Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar is dat niet een beetje als streven naar 0 doden in het verkeer? Een nobel doel, maar jammer genoeg onhaalbaar. Om maar te zeggen, we kunnen niet alles weren uit onze maatschappij dat mogelijks schadelijk is voor onze gezondheid. Van leven ga je uiteindelijk ook gewoon dood zoals ze zeggen.Het is een feit dat we steeds meer ultrabewerkte voeding eten, en het wordt steeds duidelijker dat dit een negatieve invloed heeft op onze gezondheid. Dat we ook te weinig bewegen, is een (belangrijke) bijkomende factor. Maar het is toch niet omdat een te hoge consumptie van ongezonde voeding niet de enige factor is, dat het geen goed idee meer is om daar tegen in te grijpen?
Dat is een soort redenering die ik niet snap, eerlijk gezegd. Zo geraak je toch niet vooruit in het leven, als je van alles een succesratio van 100% verwacht vooraleer je het wil invoeren? Een autogordel gaat niet elke verkeersdode vermijden, maar toch hebben we het ingevoerd. En zijn het aantal verkeersdoden spectaculair gedaald. Het is niet omdat we niet alles kunnen weren dat mogelijk schadelijk is voor onze gezondheid, dat we er als maatschappij niet voor kunnen zorgen dat mensen in de belangrijkste periode van hun ontwikkeling (meer) gezonde voeding binnenkrijgen. We gaan overgewicht er niet mee uit het land kunnen helpen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat het aantal mensen met overgewicht daalt. Wat alleen maar netto voordelen heeft voor de maatschappij.Maar is dat niet een beetje als streven naar 0 doden in het verkeer? Een nobel doel, maar jammer genoeg onhaalbaar. Om maar te zeggen, we kunnen niet alles weren uit onze maatschappij dat mogelijks schadelijk is voor onze gezondheid. Van leven ga je uiteindelijk ook gewoon dood zoals ze zeggen.
In onze school is er vanaf tweede studiejaar elke avond een half uur huiswerkklas na school. Vrijwillig, enkel voor diegenen die het willen.
Zouden meer scholen moeten aanbieden vind ik...![]()
Ik denk dat dat onderzoek misschien eerder aantoont wat het verschil is tussen echte wetenschappelijke metingen en onderzoek dat gebaseerd is op enquetes en interpretaties van die antwoorden. Als ze effectief maten wat kinderen meekregen naar school dan zagen ze geen tekorten, maar als ze enquetes hielden leek er wel een probleem.In die link wordt toch net aangegeven dat het probleem op één bepaalde dag misschien niet zo zichtbaar is, maar er wel een serieus probleem is?
"De onderzoekers stelden 3 helemaal lege brooddozen (0,3%) vast tijdens het eerste deel van het onderzoek. Er werd ook gepeild naar het gevoel van voedselonzekerheid bij de kinderen. 9% van de deelnemende kinderen hadden in de afgelopen 12 maanden vaak voedselonzekerheid ervaren. Dit betekent dat ze zelf aangaven dat ze onvoldoende toegang tot voedsel hadden (niet enkel op school, ook thuis). Dit ligt in lijn met cijfers rond deprivatie bij kinderen (het zich niet kunnen veroorloven van zaken die tot de normale levensstandaard behoren), waarbij in 2021 één op de tien kinderen in Vlaanderen materieel gedepriveerd is."
Als kind niet weten of je 's middags al dan niet een deftig gevulde brooddoos zal vinden in uw boekentas, pfff...
Depraetere noemt het een breekpunt. HLN verwoordt het als niet in de regering willen stappen. Daarenboven heeft niet elke partij al zo'n breekpunten gelanceerd in de media? Niet echt iets waarin Vooruit zich onderscheidt.Waar ik in dit voorstel het meeste aanstoot aan neem is dat er een maand voor de verkiezingen al geopperd wordt dat ze niet gaan deelnemen aan een Vlaamse regering als hun voorstel niet wordt uitgevoerd.
tbh, er worden veel ergere dingen voorgesteld waar ze "niet in een regering stappen zonder dat het opgenomen wordt" als dit.Waar ik in dit voorstel het meeste aanstoot aan neem is dat er een maand voor de verkiezingen al geopperd wordt dat ze niet gaan deelnemen aan een Vlaamse regering als hun voorstel niet wordt uitgevoerd. Het is net heel die mentaliteit die de mensen spuugzat zijn. Ze hebben nog niet 1 stem gekregen maar gaan wel al dicteren wat wel/niet moet. Dat je als partij je standpunten belangrijk vindt snap ik. Maar om een maand op voorhand al af te komen met “dit moet of we doen niet mee”. Vooruit is duidelijk vergeten dat ze momenteel geen krediet op overschot hebben.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een partij die 10% haalt of 25%. Als je in de laatste polls slechts de 4e partij in Vlaanderen bent zou wat nederigheid wel sieren.Depraetere noemt het een breekpunt. HLN verwoordt het als niet in de regering willen stappen. Daarenboven heeft niet elke partij al zo'n breekpunten gelanceerd in de media? Niet echt iets waarin Vooruit zich onderscheidt.
Waarom? Ik zie niet in wat de groote er toe doet. Als een partij geen breekpunten heeft waarom zou je nog op de partij stemmen.Er is natuurlijk wel een verschil tussen een partij die 10% haalt of 25%. Als je in de laatste polls slechts de 4e partij in Vlaanderen bent zou wat nederigheid wel sieren.
Los daarvan denk ik dat er meer winsten te boeken zijn door meer beweging op school te introduceren ipv het voorzien van een warme maaltijd tijdens de middag. Waarom zijn er daar doorgaans zo weinig voorstellen rond? Je zou mogelijks zelfs praktische beslommeringen van ouders kunnen verhelpen. Genoeg collega's die op woensdagnamiddag de hobby als rallypiloot hebben opgenomen om de kinderen van hot naar her te brengen. Zou mogelijks interessant kunnen zijn als je zo een dingen ook zou kunnen faciliteren vanuit de scholengemeenschap. De drempel tot sporten wordt enkel lager zo. En ik geloof sterk dat het verbranden van die extra kcal een grotere factor zal hebben in de gezondheid van een kind dan het voorzien van puree groenten en een kotelet ipv een boterham met kaas.Ik snap vooral niet dat die "warme maaltijden" zo'n focus krijgen. Als je wil dat kinderen gezonder eten:
Zorg ervoor dat er gratis fruit is op school... Kost een fractie, is sowieso gezond, en heeft geen idiote gevolgen qua organisatie.
Het geld is mss wel nog het minste probleem - op voorwaarde dat het probleem er is, dat het groot genoeg is en dus efficiënt (dus ook dat er niets beter kan gebeuren met deze gelden) kan ingezet worden - een iet of wat beter onderzoek is dus aanbevolen - alsook de criteria genre duurzaam (ik ben altijd op mijn hoede wanneer men dat gebruikt).Als je iets belangrijk vindt, is de kostprijs oplosbaar.
In de meeste scholen worden er nu al warme maaltijden aangeboden, er zullen meer camionetten rondrijden dan.
Als je niet lust wat de pot schaft, heb je nu ook pech als uw kind warm eet op school.
Administratie zal mijns inziens verminderen, nu moeten er facturen uitgeschreven worden per kind en je mag meerdere keren switchen per jaar tussen warm of koud eten.
Mensen/verspilling/corruptie/wat als het verkeerd gaat: snap ik niet zo goed wat je daarmee wil zeggen.![]()
Ik meen ooit eens een studie gelezen te hebben waarin men de Belgische eetgewoonten vergeleek met andere landen. Maar om dit te doen werd dat allemaal herrekend naar een vast aantal kcal. Daar kwamen onze maaltijden heel slecht uit, ik denk zelfs slechter dan de VS. Natuurlijk, die herrekening trekt dat scheef. Om maar te zeggen, wij eten eigenlijk niet zo gezond in dit land, zeker niet tijdens onze broodmaaltijden: in het slechtste geval is dat wit brood met choco, en zelfs met betere keuzes zijn de groenten vaak afwezig.De vraag is of die brooddozen dan vroeger zoveel gezonder waren? Als ik terugdenk naar vroeger had ik boterhammen met gehakt, hespenworst, of prepare (of wat anders van charcuterie). Net zoals de meeste anderen als ik rondom mij keek. Het grote verschil was wel dat we met de fiets naar school gingen en tijdens de speeltijd zaten te voetballen of te basketten. De grote vraag is komt het enkel door de voeding of zijn er misschien ook wel andere zaken die zorgen voor overgewicht?
Fantastisch idee, zelfs beter dan pakweg de uitvinding van elektriciteit
- Prijs
- Logistieke shit
- Individuele wensen en noodzakelijkheden
- Administratie
- Mensen
- Verspilling
- Corruptie
- Wat als het verkeerd gaat
Ik moet zeggen dat ik wel versteld sta over al de berichten hier waar warm eten kennelijk geen optie is. Als kind heb ik nooit anders geweten dan dat mijn lagere school ook warm eten aanbood, enkel woonde ik dichtbij en ging ik thuis eten. Ook de toekomstige school van mijn dochter biedt een warme maaltijd aan. 2 keer Vlaams-Brabant trouwens.Want nu wordt er op veel (lagere) scholen al warm gegeten door een groot deel van de kinderen, met alle bijhorende vragen en issues rond logistiek, administratie, verspilling,... Dat zijn allemaal zaken, zelfs voor een grotere groep, die gewoon op te lossen vallen.
Waarom is dat verre van ideaal? Zo gaat het er denk ik op meer plaatsen in de wereld aan toe dan onze situatie hoor. Uiteindelijk is die fixatie op warm eten als iets speciaal typisch voor onze hoek van Europa denk ik. Als je eet zoals volgens mij veel mensen hier, met 2 keer brood met wat klassiek beleg, en 1 keer warm met aardappelen, eiwtbron, groenten, dan lijkt mij die warme maaltijd met voorsprong de gezondste.Die kinderen zouden dan trouwens 's avonds bo'kes eten terwijl mama en papa warm eten? Zou toch ook maar vreemd zijn. En twee keer warm eten lijkt me nu toch ook verre van ideaal. Oké het is al aanwezig in Oost en West-Vlaanderen, maar die provincies zijn nu toch ook niet bepaald een norm die we zouden moeten volgen.
Ik moet zeggen dat ik wel versteld sta over al de berichten hier waar warm eten kennelijk geen optie is. Als kind heb ik nooit anders geweten dan dat mijn lagere school ook warm eten aanbood, enkel woonde ik dichtbij en ging ik thuis eten. Ook de toekomstige school van mijn dochter biedt een warme maaltijd aan. 2 keer Vlaams-Brabant trouwens.
Die kinderen zouden dan trouwens 's avonds bo'kes eten terwijl mama en papa warm eten? Zou toch ook maar vreemd zijn. En twee keer warm eten lijkt me nu toch ook verre van ideaal. Oké het is al aanwezig in Oost en West-Vlaanderen, maar die provincies zijn nu toch ook niet bepaald een norm die we zouden moeten volgen.