Invoering gratis maaltijd op school

Ik hoed me doorgaans voor ouders te zeggen hoe ze kinderen moeten opvoeden...
Kan het nog ironischer? Je wil scholen gele kaarten laten uitdelen aan de ouders voor het meegeven van "fout" voedsel, maar verder vrijheid, blijheid in de opvoeding hoor!
Maar vind je toegeven aan de wensen van het kind werkelijk de beste oplossing/opvoedingsstijl in dit verhaal?

Mijn ouders hebben mijn zus ook niet "gedwangvoederd", waarom het steevast op extremen trekken?
Het voorstellen als louter "de wensen van het kind" is het eveneens op extremen trekken. Er zijn wel degelijk kinderen die een breed gamma van gezonde maaltijden aangeboden krijgen, maar voor bijna alles hun neus ophalen. Je moet het als ouder blijven natuurlijk blijven aanbieden, maar ondertussen moeten ze wel *iets* binnenkrijgen om niet ondervoed te raken.

Bovendien gaat het hier over de tijd op school, niet over wat de ouders thuis doen. De vraag was: wat moet de school volgens jou doen met kinderen die een hele schooldag (inclusief opvang tot wel 10u lang) niks eten?
Bovendien verplaatst dit wééral de discussie van kinderen die wel eten hebben, maar het zogezegd niet lusten, naar kinderen die onvoldoende toegang tot eten hebben.
Ja, en dat komt zoals hierboven al meermaals aangehaald de problematiek van ongezonde brooddozen en warme maaltijden op school nu eenmaal breder gaat dan ouders die geen geld of zin hebben om hun kinderen een goed gevulde gezonde brooddoos mee te geven.
Ouders die ripposteren: mijn kind lust enkel dit, of er moet mayonaise bij kunnen in een apart potje... vind ik gewoon niet meer serieus eerlijk gezegd.
Die zware tegenreactie van ouders zoals ik komt er vooral door jouw van de pot gerukt voorstel om de school als gezondheidspolitie te laten optreden.

Scholen die ouders er op aanspreken: niks op tegen. Scholen die ouders aangeven bij de overheid: sla een beurt over en wend je voortaan tot de dichtsbijzijnde politiestaat. ;)

Laatst bewerkt:
Die kinderen zitten wel effe op school en het aanleren van goede gewoontes zo min mogeijk suiker bommen in die lijfjes duwen lijkt me toch waardevol. Die boterhammen met choco hebben nul toegevoegde waarde.

De mijne heeft altijd water gedronken en gezond gegeten, die vindt nu (8j) veel dingen met teveel suiker, zoals choco, te zoet. Ik zou niet blij zijn moest zijn school opeens junkfood serveren.
Akkoord, maar bepalen welke middagmaaltijd toegelaten wordt vanuit de school lijkt me echt geen goed idee. Dat het aanbod van de school zelf gezond is kan ik me dan wel helemaal in vinden. Ik volg Didymus hierin helemaal, waar trek je ook de grens? Mag één boterham met choco en twee met kippenwit? Pindakaas, relatief gezond maar veel calorieën? Suikervrije choco? Het is toch direct duidelijk dat dit compleet onwerkbaar is.

Kan het nog ironischer? Je wil scholen gele kaarten laten uitdelen aan de ouders voor het meegeven van "fout" voedsel, maar verder vrijheid, blijheid in de opvoeding hoor!

Bewust voor "gele kaart" gekozen omdat ik dat niet vanaf de eerste keer zomaar zou doen.

Het voorstellen als louter "de wensen van het kind" is het eveneens op extremen trekken. Er zijn wel degelijk kinderen die een breed gamma van gezonde maaltijden aangeboden krijgen, maar voor bijna alles hun neus ophalen. Je moet het als ouder blijven natuurlijk blijven aanbieden, maar ondertussen moeten ze wel *iets* binnenkrijgen om niet ondervoed te raken.

Bovendien gaat het hier over de tijd op school, niet over wat de ouders thuis doen. De vraag was: wat moet de school volgens jou doen met kinderen die een hele schooldag (inclusief opvang tot wel 10u lang) niks eten?

Dat zijn dan kinderen met een immens sterk karakter, mijn ouders hebben mijn zus opdat vlak uiteindelijk toch wel boterhammen met sommige soorten beleg leren eten. Niet veel, maar effectief sommige... was boterhamworst het meest gezonde beleg versus magere kip of kalkoen? Ongetwijfeld niet. Maar die verhalen van kinderen met McNuggets in de boterhamdoos verzin ik niet hé (dat is letterlijk een voorbeeld wat ik in het echt gehoord heb van een kleuterleidster).

Ja, en dat komt zoals hierboven al meermaals aangehaald de problematiek van ongezonde brooddozen en warme maaltijden op school nu eenmaal breder gaat dan ouders die geen geld of zin hebben om hun kinderen een goed gevulde gezonde brooddoos mee te geven.

Die zware tegenreactie van ouders zoals ik komt er vooral door jouw van de pot gerukt voorstel om de school als gezondheidspolitie te laten optreden.

Op een gegeven moment moet iemand toch ingrijpen denk ik dan. Die karikatuur van gezondheidspolitie moet echter niet hoor, voor mijn part is een boterham met kip en een andere boterham met choco nog oké, ik ben geen diëtist.

Scholen die ouders er op aanspreken: niks op tegen. Scholen die ouders aangeven bij de overheid: sla een beurt over en wend je voortaan tot de dichtsbijzijnde politiestaat. ;)

Again, je mag je de hyperbolen besparen. Anders kunnen we ook jouw logica in omgekeerde zin toepassen om kinderbescherming af te schaffen?
Binnen redelijke grenzen mag een school opmerkingen maken.
Als anderen argumenteren dat het te veel geld zou kosten om alle kinderen een warme maaltijd te geven, om een kleine groep aan probleemgevallen aan te pakken, waarom dan niet gericht die probleemgevallen viseren? Eerst met hulp, nadien pas met "straffen".

Laatst bewerkt:
Of we volgen niet 100% het ideaalbeeld van diëtisten en keuren alles goed van kaas tot kip, van hesp tot salami, van choco tot pindakaas... zolang dat laatste met enige mate en variatie gebeurt.
Daar is nog enige speelruimte, ik kreeg als kind ook gewoon soms een boterham met choco mee, naast een boterham met kip/kalkoen/kaas.

Maar gewoon geen koude McDo of zak chips, of een lege brooddoos.
Alleen zijn die statistieken van hierboven wel gebaseerd op die voedingsdriehoek. Hoeveel % van de kinderen denk je dat effectief een zak chips of koude mcDo meekrijgt?
Dat gaat over veel minder dan die 0,3% hoor.

Maar ik zie niet hoe een gezonde lunch op school daar iets gaat aan veranderen. Kinderen leren op school rond gezonde voeding, ouders worden geïnformeerd rond gezonde voeding, we kennen allemaal de driehoek, we weten allemaal dat suikers en vetten niet goed zijn.

Je vergist u hier echt heel erg in.
Veel mensen hebben echt geen flauw benul wat nu gezond en gevarieerd is. Veel mensen koken nog op grootmoederswijze, de wijze waarop iedereen nog 10u per dag fysieke arbeid verrichte.

Het gaat veel verder dan suikers en vetten vermijden. Te veel zout is bijvoorbeeld zo een typisch voorbeeld van een keuze die mensen maken die niet verstandig is.

Ik was als kind ook altijd te zwaar. Mijn ma werd daar ook steeds op gewezen door kind&gezin en door het medisch onderzoek op school. Probleem is dat men er verder niets mee doet, men meldt het maar stelt geen vragen aan ouders waarom dit zich voordoet of ouders zijn te beschaamd eerlijk te antwoorden. Wij kenden de gezonde driehoek maar al te goed. Feit was dat mijn ma het geld/ruimte niet had voor voldoende beweging, ik wou zo graag gaan dansen, er was geen geld.

Beweging hoeft in feite niet zo heel duur te zijn hoor. Beweging kan ook zijn dat je al uw verplaatsingen te voet of met de fiets doet.
De hoeveelheid kinderen die ik aan de schoolpoort zie afgezet worden met de auto, parkeerproblemen, frustraties alom. Dat terwijl ze op 3km van het school wonen.
Laat die kinderen eens te voet of met het fietsje gaan.

Maar ook sport hoeft niet duur te zijn. Er zijn echt talloze sporten die nauwelijks iets kosten qua materiaal en inschrijfgeld voor kinderen.
Ons mama had de tijd niet om rond te rijden naar sportclubs, ze moest als enige broodwinner haar uren bij elkaar sprokkelen. Wij hadden ook geen tuin om in buiten te spelen.

Dat is toch ook een beetje een zwak argument? De overheid/ gemeenten investeren serieus wat geld in openbare parken en speelpleinen, net voor die mensen die geen tuin hebben. Daar kan je perfect gaan spelen en buiten ravotten.
Kinderen zitten gebonden achter schermen (tv/computergames/smartphones) en hebben te weinig beweging, dat is de grootste boosdoener. Daarnaast hebben niet alle ouders budget of tijd om hun kinderen hobbies te voorzien.

Eerlijk gezegd is dat een hetgeen mij het meeste stoort. Mensen willen kinderen en maken kinderen, maar hebben er in feite niet de tijd voor.
Of beter gezegd willen er niet de prioriteit aan geven die het kind verdiend. Voor mij is dus "geen tijd voor hobby's voor mijn kind" een zeer zwak excuus, had dan niet aan kinderen begonnen.
Pas op je moet het ook een beetje pragmatisch aanpakken, je moet niet elke dag van hot naar her rijden en constant taxi spelen. Maar dan kom ik terug bij mijn eerder punt, die kinderen kunnen ook eens met de fiets rijden hoor.
Als ik zie wat er bij mijn neef op de voetbal gebeurd, ah die kinderen worden daar gelijk de grootste vedetten afgezet met een gigantische SUV op de training. Terwijl het bijna allemaal koters zijn die in een straal van 10km wonen.
Veel volwassenen die te zwaar zijn maken geen tijd om te sporten, druk druk druk.

Druk druk druk is zelden de reden. Het is eerder geen goesting in hebben.
En daar is niks mis mee, je hoeft niet zozeer intensief aan sport te doen.
Maar elke vorm van lichaamsbeweging schuwen daar zit het grote probleem in. Probeer al eens wat meer te wandelen of de fiets te nemen, en neem niet uw auto om naar het toilet te gaan.

School hoeft die beweging niet te organiseren. Maar men kan wel gaan onderzoeken bij kinderen boven de curve wat er echt misloopt. Financiële tegemoetkoming van sportclubs/diëtist kan meer aangewezen zijn dan een maaltijd op school. Inschrijvingsfees in sportclubs en eventueel aankopen materiaal lopen snel op, er zijn ouders die dat niet kunnen betalen. Laat staan dat je dan nog geen tuin hebt waar uw kind wat kan ravotten/met de bal spelen etc.

Ik denk dat je zou schrikken hoeveel subsidies en middelen er al gaan naar sport en ontspanning.
Sportclubs krijgen al veel werkingsmiddelen en er wordt al veel geld geïnvesteerd in faciliteiten.

Mijn vriendin is nog even jeugdtrainer geweest in onze atletiekclub. Het geld dat zij kregen van de stad en van sponsoren en wat ze daarmee van materiaal konden kopen was echt indrukwekkend. En dat is ook nodig.
Die kinderen betaalden 50€ lidgeld per jaar, dat is echt niet veel geld als je zag wat je daarvoor kreeg, enkel nog maar het materiaal dekte dit niet.
Laat staan de 2 trainingen van 1u elke week waar ze een 2u voor aanwezig was voor 0,0€ betaald te krijgen.

Alleen zijn die statistieken van hierboven wel gebaseerd op die voedingsdriehoek. Hoeveel % van de kinderen denk je dat effectief een zak chips of koude mcDo meekrijgt?
Dat gaat over veel minder dan die 0,3% hoor.
Ja maar het probleem is veel groter dan enkel maar het die minuscule populatie die nuggets meekrijgt als middagmaal.
Jaar na jaar wordt onze populatie dikker en luier. Dat een kind is geen boterham met choco mag eten is het bij de haren trekken.
Het gaat over het normaliseren van steevast geen gezonde voedsel en een heel sedentair leven. Waar een speelplaats een zit en ligplaats wordt daar begint het probleem.

Ja maar het probleem is veel groter dan enkel maar het die minuscule populatie die nuggets meekrijgt als middagmaal.
Jaar na jaar wordt onze populatie dikker en luier. Dat een kind is geen boterham met choco mag eten is het bij de haren trekken.
Het gaat over het normaliseren van steevast geen gezonde voedsel en een heel sedentair leven. Waar een speelplaats een zit en ligplaats wordt daar begint het probleem.
Is er iets van cijfers over dat jongeren luier worden? Of is dat gewoon een eigen aanname?

En dikker word je door meer calorieën te eten dan te verbranden. Wit brood bevat minder calorieën per snee dan volkoren brood.
Een boterham met kaas is meer calorieën dan een boterham met chocola (laat staan pindakaas...)

Uw idee dat jongeren dikker worden, klopt trouwens ook niet. Sinds 2020 is er een serieuze daling (van 19.3% naar 12.2% in de groep 12-16 jarigen in NL). En de oplossing om dit tegen te gaan, is meer beweging (lees: en dus minder huiswerk etc).

Je vergist u hier echt heel erg in.
Veel mensen hebben echt geen flauw benul wat nu gezond en gevarieerd is. Veel mensen koken nog op grootmoederswijze, de wijze waarop iedereen nog 10u per dag fysieke arbeid verrichte.

Het gaat veel verder dan suikers en vetten vermijden. Te veel zout is bijvoorbeeld zo een typisch voorbeeld van een keuze die mensen maken die niet verstandig is.

Beweging hoeft in feite niet zo heel duur te zijn hoor. Beweging kan ook zijn dat je al uw verplaatsingen te voet of met de fiets doet.
De hoeveelheid kinderen die ik aan de schoolpoort zie afgezet worden met de auto, parkeerproblemen, frustraties alom. Dat terwijl ze op 3km van het school wonen.
Laat die kinderen eens te voet of met het fietsje gaan.

Maar ook sport hoeft niet duur te zijn. Er zijn echt talloze sporten die nauwelijks iets kosten qua materiaal en inschrijfgeld voor kinderen.

Dat is toch ook een beetje een zwak argument? De overheid/ gemeenten investeren serieus wat geld in openbare parken en speelpleinen, net voor die mensen die geen tuin hebben. Daar kan je perfect gaan spelen en buiten ravotten.

Eerlijk gezegd is dat een hetgeen mij het meeste stoort. Mensen willen kinderen en maken kinderen, maar hebben er in feite niet de tijd voor.
Of beter gezegd willen er niet de prioriteit aan geven die het kind verdiend. Voor mij is dus "geen tijd voor hobby's voor mijn kind" een zeer zwak excuus, had dan niet aan kinderen begonnen.
Pas op je moet het ook een beetje pragmatisch aanpakken, je moet niet elke dag van hot naar her rijden en constant taxi spelen. Maar dan kom ik terug bij mijn eerder punt, die kinderen kunnen ook eens met de fiets rijden hoor.
Als ik zie wat er bij mijn neef op de voetbal gebeurd, ah die kinderen worden daar gelijk de grootste vedetten afgezet met een gigantische SUV op de training. Terwijl het bijna allemaal koters zijn die in een straal van 10km wonen.

Druk druk druk is zelden de reden. Het is eerder geen goesting in hebben.
En daar is niks mis mee, je hoeft niet zozeer intensief aan sport te doen.
Maar elke vorm van lichaamsbeweging schuwen daar zit het grote probleem in. Probeer al eens wat meer te wandelen of de fiets te nemen, en neem niet uw auto om naar het toilet te gaan.

Ik denk dat je zou schrikken hoeveel subsidies en middelen er al gaan naar sport en ontspanning.
Sportclubs krijgen al veel werkingsmiddelen en er wordt al veel geld geïnvesteerd in faciliteiten.

Mijn vriendin is nog even jeugdtrainer geweest in onze atletiekclub. Het geld dat zij kregen van de stad en van sponsoren en wat ze daarmee van materiaal konden kopen was echt indrukwekkend. En dat is ook nodig.
Die kinderen betaalden 50€ lidgeld per jaar, dat is echt niet veel geld als je zag wat je daarvoor kreeg, enkel nog maar het materiaal dekte dit niet.
Laat staan de 2 trainingen van 1u elke week waar ze een 2u voor aanwezig was voor 0,0€ betaald te krijgen.
Ik denk dat je geen besef hebt van de uitdagingen waar alleenstaande ouders die geen typisch goedbetaalde ‘thuiswerk’-job hebben voorstaan.
Mijn petekindje die zal geen sportclub de eerste jaren zien. Het is voor beide gescheiden ouders een hele prestatie dat ze een dak boven het hoofd hebben kunnen verwerven. Beiden een job als winkelbediende met zaterdagwerk en werkuren tot 18 u of later. Steeds schoon woorden moeten vragen aan familie/vrienden voor opvang op de zaterdagen, zich in bochten wringen op het werk om de weekdagen dat ze de kinderen hebben toch voor 18u te kunnen stoppen om tijdig op de naschoolse opvang te geraken (lees de andere weken langere shiften draaien). Hoe die mensen nog zouden moeten kunnen rondrijden naar sportclubs is ondenkbaar, laat staan dat er budget voor is. De mama heeft met veel geluk een appartementje kunnen aankopen, zij het zonder tuin. Los van eens een zondag naar het park of op zondag eens gaan fietsen zit er qua extra beweging niet in. De papa heeft heel lang niet de middelen gehad voor een eigen wagen (heeft nu sinds kort een ouder 2ehandswagentje kunnen op de kop tikken), die behielp zich qua school/werk inderdaad met de fiets. Mijn moeder had vroeger de eerste jaren eveneens geen wagen, wij woonde op een onveilige steenweg waar je uw kinderen niet alleen met de fiets naar school moet sturen, ons mama moest gaan werken (in een totaal andere richting uit dan mijn school), ik werd aan de voordeur met de schoolbus opgehaald en afgezet. Zodra we verhuisd zijn naar een sociale woning in een sociale woonwijk ging ik wel samen met paar buurkinderen met de fiets naar school.
Mijn petekindje en zijn broertje hebben wel een 2ehands nintendo switch waar ze natuurlijk aan verknocht zijn. Als die hier langskomen genieten die ganse dagen van onze nintendo of playstation omdat die kinderen niets anders kennen. Ik krijg die niet mee naar buiten, die zijn gefascineerd door de ‘andere spelletjes’ die ze hier kunnen uitproberen. Dat zijn kinderen van 4 en 6, je stuurt die niet alleen de baan op met hun fietsje richting de sportclub/het park. Maar door heel de situatie leren die wel een bepaalde levensstijl/gewoonte aan en daar begint het jammer genoeg. Die ouders hebben oprecht het beste voor met hun kinderen maar die zitten vast in een financieel en mentaal overlevingsstramien :). Die kinderen hun brooddoos is wel dagelijks gevuld en die zien verse groenten op hun bord uit de tuin van hun grootouders.

Is er iets van cijfers over dat jongeren luier worden? Of is dat gewoon een eigen aanname?
Mijn ouders hebben beide gans hun leven turnen gegeven in het lager onderwijs. Ze hadden enkele vaste proeven zoals lopen, touwklimmen,... die ze al die jaren op dezelfde manier hebben afgenomen.
Ze zeggen beide hetzelfde; als ze enkele jaren geleden - dus net voor hun pensioen - op dezelfde manier punten zouden geven als 20-30 jaar geleden, dan is makkelijk de helft van de klas gebuisd.

En dat gaat dan nog over jonge kinderen in het lager, ik vermoed dat het effect van de zittende levensstijl nog een pak groter is in het middelbaar.

Heb je daar echt cijfers voor nodig?
Maar goed. https://www.jongeren-en-gezondheid....ads/2019/09/HBSC201718_Factsheet_beweging.pdf
Deze vaststellingen doen besluiten dat jongeren
nog steeds ondermaats scoren en vereisen een verdere
ontwikkeling van initiatieven om jongeren aan te zetten
tot meer beweging en minder schermtijd.
En dikker word je door meer calorieën te eten dan te verbranden. Wit brood bevat minder calorieën per snee dan volkoren brood.
Een boterham met kaas is meer calorieën dan een boterham met chocola (laat staan pindakaas...)

Als je het heel simplistisch wilt benaderen dan klopt dat ja.
Maar er zijn nog andere zaken die meespelen zoals de mate waarin een bepaald voedsel andere voedingsstoffen bied, hoe het lichaam het verwerkt en wat de verzadiging is die het bied.
Uw idee dat jongeren dikker worden, klopt trouwens ook niet. Sinds 2020 is er een serieuze daling (van 19.3% naar 12.2% in de groep 12-16 jarigen in NL). En de oplossing om dit tegen te gaan, is meer beweging (lees: en dus minder huiswerk etc).

Dus de reden dat kinderen zwaarder worden is huiswerk. Minder huiswerk is afvallen?
Speciale conclusie.
Daarbij stijgt in België jaar na jaar het aantal gevallen van overgewicht en obesitas.

Overgewicht en obesitas
In 2022 bedroeg de prevalentie van overgewicht en
obesitas 21,7% bij alle jongeren. Ten opzichte van 2018
is dit een opvallende toename, toen kampte 13,8% van
alle jongeren met overgewicht en obesitas. De preva-
lentie van overgewicht en obesitas was vergelijkbaar bij
de jongens (21,1%) en de meisjes (22,3%) afzonderlijk.
Wel was er een duidelijk verschil in de prevalentiecijfers
naargelang leeftijd. Overgewicht en obesitas was het
meest prevalent bij de 11- tot 12-jarige jongeren
(23,6%) en het minst prevalent bij de 17- tot 18-jarige
jongeren (20,9%). Ook naargelang opleidingsvorm werd
er een opvallende kloof geobserveerd tussen jongeren
uit het aso (13,8%) en jongeren uit het bso (37,1%).

Mijn ouders hebben beide gans hun leven turnen gegeven in het lager onderwijs. Ze hadden enkele vaste proeven zoals lopen, touwklimmen,... die ze al die jaren op dezelfde manier hebben afgenomen.
Ze zeggen beide hetzelfde; als ze enkele jaren geleden - dus net voor hun pensioen - op dezelfde manier punten zouden geven als 20-30 jaar geleden, dan is makkelijk de helft van de klas gebuisd.

En dat gaat dan nog over jonge kinderen in het lager, ik vermoed dat het effect van de zittende levensstijl nog een pak groter is in het middelbaar.
Dat zal wel deels veroorzaakt worden door minder bewegen, maar als het gaat over dingen als touwklimmen lijkt de risicoaverse hedendaagse opvoedingsstijl mij zeker zo belangrijk als reden. Als je gewoon al kijkt hoeveel speeltuigen er vroeger in speeltuinen stonden, die nu als te onveilig beschouwd worden, gaan kinderen nu veel minder gewoon zijn om op hun bakkes te gaan dan vroeger. Daardoor gaan veel kinderen ook automatisch meer moeite hebben met dingen als klimmen en klauteren. Ze krijgen gewoon veel minder kansen om dat te oefenen.

Dat zal wel deels veroorzaakt worden door minder bewegen, maar als het gaat over dingen als touwklimmen lijkt de risicoaverse hedendaagse opvoedingsstijl mij zeker zo belangrijk als reden. Als je gewoon al kijkt hoeveel speeltuigen er vroeger in speeltuinen stonden, die nu als te onveilig beschouwd worden, gaan kinderen nu veel minder gewoon zijn om op hun bakkes te gaan dan vroeger. Daardoor gaan veel kinderen ook automatisch meer moeite hebben met dingen als klimmen en klauteren. Ze krijgen gewoon veel minder kansen om dat te oefenen.
Dat denk ik ook, en dat geeft ook een wisselwerking met algemene fitheid denk ik. Zaken zoals je lichaam kennen (proprioceptie) leer je toch al doende.

Hetzelfde voor bewegen in het algemeen, graag sporten doe je misschien niet door thuis te zitten met een tablet.

Als ik zie hoeveel hobby's heel wat kinderen combineren en hoe actief sommige van mijn studenten zijn (begin 20) lijkt het me niet te kloppen dat de jeugd lui is, maar misschien wel minder "fysiek".

Laatst bewerkt:
Heb je daar echt cijfers voor nodig?
Maar goed. https://www.jongeren-en-gezondheid....ads/2019/09/HBSC201718_Factsheet_beweging.pdf

Als je het heel simplistisch wilt benaderen dan klopt dat ja.
Maar er zijn nog andere zaken die meespelen zoals de mate waarin een bepaald voedsel andere voedingsstoffen bied, hoe het lichaam het verwerkt en wat de verzadiging is die het bied.

Dus de reden dat kinderen zwaarder worden is huiswerk. Minder huiswerk is afvallen?
Speciale conclusie.
Daarbij stijgt in België jaar na jaar het aantal gevallen van overgewicht en obesitas.
En dus "minder bewegen" = "lui"?
Vind je een jongere die in zijn vrije tijd beslist om te leren programmeren dan lui?

Ik zal uw conclusie eens omdraaien: een tiener die zijn huiswerk maakt is niet aan het bewegen en dus lui?

En dus "minder bewegen" = "lui"?
Vind je een jongere die in zijn vrije tijd beslist om te leren programmeren dan lui?

Ik zal uw conclusie eens omdraaien: een tiener die zijn huiswerk maakt is niet aan het bewegen en dus lui?
Lui is misschien niet het beste woord, maar je weet toch perfect wat hij bedoelt.
Het één hoeft het andere uiteraard niet uit te sluiten. Het is niet omdat je een beetje beweegt en sport dat er geen ruimte meer is om wat te leren programmeren in je vrije tijd.
Maar maak daar nu een lunch voor een hele week mee, dan is het niet gevarieerd genoeg (en saai qua smaken).

Dit is eerder uit onwetendheid en gebrek aan ervaring. Er bestaan echt enorm veel variatie in die gezondere spreads. Er zijn er zelfs die de smaak van en big mac nog wel benaderen!
Een hele week salami, choco of kaas is toch al helemaal saai qua smaak.

Tot zover de gezonde maaltijd op school...
Het is dan ook een clickbait-titel: "Dat deed vorig jaar 1.178 inspecties in scholen. Maar liefst 487 of één op de drie kreeg een waarschuwing."
Gigantisch erg zullen de meeste waarschuwingen ook niet geweest zijn: "17 scholen kregen een PV en twee schoolkeukens werden zelfs tijdelijk gesloten."

Zouden de keukens bij de mensen thuis dan wel een FAVV-keuring doorstaan denk je?
(De onze alvast niet, want er zitten 3 hamsters in onze open keuken/living. :laugh:)

Het is dan ook een clickbait-titel: "Dat deed vorig jaar 1.178 inspecties in scholen. Maar liefst 487 of één op de drie kreeg een waarschuwing."
Gigantisch erg zullen de meeste waarschuwingen ook niet geweest zijn: "17 scholen kregen een PV en twee schoolkeukens werden zelfs tijdelijk gesloten."

Zouden de keukens bij de mensen thuis dan wel een FAVV-keuring doorstaan denk je?
(De onze alvast niet, want er zitten 3 hamsters in onze open keuken/living. :laugh:)
Om het even te checken, in de horeca is het 1/5. Dus dat is toch bijna dubbel zo slecht als de horeca?

Dat doet toch niet ter zake?
Wat jij thuis doet is jouw probleem. Maar in een keuken waar men professioneel kookt en waar je dus tegen betaling voeding van krijgt moet men gewoon regels opleggen.
En die regels mogen gerust streng genoeg zijn, voedselveiligheid is zeer belangrijk. Je wilt echt niet dat je kind ziek wordt omdat ze op school het niet zo nauw nemen met de hygiëne in de keuken.

Kleine PV’s en kleine inbreuken is vrij flou natuurlijk. Maar ook die dien je wel serieus te nemen.
Zeker omdat die kleine inbreuken ook meestal vrij simpel op te lossen zijn zonder grote extra moeite of investering.

Dat doet toch niet ter zake? Wat jij thuis doet is jouw probleem.
Correct, maar dat is wel de keuken waar kinderen hun warme maaltijd anders wordt klaargemaakt.

Maar in een keuken waar men professioneel kookt en waar je dus tegen betaling voeding van krijgt moet men gewoon regels opleggen.
En die regels mogen gerust streng genoeg zijn, voedselveiligheid is zeer belangrijk. Je wilt echt niet dat je kind ziek wordt omdat ze op school het niet zo nauw nemen met de hygiëne in de keuken.

Kleine PV’s en kleine inbreuken is vrij flou natuurlijk. Maar ook die dien je wel serieus te nemen.
Zeker omdat die kleine inbreuken ook meestal vrij simpel op te lossen zijn zonder grote extra moeite of investering.
+1

Uit dit artikel kan je wel niet concluderen dat warme schoolmaaltijden niet gezond kunnen zijn.

Een inbreuk kan gaan over het feit dat 1 potje van een serie diepgevroren spaghettisaus , een label ontbreekt etc...
Inderdaad dikke clickbait titel

Terug
Bovenaan