Je werkglimlach van de dag!

Ik kan eindelijk python gebruiken op mijn werk en het is prachtig.

Hier blokkeert onze IT-administrator de Microsoft Store als je die op de desktop opent.

Normaal dienen we ook een aanvraag in te dienen bij IT en voegen zij dat toe aan ons "software center", wat nog eens door je N+1 moet worden goedgekeurd, maar f*ck zeg.

Via https://apps.microsoft.com/home?hl=en-US&gl=US dan maar Python en VS Code geïnstalleerd. Daar zit geen belemmering op. 😀

Laatst bewerkt:
Ik ben meestal de eerste van onze gang die op kantoor aankomt. De externe poetsdienst is dan meestal nog bezig. Vandaag hadden ze hier rekening mee gehouden en mij bureau als eerst gekuist, zodat ik kan doorwerken.

Eergisteren een "accident waiting to happen" ontdekt, en opgelost.

Krijg ik dit van een collega:
1000046090.jpg

Niet echt werk maar winkelen voelt voor mij als werken en dan maakt onderstaande me blij: dat ze dat spel maar snel uitrollen - ook eens benieuwd hoe lang goed en hoe snel AI zal in staat zijn om o.a. appelen met appelen te vergelijken. Al zijn ze rijkelijk laat met dergelijke systemen - de insteek bevalt me wel. Hier en daar wat quotes copy/paste om een idee te geven hoe het in elkaar zit - ook dat diefstal gedeelte is interessant want ik heb via buurvrouw wat insider info en die cijfers vallen dik tegen met de huidige zelfscan systemen: iedereen kan al eens iets vergeten maar X% van de bevolking zijn ook gewoon dieven.

• Je scant de QR-code van je Xtra-app en je winkellijstje verschijnt op de kar
  • Je scant producten rechtstreeks in de kar (via ingebouwde scanner en tablet)
  • Slimme sensoren (camera’s + gewichtssensoren) controleren of het klopt
  • Je volgt je rekening meteen op via het scherm
  • Kortingen en Xtra-voordelen worden meteen toegepast
  • Afrekenen gebeurt aan een slimme betaalzuil
Vlak naast de ingang in de Colruyt van Halle staan vijftien ietwat futuristische, stijlvolle winkelkarren op een rij. Ze zien er wat robuuster uit dan de klassieke exemplaren. Logisch: deze karren zitten boordevol technologie: vier camera’s, een ingebouwde weegschaal, twee schermen en een ‘brein’ met artificiële intelligentie, zo legt hoofd innovatie Geert Elen uit. Er is ook plaats voor vier vouwkratten.

Twee pakken water? Eén keer scannen volstaat, de slimme kar merkt zelf dat ik een tweede exemplaar toevoeg. Dat werkt ook in de andere richting. Wanneer ik een pot Nutella weer terugzet, verdwijnt die automatisch van de rekening. Dat werkt vlekkeloos.

Het spannendste testmoment volgt in de versafdeling. Zelfscanners botsen vaak op groenten en fruit zonder barcode. De bundel prei die ik in de slimme weegschaal leg, wordt meteen herkend en toegevoegd. Ook de wortelen en koolrabi gaan goed.
Maar de vijf rode Magic Star-appels die ik gewoon in het netje mag wegen – de weegschaal filtert dat gewoon weg en brengt ook het gewicht ervan in mindering – worden herkend als Jonagolds. Bij twijfel geeft het systeem drie opties, legt Geert Elen uit. Inderdaad: Magic Star staat in dat rijtje en met één tik verschijnt het juiste bedrag op mijn rekening. Niet dramatisch, maar toch een aandachtspunt tijdens het winkelen.

De kar combineert scannen met slimme controles via gewicht en de camera’s, waardoor diefstal moeilijker wordt. “In een volgende fase zal de dichtstbijzijnde medewerker een melding krijgen wanneer een klant een probleem met het scannen ervaart”, zegt Willemyns.

Baas: "Te horen gekregen dat er nog harder bespaard zal moeten worden bij de overheidsdiensten."

Ik denkende: YEEEEESSS DUS MINDER CONSULTANTS. NOG MEER BESPARINGEN PLEASE.

Dame met job titel "Business Developer" rapporteert dat ze een verdacht mailtje heeft gekregen en wil weten of het phishing is. Ik vraag haar of ze de email als attachment kan doormailen.

"Dat weet ik niet hoe ik dat moet doen ze, sluit het ticket maar. Ik heb geen tijd om dat te leren."

Heerlijk.

Dame met job titel "Business Developer" rapporteert dat ze een verdacht mailtje heeft gekregen en wil weten of het phishing is. Ik vraag haar of ze de email als attachment kan doormailen.

"Dat weet ik niet hoe ik dat moet doen ze, sluit het ticket maar. Ik heb geen tijd om dat te leren."

Heerlijk.
Related:

Een paar dagen geleden kregen we een mail van "new HR policy". Ik nog met korsten in de ogen klik dat open op de gsm in bed

"WARNING YOU HAVE CLICKED A PHISHING MAIL!! PREPARE FOR NEW ANTI-PHISING TRAINING!!"

Vervolgens een mail ontvangen om nieuwe anti-phising training te volgen.

Dus vervolgens klik ik dan maar op "report this mail as phishing", en deze is weg.

#opgelost

Laatst bewerkt:
De kuisvrouwen op het werk die de helft van de wc's permanent op slot doen zodat ze minder wc's moeten kuisen. Heerlijk. Want je kan met een muntstuk of je badge dat slot gewoon opnieuw openen, en zo voelt het voor mij toch een beetje aan alsof ik mijn eigen privé wc op het werk heb.

De kuisvrouwen op het werk die de helft van de wc's permanent op slot doen zodat ze minder wc's moeten kuisen. Heerlijk. Want je kan met een muntstuk of je badge dat slot gewoon opnieuw openen, en zo voelt het voor mij toch een beetje aan alsof ik mijn eigen privé wc op het werk heb.
ja en dan doe jij hem terug op slot als je aant kakken bent, en denk iemand anders "aha die is een wc die de dames steeds sluiten, dus ik doe hem open is mijn eigen privé wc", en zit je plots met 2 :)

Terug
Bovenaan