Maar ik zie niet hoe een gezonde lunch op school daar iets gaat aan veranderen. Kinderen leren op school rond gezonde voeding, ouders worden geïnformeerd rond gezonde voeding, we kennen allemaal de driehoek, we weten allemaal dat suikers en vetten niet goed zijn.
Je vergist u hier echt heel erg in.
Veel mensen hebben echt geen flauw benul wat nu gezond en gevarieerd is. Veel mensen koken nog op grootmoederswijze, de wijze waarop iedereen nog 10u per dag fysieke arbeid verrichte.
Het gaat veel verder dan suikers en vetten vermijden. Te veel zout is bijvoorbeeld zo een typisch voorbeeld van een keuze die mensen maken die niet verstandig is.
Ik was als kind ook altijd te zwaar. Mijn ma werd daar ook steeds op gewezen door kind&gezin en door het medisch onderzoek op school. Probleem is dat men er verder niets mee doet, men meldt het maar stelt geen vragen aan ouders waarom dit zich voordoet of ouders zijn te beschaamd eerlijk te antwoorden. Wij kenden de gezonde driehoek maar al te goed. Feit was dat mijn ma het geld/ruimte niet had voor voldoende beweging, ik wou zo graag gaan dansen, er was geen geld.
Beweging hoeft in feite niet zo heel duur te zijn hoor. Beweging kan ook zijn dat je al uw verplaatsingen te voet of met de fiets doet.
De hoeveelheid kinderen die ik aan de schoolpoort zie afgezet worden met de auto, parkeerproblemen, frustraties alom. Dat terwijl ze op 3km van het school wonen.
Laat die kinderen eens te voet of met het fietsje gaan.
Maar ook sport hoeft niet duur te zijn. Er zijn echt talloze sporten die nauwelijks iets kosten qua materiaal en inschrijfgeld voor kinderen.
Ons mama had de tijd niet om rond te rijden naar sportclubs, ze moest als enige broodwinner haar uren bij elkaar sprokkelen. Wij hadden ook geen tuin om in buiten te spelen.
Dat is toch ook een beetje een zwak argument? De overheid/ gemeenten investeren serieus wat geld in openbare parken en speelpleinen, net voor die mensen die geen tuin hebben. Daar kan je perfect gaan spelen en buiten ravotten.
Kinderen zitten gebonden achter schermen (tv/computergames/smartphones) en hebben te weinig beweging, dat is de grootste boosdoener. Daarnaast hebben niet alle ouders budget of tijd om hun kinderen hobbies te voorzien.
Eerlijk gezegd is dat een hetgeen mij het meeste stoort. Mensen willen kinderen en maken kinderen, maar hebben er in feite niet de tijd voor.
Of beter gezegd willen er niet de prioriteit aan geven die het kind verdiend. Voor mij is dus "geen tijd voor hobby's voor mijn kind" een zeer zwak excuus, had dan niet aan kinderen begonnen.
Pas op je moet het ook een beetje pragmatisch aanpakken, je moet niet elke dag van hot naar her rijden en constant taxi spelen. Maar dan kom ik terug bij mijn eerder punt, die kinderen kunnen ook eens met de fiets rijden hoor.
Als ik zie wat er bij mijn neef op de voetbal gebeurd, ah die kinderen worden daar gelijk de grootste vedetten afgezet met een gigantische SUV op de training. Terwijl het bijna allemaal koters zijn die in een straal van 10km wonen.
Veel volwassenen die te zwaar zijn maken geen tijd om te sporten, druk druk druk.
Druk druk druk is zelden de reden. Het is eerder geen goesting in hebben.
En daar is niks mis mee, je hoeft niet zozeer intensief aan sport te doen.
Maar elke vorm van lichaamsbeweging schuwen daar zit het grote probleem in. Probeer al eens wat meer te wandelen of de fiets te nemen, en neem niet uw auto om naar het toilet te gaan.
School hoeft die beweging niet te organiseren. Maar men kan wel gaan onderzoeken bij kinderen boven de curve wat er echt misloopt. Financiële tegemoetkoming van sportclubs/diëtist kan meer aangewezen zijn dan een maaltijd op school. Inschrijvingsfees in sportclubs en eventueel aankopen materiaal lopen snel op, er zijn ouders die dat niet kunnen betalen. Laat staan dat je dan nog geen tuin hebt waar uw kind wat kan ravotten/met de bal spelen etc.
Ik denk dat je zou schrikken hoeveel subsidies en middelen er al gaan naar sport en ontspanning.
Sportclubs krijgen al veel werkingsmiddelen en er wordt al veel geld geïnvesteerd in faciliteiten.
Mijn vriendin is nog even jeugdtrainer geweest in onze atletiekclub. Het geld dat zij kregen van de stad en van sponsoren en wat ze daarmee van materiaal konden kopen was echt indrukwekkend. En dat is ook nodig.
Die kinderen betaalden 50€ lidgeld per jaar, dat is echt niet veel geld als je zag wat je daarvoor kreeg, enkel nog maar het materiaal dekte dit niet.
Laat staan de 2 trainingen van 1u elke week waar ze een 2u voor aanwezig was voor 0,0€ betaald te krijgen.