen maar kleine busjes, vaak met speciale noden

Voor een plaatsje in het buitengewoon onderwijs mag je quasi overal gaan kamperen. Of moet je geluk hebben met een loting. Kameraad van mij heeft onlangs anderhalve week gekampeerd om zijn zoon in de dichtstbijzijnde buso school te krijgen. Een ex-collega is onlangs een paar keer in het nieuws geweest omdat zijn zoon op plaats 175 op de wachtlijst stond. Niet de Vlaamse wachtlijst nee, gewoon de Antwerpse wachtlijst.

Ik denk niet dat je ook maar het minste idee hebt welke strijd ouders met kinderen met een beperking, of volwassenen met een beperking, constant moeten voeren. Strijd is het correcte woord trouwens. Niet gewoon moeite doen, maar strijd.
Een van de redenen waarom mijn ogen uit hun kassen rollen elke keer ik 'wat we zelf doen doen we beter' hoor.
Dat is dan mss nog gevolg van Crevits en inclusief onderwijs zoveel mogelijk
Er zijn veel plaatsen bijgekomen maar dan nog is het veel logischer om die te centreren ipv verspreid en dus in die buurt te gaan wonen

School van mijn dochter: vervoer naar lokale gemeentelijke zwembad zal gebeuren door de ouders zelf. We zoeken ouders die elke donderdag vrijwillig de kinderen op en af kunnen vervoeren naar het zwembad. Bus is te duur. Oei, in ons rijke regio kan een katholiek onderwijs geen busvervoer betalen.

Ik dacht jaren geleden toch een artikel gelezen te hebben dat ondanks de hoge overheidsbeslag het aanbod toch maar pover was in vergelijking met de scandinavische landen.
Maximumfactuur lagere school is dom idee
Maar abonnement kost 56 euro voor jaar de lijn tussen 6 en 12 jaar
Scandinavië heeft natuurlijke grondstoffen

Laatst bewerkt:

en dat ligt aan de politiek of hoe moet ik dat zien?

Terug
Bovenaan