Is hardrijders aanpakken met camera's overdreven criminaliseren?

Mee eens hoor. Traagrijders, bumperklevers, multitaskers, voorrangvanrechtsnegeerders, dronken rijders, ... de pakkans en strafmaat moet voor alles waarbij je anderen in gevaar brengt gewoon fors omhoog.

Dat en gewoon om de zoveel jaar terug voor het rijbewijs moeten gaan.
De wetgeving, infrastructuur,... alles verandert zo in die mate dat één keer eens slagen op een praktijk en theorietest om dan 50 jaar zomaar rond te mogen rijden compleet achterhaald is.

Prima, maar die trajectcontroles moeten dan maar volledig door de overheid zelf ingericht worden, en niet in samenwerking met bedrijven wiens doel helemaal niet is mensen trager te laten rijden, integendeel: men stelt contracten op die hen voldoende hardrijders moeten garanderen.

Ik zie die publiek/private zaken ook liever niet, maar sluit ook niet uit dat het soms wel voordelen kan bieden - imo komt het dan neer op goed onderhandelen, iets waar de overheid bij momenten barslecht in lijkt te zijn als we de jaarrekening van een bepaald bedrijf dat dergelijke controles uitbaat erbij nemen.

Via buurman heb ik uit eerste hand informatie over wat contracten voor groen -beheer en als je ziet welke marges daarop kunnen behaald worden plaats ik ernstige vragen bij deugdelijk bestuur en denk ik eerder aan spil en gemakzucht.

De wetgeving, infrastructuur,... alles verandert zo in die mate dat één keer eens slagen op een praktijk en theorietest om dan 50 jaar zomaar rond te mogen rijden compleet achterhaald is.
Eigenlijk wel mee eens.

Onlangs bleek ik een verkeersregel fout te hebben. Iemand van BG heeft mij dan op de vingers getikt.
Ik kwam ook een bordje tegen in de ergernissenthread en ik dacht: Wat betekent dat bordje? Ik ken dat niet en ik heb dat ook nog nooit ergens tegengekomen. (En dan zoek ik het even op)

Soms veranderen de regels. Soms maken ze een nieuw bordje aan. Soms ben je gewoon verkeerd ivm de betekenis van een bordje.
En neen als ik denk dat ik het weet dan vraag ik niet aan anderen: Ben ik wel juist? (wat logisch is, wat je niet weet, weet je niet)

En ik ben nog (veel) meer up to date dan gemiddeld hé. Maar wil je echt nog alles weten en correct uitvoeren --> Regelmatig studeren en rijexamen afleggen. Amen.

Eigenlijk wel mee eens.

Onlangs bleek ik een verkeersregel fout te hebben. Iemand van BG heeft mij dan op de vingers getikt.
Ik kwam ook een bordje tegen in de ergernissenthread en ik dacht: Wat betekent dat bordje? Ik ken dat niet en ik heb dat ook nog nooit ergens tegengekomen. (En dan zoek ik het even op)

Soms veranderen de regels. Soms maken ze een nieuw bordje aan. Soms ben je gewoon verkeerd ivm de betekenis van een bordje.
En neen als ik denk dat ik het weet dan vraag ik niet aan anderen: Ben ik wel juist? (wat logisch is, wat je niet weet, weet je niet)

En ik ben nog (veel) meer up to date dan gemiddeld hé. Maar wil je echt nog alles weten en correct uitvoeren --> Regelmatig studeren en rijexamen afleggen. Amen.
Akkoord, ik hou mezelf bewust up-to-date met de wetgeving, maar dan nog zijn er dingen die je mist/verkeerd interpreteert/... Het is een utopie om te denken dat je ooit de volledige wetgeving kent en volgt.

En, ik moet ook toegeven dat er plekken zijn waar ik bewust te snel rij. Héél weinig (enige voorbeeld dat ik kan bedenken, is de fietsstraat aan Gijsbrechts in Itegem als er geen fietser in de buurt te zien is), maar ik ga ook niet ontkennen dat ik soms zal denken "dit slaat helemaal op niks".

Dat lijkt me bijna onhaalbaar praktisch, wat doe je dan met mensen die niet door dat examen geraken, moeten die dan ontslag pakken als ze niet meer op het werk raken? Plots niet meer met de auto kunnen rijden kan vaak extreem disruptief zijn. In de praktijk zou zo'n maatregel er toch op neerkomen dat ze dat examen enorm makkelijk gaan maken omdat lage slaagkansen gewoon maatschappelijk niet haalbaar zijn zodat het neerkomt een dure stempel die je om de zoveel tijd moet gaan halen.

Hoeveel verkeersongevallen zien we bovendien door mensen die de regels wel wilden volgden maar ze niet kenden? Ik denk dat dat enorm laag zal zijn in vergelijking met ongevallen omwille van mensen die wel degelijk de regels kennen maar ze al dan niet moedwillig overtreden.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me bijna onhaalbaar praktisch, wat doe je dan met mensen die niet door dat examen geraken, moeten die dan ontslag pakken als ze niet meer op het werk raken? Plots niet meer met de auto kunnen rijden kan vaak extreem disruptief zijn voor je leven? In de praktijk zou zo'n maatregel er toch op neerkomen dat ze dat examen enorm makkelijk gaan maken omdat lage slaagkansen gewoon maatschappelijk niet haalbaar zijn zodat het neerkomt een dure stempel die je om de zoveel tijd moet gaan halen.

Hoeveel verkeersongevallen zien we bovendien door mensen die de regels wel wilden volgden maar ze niet kenden? Ik denk dat dat enorm laag zal zijn in vergelijking met ongevallen omwille van mensen die wel degelijk de regels kennen maar ze al dan niet moedwillig overtreden.
Een rijbewijs met punten lijkt me een betere middenweg alleszins. Zo moet je effectief al een paar keer tegen de lamp gelopen zijn, en heb je meteen een zwaardere straf. Het heikel punt blijft dan pakkans natuurlijk, want laat ons eerlijk zijn: je komt met veel zaken weg waarvan algemeen geweten is dat ze onveilig zijn. Extreme snelheid is er daar maar een van.

De andere discussie dan is in hoeverre we net altijd gefilmd willen worden om die pakkans te verhogen, daar kan ik nu wel enkele ethische en principiële bezwaren bedenken.

Dat lijkt me bijna onhaalbaar praktisch, wat doe je dan met mensen die niet door dat examen geraken, moeten die dan ontslag pakken als ze niet meer op het werk raken? Plots niet meer met de auto kunnen rijden kan vaak extreem disruptief zijn voor je leven? In de praktijk zou zo'n maatregel er toch op neerkomen dat ze dat examen enorm makkelijk gaan maken omdat lage slaagkansen gewoon maatschappelijk niet haalbaar zijn zodat het neerkomt een dure stempel die je om de zoveel tijd moet gaan halen.

In praktijk kunnen ze al langer niet meer met de auto rijden he :P Alleen mogen ze dan niet meer met de auto rijden.
Natuurlijk is dat disruptief, maar als verkeersveiligheid een prioriteit is, zijn mensen die aantoonbaar niet hun rijbewijs kunnen halen effectief van de weg halen wel een goede start.

Met de auto rijden is geen recht, dus niet voldoen aan de voorwaarden is niet rijden.

Theoretisch opfrissingexamen alle X jaar en verplichte medische keuring op bepaalde mijlpalen mag van mij gerust ingevoerd worden. Die exemens en keuring kan je trouwens ook koppelen aan een veroordeling in de rechtbank, niet zoals nu dat het een "extra" straf is maar iedereen die veroordeeld wordt verliest zijn jaren vrijstelling en mag het examen gaan afleggen.

Nu moet 1 keer buizen niet direct niet meer rijden zijn, maar toch zeker de start van een traject waarvan het rijbewijs afnemen een gevlog kan zijn. Eerder examen doen => opnieuw examen afnemen => verplichte lessenreeks => terug een of 2 examenkansen => rijbewijs wordt ongeldig tot geslaagd examen

In praktijk kunnen ze al langer niet meer met de auto rijden he :p Alleen mogen ze dan niet meer met de auto rijden.
Natuurlijk is dat disruptief, maar als verkeersveiligheid een prioriteit is, zijn mensen die aantoonbaar niet hun rijbewijs kunnen halen effectief van de weg halen wel een goede start.
De meesten van ons rijden bijvoorbeeld ook af en toe in het buitenland, waar we werkelijke geen flauw idee hebben van heel wat specifieke regels, het soort regels waarover het zou gaan als w om de zoveel tijd een nieuw examen zouden moeten afleggen. Dat resulteert ook niet in een groot gevaar, we laten rijbewijzen toe van mensen die zelfs nog nooit een boek met Belgische verkeersregels opengedaan hebben en dat lukt ook wel. In de praktijk hangt veiligheid grotendeels af van een paar basisregels in verband met voorrang en snelheid.

Uiteraard zou het nog beter zijn als iedereen de regels wel tot in detail kende natuurlijk, maar als we bereid zijn een dermate grote inspanning te leveren voor verkeersveiligheid denk ik dat er gebieden zijn waar dat een pak beter zou renderen dan in iedereen om de zoveel jaar opnieuw examens te laten afnemen.

Dat lijkt me bijna onhaalbaar praktisch, wat doe je dan met mensen die niet door dat examen geraken, moeten die dan ontslag pakken als ze niet meer op het werk raken? Plots niet meer met de auto kunnen rijden kan vaak extreem disruptief zijn. In de praktijk zou zo'n maatregel er toch op neerkomen dat ze dat examen enorm makkelijk gaan maken omdat lage slaagkansen gewoon maatschappelijk niet haalbaar zijn zodat het neerkomt een dure stempel die je om de zoveel tijd moet gaan halen.
Ik vind dit eigenlijk absurd. Die examens zijn al allesbehalve moeilijk, als je daar niet doorgeraakt, dan hoor je gewoon niet op de baan. Punt aan de lijn. Dat dat praktisch heel vervelend is, dat kan ik goed begrijpen, maar autorijden is geen recht en wij moeten als maatschappij niet boeten voor mensen die niet in staat zijn de veiligheid van andere weggebruikers te waarborgen.

Hier ben ik het wel mee eens. Onoplettendheid, nonchalantie en het moedwillig overtreden zijn veel grotere oorzaken, en die ga je er niet uithalen met louter examens opnieuw te laten afleggen.

Met de auto rijden is geen recht, dus niet voldoen aan de voorwaarden is niet rijden.
Maar wat @beryl aanhaalt is dat het uit praktische overwegingen wel niet erg moeilijk wordt gemaakt. Want met een wagen kunnen rijden is nu eenmaal een belangrijke vaardigheid om aan werk te geraken, of gewoon algemeen zelfstandig te kunnen leven. Het is niet voor niets dat er kritiek kwam op Ben Weyts (hij weer) zijn move jaren geleden om het rijexamen enkel nog maar in een landstaal toe te laten: heel wat mensen die sowieso al niet erg goed liggen op de jobmarkt hebben dat zowat als enig pluspunt.

Zoals het nu staat moet er al iets mis zijn met je als je na enkele pogingen nog altijd geen rijbewijs kan halen. Dit toch voor een jongere persoon die van de schoolbanken komt. Als je hetzelfde examen door heel de bevolking laat afleggen wil ik er nu ook wel mijn hand voor in het vuur steken dat een groot deel meerdere keren gaat falen, en men ofwel dat examen makkelijker maakt, of het op een andere manier vooral dode letter zal maken. Want dat geeft economische schade.

Ik vind dit eigenlijk absurd. Die examens zijn al allesbehalve moeilijk, als je daar niet doorgeraakt, dan hoor je gewoon niet op de baan. Punt aan de lijn. Dat dat praktisch heel vervelend is, dat kan ik goed begrijpen, maar autorijden is geen recht en wij moeten als maatschappij niet boeten voor mensen die niet in staat zijn de veiligheid van andere weggebruikers te waarborgen.
Ik denk dat als je nu iedereen het examen zou laten afleggen, er heel veel zou buizen als ze niet eerst mogen studeren. De meeste van die gebuisden gaan chauffeurs zijn die geen ongevallen veroorzaken en zich bijna altijd aan de regels houden. Het gaat er me er over dat het een heel ingrijpende maatregel zou zijn die maar heel beperkt iets zal doen aan de verkeersveiligheid. De link tussen een diepe theoretische kennis van de regels en hoe veilig je kan rijden zal er zeker zijn maar lijkt me eerder beperkt, als dat niet het geval was zouden we bvb ook nooit mogen toelaten dat mensen rijden in landen waar ze geen rijexamen hebben afgelegd en zouden we duidelijk moeten zien dat dit problemen veroorzaakt nu we dit wel toelaten.

Hoe het nu werkt, met rechters die kunnen oordelen of je je examen moet opnieuw doen na een zware overtreding lijkt me een veel werkbaarder model, waarbij je ook de mensen er gaat uithalen die werkelijk een gevaar betekenen door hun onkunde, zoiets zou nog beter werken met een rijbewijs met punten waar je bij voldoende overtredingen automatisch een nieuw rijbewijs moet halen.

Laatst bewerkt:
Ik beken...
Ik heb sinds mijn rij-examen zelden nog parallel geparkeerd, want waarom zou ik dat doen als er zoveel gemakkelijkere parkeerplaatsen zijn? 😂

Also, met m'n nieuwe wagen met snufjes die de wagen waarmee ik het rijexamen aflegde, is parallel parkeren ook nog eens véél gemakkelijker geworden, de paar keren dat ik dat nog gedaan heb... ik zou daar toch echt nog effe op moeten gaan oefenen om dat terug deftig te kunnen.
Vooral omdat die examinatoren van het rijexamen ook niet bepaald de ruimste parkeerplaatsen eruit kiezen... en oh nee, je hebt de stoep geraakt met je band... ja, wij gaan je buizen, want we zitten al aan ons quotum geslaagden voor de dag.

De rest van dat examen zou wel met flying colours moeten lukken. Mijn eerste rijexamen ging slecht door de stress...

Een rijbewijs met punten lijkt me een betere middenweg alleszins. Zo moet je effectief al een paar keer tegen de lamp gelopen zijn, en heb je meteen een zwaardere straf. Het heikel punt blijft dan pakkans natuurlijk, want laat ons eerlijk zijn: je komt met veel zaken weg waarvan algemeen geweten is dat ze onveilig zijn. Extreme snelheid is er daar maar een van.

De andere discussie dan is in hoeverre we net altijd gefilmd willen worden om die pakkans te verhogen, daar kan ik nu wel enkele ethische en principiële bezwaren bedenken.

Rijbewijs met punten helpt niet.

1. Iedereen met 0 punten gaat te snel rijden (want toch nog "marge)
2. Iedereen die zoveel punten haalt om zijn rijbewijs kwijt te spelen, gaat zonder rijbewijs rijden. Als je lak hebt aan overal de snelheidslimiet te rijden, ga je ook geen probleem van maken om zonder rijbewijs te rijden.

Daarom, Bij zware overtredingen, -> direct resultaat van twee weken tijdverlies. ("gevangenisstraf" in een speciale lichte instelling voor alle heel korte termijnen straffen of 80u gemeenschapswerk. Je moet mensen hun tijd doen verliezen. Geld maakt niet uit bij de helft en "punten" heeft geen directe impact.)

Ik denk dat als je nu iedereen het examen zou laten afleggen, er heel veel zou buizen als ze niet eerst mogen studeren. De meeste van die gebuisden gaan chauffeurs zijn die geen ongevallen veroorzaken en zich bijna altijd aan de regels houden. Het gaat er me er over dat het een heel ingrijpende maatregel zou zijn die maar heel beperkt iets zal doen aan de verkeersveiligheid. De link tussen een diepe theoretische kennis van de regels en hoe veilig je kan rijden zal er zeker zijn maar lijkt me eerder beperkt.
Op het theoretisch examen ben je geslaagd zelfs wanneer je 9 lichte fouten maakt. Er wordt geen score van 100% verwacht hé. Als je daar niet op kan slagen, dan stel ik me toch wel degelijk vragen bij de manier waarop die mensen zich dan in het verkeer verplaatsen. Dan ga je mij niet wijsmaken dat die ook op de baan geen fouten gaan maken, want dan gaat het niet om 1 of 2 obscure borden niet kennen. Dan gaat het al om minstens 10 zaken niet goed kunnen inschatten ...

Hoe het nu werkt, met rechters die kunnen oordelen of je je examen moet opnieuw doen na een zware overtreding lijkt me een veel werkbaarder model, waarbij je ook de mensen er gaan uithalen die werkelijk een gevaar betekenen door hun onkunde, zoiets zou nog beter werken met een rijbewijs met punten waar je bij voldoende overtredingen automatisch een nieuw rijbewijs moet halen.
Hoe het nu werkt, net zoals met het rijbewijs met punten, ga je pas in actie komen wanneer mensen al betrapt zijn geweest of een ongeluk veroorzaakt hebben.

Rijbewijs met punten helpt niet.

1. Iedereen met 0 punten gaat te snel rijden (want toch nog "marge)
2. Iedereen die zoveel punten haalt om zijn rijbewijs kwijt te spelen, gaat zonder rijbewijs rijden. Als je lak hebt aan overal de snelheidslimiet te rijden, ga je ook geen probleem van maken om zonder rijbewijs te rijden.
Maar hoe ik het zou zien krijg je bij een rijbewijs met punten wel nog steeds boetes. Dus het is niet dat je 0 punten hebt en dan een "gratis" overtreding mag maken. Als je te snel rijdt krijgt je -net zoals nu- een boete. Of zoals bij jouw idee een vorm van community service. En dus, afhankelijk van de precieze snelheid, ook een punt. En mensen die teveel punten verzamelen moeten alle testen opnieuw doen. En rijg je er dan nog te veel aan elkaar, krijg je een levenslang rijverbod. Simpel en objectief.

Dus die punten zouden aan toevoeging zijn aan het huidige systeem: geen vervanging van boetes.

En in verband met dat rijbewijs: ik zou de straffen op rijden zonder rijbewijs veel strenger maken. Voor mij is dat bijna evenwaardig aan iets als verboden wapenbezit. Als je het niet op zak hebt maar je hebt wel een geldig rijbewijs is dat iets anders natuurlijk, maar iemand die doelbewust zonder rijbewijs of met een ingetrokken rijbewijs rondrijdt mag wat mij betreft heel hard gestraft worden.

Bij boetes moet ook gekeken worden naar het inkomen/vermogen van de dader, want dit is nu eigenlijk ook een vorm van klassenjustitie. Een gelijke verkeersboete voor iemand met een beperkter inkomen/vermogen heeft veel meer gewicht dan voor iemand met een groot inkomen/vermogen.

Ik ben ook groot voorstander om bij chauffeurs in dienst (pakjesbezorgers, buschauffeurs, vrachtwagenchauffeurs, ...) zowel werknemer als bedrijf aansprakelijk te stellen en te beboeten. En bedrijven wiens chauffeurs regelmatig beboet worden, zwaar sanctioneren. Dat zijn de chauffeurs/voertuigen waarvan ik altijd het meest op mijn hoede ben als zwakke weggebruiker ...

En voor zij die bang hebben dat dan brave mensen die soms een foutje maken hun rijbewijs gaan kwijtspelen: je kan dat ook opschalen. Bijvoorbeeld:
  • Lichte snelheidsovertreding: 1 punt
  • Zware snelheidsovertreding: 5 punten
Neem dan dat je je rijbewijs opnieuw mag gaan doen bij pakweg 8 punten, dan moet je als brave burger al wel veel foutjes maken vooraleer je tegen de lamp loopt. En dan nog zou ik argumenteren dat je -als je zo vaak per ongeluk te snel rijdt- wel eens mag gaan bewijzen dat je wel oplettend genoeg bent en de regels wel genoeg kent om je in het verkeer te begeven.

En gelieve niet te hard in te zoomen op de precieze punten: het is slechts een voorbeeld.

En voor zij die bang hebben dat dan brave mensen die soms een foutje maken hun rijbewijs gaan kwijtspelen: je kan dat ook opschalen. Bijvoorbeeld:
  • Lichte snelheidsovertreding: 1 punt
  • Zware snelheidsovertreding: 5 punten
Neem dan dat je je rijbewijs opnieuw mag gaan doen bij pakweg 8 punten, dan moet je als brave burger al wel veel foutjes maken vooraleer je tegen de lamp loopt. En dan nog zou ik argumenteren dat je -als je zo vaak per ongeluk te snel rijdt- wel eens mag gaan bewijzen dat je wel oplettend genoeg bent en de regels wel genoeg kent om je in het verkeer te begeven.

En gelieve niet te hard in te zoomen op de precieze punten: het is slechts een voorbeeld.
Nu, het begint allemaal bij een hogere pakkans. Ik erken de bezorgdheden rond privacy, maar in deze vind ik de trade-off naar veiligheid wel te verantwoorden.

Maar hoe ik het zou zien krijg je bij een rijbewijs met punten wel nog steeds boetes. Dus het is niet dat je 0 punten hebt en dan een "gratis" overtreding mag maken. Als je te snel rijdt krijgt je -net zoals nu- een boete. Of zoals bij jouw idee een vorm van community service. En dus, afhankelijk van de precieze snelheid, ook een punt. En mensen die teveel punten verzamelen moeten alle testen opnieuw doen. En rijg je er dan nog te veel aan elkaar, krijg je een levenslang rijverbod. Simpel en objectief.

Dus die punten zouden aan toevoeging zijn aan het huidige systeem: geen vervanging van boetes.

En in verband met dat rijbewijs: ik zou de straffen op rijden zonder rijbewijs veel strenger maken. Voor mij is dat bijna evenwaardig aan iets als verboden wapenbezit. Als je het niet op zak hebt maar je hebt wel een geldig rijbewijs is dat iets anders natuurlijk, maar iemand die doelbewust zonder rijbewijs of met een ingetrokken rijbewijs rondrijdt mag wat mij betreft heel hard gestraft worden.

Ik vind dat punten-systeem wat velen willen maar iets bijkomstig is met weinig direct impact. Ik zou liever iets zien met een "sneller" impact. Daarom, +30 snelheidsovertreding -> onmiddelijk 80 u gemeenschapswerk of 2 weken gevangenisstraf.

Ik zou dat willen zien voor veel van die "asociale" overtredingen. Sluikstorten, spoorlopen, overdreven snel rijden, zwartrijden op trein, geïntoxiceerd rijden,... Boetes helpen niet en de pakkans is te klein.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan