Job op latere leeftijd: kapitein aan het schip of van de boot gevallen?

scriptkiddie

Well-known member
Dat verhaal van de schoonvader die zijn dikbetaalde functie op 53-jarige leeftijd kwijtgeraakt doet me denken aan het verhaal van mijn vader, een bachelor accountancy die zich wat had opgewerkt en zijn mooie carrièreplaatje in elkaar zag zakken.

Van 2001 tot 2009 was hij financieel directeur benelux met toen 6000 euro bruto + full package met dikke auto, goede groepsverzekering en bonus. Door de financiële crisis werd zijn afdeling naar het buitenland verhuisd, werd hij ontslagen en moest hij dus in een moeilijke arbeidsmarkt op zoek naar ander werk.
Momenteel zit hij 4 jobs verder (1x ontslag genomen, 1x weggeschoven door vijandige overname, 1x ontslagen) als team lead boekhouding aan 4500 euro bruto + simpele auto.

Als je hem in 2008 had gevraagd hoe hij zijn carrièreverloop zag, had hij zeker gedacht dat hij anno 2022 aan €10.000 ging zitten (inflatie, mss nog 1 promotie, opslag) en bijna kon gaan genieten van de uitkering van zijn groepsverzekering (toen nog een verwachte waarde van €300.000 of zo). Da's uiteindelijk allemaal veel magerder uitgedraaid.
Dat heeft er toch stevig ingehakt bij hem hoor, zowel financieel als sociaal. Hij spreekt nooit over zijn gevoelens, en mijn ouders komen wel redelijk goed rond (mijn moeder werkte halftijds en is nu op pensioen), maar het verschil tussen €300 of €3000 per maand (kunnen) sparen is nu eenmaal enorm, op alles wat je je kan veroorloven, en zeker als je een andere levensstijl gekend hebt.

Ik heb jarenlang gemerkt dat mijn vader zich schaamde voor zijn situatie en niet meer met anderen sprak over het thema "werk". In het begin wou hij wel de schijn hoog houden, merkte ik. Hij maakte wat "domme" financiële beslissingen, zoals een simpele bedrijfswagen weigeren op de nieuwe job om privé een dikke Audi te kopen van zijn ontslagvergoeding. Hij hield zichzelf zo wat in de waan dat er niks was gebeurd met hem en zijn "status", maar dat kan je natuurlijk niet volhouden. Ondertussen loopt hij er ook een beetje sjofel bij, terwijl hij vroeger altijd in kostuum ging werken en zo. Je merkt ook dat de twinkeling in zijn ogen weg is, en dat hij zich niet meer slim voelt of zo.

Hoe kijken jullie eigenlijk naar de periode tussen jullie pakweg 47 en 67 jaar? Zijn jullie bang om terug achteruit te gaan qua "professionele status"?

Hoe kijken jullie eigenlijk naar de periode tussen jullie pakweg 47 en 67 jaar? Zijn jullie bang om terug achteruit te gaan qua "professionele status"?
Ik vind dat een heel moeilijke en denk daar soms over na. Maar ik kan het me ook moeilijk voorstellen omdat
  1. Het nog 10 jaar weg is.
  2. Ik me (waarschijnlijk verkeerdelijk) niet kan voorstellen in die situatie te zitten.

Ik denk #2 omdat mijn skillset redelijk "hot" is, en ik gewoon goed ben in mijn job. Maar bon, evengoed is dat niet meer hot over 10 jaar.

En daarnaast interesseert al die status mij ook niet. Ik sta momenteel al verder dan ik ooit voor ogen, en zeker dan ik ooit gepland heb. Ik heb ook nog nooit actief gezocht naar mijn volgende carrière zet.
Maar bon, ik sta er nu wel, dusjah... als ik ooit weer verander zal het ofwel een serieuze verbetering financieel (nog heel moeilijk denk ik), ofwel job plezier, ofwel significant minder werken voor +/- hetzelfde geld zijn.

Ik doe licht aan financiële planning (geen FIRE of van die bullshit), dus als ik over 10jaar minder loon hebt is dat wel te overbruggen. Mijn zelfbeeld en eigenwaarde hangt ook al lang niet meer af van mijn werk of mijn status. Dus jah... ALS mij dat overkomt later, verwacht ik niet dat het een giga probleem zal zijn. Ik zou mij enkel gefaald voelen als ik mijn huis moet verkopen om rond te komen.

TLDR: Ik denk er over na, maar gok dat ik daar geen issues mee zal hebben, maar mogelijks ben ik gewoon fout en duwt het mij de afgrond in als het voorkomt :tongue:.

Beetje dubbel:

- als je status financieel of jobtitel noemt, dan kan me dat eigenlijk worst wezen. Worst omdat ik weet dat ik met om het even welk voltijds loon wel zal rondkomen binnenkort en positie heeft me al altijd niks kunnen schelen. Ik heb ook het geluk dat men mensen die zich inzetten nooit ontslaat als de functie overbodig wordt, maar overplaatst naar een andere dienst én loonbehoud toepast in zo'n gevallen.

- als je professionele status bedoelt van hoe ze naar je aankijken qua capaciteiten, dan heb ik wel wat schrik om op 50/55-jarige leeftijd overbodig te zijn qua kennis/kunde en het gevoel te hebben niet meer mee te kunnen. Dat ik op mijn 60ste niet meer mee zal kunnen op hetzelfde niveau zoals nu, daar kan ik me al bij neerleggen, maar ik denk dat de eerste keren dat je merkt dat je iets niet meer kan aanleren of begrijpen, je toch wel even verschiet van jezelf.

(interessante vraag overigens, indien er meer reacties op komen, maak ik er een andere topic van)

Ik ben nog steeds aan het proberen om "hogerop" te geraken, hoewel ik zeker niet kan klagen over mijn huidig loonpakket (4k bruto + wagen etc) voor wat officieel een helpdeskfunctie is. Maar bij draait het vooral om het gevoel te hebben dat je inzet gewaardeerd word, en dat ik ook kan doen wat ik graag doe. Status voor mij is dan ook eerder merken dat je gewaardeerd en gerespecteerd word op je werk voor hetgeen je realiseert, niet voor welke functietitel je draagt.

Ik zit wel beetje met hetzelfde idee als JPV ivm het ouder worden, ik besef dat er een punt zal komen dat ik gewoon niet meer mee ga kunnen (technisch alvast) maar hoop toch dat dat eerder voor tegen het einde van mijn carriere is dan vb al op 50jarige leeftijd. IT staat wel niet stil, en veranderd continu ... ik denk dat het zich toch sneller gaat voordoen dan pakweg in andere functies. Maar denk dat iedereen zich wel probeert op te werken om tegen die leeftijd toch eerder een leidinggevende rol te hebben en er minder noodzaak is om technisch altijd mee te zijn.

Mij houdt dit toch wel sterk bezig eerlijk gezegd. Daarom probeer ik de laatste tijd meer te diversifiëren. Heb op het punt gestaan om ambtenaar te worden maar dan leek er me net nog meer onzekerheid te zijn (statuut eenzijdig aanpasbaar, dan liever nu meer netto + een potje in de groepsverzekering). Ik ga net daarom proberen een bijberoep te starten en misschien ook wat academisch werk opnemen. Heb het ondertussen al vaker gezien dat je je in een leidinggevende functie toch altijd een beetje verbrandt en je gewoon heel duur wordt voor de werkgever. Beetje indekken lijkt me dan meer gemoedsrust te geven.

Dat verhaal van de schoonvader die zijn dikbetaalde functie op 53-jarige leeftijd kwijtgeraakt doet me denken aan het verhaal van mijn vader, een bachelor accountancy die zich wat had opgewerkt en zijn mooie carrièreplaatje in elkaar zag zakken.

Van 2001 tot 2009 was hij financieel directeur benelux met toen 6000 euro bruto + full package met dikke auto, goede groepsverzekering en bonus. Door de financiële crisis werd zijn afdeling naar het buitenland verhuisd, werd hij ontslagen en moest hij dus in een moeilijke arbeidsmarkt op zoek naar ander werk.
Momenteel zit hij 4 jobs verder (1x ontslag genomen, 1x weggeschoven door vijandige overname, 1x ontslagen) als team lead boekhouding aan 4500 euro bruto + simpele auto.

Als je hem in 2008 had gevraagd hoe hij zijn carrièreverloop zag, had hij zeker gedacht dat hij anno 2022 aan €10.000 ging zitten (inflatie, mss nog 1 promotie, opslag) en bijna kon gaan genieten van de uitkering van zijn groepsverzekering (toen nog een verwachte waarde van €300.000 of zo). Da's uiteindelijk allemaal veel magerder uitgedraaid.
Dat heeft er toch stevig ingehakt bij hem hoor, zowel financieel als sociaal. Hij spreekt nooit over zijn gevoelens, en mijn ouders komen wel redelijk goed rond (mijn moeder werkte halftijds en is nu op pensioen), maar het verschil tussen €300 of €3000 per maand (kunnen) sparen is nu eenmaal enorm, op alles wat je je kan veroorloven, en zeker als je een andere levensstijl gekend hebt.

Ik heb jarenlang gemerkt dat mijn vader zich schaamde voor zijn situatie en niet meer met anderen sprak over het thema "werk". In het begin wou hij wel de schijn hoog houden, merkte ik. Hij maakte wat "domme" financiële beslissingen, zoals een simpele bedrijfswagen weigeren op de nieuwe job om privé een dikke Audi te kopen van zijn ontslagvergoeding. Hij hield zichzelf zo wat in de waan dat er niks was gebeurd met hem en zijn "status", maar dat kan je natuurlijk niet volhouden. Ondertussen loopt hij er ook een beetje sjofel bij, terwijl hij vroeger altijd in kostuum ging werken en zo. Je merkt ook dat de twinkeling in zijn ogen weg is, en dat hij zich niet meer slim voelt of zo.

'Financieel directeur BENELUX', dat zijn inderdaad de postjes die er vandaag gaandeweg uitgefilterd worden via business combinaties en centralisatie in goedkopere landen. Ik zit momenteel bij een mastodont die in grootte verdubbeld is na major overname, daar is een ongeziene herstructurering bezig waarbij alle lokale finance teams worden opgedoekt en ondergebracht in 'center of excellences' in Ierland/Oost-Europa en Azië. Duidelijke instructie om nieuwe functies zoveel mogelijk in Azië te plaatsen, VP's worden overgeplaatst naar Singapore via royale loonsubsidies van de lokale overheid. Mijn vriend ziet als SAP consultant niets anders, overal waar die een nieuw project begint weet hij dat hij tegen go-live werkt met mensen die intussen de boodschap hebben gekregen dat hun functie lokaal verdwijnt.

Naar mijn mening kan je er vandaag nooit van uitgaan dat je rustig zal kunnen genieten van een degelijk loon op hoger niveau. Het is een competitieve wereld met veel getalenteerde goedkope werkkrachten in Oost-Europa/Azië (zelf Oost-Europa wordt intussen al als te duur bestempeld). Ervaring zoveel mogelijk diversifiëren en blijven bijscholen om gegeerd te blijven in de arbeidsmarkt. Ik maak mij als freelancer finance/accounting/tax niet echt zorgen, ik heb met meerdere 60plus freelancers samengewerkt en die zijn nog altijd zeer gegeerd in de markt. Echter kan je als freelancer het nooit echt 'rustiger' aan doen, je zal altijd als 'new hire' u moeten inwerken en uzelf moeten bewijzen. Je kan niet zeggen 'ik ben net mama/papa geworden, ik ga wat tijd voor mezelf nemen om aan die situatie te wennen en het professioneel wat minder doen' (of je moet uw reserves gaan aanspreken). Ik had onlangs een collega freelancer die 3 jaar van haar pensioen verwijderd was, zij wou zo graag 4/5e werken om alvast 1 dag per week met haar kleinkinderen te genieten, dat lukte in de praktijk amper daarnaast voelde ze de druk om zich effectief blijven te bewijzen, uitbollen zat er niet in. Wij zitten in een knelpuntberoep maar dat wil niet zeggen dat je op uw lauweren kan rusten. Jarenlang op dezelfde stoel zitten is imo passé, we gaan naar tijdelijke arbeidsrelaties waarbij we onszelf steeds wat verrijken met de opgedane ervaring.

Ik had onlangs een collega freelancer die 3 jaar van haar pensioen verwijderd was, zij wou zo graag 4/5e werken om alvast 1 dag per week met haar kleinkinderen te genieten, dat lukte in de praktijk amper daarnaast voelde ze de druk om zich effectief blijven te bewijzen, uitbollen zat er niet in.
Triestig voor die madam, maar ligt het niet vooral bij haarzelf? Want als ze geen 4/5 kan pakken, impliceert dat ergens ook dat ze in het weekend grotendeels bezig is met het werk? Allee... kan me niet voorstellen dat je de harde grens trekt bij zaterdag en zondag, maar daar maandag niet kan bij pakken. Hetzelfde met "gewoon" verlof allicht?

Triestig voor die madam, maar ligt het niet vooral bij haarzelf? Want als ze geen 4/5 kan pakken, impliceert dat ergens ook dat ze in het weekend grotendeels bezig is met het werk? Allee... kan me niet voorstellen dat je de harde grens trekt bij zaterdag en zondag, maar daar maandag niet kan bij pakken. Hetzelfde met "gewoon" verlof allicht?
Louter omdat je als freelancer steeds een 'new hire' bent en u moet inwerken, je hebt niet de 'luxe' van iemand die al jaar en dag op dezelfde stoel zit. Op leeftijd gaat dat natuurlijk al iets minder vlot. Zij leverde perfect werk af maar had er meer tijd voor nodig dan iemand anders. In het weekend werkte ze niet, maar in de week zat ze vaak laat aan haar pc (zonder daar extra voor te factureren).

LOL. Ik zit er 10 jaar vanaf en loop nu al sjofel rond.
Ik ben nog geen 30 jaar oud en ik begin kaal te worden, heb last van pijn aan de nek en rug wegens kantoorjob waar je continu moet zitten in dezelfde positie, ik kan soms nog moeilijk zitten wegens aambeien/pijn aan mijn poep (mede veroorzaakt door te zitten/kantoorjob) en dat maakt werken pijnlijk. Ik kan me niet voorstellen wat het gaat worden tegen dat ik 50 ben. Wat een reality check… ik zou spoedig iets moeten ondernemen om de situatie te veranderen.

Misschien is het omdat het nog zo ver is voor mij - sub 30'er - maar ik ben eerlijk gezegd ongeruster over een potentiele bore-out, dan een verlies van mogelijke financiele/hierarchische status in mijn carrière :unsure:

Wij zitten in een knelpuntberoep maar dat wil niet zeggen dat je op uw lauweren kan rusten. Jarenlang op dezelfde stoel zitten is imo passé, we gaan naar tijdelijke arbeidsrelaties waarbij we onszelf steeds wat verrijken met de opgedane ervaring.

Het is natuurlijk ook een knelpuntberoep omdat voor vele boekhoudjobs de functie onwerkbaar is geworden door de kapotbesparing op alles wat niet de eigenlijke core business is.

Zag vandaag nog dit passeren; dat takenpakket wordt bij mijn huidige werkgever door 6 man ingevuld. :cautious:
Gelukkig gaat er 's middags wel iemand achter smoskes...

ZK35TCq.png

Net 40 geworden en dit is een moeilijke vraag: Professioneel graag een functie waarbij ik controle/overzicht kan houden, voldoening en waardering zijn zaken waar ik gevoelig voor ben. Ik hoop steeds een job te kunnen uitoefenen waar ik mezelf goed voel en ook effectief iets kan realiseren en een meerwaarde kan betekenen voor collega's, werkgever, klanten, omgeving.... Anderzijds hoop ik nooit in een situatie terecht te komen waar je helemaal niet wordt gewaardeerd, de job je teveel wordt, ... realistisch gezien zal een heel hoog percentage ooit een stapje opzij zetten met het ouder worden - denk zelfs dat zoiets een goede zaak is zolang daar een zeker gevoel van voldoening aan gekoppeld blijft - beter dan een functie te blijven uitoefenen terwijl je fysiek en/of mentaal daarin niet optimaal meer kan functioneren. In een ideale situatie en als de job dat toelaat wordt je beter in wat je doet en ga je freewheelend je pensioen tegemoet.

Financieel weet ik het eigenlijk niet goed, doe mijn job graag maar is slecht betaald - op zich geen probleem want heb geen exotische eisen maar heb nog nooit een gevoel van financiële voldoening gehad - toch iets wat me soms bezig houd. Puur cijfermatig is de financiële situatie redelijk onder controle.

Het is natuurlijk ook een knelpuntberoep omdat voor vele boekhoudjobs de functie onwerkbaar is geworden door de kapotbesparing op alles wat niet de eigenlijke core business is.

Zag vandaag nog dit passeren; dat takenpakket wordt bij mijn huidige werkgever door 6 man ingevuld. :cautious:
Gelukkig gaat er 's middags wel iemand achter smoskes...

ZK35TCq.png
Waarom, omdat het geen toegevoegde waarde bij brengt. Bij ons worden zelf de BTW/intervat-aangiftes, inboeken payroll en alle mogelijk Nederlandstalige NBB aangiftes gedaan in Roemenië. Dat wordt zodanig geautomatiseerd en vereenvoudigd dat het niet meer gewaardeerd wordt. Vrij zeker dat er veel fouten insluipen, maar dat is dan immaterieel tot er een tax audit komt en niemand weet waar te beginnen zoeken :p.

De lonen in een boekhoudkantoor zijn om te janken als je ziet welke inspanning er tegenover staat. Maar again, ik vrees dat met de doorgedreven automatisatie (en consolidatie van de markt) je daar opnieuw moet zien dat je er qua kennis en ervaring bovenuit steekt en je niet louter een inputboekhouderke in het kantoor op de hoek zijt..

Ik hou daar rekening mee. Het verschil in absorptie van kennis van nieuwe toepassingen bij jongeren en wijzelf is om schrik van te krijgen.
Alles gaat zo snel.
Het moet ook allemaal veel sneller dan vroeger. Stress is enorm en personeel bij, vergeet dat maar.

Zorg gewoon dat uw eigen woning afbetaald is, dat pakt een hoop stress weg voor het geval dat.

Verder probeer ik ook wel een mooie buffer op te bouwen, zodat moest ik ooit mijn job verliezen als ik bv 50 ben, ik niet elke job zou moeten aannemen om rond te komen.

Gemoedsrust

Ik hou daar rekening mee. Het verschil in absorptie van kennis van nieuwe toepassingen bij jongeren en wijzelf is om schrik van te krijgen.
Alles gaat zo snel.
Het moet ook allemaal veel sneller dan vroeger. Stress is enorm en personeel bij, vergeet dat maar.

Zorg gewoon dat uw eigen woning afbetaald is, dat pakt een hoop stress weg voor het geval dat.

Verder probeer ik ook wel een mooie buffer op te bouwen, zodat moest ik ooit mijn job verliezen als ik bv 50 ben, ik niet elke job zou moeten aannemen om rond te komen.

Gemoedsrust
Er zijn vacatures te over en de signalen uit het onderwijs wijzen op serieuze achteruitgang qua kennis / vaardigheden van de jeugd ;)

Alles gaat zo snel.

Gemoedsrust

amehoela, ik leer de nieuwe tools nog altijd sneller bij dan mijn 20 jaar jongere collega's!

Ik ben in ieder geval niet van plan te werken tot mijn 68 (huidig, probably 75+ als het zover is).
Boeltje verkopen hier en desnoods naar Thailand verhuizen

Ik ben daar zo stillekes aan wel mee bezig. Ben er 45 sinds dit jaar en moet dus nog een 20 jaar gaan. Dat op zich is geen probleem, maar het is het besef sinds ik vader ben van nu nog 2 jonge kindjes (3 en 6) waar ik nog minstens even lang de zorg voor heb tot ze op eigen benen kunnen staan en een goeie job hebben.

En een continue gevoel van imposter syndroom helpen niet. Op het werk verschillende awards gewonnen, veel collega's van andere diensten die me vaak komen zeggen dat ze mijn werk apprecieren, jaar na jaar perfecte evaluaties en toch blijft het gevoel dat ik op een dag es van mijn troon ga vallen.

Terug
Bovenaan