Welke boeken heb je in 2024 gelezen?
Wat is je favoriete boek dat je in 2024 hebt gelezen?
Independent People van Halldór Laxness. De Ijslander die lokaal vriend en vijand verraste toen hij de Nobelprijs voor de literatuur won ("toch niet onzen Halldór?"), maar ik heb hem meteen in mijn hart gesloten. De stem van een generatie uit een land dat vaak over het hoofd wordt gezien.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
The People of Paper van Salvador Plascencia. Het was een cadeau van mijn man; ik kende zelf de auteur helemaal niet. Hoewel het boek eerder in het midden van mijn leesoverzicht hangt, was ik blij met zijn keuze omdat hij mij iets nieuw heeft leren kennen dat toch nog enkele raakvlakken heeft met het type metafictie dat ik wel kan smaken.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Kitchen van Banana Yoshimoto. Stond al van tijdens mijn tienerjaren op mijn radar, zo'n typisch cultureel fenomeen. Zo ondermaats en onderontwikkeld dat ik zelfs niet kan claimen dat ik het boek gewoon intussen ben ontgroeid. Volgens mij zou menig 13-jarige dit al vreselijk puberaal vinden.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Doktor Faustus van Thomas Mann. Pas uitgelezen en nog niet helemaal van bekomen.
Heb je je leesdoelstellingen voor 2024 behaald?
Ik leg mezelf geen minimum aantal boeken of bladzijden op. Mijn enige "regel" is dat ik binnen het kalenderjaar niet meerdere boeken van dezelfde auteur lees, en daar heb ik me ook dit jaar aan gehouden. Als iemand die ooit een serieuze leesdip heeft gehad (een periode van 1.5 jaar waarin ik geen boek kon aanraken), probeer ik mezelf wat kwantiteit betreft niet te veel druk op te leggen en gewoon alle leesmomenten die ik wil nemen te waarderen.
Wat zijn je leesambities voor 2025?
Ik heb de indruk dat mijn gemiddelde leesscore ieder jaar is aan het zakken. Ik denk dat het een combinatie is van strenger te zijn geworden in mijn beoordelingen, maar ook dat ik mezelf er soms op betrap dat ik expres een (voor mij) gewaagd boek ertussen neem als ik te veel goede boeken na mekaar heb gelezen. Ik heb soms wat schrik om te veel fantastische dingen kort na mekaar te lezen, waardoor de echt goeie dingen hun effect op mij zouden verliezen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit anders wil aanpakken. Op zich ben ik tevreden met het aantal steengoede boeken die ik lees, en ook voor 2025 is de lineup die ik heb klaar liggen veelbelovend.
5 sterren
4 sterren
3 sterren
2 sterren
1 ster
| Titel | Auteur |
|---|---|
| Independent People | Halldór Laxness |
| Mulligan Stew | Gilbert Sorrentino |
| The Sot-Weed Factor | John Barth |
4 sterren
| Titel | Auteur |
|---|---|
| Deutschstunde | Siegfried Lenz |
| A Void | Georges Perec |
| Another Country | James Baldwin |
| Moeder en Zoon | Gerard Reve |
| Zeno's Conscience | Italo Svevo |
| Angle of Repose | Wallace Stegner |
| Mephisto | Klaus Mann |
| Journey to the End of the Night | Ferdinand Céline |
| The Sound of the Mountain | Yasunari Kawabata |
| Satantango | László Krasznahorkai |
| Dandelion Wine | Ray Bradbury |
| Hopscotch | Julio Cortázar |
| The Kindly Ones | Jonathan Littell |
| The Books of Jacob | Olga Tokarczuk |
3 sterren
| Titel | Auteur |
|---|---|
| Oranges Are Not the Only Fruit | Jeanette Winterson |
| Het Diner | Herman Koch |
| Ansichten eines Clowns | Heinrich Böll |
| Carpenter's Gothic | William Gaddis |
| Collected Stories | John Cheever |
| The New York Trilogy | Paul Auster |
| The Trees | Percival Everett |
| A Visit from the Goon Squad | Jennifer Egan |
| Homo Faber | Max Frisch |
| In The Distance | Hernan Diaz |
| Nostalgia | Mircea Cărtărescu |
| Falling Man | Don Delillo |
| Tinkers | Paul Harding |
| Both Flesh and Not | David Foster Wallace |
| The People of Paper | Salvador Plascencia |
2 sterren
| Titel | Auteur |
|---|---|
| A Hundred Million Years and a Day | Jean-Baptiste Andrea |
| Something Happened | Joseph Heller |
| H is for Hawk | Helen Macdonald |
| The Moviegoer | Walker Percy |
| A Quiet Life | Kenzaburō Ōe |
| Doktor Faustus | Thomas Mann |
1 ster
| Titel | Auteur |
|---|---|
| Kitchen | Banana Yoshimoto |
| The Raw Shark Texts | Steven Hall |
Wat is je favoriete boek dat je in 2024 hebt gelezen?
Independent People van Halldór Laxness. De Ijslander die lokaal vriend en vijand verraste toen hij de Nobelprijs voor de literatuur won ("toch niet onzen Halldór?"), maar ik heb hem meteen in mijn hart gesloten. De stem van een generatie uit een land dat vaak over het hoofd wordt gezien.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
The People of Paper van Salvador Plascencia. Het was een cadeau van mijn man; ik kende zelf de auteur helemaal niet. Hoewel het boek eerder in het midden van mijn leesoverzicht hangt, was ik blij met zijn keuze omdat hij mij iets nieuw heeft leren kennen dat toch nog enkele raakvlakken heeft met het type metafictie dat ik wel kan smaken.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Kitchen van Banana Yoshimoto. Stond al van tijdens mijn tienerjaren op mijn radar, zo'n typisch cultureel fenomeen. Zo ondermaats en onderontwikkeld dat ik zelfs niet kan claimen dat ik het boek gewoon intussen ben ontgroeid. Volgens mij zou menig 13-jarige dit al vreselijk puberaal vinden.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Doktor Faustus van Thomas Mann. Pas uitgelezen en nog niet helemaal van bekomen.
Heb je je leesdoelstellingen voor 2024 behaald?
Ik leg mezelf geen minimum aantal boeken of bladzijden op. Mijn enige "regel" is dat ik binnen het kalenderjaar niet meerdere boeken van dezelfde auteur lees, en daar heb ik me ook dit jaar aan gehouden. Als iemand die ooit een serieuze leesdip heeft gehad (een periode van 1.5 jaar waarin ik geen boek kon aanraken), probeer ik mezelf wat kwantiteit betreft niet te veel druk op te leggen en gewoon alle leesmomenten die ik wil nemen te waarderen.
Wat zijn je leesambities voor 2025?
Ik heb de indruk dat mijn gemiddelde leesscore ieder jaar is aan het zakken. Ik denk dat het een combinatie is van strenger te zijn geworden in mijn beoordelingen, maar ook dat ik mezelf er soms op betrap dat ik expres een (voor mij) gewaagd boek ertussen neem als ik te veel goede boeken na mekaar heb gelezen. Ik heb soms wat schrik om te veel fantastische dingen kort na mekaar te lezen, waardoor de echt goeie dingen hun effect op mij zouden verliezen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit anders wil aanpakken. Op zich ben ik tevreden met het aantal steengoede boeken die ik lees, en ook voor 2025 is de lineup die ik heb klaar liggen veelbelovend.

).