Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Dat er meer en duidelijkere voorzieningen nodig zijn en de pakkans omhoog moet, ben ik volledig akkoord.

Over het algemeen is er ook een echte mentaliteitswijziging nodig dat het gewoon not done is. Want regelmatig tijdens het wandelen kom ik op stukken waar ik geen 10 meter kan gaan en er wel een leeg flesje, verpakking van snoep/koeken, andere brol in de kant ligt. Of lege zakken van McDonalds die uit de auto zijn gezwierd. Voorzieningen zijn er want genoeg vuilbakken op die stukken. En dat heeft ook niks te maken met dat het iets kost.

Of niet ver van waar ik woon is er een industriezone waar er in de kant ook regelmatig zakken liggen met afval van de vrachtwagenchauffeurs. Hier kunnen de voorzieningen imo wel beter want weinig vuilbakken of dergelijke om het afval weg te doen. Als je er een industriezone wil inrichten, mag je dat ook wel voorzien, vind ik. Maar dan is het nog walgelijk om over een lange graskant op verschillende plaatsen een zak afval te zien liggen. Ook de kanten van de op- en afritten van de gewestweg zijn quasi constant bezaaid met afval.

De mensen van Mooimakers hebben bij ons in de buurt helaas geneog werk.
Het probleem is niet alleen een gebrek aan voorzieningen of pakkans, maar ook de praktische handhaving wanneer het om buitenlandse bestuurders gaat. Stel dat je een camera hebt op een plek waar veel vrachtwagenchauffeurs overnachten. In de praktijk blijkt een groot deel daarvan bijvoorbeeld uit Oost‑Europa te komen. Wat doe je dan? Je kan hen niet zomaar beboeten op basis van een nummerplaat, want de inning over de grens loopt vaak spaak. Tenzij je ter plaatse verbaliseert en het voertuig niet laat vertrekken zonder onmiddellijke betaling, zoals in Frankrijk, waar je bij zware overtredingen meteen moet betalen, je rijbewijs tijdelijk kwijt bent en je voertuig zelfs kan worden ingehouden.

Begin daar maar eens aan in België. We slagen er nu al niet in om buitenlandse snelheidsovertreders consequent te laten betalen. Ik zie regelmatig Britse bestuurders geflitst worden richting kust of omgekeerd. Krijgen die effectief een boete? Helemaal niet. En dat geldt voor veel andere EU‑landen. Frankrijk, Nederland, Duitsland en Luxemburg zijn uitzonderingen, maar het blijft een structureel probleem.

Daarom is sensibilisering en opvoeding minstens even belangrijk. Vanaf de kleuterschool tot in het secundair, bijvoorbeeld in de lessen biologie of maatschappijleer, moet duidelijk worden gemaakt dat zwerfvuil gewoon not done is. Combineer dat met hogere en consequente boetes, bijvoorbeeld €250 per overtreding, en je begint pas echt vooruitgang te zien.

In Zwitserland pakken ze het veel strenger aan. In sommige steden staan stadswachters letterlijk op straathoeken te controleren of iemand huishoudelijk afval in publieke vuilbakken dumpt. Dat mag niet met huishoudelijk afval, het moet afval zijn van bv. consumpties die je op straat of in een park had, en de boete bedraagt 150 CHF. Zo’n consequente aanpak werkt.

Containerparken moeilijk bereikbaar. Maar om een grote display tot aan een glasbol te brengen, is dan geen moeite?
Ik heb ooit eens een grote tv in de kant gedumpt gezien op een afgelegen baan die eigenlijk enkel om te wandelen en fietsen bedoeld is. Die moeite wordt dan wel gedaan?

Dus niemand heeft weer schuld. Echt jongens.

Het is gewoon walgelijk en asociaal. Punt. Wat de reden ook is.
Ik heb meer begrip voor een wildplasser of kakker dan iemand die bewust een TV dumpt.

Dat laatste kan plots uber'dringend' zijn (een medische reden, een lichte blaasontsteking, plots hoge nood en alle openbare WC's dicht), dat laatste is ALTIJD doelbewust.

Klantendiensten...

1) Vul je ergens een contactformulier in, dan komt er nooit een antwoord. Volgens mij worden contactformulieren rechtstreeks doorgepusht naar hun vuilbak.

2) Stuur je een mail, dan geraak je een stapje verder en is er toch al iemand die de leesbevestiging heeft aangeklikt, maar daar stopt het verhaal vervolgens ook.

3) Dan maar eens bellen. "Nee mevrouw ik kan echt geen mails van u terugvinden. Ik zet u in wacht en zoek het voor u uit".

4) Wachtmuziekje blijft gaan, maar dan plots toch terug iemand aan de lijn. Uiteraard een andere persoon dan voordien, dus opnieuw het hele verhaal. Vervolgens krijg je een antwoord "ik zal vragen dat iemand u terug belt want ik weet het niet".

En zo gaat dat dus al maanden met zowat elke klantendienst die ik contacteer. No offence maar volgens mij ligt het IQ in een beschutte werkplaats hoger dan bij alle klantendiensten in België.

En dan beseffende dat je eerst op de telefoon al 5 nummers hebt ingeduwd (voor nederlands druk 1, voor issue huppeldepup druk 2, ...). Dan zou je verdomme toch al verwachten bij de juiste dienst uit te komen.

Allemaal correct, maar het begint allemaal met de verkeerde mentaliteit. Als ik hier op het speelplein zie dat die 2 banken, die 2 meter uit elkaar staan met in het midden een vuilnisbak, altijd vol ligt met vuilnis op en rond de banken en niets in die vuilnisbak dan is dat enkel en alleen mentaliteit die totaal verkeerd zit. En van daar gaat het verder...

De Japanse fans:

Dit heeft u vannacht gemist op het WK voetbal: Japanse fans maken weer groots gebaar, ook eerste Belg kwam al in actie​

2. Japanse fans pakken weer uit met groots gebaar​

De Japanse fans lieten zich weer van hun beste - lees: properste - kant zien. Na de wedstrijd tegen Nederland ruimden ze op de tribunes keurig hun afval op. Dat deden ze ook al tijdens het WK van 2018 in Rusland en het WK van 2022 in Qatar. Het is iets waar ze enorm voor geprezen werden. Nu dus ook.
“Dat is onze cultuur”, vertelde een Japanse supporter. “We tonen op die manier respect. Voor de spelers, de fans en het stadion. We vinden het een eer dat we hier mogen zijn, dus willen we onze rotzooi niet zomaar achterlaten.”

Terug
Bovenaan