Je grote favoriete platenboer (online of/en winkel)

Voor online bestellingen in de electronische sferen kijk ik steevast naar :

- Hardwax (DE)
- HHV (DE)
- Clone (NL)
- Bleep (UK, gebruiken IOSS)
- Honest Jon's (UK, gebruiken IOSS sinds recent)
- Boomkat (UK, geen IOSS dus wel heel duur, maar hebben soms exclusives)

In Gent volg ik Music Mania voor het gemak van ophaling. Zoezoe Records is gestopt helaas.

Verder gebruik ik van tijd tot tijd Bandcamp maar shipping valt vaak duurder uit via deze weg. Ik koop quasi niets meer gewoon per toeval in een winkel. Combinatie van weinig tijd hebben voor te diggen + alles is heel kostelijk om nog eens een risico'tje te nemen..

Platen heel af en toe da'k mezelf nog eens laat verleiden, zoals recent nog de heruitgave van de "Lost in Translation ost". Of de verplichte steun bij artiesten die al decenia mij entertainen.

Maar het verzamelen zoals vroeger eigenlijk zogoed als opgegeven. Ik eet graag 3 maaltijden per dag.

Rush Hour scroll ik meestal maandag voor nieuwe dingen te checken, het komt minder en minder tot een echte aankoop.
Juno maandelijks de top 50 lijsten. Je moet al zwaar hustlen om al het recent vinyl dat je leuk vindt te kunnen kopen.
Uitgebreide discogs want lijst, verkopers zoeken die er veel van te koop hebben en niet te picky qua staat van de plaat zijn, dit zijn dus vooral oudere dingen.

Het grootste deel van mijn collectie komt van Secondspin, maar die bestaan al ff niet meer
Discogs, artiesten zelf, maar veel minder dan vroeger.

Vroeger haalde ik mijn cd's bij Fatkat in Antwerpen, maar ik koop al jaren geen cd's meer. Het budget dat ik er vroeger aan gaf gaat nu integraal richting boeken. Muziek beluister ik via Spotify of Youtube (mocht ik de artiest niet vinden op Spotify). Intussen liggen er 400+ cd's te verstoffen op zolder, wat toch wel een klein fortuin is. Het fysieke van een boek vind ik wel een grotere meerwaarde tegenover een cd als je beiden afzet tegenover een digitale versie.

Vinyl is een andere zaak, maar daar ben ik nooit mee begonnen.

ik heb het voorlopig net anders. Ik vind het niet erg om een boek te lezen op een tablet, maar ik lees dan ook niet zo veel en leen eigenlijk enkel boeken (via CloudLibrary app). Het fysiek kiezen van een cd, het opzetten van de stereo en het cd'tje inladen, geeft toch een extra belevenis t.o.v. het scrollen in een lijst op de gsm of op de pc en het album zo starten. Los van dat je ook nog even door het boekje kan bladeren of het artwork kan bekijken.
Zelf ben ik te mainstream qua muziek om eigenlijk naar al die speciale winkels te gaan. Meestal is het gewoon amazon :shy:

Vroeger haalde ik mijn cd's bij Fatkat in Antwerpen, maar ik koop al jaren geen cd's meer. Het budget dat ik er vroeger aan gaf gaat nu integraal richting boeken. Muziek beluister ik via Spotify of Youtube (mocht ik de artiest niet vinden op Spotify). Intussen liggen er 400+ cd's te verstoffen op zolder, wat toch wel een klein fortuin is. Het fysieke van een boek vind ik wel een grotere meerwaarde tegenover een cd als je beiden afzet tegenover een digitale versie.

Vinyl is een andere zaak, maar daar ben ik nooit mee begonnen.
Een CD gaat ook niet eeuwig mee blijkbaar, een 25-30 jaar, terwijl een boek in principe kan eeuwig blijven liggen op zolder zonder dat het onleesbaar wordt. Behalve bij brand of wanneer het binnen regent op je zolder dan.

Ik kocht mijn lp’s liefst op platenbeurzen. Ook bij jpc.de vaak gekocht. Ondertussen koop ik maar sporadisch nog muziek, wegens plaatsgebrek en de kosten…

ik heb het voorlopig net anders. Ik vind het niet erg om een boek te lezen op een tablet, maar ik lees dan ook niet zo veel en leen eigenlijk enkel boeken (via CloudLibrary app). Het fysiek kiezen van een cd, het opzetten van de stereo en het cd'tje inladen, geeft toch een extra belevenis t.o.v. het scrollen in een lijst op de gsm of op de pc en het album zo starten. Los van dat je ook nog even door het boekje kan bladeren of het artwork kan bekijken.
Zelf ben ik te mainstream qua muziek om eigenlijk naar al die speciale winkels te gaan. Meestal is het gewoon amazon :shy:
Toen ik vroeger op mijn kamer thuis mijn cd's nog had uitgestald kon ik daar ook verwonderd naar staan kijken, zoals ik dat nu doe met mijn boekenkast. Dan nam ik er een CD uit, zette het op en las het boekje terwijl de muziek speelde. Dus ja, in die zin heeft de fysieke vorm van een CD dan inderdaad wel een meerwaarde.

Een CD gaat ook niet eeuwig mee blijkbaar, een 25-30 jaar, terwijl een boek in principe kan eeuwig blijven liggen op zolder zonder dat het onleesbaar wordt. Behalve bij brand of wanneer het binnen regent op je zolder dan.
Een professioneel gebrande cd gaat een pak langer mee dan dat, zeker als je ze goed behandelt.
CDr's is een ander verhaal.

Dat is geen wetmatigheid maar hangt samen met het productieproces van één of twee producenten gedurende een aantal jaren. Die gaan er dus na verloop van tijd allemaal uitgaan wegens niet meer beluisterbaar, maar de meeste CD's kunnen perfect afspeelbaar blijven.

Ik heb rond de 1200 cd's, waarvan toch zeker al een aantal naar de 30jaar gaan, nog geen enkel probleem mee. (Ik mag het hopen, want hebben een belachelijke hoge waarde op Discogs)

Zou nog een toffe thread kunnen zijn, wat zijn de duurste cd's die je in je bezit hebt. (Discogs waarde, high est value)

Laatst bewerkt:
CD-r's zouden maar een jaar of 5 meegaan.
Ook altijd gelezen. Maar heb hier letterlijk 1000'en cdr's die al 20+ jaar meegaan. Vele mishandeld als onderzetter en wat nog. En ondertussen back ups van mijn back ups en backups van die back ups..

Recent gebrande dvd's wel minder geluk mee, al komt het maar op een handvol per 100 ofzo.

Terug
Bovenaan