Invoering gratis maaltijd op school

Ik was als kind (en nog altijd) een moeilijke eter omdat ik geen saus lust. Ik zou op die 2 maand 4x het eten lusten. Moesten mijn ouders dan gewoon zeggen "das dan maar het probleem van de school", dan zou ik dus veel minder goed eten dan wanneer we thuis zouden koken.
Of je zou na een paar weken "saus" lusten natuurlijk. Als iemand die alles eet vind ik het altijd een nogal vreemd gegeven wanneer mensen "iets niet lusten" lijken gelijk te stellen aan een allergie of iets dergelijks. En nee, ik at als kind ook niet alles even graag.

Of je zou na een paar weken "saus" lusten natuurlijk. Als iemand die alles eet vind ik het altijd een nogal vreemd gegeven wanneer mensen "iets niet lusten" lijken gelijk te stellen aan een allergie of iets dergelijks. En nee, ik at als kind ook niet alles even graag.
Goh, vroeger op chirokamp (dus 10 dagen) was het niet ongebruikelijk dat ik 10 dagen lang geen warm eten at hoor.
Wat jij hier schrijft komt eigenlijk neer op "als we u lang genoeg laten verhongeren, zult ge uiteindelijk wel eten", lijkt me nu ook geen basis voor "we willen dat mensen gezonder eten" ;).

Goh, vroeger op chirokamp (dus 10 dagen) was het niet ongebruikelijk dat ik 10 dagen lang geen warm eten at hoor.
Wat jij hier schrijft komt eigenlijk neer op "als we u lang genoeg laten verhongeren, zult ge uiteindelijk wel eten", lijkt me nu ook geen basis voor "we willen dat mensen gezonder eten" ;).
Neen, maar je kan zo'n systeem niet voor alles en iedereen aanpassen natuurlijk. De oplossing lijkt me dan simpel: geen warm eten en wat van thuis meebrengen (want het is geen verplichting) of gewoon leren eten wat de pot schaft.

Ik denk trouwens wel dat als je van jongsaf warm eet op school en anderen ziet eten dit soort zaken minder zullen voorkomen.

Allez het lijkt me gewoon geen argument, iets niet lusten. Het gaat hier dan nog over standaardzaken.

Da's niet wat het onderzoek stelde, ze hebben in detail naar de inhoud van de brooddozen gekeken en nergens gemeld dat er volgens hun bevindingen te weinig in zou zitten, enkel dat er vaak de verkeerde dingen in zaten op vlak van gezondheid en milieuvriendelijkheid.
Nee, ze hebben niet in detail gekeken of er voldoende inzat, wel of wat er inzat gezond en milieuvriendelijk was. Een groot verschil.

(lijkt me ook héél moeilijk om te kunnen definieren wat "voldoende" is, aangezien dat per kind anders is. Daarom dat ze naar het subjectief criterium hebben gekeken, die 9% (als ik het me goed herinner).

Zoals sylverscythe zegt: het zal nooit een verplichting zijn om warm te eten (gewoon omwille van medische redenen is dat onmogelijk te verplichten). Dus dan zal je bij de uitzonderingen zijn die hun stuutjes moeten meenemen.

Zoals sylverscythe zegt: het zal nooit een verplichting zijn om warm te eten (gewoon omwille van medische redenen is dat onmogelijk te verplichten). Dus dan zal je bij de uitzonderingen zijn die hun stuutjes moeten meenemen.
Maar, ouders hebben wel de optie om de verantwoordelijkheid volledig naar de school door te schuiven. Je kan namelijk gewoon zeggen "het is maar aan de school om ervoor te zorgen dat ze een deftige maaltijd opeten".

Maar, ouders hebben wel de optie om de verantwoordelijkheid volledig naar de school door te schuiven. Je kan namelijk gewoon zeggen "het is maar aan de school om ervoor te zorgen dat ze een deftige maaltijd opeten".
Ik ben niet goed mee. Is dit nu een serieus argument over iets?
Is "sommige ouders gedragen zich belachelijk" iets nieuws? Is dat een argument om iets wel/niet te doen?

Sorry als het misschien cru overkomt, dat is mijn bedoeling niet. Maar ik ben echt niet mee.

Ik ben niet goed mee. Is dit nu een serieus argument over iets?
Is "sommige ouders gedragen zich belachelijk" iets nieuws? Is dat een argument om iets wel/niet te doen?

Sorry als het misschien cru overkomt, dat is mijn bedoeling niet. Maar ik ben echt niet mee.
Mijn punt is dat het standpunt eigenlijk is "we schuiven de verantwoordelijkheid van een gevarieerde voeding door naar de school". Maar dan gaan ouders ook gewoon die verantwoordelijkheid volledig uit handen geven.
Terwijl je thuis veel meer flexibiliteit hebt om met moeilijke eters om te gaan (in mijn geval, ik at gewoon hetzelfde, maar dan zonder de saus).

Mijn punt is dat het standpunt eigenlijk is "we schuiven de verantwoordelijkheid van een gevarieerde voeding door naar de school". Maar dan gaan ouders ook gewoon die verantwoordelijkheid volledig uit handen geven.
Terwijl je thuis veel meer flexibiliteit hebt om met moeilijke eters om te gaan (in mijn geval, ik at gewoon hetzelfde, maar dan zonder de saus).
Bedankt voor de verduidelijking. Ik begrijp wat je bedoelt, maar persoonlijk geloof ik niet dat mensen daardoor echt veel anders zullen reageren.

Als mensen het niet belangrijk vinden dat hun kinderen gezond eten zal dat niet plots slechter worden. En als ze het wel belangrijk vinden zal dat niet plots wegvallen. Lijkt mij.

Enige wat er misschien over gezegd kan worden dat het, bij uitzondering, eens sneller 'simpel' zal gehouden worden s'avonds, omdat men kan redeneren dat ze smiddags al deftig gegeten hebben. Maar zou dat zoveel slechter zijn als ze dan s'avonds die boterham eten die ze anders smiddags aten?

Pas op, again, uitzonderlijk misschien. Er zullen altijd uitzonderingen zijn waar het slechter is. Maar over het algemeen lijkt de impact aan de positieve zijde mij veel groter te zijn.

Alles hier is anekdotisch, maar ik wil een tegenvoorbeeld geven:
Onze dochter is tijdens het weekend een ramp als het op boterhammen met gezond beleg aankomt. Dan bedoel ik zaken als hummus, groentespread, hesp, kaas (die laatste nu niet zo gezond maar kom). Geef ik die boterhammen echter mee op school, komt ze steevast een lege doog terug. Zien eten doet eten denk ik.

Thuis hebben we het al bijna opgegeven en eet ze quasi 80% van de tijd pindakaas met confituur (we doen meestal een flinterdun laagje confituur, zodat het toch wat gezond blijft). We blijven wel vasthouden aan bruin brood. Volkoren heeft ze te veel moeite mee, wit zou makkelijker binnengaan maar is nutritioneel waardeloos.

Alles hier is anekdotisch, maar ik wil een tegenvoorbeeld geven:
Onze dochter is tijdens het weekend een ramp als het op boterhammen met gezond beleg aankomt. Dan bedoel ik zaken als hummus, groentespread, hesp, kaas (die laatste nu niet zo gezond maar kom). Geef ik die boterhammen echter mee op school, komt ze steevast een lege doog terug. Zien eten doet eten denk ik.

Thuis hebben we het al bijna opgegeven en eet ze quasi 80% van de tijd pindakaas met confituur (we doen meestal een flinterdun laagje confituur, zodat het toch wat gezond blijft). We blijven wel vasthouden aan bruin brood. Volkoren heeft ze te veel moeite mee, wit zou makkelijker binnengaan maar is nutritioneel waardeloos.
Ik weet niet hoe oud uw dochter is, maar wij hebben hier ook een tijdje gedacht dat het wel straf was dat ze al haar boterhammen altijd op at.
Tot ze op een gegeven moment zij dat een klasgenootje mee uit haar brooddoos eet :P

Ik weet niet hoe oud uw dochter is, maar wij hebben hier ook een tijdje gedacht dat het wel straf was dat ze al haar boterhammen altijd op at.
Tot ze op een gegeven moment zij dat een klasgenootje mee uit haar brooddoos eet :p
Dit wou ik ook net aankaarten ;)
Vroeger ook genoeg gedaan en gezien en ik kan mij niet inbeelden dat he nu anders is. En dit van begin lagere school tot middelbaar. Het middagmaal was een grote ruilhandel, of zelfs gewoon weggeven waar je geen zin in had.

Nee, ze hebben niet in detail gekeken of er voldoende inzat, wel of wat er inzat gezond en milieuvriendelijk was. Een groot verschil.

(lijkt me ook héél moeilijk om te kunnen definieren wat "voldoende" is, aangezien dat per kind anders is. Daarom dat ze naar het subjectief criterium hebben gekeken, die 9% (als ik het me goed herinner).
Ze hebben ernaar gekeken, per brooddoos is de calorische inhoud bepaald en hoewel er uiteraard wel wat afwijkingen waren is er geen verband met de subjectieve voedselonzekerheid vastgesteld of het inkomen van het gezin, zie bvb pagina 47. https://www.gezondleven.be/files/Gezonde-gasten/Rapport-UGent-naar-inhoud-brooddozen.pdf

Ook voor het tussendoortje is die meting gedaan en werden er geen verschillen vastgesteld.

Ze rapporteren ook nergens dat er daar een probleem zou zitten terwijl je wel merkt dat ze wat biased zijn om in die richting te denken en het dus wel zouden zeggen moesten ze daar iets gevonden hebben. Bij de discrepantie tussen de resultaten van de metingen van de brooddozen en de subjectieve vragenlijsten opperen ze enkel dat de metingen misschien een statistische anomalie waren, over de grote terughoudendheid die je als wetenschapper zou moeten hebben bij het interpreteren van vragenlijsten om objectieve data te verzamelen en het risico op fouten daar wordt zelfs niets gezegd.

Wat betreft niet lusten:
Ik ben als 17jarige nog met de chiro op kamp geweest als leidster voor de 6 tot 10 jarigen. Voor het kamp twijfelden ouders van meer dan 10 kinderen om hun kleine mee te sturen uit vrees dat die het eten niet zou lusten.
Bij start van het kamp kreeg elk kind 3 "bah-kaarten". Die kaart konden ze afgeven als ze iets echt niet wilden eten. Voor overgebleven kaarten kregen ze einde van het kamp een verrassing. Op het eindevan 8 dagen kamp, met 60 lagere school kinderen was er welgeteld 1 kaart ingeleverd. Niet lusten is blijkbaar geen absoluut gegeven.

Daarnaast heb ik 5 zomers op een speelplein gewerkt in een gemeente met weinig armoede, dus geen grootstedelijke context en 20 jaar geleden en toen al namen wij als moni allemaal een boterham extra mee om te geven aan de kindjes met lege brooddoos.
Naast honger brengt dat voor een kind ook schaamte. Dus als dat maar 1 kind bespaard kan worden, is dat al positief.

Ik heb geen kinderen, noch kinderwens. Maar een maatregel die kansarme kinderen net dat beetje betere start kan geven, daar wil ik gerust voor mee betalen. Want los van gezond leren eten, gaan kinderen ook niet slecht presteren op school enkel en alleen door een lege maag. En gaan tieners niet spijbelen zodat niemand ziet dat ze niks bij hebben voor de middag.

En ongetwijfeld gaat dit heel wat praktische hindernissen hebben. Maar dat weegt niet op tegen de hindernissen die sommige kinderen te nemen hebben.

Zoals ook reeds gepasseerd in de desbetreffende topic valt er thans, ook financieel heel wat voor te zeggen.

Voordeel van globale aanpak :
- Goedkoper per persoon
- Minder administratie
- Minder stigmatisering
- Effectiever (Kans dat er mensen tussendoor vallen is nihil.)
- Alle kinderen leren gezonde voedingspatronen aan. (Het gaat niet enkel over wel/geen eten krijgen.)
- Er zijn op maatschappij niveau heel wat terugverdieneffecten.

Vooral op dat laatste punt doel ik met het financiële plaatje. Op korte termijn zal het zeker een kost zijn omdat we hier vooral over lange termijn effecten spreken, maar deze lange termijn effecten zijn best groot, lijkt het.

Dat er gerust heel wat hordes te overwinnen zijn als we dit over het hele land willen invoeren, daar ga ik gerust mee akkoord, we moeten niet verwachten dat zoiets snel en makkelijk geïmplementeerd kan worden. Zijn er verder nog nadelen aan? Natuurlijk. Valt er ideologisch iets voor te zeggen? Natuurlijk.

Ik vind het vooral jammer dat het debat zo zwart wit gevoerd wordt ipv inhoudelijk.

Zoals ik voor het ganse debat (al enkele maanden oid) zei: gebruik een deel van het kindergeld om de kosten te drukken & warme maaltijden aan te bieden. Ik vind dit wel een nuttig voorstel. Des te meer omdat ouders dan het kindergeld niet kunnen gebruiken voor zichzelf ipv het kind.

Echter een tijd geleden, kreeg ik (ook van de linkies hier) veel tegenwind
Totaal over het hoofd gezien dat er al een apart topic over bestond.

Ik vind het eerlijk gezegd niet aan de overheid om maaltijden te gaan voorzien op scholen, maar ik begrijp dat dit in sommige regio's wel de norm is. De opvoeding van een kind ligt niet enkel aan de ouders, maar ook aan de school maar ik denk dat elke school wel richtlijnen geeft om kinderen met gezond eten naar school te sturen. Finaal ligt de verantwoordelijkheid wel bij de ouders, vind ik. Een boterham met kaas, hesp of smeerkaas lijkt me nu toch iets wat de meeste mensen kunnen betalen. Er zullen inderdaad wel ouders zijn die het financieel moeilijk hebben maar daarin kan je tegemoet gaan.

Het kindergeld daarvoor gebruiken ... er zijn inderdaad ouders die het kindergeld van de kinderen gebruiken voor zichzelf, maar ik ken er ook die het integraal sparen of er ETF's mee aankopen als een vorm van alternatief sparen. Ook hier: dit is de verantwoordelijkheid van de ouders.

Bij Vooruit heb ik teveel het gevoel dat bepaalde verantwoordelijkheden uit de handen van de ouders wordt genomen en dat zal met goede bedoelingen zijn, maar ik vind het net wel belangrijk dat ouders beseffen dat zij ook verantwoordelijkheden hebben. Mijn vrouw staat in het onderwijs (lager) en geeft toch regelmatig aan dat sommige ouders teveel noten op hun zang hebben en teveel verwachten van leerkrachten. Zo stelde een vader van een kind (derde leerjaar) haar doodleuk de vraag of ze zijn zoon wilde leren fietsen. Sorry, maar dat is niet de job van een leerkracht.

Ik was als kind (en nog altijd) een moeilijke eter omdat ik geen saus lust. Ik zou op die 2 maand 4x het eten lusten. Moesten mijn ouders dan gewoon zeggen "das dan maar het probleem van de school", dan zou ik dus veel minder goed eten dan wanneer we thuis zouden koken.
Klinkt vooral als een opvoeding probleem imo.

Mijn oudste is/was ook zo. Lust dit niet, lust dat niet. Moet elke keer proberen en ondertussen is de lijst met zaken die ze niet wil eten al serieus verminderd.

En kinderen is 1 ding, als volwassene kan je gewoon stoppen met moeilijk doen.

Nadeel van globale aanpak :
- Goedkoper per persoon resulteert kapitalistisch gewijs spijtig genoeg naar industriele goedkope maaltijden waar nu eindelijk toch wel wat studies aantonen dat dit nefast is voor de gezondheid.
Goedkoper tov. een gepersonaliseerde aanpak... Natuurlijk moet die gezondheid voorop blijven staan. Zeggen dat dit per definitie niet zou kunnen vind ik wat vreemd?
- Minder administratie lijkt me nu ook niet correct. Er komt een nieuw iets in het schoolsysteem, afspraken met catering bedrijven, financiële opvolging, 200 kinderen een warme maaltijd geven geeft wel iets van extra werk.
Minder administratie tov. een gepersonaliseerde aanpak...
- Minder stigmatisering akkoord, maar als dit een argument moet zijn gaan we dan best ook geen uniform door de overheid laten betalen?
- Effectiever (Kans dat er mensen tussendoor vallen is nihil.) geen mening
- Alle kinderen leren gezonde voedingspatronen aan. (Het gaat niet enkel over wel/geen eten krijgen.) Dat ligt niet aan een schoolmaaltijd maar aan het aanleren op school.
Hoe kun je dat aanleren op school als je daar niets van ziet? Als je in de praktijk vooral ongezond eet, hoe leer je dat dan aan? Een voedingspatroon aanleren doe je toch niet enkel uit theorie? En zeker niet als kind.
- Er zijn op maatschappij niveau heel wat terugverdieneffecten. Kan je even toelichten?

Nog wat lectuur van scholen die nu een maaltijd aanbieden.
Het staat eerder in deze topic. ;)
Maar het gaat dan oa. over langetermijnkosten van de gezondheidszorg. Zie bv. toename van zwaarlijvigheid, diabetes,... Alle problematieken hieromtrent zijn ook een enorme kost voor de maatschappij. Als we hierop in positieve mate kunnen ingrijpen, dan is er toch een duidelijk terugverdieneffect.

Ik weet niet of ongezond eten niet eerder een keuze is dan dat je dit aangeleerd krijgt. Al denk ik wel dat als je die keuze nooit te zien krijgt dat je die keuze ook maar beperkt gaat maken (vertrouwde zaken hebben toch een voordeel in het eetpatroon)

Ik heb aangeleerd gekregen om een vorm van gezond te eten (groenten, aardappelen, stuk vlees, water en fruit/groenten (tomaten, worteltjes,...) ipv snoep/snacks - hell eerder soep met een boterham dan snoep) . Ik kies er echter expliciet voor, sinds dat ik het zelf mocht doen, om dat helemaal niet toe te passen.

Frieten, hamburgers, pizza, etc....

Wat is eigenlijk de originele quote / mededeling vanuit Vooruit dat dit een breekpunt is? Ik heb nog wat zitten zoeken, maar vind er enkel reacties op van anderen.

Klinkt vooral als een opvoeding probleem imo.

Mijn oudste is/was ook zo. Lust dit niet, lust dat niet. Moet elke keer proberen en ondertussen is de lijst met zaken die ze niet wil eten al serieus verminderd.

En kinderen is 1 ding, als volwassene kan je gewoon stoppen met moeilijk doen.
Depends...
Ik ken heel veel dingen die veel volwassenen niet lusten:
insecten
orgaanvlees (zeker hersenen bvb)
ogen
teelballen
...

Terwijl dat allemaal dingen zijn die "op een ander" gewoon gegeten worden.

Terug
Bovenaan