Invoering gratis maaltijd op school

Ja want kinderen eten natuurlijk enkel boterhammen met choco op school.

En alle kindjes on west en oost vlaanderen eten ook warm natuurlijk.

Ik denk dat mensen nogal onderschatten hoeveel werk het is om op jonge leeftijd kinderen bepaalde zaken te laten eten. Met enkel die maaltijd gratis te maken zal men er toch niet komen, dan moet je scholen ook meer mensen en middelen geven om dit deftig te organiseren. Ik ben helemaal niet tegen die gratis maaltijd maar wat voorruit hier doe is gewoon verkiezingspropaganda. Als je inzit met de voedingsgewoontes of nood aan voeding van kinderen moet je wel meer aanpakken dan "we geven een gratis maaltijd op school". Dan moet de samenleving daar veel meer op inzetten ipv enkel afwentelen op de school. En dan gaan we er nog van uit dat de ouders zullen meewerken. Als je al ziet dat menu's bij creches voor commotie zorgen garandeer ik je dat dit gewoon zal doorgetrokken worden. Dat dit werkt in Finland of Zweden kan goed zijn maar wij zijn geen Finnen of Zweden. Om dit te laten werken moet iedereen meewillen en daar zit voor mij de bottleneck. Dit s gewoon wat men al veel te veel gedaan heeft in dit land, namelijk een hoop geld tegen het probleem gooien en hopen dat het zich oplost ipv alles samen te bekijken en proberen met een langetermijnbeleid voor een omkering te zorgen.
Maar opnieuw: je moet ergens beginnen. Jij wil er niet aan beginnen zolang er geen 100% succesratio gegarandeerd kan worden, of vooraleer er ook nog elvendertig andere zaken aan gekoppeld worden. Zo laat je de dingen gewoon zijn beloop gaan, met alle gevolgen van dien. Terwijl deze ene maatregel op zich wel al een verschil kan maken.

Dat er nog heel wat flankerende maatregelen en gedragswijzigingen nodig zijn om tot de perfecte wereld te komen, dat gaat niemand ontkennen. Maar dat is geen goed argument om iets niet te doen. Je kan niet verwachten dat je vandaag op morgen een marathon gaat kunnen lopen. Daar is veel voor nodig. Maar als je niet de eerste stap zet, ga je zelfs nooit de halve marathon kunnen lopen. Dan geef je op nog voor je er aan begonnen bent.

Mss tijd voor een proefproject te lanceren in een gebied met zekere schaal - zal minstens al een deel van de vele vragen beantwoorden en een beter zicht geven van zo een systeem op zich- zowel voor scholen, ouders en kinderen. Er is gewoon veel te weinig data en zo een proefproject lijkt me hier best nuttig te zijn. Lijkt me ook niet zot veel werk om dat te doen mits er hier en daar zones zijn die de nodige infrastructuur hebben.

Denk dat niemand op zich tegen het idee van een maaltijd voor elk is, er zijn duidelijke voordelen en nadelen maar ook nog vraagtekens.

Het voorbeeld van Zweden mag er zijn - maar er zijn wel meer zaken daar in het Noorden die je hier niet meteen zou kunnen realiseren.

Maar opnieuw: je moet ergens beginnen. Jij wil er niet aan beginnen zolang er geen 100% succesratio gegarandeerd kan worden, of vooraleer er ook nog elvendertig andere zaken aan gekoppeld worden. Zo laat je de dingen gewoon zijn beloop gaan, met alle gevolgen van dien. Terwijl deze ene maatregel op zich wel al een verschil kan maken.

Dat er nog heel wat flankerende maatregelen en gedragswijzigingen nodig zijn om tot de perfecte wereld te komen, dat gaat niemand ontkennen. Maar dat is geen goed argument om iets niet te doen. Je kan niet verwachten dat je vandaag op morgen een marathon gaat kunnen lopen. Daar is veel voor nodig. Maar als je niet de eerste stap zet, ga je zelfs nooit de halve marathon kunnen lopen. Dan geef je op nog voor je er aan begonnen bent.
Welja, ik ben van mening dat men op de verkeerde plek begint. Namelijk op diegene waar men al al de druk gelegd heeft als het om onze kinderen gaat. Ik denk dat scholen en leerkrachten al genoeg onder druk staan, laat staan dat men dit nog eens moet organiseren en verdedigen aan de ouders.
Edit: om nog maar te zwijgen van het feit dat het weer gratis moet zijn voor iedereen. Alsof dat voor het gros van de gezinnen het probleem is. Concentreer financiele steun toch eens op de mensen die het nodig hebbe en laat de mensen die het kunnen betalen het betalen. De uitdeelpolitiek mag echt wel gaan stoppen. Kijk waar het ons gebracht heeft met corona en de energiecrisis.

Laatst bewerkt:
Het is echt niet dat nu elk kind een brooddoos meekrijgt en dan plots warm eten gaat krijgen hé.

In het programma van Vooruit (hier eerder nog gepost) staat anders wel degelijk dat ze "verwachten dat ouders gebruik maken van wat voorzien wordt".
Dat neemt het keuze-aspect wel degelijk weg, of beperkt het op zijn minst.

Welja, ik ben van mening dat men op de verkeerde plek begint. Namelijk op diegene waar men al al de druk gelegd heeft als het om onze kinderen gaat. Ik denk dat scholen en leerkrachten al genoeg onder druk staan, laat staan dat men dit nog eens moet organiseren en verdedigen aan de ouders.
Mja, ik vind dat je daar nogal zwaar in overdrijft. Het lukt allemaal al prima in grote delen van het land om warme maaltijden te voorzien aan de meerderheid van de leerlingen. Ook bij kleuterscholen en lagere scholen.

Populistisch op iets actueel springen vlak voor de verkiezingen + vehikel om alle verantwoordelijkheid te ontspringen met het oog op slechte verkiezingen om achteraf te kunnen zeggen : "Amai seg al die andere willen jullie kinderen niet voederen!!!"

Nothing to see here.

Mja, ik vind dat je daar nogal zwaar in overdrijft. Het lukt allemaal al prima in grote delen van het land om warme maaltijden te voorzien aan de meerderheid van de leerlingen. Ook bij kleuterscholen en lagere scholen.
Daarom dat we dit jaar op smartschool al 3 keer de vraag gekregen hebben naar ouders of grootouders die zich geroepen voelen om te helpen tijdens de middag in de refter. Het is niet omdat het lukt in veel scholen dat dit van een leien dakje loopt. Hier in de lagere school zijn we afhankelijk van 2 vrouwen van in de 60 om te zorgen dat de refter klaar staat, het eten uitgedeeld wordt en om daarna ook alles weer af te wassen / op te ruimen. Wij als ouders zijn die daar erg dankbaar voor maar het is nu niet alsof daar volk voor staat te springen om die op te volgen. Als je dan de directie hoort zorgt dit toch echt wel voor meer belasting bij hun en de leerkrachten (die trouwens ook inspringen bij tekort aan hulp) maar evident is het niet. Vergeet ook niet dat dit voor leerkrachten ook hun middagpauze is en dat die ook een volwaardige pauze verdienen. Dus druk je door en geef je ieder kind een warme maaltijd op school dan moet je ook de omkadering verzorgen. Volk voor toezicht, bedeling, afwassen en hulp voor de kleuters.
Als er in scholen warme maaltijden afgeschaft worden is de grootste reden nog altijd personeel of organisatie dus moeten we niet gaan doen alsof het zo simpel is om te doen lukken.

Maar dan kom je terug bij die warme maaltijd om infeite recht te trekken wat thuis scheef zit, en de (terechte) opmerkingen rond hoe gezond zo'n maaltijd dan wel zal zijn. Je kan je ook afvragen of ouders die zo'n dingen meegeven dan het nut gaan inzien van die warme maaltijd natuurlijk. Allezja tenzij je het verplicht, waar denk ik niemand op zit te wachten
Je hoeft het zeker niet te verplichten, dat lijkt mij idd helemaal van het paadje af. Maar die mensen die al die rommel meegeven (koude pizza/frieten etc) die doen dat voor een stuk omdat ze de handvaten/midellen niet hebben om goede alternatieven mee te geven en waarschijnlijk minstens een deel ook gewoon uit luiheid... als je tegen die mensen zegt: je moet er u niet meer mee bezig houden, we geven u kinderen wel deftig eten, die gaan dat niet weigeren. Is dat de taak van de overheid/brede maatschappij? Nee, eigenlijk niet, maar die kinderen kunnen er ook niet aan doen dat ze verwaarloosd worden (zwaar woord maar dat is het uiteindelijk wel). Ik heb dan liever dat ze overheidsmiddellen rechtstreeks inzetten waar we het willen zodat het effectief bij de kinderen komt, dan dat ze er weer met een shotgun naar schieten en hopen dat er toch íets op de juiste plek terecht komt...
Ik weet nu wel niet of een keuken waar je enkel soep gaat bereiden aan minder strenge eisen moet voldoen, ik zou denken van niet. Dus dan moet je dat bereiden ook wel uitbesteden.
Het is sowieso utopie van te denken dat de scholen in eigen beheer maaltijden gaan bereiden imo. Ik las in het artikel over de doorgerekende begrotingen voor elke partij dat een aantal (regerings-)partijen bv weeral aan het kijken zijn om bepaalde assets te verkopen om snel te cashen om daar dan op lange termijn gtd de rekening voor terug te krijgen. Die partijen zouden dan nu smak geld moeten gaan investeren in schoolkeukens terwijl ze de factuur ook kunnen spreiden via externen?
Dus uitbesteden gaat het sowieso toch zijn. Dan is soep misschien nog het meest ideale. Dat kan door lokale kleinschalige initiatieven (eventueel maatwerkbedrijven) gebeuren. Echt volwaardige keuken dan ga je meteen naar grotere puur commerciële spelers die daar de capaciteit/infra voor hebben.

Je hoeft het zeker niet te verplichten, dat lijkt mij idd helemaal van het paadje af. Maar die mensen die al die rommel meegeven (koude pizza/frieten etc) die doen dat voor een stuk omdat ze de handvaten/midellen niet hebben om goede alternatieven mee te geven en waarschijnlijk minstens een deel ook gewoon uit luiheid... als je tegen die mensen zegt: je moet er u niet meer mee bezig houden, we geven u kinderen wel deftig eten, die gaan dat niet weigeren. Is dat de taak van de overheid/brede maatschappij? Nee, eigenlijk niet, maar die kinderen kunnen er ook niet aan doen dat ze verwaarloosd worden (zwaar woord maar dat is het uiteindelijk wel). Ik heb dan liever dat ze overheidsmiddellen rechtstreeks inzetten waar we het willen zodat het effectief bij de kinderen komt, dan dat ze er weer met een shotgun naar schieten en hopen dat er toch íets op de juiste plek terecht komt...
Dat is uw personlijk mening, koude pizza eten heeft helemaal niets met verwaarlozing te maken, what the heck ik eet dat zelf ook, koude pizza, spaghetti, overschotten van daags voordien. Overheid moet stoppen met zich te bemoeien/betuttelen wat we nog mogen eten en wat niet, begint hier meer en meer een links totalitair regime te worden op alle niveaus. En by the way, zo slecht voor de gezondheid zal het ook wel niet zijn gezien, ik het aantal ziektedagen op 10 jaar basis op 1 hand kan tellen, en zo dus ook voor mijn zoon., daarentegen mijn gezonde "veganistiche" collegas zijn meer ziek dan ze werken.

Dat is uw personlijk mening, koude pizza eten heeft helemaal niets met verwaarlozing te maken, what the heck ik eet dat zelf ook, koude pizza, spaghetti, overschotten van daags voordien. Overheid moet stoppen met zich te bemoeien/betuttelen wat we nog mogen eten en wat niet, begint hier meer en meer een links totalitair regime te worden op alle niveaus. En by the way, zo slecht voor de gezondheid zal het ook wel niet zijn gezien, ik het aantal ziektedagen op 10 jaar basis op 1 hand kan tellen, en zo dus ook voor mijn zoon., daarentegen mijn gezonde "veganistiche" collegas zijn meer ziek dan ze werken.
Amai wat een betrouwbaar, neutraal onderzoek. Hier werd zeker voldaan aan al de voorwaarden rond populatiegrootte en controlegroepen.

Nu dit officieel een breekpunt is voor Vooruit om in de volgende Vlaamse regering te stappen lijkt me dit wel een topic waard.

Persoonlijk vind ik dit een nobel idee maar compleet absurd qua haalbaarheid. Wie gaat dat allemaal faciliteren en bedelen? Leerkrachten zullen er niet om staan te springen. Wat voor maaltijd gaat het zijn? Bucht uit een grootkeuken? Gezond zou ik dat ook niet noemen. Wat met het gezinsmoment 's avonds? Ouders aan tafel, kinderen voor de tv? Een kleine minderheid gaat er dan op vooruit, maar de grootste groep achteruit.
je kan geen 2 keer warm eten? :p

is even gezond als 2 keer koud of 1 keer warm en 1 keer koud hoor. die troep uit de groot keuken zal ook wel niet veel ongezonder zijn dan de confituur of choco die de meeste op hun boterhammen meekrijgen. Laat staan de preparé of hesp die tegen dat ze gaan eten al 4 uur heeft liggen bakken in de warmte....

Mijn collega die een ongezonde levensstijl heeft, is de afgelopen jaren ook amper ziek geweest. Maar zo'n levensstijl gaat hem nog inhalen vrees ik. Zo'n voedingspatronen zullen hun negatieve effecten pas op wat latere termijn beginnen manifesteren.
Zoals bij vele gezondheidsissues is voorkomen beter dan genezen.

Amai wat een betrouwbaar, neutraal onderzoek. Hier werd zeker voldaan aan al de voorwaarden rond populatiegrootte en controlegroepen.
Neen, is niet gebaseerd op onderzoek. Is gewoon een vaststelling in mijn onmiddellijke omgeving. Men zou misschien beter eens een onderzoek voeren en nagaan hoeveel "minder" ziekteverzuim er is bij mensen die dagelijks zogezegd "gezond" eten vb veganisten etc) en bij mensen die dit dan niet doen, ik denk dat de impact gering gaat zijn. Grootste factor van zwaarlijvigheid etc is ten andere genetisch en dus niet voeding, en daar zijn wel studies over die dit staven.

10 jarigen kamp met de CM, ik zal het nooit vergeten: 2 keer per dag warm, 10 dagen lang... Ik begrijp tot op vandaag niet wat ik toen misdaan heb dat ik zo'n straf verdiende :unsure:
En twee keer warm eten lijkt me nu toch ook verre van ideaal. Oké het is al aanwezig in Oost en West-Vlaanderen, maar die provincies zijn nu toch ook niet bepaald een norm die we zouden moeten volgen.
in azie en vooral japan eten ze tot 3x per dag warm en de mensen zijn daar het gezondst met de langste levensverwachtingen. bijna niemand heeft daar een te hoog BMI.

het is wat je in je mond propt dat telt en niet of het al dan niet warm of koud is.

en fuck boterhammen :p als ik de keuze heb tussen boterhammen of restje van de dag er voor ga ik sowieso voor de overschotjes :p

Dus uitbesteden gaat het sowieso toch zijn. Dan is soep misschien nog het meest ideale. Dat kan door lokale kleinschalige initiatieven (eventueel maatwerkbedrijven) gebeuren. Echt volwaardige keuken dan ga je meteen naar grotere puur commerciële spelers die daar de capaciteit/infra voor hebben.
Ik zie ook niet in hoe het anders kan. De school van mijn kinderen is zodanig klein dat leerlingen per graad samengevoegd zijn in een klas.
Die hebben totaal geen infrastructuur om warm eten te voorzien, dus alles moet sowieso extern gebeuren. Eten gemaakt in de voormiddag, vervoerd en warm gehouden in warmhoudbakken of opnieuw opgewarmd ter plaatse. Bye bye vitamine B en vitamine C.
Ondanks goeie bedoelingen blijft het moeilijk om gezond grootkeukenvoedsel aan te bieden aan kinderen op scholen.

Het is nog maar eens een maatregel waarbij ik het gevoel heb afgestraft te worden voor de slechte keuzes van anderen. Als je je kinderen geen deftig eten meegeeft uit armoede, dan moet je dat met geld oplossen, niet met eten. Doen ze het omdat ze incompetente ouders zijn, dan gaan die 4 extra maaltijden per week het probleem niet oplossen. Geven ouders eten van lage kwaliteit mee omdat ze niet beter weten, dan moet je maar een campagne lanceren of mensen gericht op cursus sturen.

Sta me toe even te zeuren. Ons warm eetmomentje samen 's avonds is iets dat wij waardevol vinden. Waarom moeten wij weer de slechte keuzes van anderen sponseren? Ik betaal al belastingen voor de vervuilende bedrijfswagens van anderen, voor het subsidiëren van de vlezige eetgewoontes van anderen, en nu moet ik ook nog eens mensen gaan sponseren die de moeite niet nemen om iets interessanter dan een schel salami op de witte boterham van hun kind te leggen. Akkoord dat het belangrijk is om kinderen een gelijke start te geven in het leven, maar is dit dan werkelijk de heuvel waarop Vooruit wil sterven? Het probleem met bepaalde ouders oplossen door hun verantwoordelijkheid af te nemen en bij de overheid te leggen?

EDIT: Nog iets wat ik erover wil zeggen, is eerder een vagere algemene maatschappelijke beschouwing: Onze maatschappij is al individualistisch en koud genoeg. Een maaltijd delen met je familie is zo'n fundamenteel menselijk iets. In veel culturen zouden ze, denk ik, met afschuw kijken naar het idee dat men hier vanuit de overheid de bevolking gaat aanmoedigen om geen gedeelde maaltijd meer te hebben 's avonds. Want in de praktijk zal het toch vaak daarop neerkomen: Zoon en dochter kunnen 's avonds rustig hun boterham alleen opeten, mama en papa kunnen nog wat werken en later koken. Da's op zich niet erg dat dat af en toe gebeurt, en sommige ouders kunnen misschien écht niet anders, maar om dat nu actief te gaan aanmoedigen?

Laatst bewerkt:
Neen, is niet gebaseerd op onderzoek. Is gewoon een vaststelling in mijn onmiddellijke omgeving. Men zou misschien beter eens een onderzoek voeren en nagaan hoeveel "minder" ziekteverzuim er is bij mensen die dagelijks zogezegd "gezond" eten vb veganisten etc) en bij mensen die dit dan niet doen, ik denk dat de impact gering gaat zijn. Grootste factor van zwaarlijvigheid etc is ten andere genetisch en dus niet voeding, en daar zijn wel studies over die dit staven.
Men moet dus eens het onderzoek voeren maar je kent de conclusie al? En de grootste factor voor zwaarlijvigheid is genetica, maar bij ziekteverzuim (dus gezondheid) ligt het aan de voeding?

Er zijn al heel wat studies die een plantaardig dieet als gezonder bestempelen, en heel wat meer die bewerkt voedsel als ongezond bestempelen. De Vlaamse regering, je weet wel, die met N-VA als grootste partij, zet zelfs in op de eiwitshift.

Grootste factor van zwaarlijvigheid etc is ten andere genetisch en dus niet voeding, en daar zijn wel studies over die dit staven.
Feel free om die studies te delen...

Ik ga hier niet ontkennen dat genetica een belangrijke factor is, sommige mensen kunnen eten wat ze willen en kunnen nog door een sleutelgat, anderen moeten nog maar naar ne koek kijken en komen al 3kg bij. Maar de meeste mensen weten verdomme héél goed dat hun gewicht (en daaraan gekoppelde gezondheid) grotendeels ook bepaald worden door wat ze eten (en drinken). Ik woog vroeger 110kg, nu 85 give or take. Mijn genetische structuur is heus niet plots veranderd.

Maar dit begint stilaan redelijk :offtopic: te gaan.

In het programma van Vooruit (hier eerder nog gepost) staat anders wel degelijk dat ze "verwachten dat ouders gebruik maken van wat voorzien wordt".
Dat neemt het keuze-aspect wel degelijk weg, of beperkt het op zijn minst.
Ik bedoel daarmee dat er nu reeds veel kinderen zijn die warm eten. En dat dus die overgang niet plots gaat zijn van "iedereen een brooddoos" naar "iedereen warm eten", in het kader van de drogredenen zoals moeilijke logistiek en organisatie. Er wordt nu al veel warm gegeten op de scholen, dus die organisatie valt echt wel mee.

@Kas de Kalebas
Onze gastjes eten 's middags warm op school en 's avonds hebben wij nog steeds een warm eetmomentje als gezin.
Ik vind dat ook belangrijk en het ene sluit het andere niet uit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan