Invoering gratis maaltijd op school

Waarom is dat verre van ideaal? Zo gaat het er denk ik op meer plaatsen in de wereld aan toe dan onze situatie hoor. Uiteindelijk is die fixatie op warm eten als iets speciaal typisch voor onze hoek van Europa denk ik. Als je eet zoals volgens mij veel mensen hier, met 2 keer brood met wat klassiek beleg, en 1 keer warm met aardappelen, eiwtbron, groenten, dan lijkt mij die warme maaltijd met voorsprong de gezondste.
Maar de warme maaltijd is in onze cultuur ook wel de hoofdmaaltijd bij de meeste mensen. Als mensen twee keer warm eten op de klassieke manier dat we warm eten kan ik me voorstellen dat onze calorieopname kan verhogen en ik vermoed dat de meesten hier ook het grootste deel van hun proteïnen binnenkrijgen in onze warme maaltijd. Dat hoeft uiteraard niet zo te zijn, warme maaltijden kunnen ook kleiner zijn en andere ingrediënten bevatten, maar dan moet de warme maaltijd 's avonds ook effectief wel iets anders te zijn dan wat we hier gewoonlijk als een warme maaltijd beschouwen en dan gaan we weer impact hebben op hoe gezinnen hun eten en gezinsleven organiseren (of gaan kinderen ongebalanceerder eten omdat die maaltijd 's avonds om praktische of gewoonte redenen niet aangepast wordt en ze twee traditionele warme maaltijden per dag eten)

Schrik er ook van dat warm eten op school blijkbaar niet de norm is in Vlaanderen. Hier in alle scholen in/rond mijn gemeente (West-Vlaanderen) kan je warm eten krijgen. Is altijd al zo geweest. Ik at vroeger twee keer warm (smiddags en savonds). Dan later in het middelbaar nam ik boterhammen mee of kocht ik broodje op school en dan thuis warm eten savonds.
Op school van mijn dochtertje eet 75% warm en 25% boterhammen. Ivm "gezond" eten: hier krijgt ze bruine (volkoren) boterhammen mee, hesp, kaas, salami. Zit dan wat van groentjes bij (komkommer, tomaat, wortels). Eventueel een koekje/rozijnen als dessert. Voor de rest heeft ze twee stukken fruit mee naar school (ipv koeken, ze mag kiezen).
Volgend jaar gaat ze naar een grotere school en tijdens de rondleiding zag je in de refter dat bepaalde kindjes vaste plaatsen hebben naar hun eetgewoontes (glutenvrij/islam geen varken/vegetarisch).
Mischien moeten ze toch eens in het "achterlijke" West-Vlaanderen komen kijken hoe het geregeld wordt /s (zoals Pieterjan94 wil insinueren).
Enigste vraag dat er open staat is inderdaad de kostprijs.

Maar de warme maaltijd is in onze cultuur ook wel de hoofdmaaltijd bij de meeste mensen. Als mensen twee keer warm eten op de klassieke manier dat we warm eten kan ik me voorstellen dat onze calorieopname kan verhogen en ik vermoed dat de meesten hier ook het grootste deel van hun proteïnen binnenkrijgen in onze warme maaltijd. Dat hoeft uiteraard niet zo te zijn, warme maaltijden kunnen ook kleiner zijn en andere ingrediënten bevatten, maar dan moet de warme maaltijd 's avonds ook effectief wel iets anders te zijn dan wat we hier gewoonlijk als een warme maaltijd beschouwen en dan gaan we weer impact hebben op hoe gezinnen hun eten en gezinsleven organiseren (of gaan kinderen ongebalanceerder eten omdat die maaltijd 's avonds om praktische of gewoonte redenen niet aangepast wordt en ze twee traditionele warme maaltijden per dag eten)
Ik kan enkel voor mezelf spreken natuurlijk maar ik kan me toch niet herinneren dat ik ooit moest stoppen met eten omdat een broodmaaltijd niet mijn hoofdmaaltijd was. Ik at gewoon tot ik genoeg had, en als dat dan van dat dungesneden (wit) brood was waar ik een royale portie choco op kon smeren, of een dikke snede kaas, dan ben ik er van overtuigd dat dit een pak meer kcal zal geweest zijn dan mijn warme maaltijd.

Dus, vanuit mijn persoonlijke ervaring lijkt me het nogal overdreven dat mensen hun gezinsleven anders zouden moeten organiseren. Ook het minder gebalanceerd eten: ervan uitgaande dat ze dan 2x vlees krijgen is natuurlijk niet goed vanuit klimaatoverwegingen en eventueel gezondheid als dat rood vlees is. Maar ik weet nu wel niet of de meerderheid van de mensen vandaag het beleg van die broodmaaltijd afstemt op de warme maaltijd op vlak van macronutriënten hoor. Ik denk dat 2x groenten per dag al een goede zaak zou zijn gezien we gemiddeld gezien daarvan te weinig eten.

In welke mate is dit echt een breekpunt voor Vooruit, vraag ik me af. Ik hoorde het nieuws op Radio 1, en de interviewer vroeg aan Gennez of dit een breekpunt voor haar partij was, waarop ze natuurlijk 'ja' antwoorde. Want wat ga je zeggen? 'nee, dit is onderhandelbaar?' Vragen of iets een breekpunt lijkt me een lepe journalistieke truc om iemand vast te zetten. Je wilt op de radio niet overkomen alsof je niet 100% achter je standpunten staat.

Kan natuurlijk zijn dat ze het elders al als breekpunt hadden vermeld, dat weet ik niet, maar als dat interview echt de bron is voor dat gegeven als 'breekpunt' vind ik het toch maar onnozel.

Mijn grootste vrees heeft vooral te maken met de gezondheid van die maaltijden, want hedendaagse schoolmaaltijden zijn heus niet zo gezond, met vaak te weinig groenten, ondanks eerdere ambities van de overheid. Ik vrees dat onze dochter iets te veel de smaak te pakken zou krijgen van balletjes in tomatensaus en romige puree en dat het in het weekend een nóg grotere strijd wordt om die iets gezonds te laten binnenspelen. WIj koken nogal graag uit de wereldkeuken, en onze dochter heeft nu al vaak moeite met alles wat geen vleesje-groentje-patatje is (tenzij spaghetti mss)

Het biedt wel een uitgelezen kans om de 'eiwitshift' wat te bewerkstellen. Dus hopelijk minstens 2, en liever 3 vegetarische maaltijden per week.

Laatst bewerkt:
Ik kan enkel voor mezelf spreken natuurlijk maar ik kan me toch niet herinneren dat ik ooit moest stoppen met eten omdat een broodmaaltijd niet mijn hoofdmaaltijd was. Ik at gewoon tot ik genoeg had, en als dat dan van dat dungesneden (wit) brood was waar ik een royale portie choco op kon smeren, of een dikke snede kaas, dan ben ik er van overtuigd dat dit een pak meer kcal zal geweest zijn dan mijn warme maaltijd.

Dus, vanuit mijn persoonlijke ervaring lijkt me het nogal overdreven dat mensen hun gezinsleven anders zouden moeten organiseren. Ook het minder gebalanceerd eten: ervan uitgaande dat ze dan 2x vlees krijgen is natuurlijk niet goed vanuit klimaatoverwegingen en eventueel gezondheid als dat rood vlees is. Maar ik weet nu wel niet of de meerderheid van de mensen vandaag het beleg van die broodmaaltijd afstemt op de warme maaltijd op vlak van macronutriënten hoor. Ik denk dat 2x groenten per dag al een goede zaak zou zijn gezien we gemiddeld gezien daarvan te weinig eten.
Ik denk ook niet dat het bewust afgestemd wordt maar dat er nu een gewoonte bestaat waarin de broodmaaltijden soberder zijn dan de warme maaltijd, en als je dan een sobere broodmaaltijd vervangt door een warme maaltijd je die gewoonte, als ze bestaat, zou moeten breken om het voedingspatroon niet nadelig te beïnvloeden.

Maar inderdaad, qua groeten zou het vrij zeker een stap vooruit zijn.

Waarom is dat verre van ideaal? Zo gaat het er denk ik op meer plaatsen in de wereld aan toe dan onze situatie hoor. Uiteindelijk is die fixatie op warm eten als iets speciaal typisch voor onze hoek van Europa denk ik. Als je eet zoals volgens mij veel mensen hier, met 2 keer brood met wat klassiek beleg, en 1 keer warm met aardappelen, eiwtbron, groenten, dan lijkt mij die warme maaltijd met voorsprong de gezondste.

Misschien ben ik verkeerd, maar met de doorsnee maaltijd (typische AVG) in het achterhoofd, ga je dan toch netto meer kcal geconsumeerd hebben op het einde van de dag bij 2x warm. Dus dat lijkt me totaal niet ideaal aangezien ze de groeiende obesitasproblematiek toch ook willen aanpakken.

edit: maar beryl heeft het al goed verwoord zie ik nu

En care to explain wat er mis zou zijn met "de norm" in Oost- of West-Vlaanderen?

Omdat er helemaal geen reden is om Oost en West-Vlaanderen als een norm te zien? AFAIK zijn er toch geen spectaculaire gezondheidswinsten geboekt in de die provincies waar de schoolmaaltijd aanwezig is, waardoor we nu in andere provincies zouden moeten overstappen op hetzelfde model.

Misschien ben ik verkeerd, maar met de doorsnee maaltijd (typische AVG) in het achterhoofd, ga je dan toch netto meer kcal geconsumeerd hebben op het einde van de dag bij 2x warm. Dus dat lijkt me totaal niet ideaal aangezien ze de groeiende obesitasproblematiek toch ook willen aanpakken.
Ik heb daar mijn twijfels bij, maar ik heb geen weet van cijfers daarover natuurlijk dus is het gewoon anekdotisch. Maar ik kan me niet inbeelden dat zo'n warme maaltijd op school meer kcal gaat bevatten dan de typische brooddoos, tenzij je natuurlijk elke dag frieten serveert of van die zaken.

Ik denk dat mensen gewoon sterk onderschatten hoeveel kcal je binnenkrijgt bij een broodmaaltijd. En dat is ook door hoe we naar die dingen kijken waarschijnlijk: ik heb ook vaak zowel op het werk en thuis warm gegeten en dan kreeg ik soms reacties die neerkwamen op "warm eten = meer by default". Terwijl ik vooral de ervaring heb dat ik vooral verdik als je mij een gesneden brood en beleg voorschotelt, omdat ik dan gemakkelijk een half brood opeet. Natuurlijk ben ik een grote eter, maar het is echt wel ongeloofelijk gemakkelijk om met brood veel binnen te krijgen.

Laatst bewerkt:
Hier even opgezocht wat de gemiddelde kcal zijn van een warme maaltijd voor kinderen (490 tot 700). Een dubbele boterham met kaas en wat boter is 353kcal. Neem dat een kind 1 a 2 (dubbele) boterhammen eet. Zoveel verschil is dat nu ook niet. Zouden dan meer moeten inzetten op gezonder tussendoortje (fruit) en water + meer beweging.
Ken ook veel mensen die hun kinderen op school warm laten eten omdat zijn op hun werk ook (voordelig) warm kunnen eten. Savonds eten ze dan iets anders.

Laatst bewerkt:
Omdat er helemaal geen reden is om Oost en West-Vlaanderen als een norm te zien? AFAIK zijn er toch geen spectaculaire gezondheidswinsten geboekt in de die provincies waar de schoolmaaltijd aanwezig is, waardoor we nu in andere provincies zouden moeten overstappen op hetzelfde model.
Er is wel degelijk meer overgewicht bij jongeren in Antwerpen en Limburg, maar ik vind geen onderzoek dat maaltijden op school koppelt aan die vaststelling.

Hier even opgezocht wat de gemiddelde kcal zijn van een warme maaltijd voor kinderen (490 tot 700). Een dubbele boterham met kaas en wat boter is 353kcal. Neem dat een kind 1 a 2 boterhammen eet. Zoveel verschil is dat nu ook niet. Zouden dan meer moeten inzetten op gezonder tussendoortje (fruit) en water + meer beweging.
Ken ook veel mensen die hun kinderen op school warm laten eten omdat zijn op hun werk ook (voordelig) warm kunnen eten. Savonds eten ze dan iets anders.
Naar gezondheid toe moeten we ook niet puur naar de kcal kijken hé.

Ik heb daar mijn twijfels bij, maar ik heb geen weet van cijfers daarover natuurlijk dus is het gewoon anekdotisch.
Onderzoek over de brooddozen:

Sectie 2.2.3:
De aangeleverde energie van de gemiddelde brooddoos bedroeg 418,7 kcal (SD 173,1 kcal;tabel 16).

Da's inderdaad niet weinig. Als de schoolmaaltijd deftig samengesteld wordt kan je inderdaad zeer verzadigd zijn als kind voor hetzelfde gemiddelde (en minder).

In welke mate is dit echt een breekpunt voor Vooruit, vraag ik me af. Ik hoorde het nieuws op Radio 1, en de interviewer vroeg aan Gennez of dit een breekpunt voor haar partij was, waarop ze natuurlijk 'ja' antwoorde. Want wat ga je zeggen? 'nee, dit is onderhandelbaar?' Vragen of iets een breekpunt lijkt me een lepe journalistieke truc om iemand vast te zetten. Je wilt op de radio niet overkomen alsof je niet 100% achter je standpunten staat.

Kan natuurlijk zijn dat ze het elders al als breekpunt hadden vermeld, dat weet ik niet, maar als dat interview echt de bron is voor dat gegeven als 'breekpunt' vind ik het toch maar onnozel.
Als ik het goed heb heeft Melissa Depraetere dit reeds als breekpunt geponeerd in haar interview in de zondag een aantal weken terug. Ik kan mij ook niet herinneren dat er echt expliciteit gevraagd werd of dit een breekpunt was eerder de vraag genre "wat is voor jullie een breekpunt?". Dat je net dát een breekpunt maakt vind ik dan toch enigszins vreemd maar goed.

Ik snap de achterliggende gedachte zeker wel: men wil eigenlijk garanderen dat geen enkel kind zonder eten naar school komt. Maar de realiteit is dat bv aan Stad Gent (waar mijn vriendin werkt) reeds mechanismen in werking zijn waarbij kinderen uit kansarme gezinnen gratis (warm) eten krijgen 's middags. Nu, blijkbaar hebben alle (?) scholen aan Stad Gent de mogelijkheid om 's middags warm te eten. Ik vond dat ergens raar, met uitzondering van het GO was er vroeger in Beveren (waar ik ben opgegroeid) volgens mij geen enkele school waar je warm eten (of eten tout court) kon krijgen. Om dat op die scholen plots te beginnen organiseren lijkt mij dan nog niet zo evident.

Ik begrijp wel niet waarom nu heel die discussie over 2x warm gevoerd wordt, enfin ik snap het wel: op basis van u eigen (en mijn) 20 jaar oude wereldbeeld. De realiteit is ondertussen echter niet meer dezelfde als vroeger waar wij nog met een brooddoos met daarin effectief brood naar school gingen. Intussen is het schering en inslag dat kinderen naar school komen met "brood"dozen met daarin stukken koude pizza, koude frieten, nen hoop van die zoete Turkse gebakjes... noem maar op. Je kan je dan zéér sterk de vraag stellen wat er slechter is: een portie warm eten met hopelijk aandacht voor een deftige portie groenten of afkoeld junk food en nen hoop anderen brol met niks van voedingsstoffen buiten koolhydraten en vet.

Ik begrijp wel niet waarom nu heel die discussie over 2x warm gevoerd wordt, enfin ik snap het wel: op basis van u eigen (en mijn) 20 jaar oude wereldbeeld. De realiteit is ondertussen echter niet meer dezelfde als vroeger waar wij nog met een brooddoos met daarin effectief brood naar school gingen. Intussen is het schering en inslag dat kinderen naar school komen met "brood"dozen met daarin stukken koude pizza, koude frieten, nen hoop van die zoete Turkse gebakjes... noem maar op. Je kan je dan zéér sterk de vraag stellen wat er slechter is: een portie warm eten met hopelijk aandacht voor een deftige portie groenten of afkoeld junk food en nen hoop anderen brol met niks van voedingsstoffen buiten koolhydraten en vet.
Maar dan kom je terug bij die warme maaltijd om infeite recht te trekken wat thuis scheef zit, en de (terechte) opmerkingen rond hoe gezond zo'n maaltijd dan wel zal zijn. Je kan je ook afvragen of ouders die zo'n dingen meegeven dan het nut gaan inzien van die warme maaltijd natuurlijk. Allezja tenzij je het verplicht, waar denk ik niemand op zit te wachten

En, als aanvulling. Een vullende warme gezonde maaltijd kan ook bestaan uit een kom soep en brood. Vullend, gezond, en praktisch veel haalbaarder voor scholen zonder aangepaste infrastructuur.

En, als aanvulling. Een vullende warme gezonde maaltijd kan ook bestaan uit een kom soep en brood. Vullend, gezond, en praktisch veel haalbaarder voor scholen zonder aangepaste infrastructuur.
Ik weet nu wel niet of een keuken waar je enkel soep gaat bereiden aan minder strenge eisen moet voldoen, ik zou denken van niet. Dus dan moet je dat bereiden ook wel uitbesteden.

Ik ben wel te vinden voor het principe, zie ook een eerdere discussie hierover. Maar ik moet toegeven dat praktische uitwerken waarschijnlijk tot iets gaat leiden waar we niet beter van worden: grootkeukenvoedsel waarbij men het meeste kcal/EUR kan voorzien.

Pas op, ik denk dat het best mogelijk is om gezond eten te voorzien voor 99% van de kinderen, maar dat vereist dan wel een serieuze controle/omvorming van hoe grootkeukens meestal werken.

Ik meen ooit eens een studie gelezen te hebben waarin men de Belgische eetgewoonten vergeleek met andere landen. Maar om dit te doen werd dat allemaal herrekend naar een vast aantal kcal. Daar kwamen onze maaltijden heel slecht uit, ik denk zelfs slechter dan de VS. Natuurlijk, die herrekening trekt dat scheef. Om maar te zeggen, wij eten eigenlijk niet zo gezond in dit land, zeker niet tijdens onze broodmaaltijden: in het slechtste geval is dat wit brood met choco, en zelfs met betere keuzes zijn de groenten vaak afwezig.

Maar ik denk nu wel dat, buiten een algemeen actievere levensstijl, men vroeger die warme maaltijd wel gemiddeld gezonder maakte. En ook het snacken tussendoor zal toen denk ik minder aanwezig geweest zijn.
Tjah, mij lijkt het gewoon bitter weinig op te lossen hoor. Ten eerste zitten we met de overheid waar men voor zo'n zaken procedures zal moeten gaan uitschrijven en contracten voor afsluiten. Waarbij de prijs ook een serieuze metric zal zijn waardoor we al op voorhand kunnen voorspellen hoe bedrijven met dat "gezond" zullen omgaan. Wat volgens mij dus inderdaad zal resulteren in grootkeukenvoedsel dat snel en goedkoop zal geproduceerd worden.

Ten tweede kan je zelfs wanneer die maaltijden toch gezond zijn nooit garanderen dat de kinderen daadwerkelijk gezond zullen eten, als dat kind pertinent enkel het vlees en pasta/aardappel of rijst opeet en de groenten achterwege laat ben je even slecht af als wanneer dat kind gewoon zijn boterhammen met choco zal opeten. Dus wil je daarop inzetten zal je ook de scholen de ondersteuning moeten geven om daadwerkelijk die kinderen te leren om gezond te eten. Nog maar eens iets dat kinderen moeten leren op de school afschuiven dus. Kwestie van de ouders nog maar een verantwoordelijkheid te laten ontvluchten en wat eieren onder hun gat steken.

Ten derde wanneer alles op school goed loopt zullen de ouders die nu hun verantwoordelijkheid niet nemen dat de andere momenten buiten school ook niet doen dus zal je situaties krijgen waarbij kinderen avonds maar een pak koeken of een zak chips moeten eten want ze hebben s'middags toch al gezond gegeten op school. Met andere woorden neem je nog meer de incentive weg bij ouders om toch maar enige moeite te doen om hun kinderen gezond en voedzaam eten voor te schotelen. En ik zie die groep die nu 10 procent zou zijn wel wat uitbreiden. Nu proberen ouders s'avonds wel nog gezond te koken voor hun kinderen want gezien ze op school enkel wat boterhammen gegeten hebben. Door dit weg te nemen zullen veel ouders ook minder zelf gaan koken thuis want zij kunnen op hun werk eten en de kindjes op school waardoor je volgens mij net zal zorgen dat ouders en kinderen s'avonds minder gezond zullen eten.

Ik stel mij openlijk de vraag of mensen die die studie gedaan hebben zich ook al eens afgevraagd hebben waarom veel kinderen ook zo'n eentonige maaltijden mee hebben. Ik stel eens voor dat je een slaatje in een boekentas steekt en dat op een zonnige dag dit weekend eens wat laat chambreren in een klas en dan smiddags proeft hoe lekker dat wel niet is. Net zoals scholen ook vragen dat kinderen een stuk fruit mee doen naar school maar wel vragen dat het al geschild en in stukken gesneden is. Lekker zo'n bruine appel die wat mushy geworden is van de warmte. Misschien moet men wel eens wat meer gaan inzetten om zaken als vers fruit te kunnen aanbieden in scholen of zaken als verse soep (hoewel men daar ook geen consensus over heeft hoe gezond dat is) en verse groenten voorzien voor bij de maaltijden.

enkel het vlees en pasta/aardappel of rijst opeet en de groenten achterwege laat ben je even slecht af als wanneer dat kind gewoon zijn boterhammen met choco zal opeten
Ik ben toch vrij zeker dat de nutritionele waarde van vlees+aardappelen een stuk groter is dan een boterham met choco. :thinking:

Ik snap de grote weerstand hiertegen toch echt niet hoor. In de meeste scholen in Oost- en West-Vlaanderen is het zo simpel als de schoolmaaltijd schrappen van de factuur, en datzelfde bedrag aftrekken van het groeigeld... en de rest van Vlaanderen krijgt dat ook wel geregeld me dunkt. Desnoods met een lunch i.p.v. een echt 'warme' maaltijd.

Blijkbaar kan het elders wel, waarom dan hier niet? Een gratis, gezonde, warme maaltijd op school zou anno 2021 een evidentie moeten zijn in Vlaanderen

In Zweden en Finland, beiden wereldleider op het vlak van voedingsleer, krijgen alle leerlingen al zeventig jaar lang elke dag een gratis en gezonde lunch op school. Voor beiden geldt dit zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. In Finland gaat het ongeveer om 900.000 leerlingen. In Zweden worden er dagelijks ongeveer 1,4 miljoen schoolmaaltijden bereid. Schoolmaaltijden maken er zelfs deel uit van het curriculum. En wat blijkt? De kosten die de overheid maakt om dit systeem te betalen, verdienen bij een totaalaanpak zichzelf terug. Niet alleen daalt het overgewicht bij alle kinderen, ze leren ook wat gezonde voeding is (én dat dit ook lekker kan zijn). Dit is tevens een les die ze meedragen voor de rest van hun leven en pakt dus meteen gezondheidsproblemen, zowel fysiek al mentaal, aan die voor de overheid op lange termijn heel wat kosten met zich mee kan brengen.

Tjah, mij lijkt het gewoon bitter weinig op te lossen hoor. Ten eerste zitten we met de overheid waar men voor zo'n zaken procedures zal moeten gaan uitschrijven en contracten voor afsluiten. Waarbij de prijs ook een serieuze metric zal zijn waardoor we al op voorhand kunnen voorspellen hoe bedrijven met dat "gezond" zullen omgaan. Wat volgens mij dus inderdaad zal resulteren in grootkeukenvoedsel dat snel en goedkoop zal geproduceerd worden.

Ten tweede kan je zelfs wanneer die maaltijden toch gezond zijn nooit garanderen dat de kinderen daadwerkelijk gezond zullen eten, als dat kind pertinent enkel het vlees en pasta/aardappel of rijst opeet en de groenten achterwege laat ben je even slecht af als wanneer dat kind gewoon zijn boterhammen met choco zal opeten. Dus wil je daarop inzetten zal je ook de scholen de ondersteuning moeten geven om daadwerkelijk die kinderen te leren om gezond te eten. Nog maar eens iets dat kinderen moeten leren op de school afschuiven dus. Kwestie van de ouders nog maar een verantwoordelijkheid te laten ontvluchten en wat eieren onder hun gat steken.

Ten derde wanneer alles op school goed loopt zullen de ouders die nu hun verantwoordelijkheid niet nemen dat de andere momenten buiten school ook niet doen dus zal je situaties krijgen waarbij kinderen avonds maar een pak koeken of een zak chips moeten eten want ze hebben s'middags toch al gezond gegeten op school. Met andere woorden neem je nog meer de incentive weg bij ouders om toch maar enige moeite te doen om hun kinderen gezond en voedzaam eten voor te schotelen. En ik zie die groep die nu 10 procent zou zijn wel wat uitbreiden. Nu proberen ouders s'avonds wel nog gezond te koken voor hun kinderen want gezien ze op school enkel wat boterhammen gegeten hebben. Door dit weg te nemen zullen veel ouders ook minder zelf gaan koken thuis want zij kunnen op hun werk eten en de kindjes op school waardoor je volgens mij net zal zorgen dat ouders en kinderen s'avonds minder gezond zullen eten.

Ik stel mij openlijk de vraag of mensen die die studie gedaan hebben zich ook al eens afgevraagd hebben waarom veel kinderen ook zo'n eentonige maaltijden mee hebben. Ik stel eens voor dat je een slaatje in een boekentas steekt en dat op een zonnige dag dit weekend eens wat laat chambreren in een klas en dan smiddags proeft hoe lekker dat wel niet is. Net zoals scholen ook vragen dat kinderen een stuk fruit mee doen naar school maar wel vragen dat het al geschild en in stukken gesneden is. Lekker zo'n bruine appel die wat mushy geworden is van de warmte. Misschien moet men wel eens wat meer gaan inzetten om zaken als vers fruit te kunnen aanbieden in scholen of zaken als verse soep (hoewel men daar ook geen consensus over heeft hoe gezond dat is) en verse groenten voorzien voor bij de maaltijden.
In Zweden (waar men nog altijd gratis warme maaltijden aanbiedt) heeft men recent de impact van gratis schoolmaaltijden op jonge kinderen op de lange termijn bestudeerd, best interessant om eens door te nemen.

Hieronder het abstract.
We study the long-term impact of a policy-driven change in childhood nutrition. For this purpose, we evaluate a program that rolled out nutritious school lunches free of charge to all pupils in Swedish primary schools between 1959 and 1969. We estimate the impact of the program on children’s economic, educational, and health outcomes throughout life. Our results show that the school lunch program generated substantial long-term benefits, where pupils exposed to the program during their entire primary school period have 3% higher lifetime income. The effect was greater for pupils that were exposed at earlier ages and for pupils from poor households, suggesting that the program reduced socioeconomic inequalities in adulthood. Exposure to the program also had substantial effects on educational attainment and health, which can explain a large part of the effect of the program on lifetime income.

Nu dit officieel een breekpunt is voor Vooruit om in de volgende Vlaamse regering te stappen lijkt me dit wel een topic waard.

Persoonlijk vind ik dit een nobel idee maar compleet absurd qua haalbaarheid. Wie gaat dat allemaal faciliteren en bedelen? Leerkrachten zullen er niet om staan te springen. Wat voor maaltijd gaat het zijn? Bucht uit een grootkeuken? Gezond zou ik dat ook niet noemen. Wat met het gezinsmoment 's avonds? Ouders aan tafel, kinderen voor de tv? Een kleine minderheid gaat er dan op vooruit, maar de grootste groep achteruit.
Het belachelijkste hieraan vind ik dat ze er een breekpunt willen van maken en hieraan regeringsdeelname willen koppelen.. Ze zijn ofwel dus duidelijk van plan om in de opisitie te stappen, of zijn de klepel kwijt qua aanpak van prangende maatschappelijke problemen sinds Conner de plak niet meer zwaait.
Hebben ze ook al eens nagedacht wat kinderen eigenlijk graag eten ? Het is niet het eerste kind dat zijn "gezonde" maaltijd die het heeft meegregen gewoonweg in de vuilbak kiepert of gaat inwisselen tegen een suikerwafel of een boke choco van een klasgenootje.

Betaalbaarheid hebben ze natuurlijk al een oplossing voor, de werknemers een ochtenspits heffing laten betalen. We weten alweer welke klasse bij vooruit het gelag gaat betalen.

Ik ben toch vrij zeker dat de nutritionele waarde van vlees+aardappelen een stuk groter is dan een boterham met choco. :thinking:

Ik snap de grote weerstand hiertegen toch echt niet hoor. In de meeste scholen in Oost- en West-Vlaanderen is het zo simpel als de schoolmaaltijd schrappen van de factuur, en datzelfde bedrag aftrekken van het groeigeld... en de rest van Vlaanderen krijgt dat ook wel geregeld me dunkt. Desnoods met een lunch i.p.v. een echt 'warme' maaltijd.

Blijkbaar kan het elders wel, waarom dan hier niet? Een gratis, gezonde, warme maaltijd op school zou anno 2021 een evidentie moeten zijn in Vlaanderen
Ja want kinderen eten natuurlijk enkel boterhammen met choco op school.

En alle kindjes on west en oost vlaanderen eten ook warm natuurlijk.

Ik denk dat mensen nogal onderschatten hoeveel werk het is om op jonge leeftijd kinderen bepaalde zaken te laten eten. Met enkel die maaltijd gratis te maken zal men er toch niet komen, dan moet je scholen ook meer mensen en middelen geven om dit deftig te organiseren. Ik ben helemaal niet tegen die gratis maaltijd maar wat voorruit hier doe is gewoon verkiezingspropaganda. Als je inzit met de voedingsgewoontes of nood aan voeding van kinderen moet je wel meer aanpakken dan "we geven een gratis maaltijd op school". Dan moet de samenleving daar veel meer op inzetten ipv enkel afwentelen op de school. En dan gaan we er nog van uit dat de ouders zullen meewerken. Als je al ziet dat menu's bij creches voor commotie zorgen garandeer ik je dat dit gewoon zal doorgetrokken worden. Dat dit werkt in Finland of Zweden kan goed zijn maar wij zijn geen Finnen of Zweden. Om dit te laten werken moet iedereen meewillen en daar zit voor mij de bottleneck. Dit s gewoon wat men al veel te veel gedaan heeft in dit land, namelijk een hoop geld tegen het probleem gooien en hopen dat het zich oplost ipv alles samen te bekijken en proberen met een langetermijnbeleid voor een omkering te zorgen.

Terug
Bovenaan