Er is een huizenhoog verschil tussen alle kinderen die mogelijkheid geven en het bij alle kinderen gratis aan te bieden. Ouders zullen er dan normaal massaal gebruik van maken wat betekent (in ons geval, maar lijkt me een standaard situatie):
- dubbel zoveel eters van warme maaltijden. Wij eten nu al in 2 shiften omdat de refter te klein is. Enig alternatief dat we hebben tenzij we naar 4 shiften gaan (en eten vanaf 11 tot 13u30) is om ook de turnzaal te gebruiken. Wat wil zeggen dat die vooraf klaargezet/achteraf opgeruimd moet worden waardoor we minder tijd hebben om te sporten. Praktisch gewoon ook quasi niet haalbaar (waar stapelen we de tafels/stoelen?)
- als je toch kiest van 11u tot 13u30 gaan we onze keuken moeten aanpassen. Je krijgt immers nooit eten lang genoeg warm voor 2u (ook al qua voedselveiligheid). HACCP normen zijn redelijk lastig.
- minder kinderen die naar huis gaan over de middag. Dat gaat bij ons 'maar' over een twintigtal, maar da's weer extra drukte op de speelplaats
- personeel die we extra nodig hebben voor max 2 uurtjes per dag, 4 dagen per week. Daarvoor gaan we echt geen stabiel personeel vinden.
- vooral veel extra kleuters, die nu over de middag naar huis gaan, maar waarvan de ouders wel graag nog de maaltijd zullen meepakken. Kleuters zijn véél meer werk om te begeleiden qua eten. Dus relatief gezien nog meer personeel dan het dubbele van nu.
Wij kunnen, mits 8 jaar op de wachtlijst staan en een buur die een extra muur zou toestaan, misschien nog een schoolgebouw bijbouwen. maar in stedelijke omgeving (Antwerpen?) zie ik praktisch niet hoe dat zal lukken om warm eten te geven in grote ruimtes. En elk in een klas lijkt me niet haalbaar, tenzij je de druk op leerkrachten nog wil vergroten.Niet mee eens. Die 0,3% gaat over hélemaal lege brooddozen. Een sandwich zélfs met iets gezonds erop is mss geen lege brooddoos, maar is ook véél te weinig eten voor een normaal kind.
Voor fruit bestaat al subsidies
https://vl.vlaamse-logos.be/tuttifrutti . Ook hier is vooral het praktische die een probleem is, vooral bij kleuters dan. Een appel snijden kost niet veel tijd, 20 appels (of 10x2 halve appels) wel weeral. Wij doen dat trouwens wel, hebben onder andere een persoon met syndroom van down die helpt in de klas hiermee.
Wat mij betreft:
het principe is lovenswaardig, de uitwerking moet praktisch anders:
- gratis warme maaltijd waar het mogelijk is, overheid investeert hierin extra, want dit brengt effectief uiteindelijk geld op. Controle op de gezondheid van de maaltijden door de overheid (want sommige bieden te vaak (eenzijdige) gehaktmaaltijden of gefrituurde maaltijden aan, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling)
- waar het niet mogelijk is: brooddozen samengesteld via beschutte werkplaatsen. is een ideaal werkje en kost netto niet zoveel gezien de overheid die beschutte werkplaatsen al stevig subsidieert. Een goede broodmaaltijd kan ook gezond zijn en hier is véél variatie mogelijk.
- fruit bij elke maaltijd of als 10-uurtje/drie-uurtje.
- verbouwingen van scholen moeten een refter volgens capaciteitsnormen inrekenen tenzij praktisch onmogelijk (bvb in steden waar de capaciteit van scholen al onder druk staat)