Is hardrijders aanpakken met camera's overdreven criminaliseren?

Hellbull89

Member
Mensen die de verkeersregels overtreden zijn een gevaar voor de maatschappij en allesbehalve brave burgers.
Is het echt nodig de veelal arbitrair lage snelheidslimieten in combinatie met de steeds extremer wordende controle ad absurdum te blijven verdedigen, en iedereen die occasioneel een boete in de bus krijgt af te schilderen als crimineel? Dit is toch geen productieve manier van discussie voeren?

Is het echt nodig de veelal arbitrair lage snelheidslimieten in combinatie met de steeds extremer wordende controle ad absurdum te blijven verdedigen, en iedereen die occasioneel een boete in de bus krijgt af te schilderen als crimineel? Dit is toch geen productieve manier van discussie voeren?
Dat is nodig ja, want dat is de enige manier om de ziekelijke mentaliteit te keren waarbij die mensen steeds opnieuw bepamperd worden met veel te lage straffen en verheerlijkt worden als brave burgers. Meer dan 44.000 gewonden in het Belgisch verkeer vorig jaar, bijna 500 doden. Absurd dat mensen de verkeersregels verdedigen! Dat is een veelvoud van andere vormen van geweldpleging, en elke keer moeten we lezen hoe het eigenlijk die mensen zijn die verantwoordelijk zijn voor die cijfers de slachtoffers zijn. Hoe mensen die de wet overtreden en andere weggebruikers in gevaar brengen toch zo'n brave burgers zijn, hoe ze gepest worden, ...

Bewust de verkeersregels overtreden is crimineel gedrag. Vallen daarbij slachtoffers, dan is dat geen spijtig ongeluk. Dan mag, nee moet, je wat mij betreft even hard bestraft worden als wie iemand anders in elkaar slaat.

Dat is nodig ja, want dat is de enige manier om de ziekelijke mentaliteit te keren waarbij die mensen steeds opnieuw bepamperd worden met veel te lage straffen en verheerlijkt worden als brave burgers. Meer dan 44.000 gewonden in het Belgisch verkeer vorig jaar, bijna 500 doden. Absurd dat mensen de verkeersregels verdedigen! Dat is een veelvoud van andere vormen van geweldpleging, en elke keer moeten we lezen hoe het eigenlijk die mensen zijn die verantwoordelijk zijn voor die cijfers de slachtoffers zijn. Hoe mensen die de wet overtreden en andere weggebruikers in gevaar brengen toch zo'n brave burgers zijn, hoe ze gepest worden, ...

Bewust de verkeersregels overtreden is crimineel gedrag. Vallen daarbij slachtoffers, dan is dat geen spijtig ongeluk. Dan mag, nee moet, je wat mij betreft even hard bestraft worden als wie iemand anders in elkaar slaat.
Als op een bepaalde weg al jaar en dag een snelheidslimiet gold van 90, die vijf jaar geleden wijzigde naar 70 en vorig jaar naar 50, zonder dat er verder iets aan die weginfrastructuur is veranderd, was de overheid dan al die voorgaande jaren schuldig aan het in gevaar brengen van mensenlevens, en zou die hiervoor vervolgd moeten worden? Of ligt het toch iets genuanceerder dan dat?

Er valt voor beide zaken iets te zeggen.

De realiteit is wel dat een behoorlijk deel van de aanpassing in dit land wrevel opwekken bij burgers omdat ze op z'n minst de indruk wekken dat ze er gekomen zijn om de burger geld uit de zakken te kloppen, kan meerdere voorbeelden geven, ga me beperken tot de krachtigste:
gaan samenwerken met private bedrijven om via GAS-boetes een langgerekte zone 50 te gaan controleren via trajectcontrole, waar je vroeger volgens mij zelfs nooit vlot veel sneller kon rijden omdat er bloembakken stonden en verkeersdrempels waren... maar plots zijn die laatste dingen allemaal weg. Stevig vermoeden dat de lokale liberale bestuursleden een mooie steekpenning hebben opgestreken van de "Keizer van de Wegwijzer" en in plaats van dat je boete nu gaat naar het verbeteren van de verkeersveiligheid of zelfs maar de stadsbegroting, gaat de helft nu naar één of andere rijke kwal z'n rekening waarmee die z'n zoon een extra Lamborghinin cadeau kan doen. Moordend voor de perceptie bij de gewone burger...

Ben Weyts z'n verlaging van 90km/h naar 70km/h, die me op een baan waar je vroeger perfect veilig 90km/h mocht rijden, het nu ook nog zou kunnen, maar toch is het nu plots maar 70 (één van m'n enige snelheidsboetes trouwens). Steek de taalgrens over en je komt op banen waar je niet veilig 90km/h kan rijden, maar het wel mag... absurd.*

Omgekeerd ben ik akkoord dat de hardleerste snelheidsduivels hard aangepakt moeten worden.
Rijbewijs met punten, rijverboden, wagens verbeurd verklaren... Een wagen aan een te hoge snelheid is een potentieel moordwapen.
Maar het beleid is ook niet perfect, en op sommige plaats (check de private trajectcontroles) volgens mij zelfs corrupt.

EDIT: *neemt niet weg dat ik me wel aan die nieuwe snelheid tracht te houden, maar ik vind het absurd.

Laatst bewerkt:
Als op een bepaalde weg al jaar en dag een snelheidslimiet gold van 90, die vijf jaar geleden wijzigde naar 70 en vorig jaar naar 50, zonder dat er verder iets aan die weginfrastructuur is veranderd, was de overheid dan al die voorgaande jaren schuldig aan het in gevaar brengen van mensenlevens, en zou die hiervoor vervolgd moeten worden? Of ligt het toch iets genuanceerder dan dat?
Ik denk dat iedereen zich wel eens stoort aan dergelijke situaties die je nu inderdaad wel vaak ziet. Het probleem is echter dat als jij beslist dat 90 of 70 daar wel veilig kan, want vroeger mocht dat, je misschien geen rechtstreeks gevaar veroorzaakt door de snelheid die je rijdt, maar je zorgt wel voor een snelheidsverschil met het verkeer dat zich wel aan de regels houdt, wat dan wel weer voor een gevaar kan zorgen.
Gewoon dom voorbeeld: vorig jaar mocht je er 70, nu plots maar 50 meer. De weg is niet veranderd, maar de fietser die gaat oversteken gaat er wel van uit dat hij nu meer tijd heeft en maakt een foute inschatting door dat de aankomende auto 40% sneller aankomt dan gedacht. Weg fietser. "Ja, maar ik vond dat 50 op die locatie een te trage maximum toegelaten snelheid was." gaat geen indruk maken bij de rechter.

Als jij 70 blijft rijden op een baan waar je nu maximaal 50 mag rijden, breng je anderen in gevaar. Al de rest zijn excuses. @Remake legt het goed uit.

Vroeger kon je ook ongestraft met veel meer wegkomen naar vrouwen toe dan nu. Je hebt ook nog altijd hopen mensen die zichzelf of anderen proberen te vergoelijken met "vroeger mocht het wel", maar vertel dat aan de slachtoffers.

Ik doelde op trajectcontrolecamera's.
Die kunnen wel degelijk ook gezichtsherkenning toepassen omdat ze een foto maken.
Stond vandaag nog een heel artikel van in de krant om deze systemen efficiënter in te zetten.
Daar mogen ze snel werk van maken ipv ze nu te gebruiken om vooral de eerder brave burgers uit te melken.

Dat artikel gaat vooral over ANPR camera's, niet over trajectcontroles.

Onze steden hangen trouwens al vol met camera's hoor.

Als jij 70 blijft rijden op een baan waar je nu maximaal 50 mag rijden, breng je anderen in gevaar. Al de rest zijn excuses. @Remake legt het goed uit.
Ik rijd niet bewust 70 waar ik 50 mag, ook al mocht je er vroeger 90 rijden. Normaal gezien ook niet onbewust. Het kan wel voorkomen dat ik er onverhoopt 55 of 60 rijd, zeker als ze achter mij nog in mijn gat liggen duwen.

Omwille van de trajectcontroles en flitspalen die als paddestoelen uit de grond schieten, kan het voorkomen dat ik hiervoor beboet word. Dat maakt mij geen crimineel

Ik rijd niet bewust 70 waar ik 50 mag, ook al mocht je er vroeger 90 rijden. Normaal gezien ook niet onbewust. Het kan wel voorkomen dat ik er onverhoopt 55 of 60 rijd, zeker als ze achter mij nog in mijn gat liggen duwen.

Omwille van de trajectcontroles en flitspalen die als paddestoelen uit de grond schieten, kan het voorkomen dat ik hiervoor beboet word. Dat maakt mij geen crimineel
Aan 55 ga je geen boete krijgen hoor.
Maar bon, los daarvan, waarom zou je in godsnaam sneller beginnen rijden door bumperklevers?

Ik probeer toch ook meer en meer dingen gewoon los te laten in het verkeer. De idioten op de baan zijn mijn tijd, energie en mogelijk financiële of fysieke kost niet waard. Ik kan hun gedrag toch niet veranderen. Maar ik heb nog wel een weg af te leggen, want er zijn er zoveel. :p Voor mij mogen ze ieg op elke baan een camera plaatsen die zowel snelheid meet, gsm gebruik en bumperkleven registreert. Hou u gewoon aan de regels; de meeste zijn niet zo moeilijk. En een minuutje later op uw bestemming aankomen is echt niet erg: ge zit in ne wagen met allerlei snufkes voor uw comfort en uw favoriete muziek. Ik snap die haast echt niet. (en ja, ik rij overal de snelheidslimiet (op gps), behalve op de snelweg. Op dat laatste rij ik dikwijls maar 100-110, dat is veel relaxter. En ja, als ik naar het linkse vak moet voor een camion zal ik wel optrekken tot 120km (op gps) zodat ik anderen niet hinder en ja, ik rij altijd zoveel mogelijk rechts).

En ja, ik weet ook dat sommige camera's echt wel op een plek staan om mensen te kloten en sommigen zullen dienen als een melkkoe, maar de meeste zijn er gewoon gekomen omdat we het toch niet kunnen laten om overal +20km bij te lappen. Net zoals een groot deel het nog altijd kan laten om onder invloed te rijden. We doen het ons eigen aan, maar 't is toch de schuld van de overheid. (en ja, sommige snelheidslimieten op sommige plaatsen zijn gewoon dom, I know)

Het is zeker een van mijn top-3 ergernissen in het verkeer, maar gewoon je snelheid blijven aanhouden en zelf geen overtredingen maken door een ander lijkt me nog altijd het beste.
Moest het gewoon irritant zijn was het niet zo'n probleem maar het is meer dan dat, het is bedreigend. De bumperklever creëert een situatie waarin de andere ofwel zijn gevaar op een botsing moet trotseren ofwel sneller moet gaan of aan de kant gaan als dat kan. Ik kan me goed voorstellen dat het veiligheidsrisico van even te snel te gaan heel wat lager is dan het gevaar van die bumperkleef situatie te laten bestaan.

dan reed je toch 58 en geen 55?
Dit, nog rekening houdende met de afwijking van je teller en je zit al aan 60 of meer eer je effectief een boete krijgt.

Als het dan nog eens een allereerste boete ooit betreft, lijkt me eigenlijk niet dat er een probleem is met te lage limieten of te veel controle?

Ik ben blij dat ik in mijn auto o.a. Waze kan opzetten om de snelheidslimiet te kunnen dubbelchecken want de laatste jaren gaat dat inderdaad overal naar beneden zonder dat er dan ook maar iets aan de weginrichting veranderd. In plaats van gericht actie te ondernemen is het de laatste tien jaar ook voornamelijk zo dat men direct bijna de hele bebouwde kom van een gemeente naar 30 haalt, en dan nog een groot deel van 70 naar 50 haalt. Ik heb zelf nog nooit een snelheidsboete gehad maar erger me toch wel vaak aan hoe traag de limieten op vele plaatsen geworden zijn. Zeker op momenten dat er geen kat op de baan is voelen die heel laag aan.

dan reed je toch 58 en geen 55?
Dit, nog rekening houdende met de afwijking van je teller en je zit al aan 60 of meer eer je effectief een boete krijgt.
Ik ben toch beboet voor de snelheid van 52 km/u? Niet voor 58 of 60? Ik neem aan dat er een reden is dat er een correctie op die meting zit, dus worden er toch effectief boetes gegeven voor het rijden aan 52 km/u waar 50 is toegelaten?

Tellerafwijking is toch ook geen reële snelheid waarvoor al dan niet beboet wordt, dus wat dat er mee te maken heeft, snap ik ook niet goed.

Enfin, mea culpa natuurlijk en ik maak daar uiteindelijk ook geen spel van. Het gaat erom dat ik niet vind dat ik nu plots een crimineel ben, crimineel gedrag vertoond heb, of als een crimineel berecht moet worden. Dat was eigenlijk mijn punt van in het begin.

Ik ben toch beboet voor de snelheid van 52 km/u? Niet voor 58 of 60? Ik neem aan dat er een reden is dat er een correctie op die meting zit, dus worden er toch effectief boetes gegeven voor het rijden aan 52 km/u waar 50 is toegelaten?

Tellerafwijking is toch ook geen reële snelheid waarvoor al dan niet beboet wordt, dus wat dat er mee te maken heeft, snap ik ook niet goed.

Enfin, mea culpa natuurlijk en ik maak daar uiteindelijk ook geen spel van. Het gaat erom dat ik niet vind dat ik nu plots een crimineel ben, crimineel gedrag vertoond heb, of als een crimineel berecht moet worden. Dat was eigenlijk mijn punt van in het begin.
De correctie is eigenlijk nog iets uit vervlogen tijden met minder accurate meetapparatuur, in feite is het tegenwoordig meer een gunst dan iets anders. Toen ik begon te rijden lag die correctie zelfs nog hoger (als je van 89 bent, zal je dat ook nog hebben geweten). Er worden dus nooit te nimmer boetes gegeven voor 52kmh te rijden waar 50kmh is toegestaan, de marge begint bij 57, waarvoor je dan bekeurd wordt aan 51kmh.
Er zijn al stemmen op gegaan om die correctie effectief volledig te laten vallen, in bepaalde landen is dat ook al zo, maar daar ben ik daar eerlijkheidshalve geen voorstander van, omdat ik die kleine correctie dan eerder zie als een manier om iemand die per ongeluk minimaal te snel rijdt, toch niet te moeten bekeuren. Het is natuurlijk zuur dat je dan een boete krijgt die net over die grens ging van die correctie (mijn vriendin is daar trouwens een meester in), maar ze moeten ergens de grens leggen.

Nu, reden dat ik de tellerafwijking vermeldde, was gewoon om maar te zeggen dat je op je teller al snel 10km boven de toegestane snelheid moet rijden om een bekeuring te krijgen, dus buiten een enkele keer dat je een bord hebt gemist (we zijn allemaal mensen), ben je je wel bewust van je overdreven snelheid. Er zijn veel mensen die rekenen op tellerafwijking en correctie om dan op die grens te gaan rijden, om nadien verontwaardigd te zijn over die kleine boete. Ale, 52 waar je maar 50 mag, waarom houden ze zich daar nu mee bezig?

Ikzelf heb je trouwens ook geen crimineel genoemd en zal dat ook niet doen. Er is een gradatie in boetes en iemand die met de kleinste boete thuiskomt, is geen crimineel, die heeft een overtreding gemaakt. Dit terzijde.

ik denk dat er gewoon een misverstand is in die 55km/h.

Je wordt niet beboet als je werkelijk 55km/h rijdt (dus op gps, wat meestal 57-58 is op je teller), want er is een correctie van 6km/h (onder de 10km/h, anders is het 6%). Dus als je 55km/h rijdt op de gps, brengt de correctie u naar 49 km/h en krijg je dus geen boete. Dus 55km/h rijden op de GPS bezorgt u geen boete.

55km/h na correctie natuurlijk wel, want na correctie is de 50 wel de limiet.

Dus gij spreekt over 'na correctie', Remake over 'voor correctie' of dus de snelheid waartegen je geflitst bent.

Terug
Bovenaan