Is mijn tuin groot genoeg voor een schaap & gans

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 451

Guest

Dit is een beeld van mijn tuin.

tuin oppervlakte: ongeveer 250 m² groot.

Graag zou ik er een schaap en een gans in steken. Lijkt me rustgevend beeld.

Vragen zijn:

• is mijn tuin groot genoeg?
  • zou je dit dan afschermen dat ze enkel in het gras kunnen?
  • Kunnen die 2 dieren overweg met elkaar? Ik weet wel dat het leuker zou zijn met 2 soortgenoten samen, maar ik vrees dat de tuin dan helemaal te klein is (zeker voor de schapen dan).

thx

Dit is een beeld van mijn tuin.

tuin oppervlakte: ongeveer 250 m² groot.

Graag zou ik er een schaap en een gans in steken. Lijkt me rustgevend beeld.

Vragen zijn:

• is mijn tuin groot genoeg?
  • zou je dit dan afschermen dat ze enkel in het gras kunnen?
  • Kunnen die 2 dieren overweg met elkaar? Ik weet wel dat het leuker zou zijn met 2 soortgenoten samen, maar ik vrees dat de tuin dan helemaal te klein is (zeker voor de schapen dan).

thx

Gewoon diep genoeg graven, ge gaat er weinig last van hebben dan.

Voor eend gans gaat dat wel groot genoeg zijn, alleen best wel een waterpartij voorzien ergens.
Schaap weet ik niet zo, vrees dat die niet genoeg graasruimte gaat hebben jaar rond.

Voor eend gans gaat dat wel groot genoeg zijn, alleen best wel een waterpartij voorzien ergens.
Schaap weet ik niet zo, vrees dat die niet genoeg graasruimte gaat hebben jaar rond.
Bovendien lees ik op @Mienod zijn website dat een schaap een kudde dier is, en ongelukkig is al het in isolement leeft.
Een kat of gans zal daar wellicht niets aan veranderen :(

per ongeluk verwijderd mijn vorige post

Misschien kippen houden?
Mijn zus heeft kippen, en dus eitjes genoeg.
Maar ik zou liever een gans hebben, beter voor home defense.

Ik bekijk het eens op het gemak. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ze mijn kat zouden aanvallen.

Een schaap zou ik vergeten, daarvoor heb je de ruimte niet. Dat zijn idd kuddedieren, en ze hebben nood aan ruimte.
Ook ganzen zitten niet graag alleen, én hebben idealiter een waterpartij. Ze leven ook best lang, dus dat vraagt wel wat toewijding.

Ik zou dat in dergelijke tuin eerlijk gezegd nooit overwegen. Meeste kleinvee zijn bovendien ook democraten, dus dat wordt moeilijk.

Zoals al vermeld, schapen zijn sociale dieren. Een schaap alleen gaat zich niet goed voelen en mogelijks de boel beginnen afbreken. Je hebt een kudde nodig van minstens vier schapen. Ganzen ook minimaal twee.

Nog een laatste vraag.

zoals je kan zien, mijn achterbuur zijn middenste verdieping kijkt uit op mijn tuin. (bovenste raam is zijn zolder, dus daar heb ik minder problemen mee).

Ik ben al een tijdje aan het denken wat ik kan doen om dit te "camoufleren". Enige mogelijkheid lijkt me van die LEI BOMEN (weet wel die zo via een draad in elkaar als een groene muur in mekaar groeien.
Maar die moeten op 2 meter van de draad komen als ik mij niet vergis?
lijkt me ook wel beetje nutteloos.

Is het nog steeds zo, dat als uw buurman een papier tekent dat hij akkoord gaat , dat die tegen de perceelgrens komen, dat het ook oké is?

Wetgeving over leibomen bestaat eigenlijk niet. Het is onduidelijk of ze als hagen of als bomen moeten worden beschouwd.

Maar als je akkoord hebt van de buren, kan je leibomen inderdaad tegen de perceelsgrens planten. Eventueel ook afspraken maken over snoeiwerken.

Nog een laatste vraag.

zoals je kan zien, mijn achterbuur zijn middenste verdieping kijkt uit op mijn tuin. (bovenste raam is zijn zolder, dus daar heb ik minder problemen mee).

Ik ben al een tijdje aan het denken wat ik kan doen om dit te "camoufleren". Enige mogelijkheid lijkt me van die LEI BOMEN (weet wel die zo via een draad in elkaar als een groene muur in mekaar groeien.
Maar die moeten op 2 meter van de draad komen als ik mij niet vergis?
lijkt me ook wel beetje nutteloos.

Is het nog steeds zo, dat als uw buurman een papier tekent dat hij akkoord gaat , dat die tegen de perceelgrens komen, dat het ook oké is?
Meer vlaggen!

Wetgeving over leibomen bestaat eigenlijk niet. Het is onduidelijk of ze als hagen of als bomen moeten worden beschouwd.

Maar als je akkoord hebt van de buren, kan je leibomen inderdaad tegen de perceelsgrens planten. Eventueel ook afspraken maken over snoeiwerken.

Dat is sinds 2021 veranderd:

Maar met toestemming van de buren kan dat wel natuurlijk. En i.p.v. leibomen kan je eventueel 1 á 2 bomen plaatsen voor privacy.

Dat is sinds 2021 veranderd:

Maar met toestemming van de buren kan dat wel natuurlijk. En i.p.v. leibomen kan je eventueel 1 á 2 bomen plaatsen voor privacy.
Wat ik me dan wel af vraag: Wat als die buren ooit beslissen om weg te gaan (verhuizen) en er komen buren die er NIET mee akkoord zijn? Ben je dan verplicht alles af te breken?

Mijn moeder zit nu in zo'n situatie, dat ze een tuinhuis tegen perceelsgrens heeft gebouwd (met schriftelijk toestemming van de buren naast haar). Maar die buren gaan nu weg, en overwegen het te verkopen of verhuren. Indien verhuren is er zeker al geen probleem want dan blijven de buren nog steeds baas. Maar wat als ze het verkopen, en de nieuwe eigenaars zijn daar niet mee akkoord?

Pech voor hun. Die weten toch dat ze dat kopen met tuinhuis op de scheiding?
Is eigenlijk waar ook. Ze zien wat ze kopen.
En dan is dat inderdaad zoals in de winkel vind ik: kopen = akkoord gaan met wat je ziet.

Terug
Bovenaan