Ik denk dat die link van je net verwijst naar wat ik ook al gelezen heb : industriële soep is vaak niet van groenten gemaakt, maar van purees en bevat vaak geen lange vezels.
Het gaat zoals reeds herhaaldelijk gezegd ook niet enkel over die 0,3%
Die verwijst naar hetgeen je gelezen had en die debunkt het door het volgende te zeggen :
Ann Van Loey is het daar niet mee eens: ‘Je moet al heel intens mixen om de celwandpolymeren van groentecellen kapot te maken. Door te mixen verandert de gemiddelde molaire massa van celwandpolymeren niet.’
Terwijl de diëtiste als enige antwoord heeft :
Als er nog stukjes groenten in kant-en-klare soep zitten, weet je tenminste dat ze daadwerkelijk groenten bevat’, zegt Mouha.
Waarbij men ook stelt dat het gebrek aan lange vezels niet echt een verschil maakt, Laat mij aub dan ook toe van niet veel waarde te hechten aan het generische standpunt van iemand van jamaar als er stukjes groenten in zitten dan is het gezonder. Dat is zoals mijn grootmoeder die meldde van patatjes van eigen tuin eten is gezonder. Dat kan, maar dat maakt daarom industrieel geteelde aardappelen niet slecht of de algemene conclusie.
Voor de rest, die 0.3% was de segway om dat door te voeren. Waarbij die gezondheid de gebruikte excuustruus is tgv de aanpak voor de kansarmen.
En de ons gekende oplossing in onze maatschappij is dan om er geld naartoe te smijten met maatregelen van de overheid. Die anderen dan mogen betalen.
Opnieuw, ik heb er niet noodzakelijk iets op tegen. Maar start eerst met de soep. Kijk hoe dat evolueert. En doe dan eens deftig onderzoek aan welke middelen we nodig hebben om dat alternatief echt concreet en correct uit te voeren (en doe daar dan x% bij als reserve en om de inflatie op te vangen tegen het moment dat het ingaat).
Eens je die gegevens hebt, bekijk dan effectief wat de realistisch te verwachten baten zijn van zo'n systeem door te voeren tov de potentieel veel goedkopere oplossing met soep en een boterham (waarbij ze tgv de soep al redelijk tegemoet komen aan die gezonde voedseldriehoek gok ik).
De maatschappij is gebaseerd op kosten vs baten. Wat de facto dan ook wil zeggen dat er mensen gaan afvallen. En dat je niet u moet blindstaren op argumenten zoals kinderen eten niet gezond en het ligt aan het voedsel dat ze binnenkrijgen.
Ik weet nog heel goed dat toen ik klein was en er spruiten opgezet werden of witte bonen ik mijn kop langs mijn schotel legde. Zelfs als ze de dag daarop mij hetzelfde bord voorschotelde at ik het niet. En die strategie mogen we tegenwoordig toch al niet meer toepassen. Al moet ik wel zeggen dat die strategie ook niet gewerkt heeft om het mij doen eten. Al heeft het wel geholpen bij het eten van de andere groenten die ik niet lekker vond maar nu ook niet zo vies.
Ik vind het ook opvallend dat dit zo fel over de brooddoos van kinderen gaat.
Ik durf te wedden dat de brooddozen op het werk geen haar gezonder zijn.
Ik denk dat het gaat over kinderen omdat die nog goede voedingsmanieren kunnen aangeleerd krijgen. Of dat is toch de suppositie zodanig dat op zijn minst de volgende generatie gezonder gaat leven. Heeft weinig zin om de huidige generatie te sensibiliseren, die hun eetpatronen nu nog veranderen is zo goed als verloren moeite. Kinderen zijn nog vormbaar.
Ik ga er wel vanuit dat dit voor een groot gedeelte een positieve impact kan hebben. Aan de andere kant heb ik serieus mijn twijfels hoe effectief dit in realiteit is. Ik ben ook opgegroeid met een relatief gezond eetpatroon (groentenspreads of hummus... euhm neen).
Op het moment dat ik echter zelf kon kiezen was het ook gewoon de ongezonde brol die ik lekker vond dat ik at dan dat ik echt moeite deed om super gezond te eten. En groenten staan niet echt zeer hoog op mijn ik vind het lekker lijst. Al probeer ik tegenwoordig toch nog iets meer een effort te doen als voor ik ziek werd.
Maar het zou mij ook verwonderen dat de brooddozen van de gemiddelde belg beter zijn. Net zoals ze aangeleerd kregen toen ze kind waren en dat ze de financiële vrijheid hadden om te kiezen wat ze eten en wat ze lekker vinden. En hoe gezond het is gaat voor veel mensen veel minder van toepassing zijn.
Ik ken weinig mensen die hun keuze van eten baseren op de gezondheidsfactor. Er rekening mee houden om er iets gezonds aan toe te voegen, ok. Maar gewoon zeggen dat maken we nooit meer want niet gezond. Of we eten geen vlees meer want niet gezond.
Enige manier hoe je ervoor kan zorgen dat dit verandert is door zaken die niet gezond zijn zo kostelijk te maken dat mensen er een tweede keer over nadenken. En dan moet het al echt enorm duur zijn. Ik betwijfel dat als het gehakt of het spek of een goede steak maal 10 van prijs gaat dat ik dat niet zou kopen. Maar kans is wel groot dat als ik 1000€ per kg zou moeten betalen ipv 5-20€ per kg dat de kans dat ik eens een argentijnse steak van 1kg of 150g wagyu ga binnenslaan enorm klein is. 100g of 50g binnenslaan, zoals ik kreeg toen ik jong was, want we hadden het niet echt breder (en te veel vlees was ongezond) zal dan ook moeilijk zijn. Maar bij 100€ per kg zie ik mij nog altijd gewoon 100g binnenslaan. En potentieel uitzonderlijk eens zot doen en een kg ervan binnenslaan.