Het is niet dat al hetgeen je hier opsomt in theorie niet perfect kan voorvallen, maar je bent hier dan ook echt worst case scenario's aan het bovenhalen en het heeft weinig baat om vastgoed te beginnen vergelijken met andere hefboommogelijkheden wanneer dat belegproducten zijn met een grootorde verschil in risico's. Er is een reden dat je bij de bank met 20%Q vrij moeiteloos 100k's aan hypothecair krediet kan lenen en voor turbo's en opties niet meteen.
Mensen die gatachterlijke beslissingen nemen en daarboven nog eens tegenslag hebben, die zullen op geen enkele planeet een deftig rendement vinden en die zijn dan ook geen echte referentie.
Als ik mijn eigen rekening maak van niet-gatachterlijke beslissingen en een beetje geluk:
Vastgoed 1 (na verloop van 13 jaar) : 14,8% netto jaarrendement tov. originele waarde investering (7,7% uit meerwaarde + 7,1% uit verhuur)
of 11,2% netto jaarrendement tov. huidige waarde investering (7,7% uit meerwaarde + 3,5% uit verhuur)
Vastgoed 2 (na verloop van 10 jaar) : 9,5% netto jaarrendement tov. originele waarde investering (4,7% uit meerwaarde + 4,8% uit verhuur)
of 8% netto jaarrendement tov. huidige waarde investering (4,7% uit meerwaarde + 3,3% uit verhuur)
Ik weet niet om je hoeveel jaar je badend in het zweet 's nachts wakker wordt dat de vastgoedmarkt zal crashen tov. een beurscrash, maar zelfs met een stevige correctie van 10%, is die loss iets dat na x aantal jaar afbetalen, al gedekt is door afbetaling van kapitaal en geen probleem bij de bank.