Jouw 2024 in boeken

Ik heb er veel gelezen in 2024, maar ik houd de titels niet bij (sommigen zijn daar precies heel bedreven in :tongue: ).
Ik neem aan dat de meesten hier een Goodreads account hebben, zo houd je makkelijk bij wat je leest.

Welke boeken heb je in 2024 gelezen?
VerstotenHarper, Jane
MoorddealCavanagh, Steve
Honderd miljoen jaar en een dagAndrea, Jean-Baptiste
De New York TrilogieAuster, Paul
Ik kan je reddenDelporte, Sofie
De koperen koningChakraborty, S.A.
Zwijgen is bitterDelporte, Sofie
De man met het bruine pakChristie, Agatha
Het glazen hotelMandel, Emily St. John
In de verteDiaz, Hernan
Zee van rustMandel, Emily St. John
Het gouden rijkChakraborty, S.A.
Dark MatterCrouch, Blake
Binnen is het warmerKennes, Nico
Sapiens: een Kleine Geschiedenis van de MensheidHarari, Yuval Noah

Wat is je favoriete boek dat je in 2024 hebt gelezen?
Pff, da's echt een moelijke dit jaar. De nieuwe Jane Harper was weer genieten zoals altijd, de Daevabad trilogie vond ik super, Dark Matter kon ik amper wegleggen... maar mijn favoriet was (zoals voorspeld) denk ik toch Zee van rust. :love:

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
De twee boeken van Sofie Delporte. Haar debuut heb ik voornamelijk gelezen omdat ze hier uit de (ruime) streek afkomstig is, maar gelijk het tweede boek ook gelezen toen het uit kwam. Haar thrillers zijn écht wel goed. Een gelaagd hoofdpersonage dat verre van cliché is, goed opgebouwde, realistische plots, leuke insteek ook die wat anders is dan de typische detective/politie thrillers (hoofdpersonage werkt bij de afdeling vermiste personen). Ik ben fan!

Welk boek was de grootste teleurstelling?
De New York Trilogie. Gelezen dankzij de BG boekenclub, maar deze was echt niet mijn ding.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Zie hierboven.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2024 behaald?
Ja, ik had 15 boeken vooropgesteld, en heb er 15 gelezen.

Wat zijn je leesambities voor 2025?
18 boeken lezen. En voor het eerst in het Engels lezen. Dat wordt dan wellicht een Sanderson boek.

Laatst bewerkt:
- The boy with the narwahl's tooth (Petersen) -> ik ben op (tent)reis geweest in Groenland begin dit jaar en wou een boek lezen over de regio en de mensen en kwam bij deze uit. Lang niet slecht, en het is niet gemakkelijker om boeken te vinden die zich afspelen in Groenland in de sneeuw.

Peter Høeg - "Smilla's gevoel voor sneeuw" speelt zich deels af in Groenland.

Welke boeken heb je in 2024 gelezen?
Vorig jaar ben ik terug begonnen met boeken lezen. Ik wou dat al een tijdje maar wist niet echt waar te beginnen. Dan via IG op een genre gestoten dat ik denk ik mij wel zou liggen. Namelijk fantasy en romance aka romantasy zoals ze het online noemen :p Met daarbij als uitbreiding dark romantasy mogelijks ook. Ook de bijhorende discord server gejoined eind vorig jaar en zo al een hoop aanbevelingen gekregen en mijn TBR groeit alleen maar.

Ik had begin vorig jaar al de ACOTAR reeks gekocht maar uiteindelijk pas eind 2024 ergens in oktober beginnen met lezen.
Vorig jaar heb ik de eerste 3 ervan uitgelezen:
A Court of Thorns and Roses - Sarah J. Maas
A Court of Mist And Fury - Sarah J. Maas
A Court of Wings and Ruin - Sarah J. Maas

Wat is je favoriete boek dat je in 2024 hebt gelezen?

Van de bovenste 3 is 'A Court of Mist and Fury' wel mijn favoriet geweest. Het verloop na de opbouw van het eerste boek, de spanning en het verhaal voornamelijk.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Niet eerder welk boek maar wat. Ik heb beslist om in het Engels te beginnen lezen aangezien in het genre dat ik wil lezen het aanbod in het Nederlands soms vrij beperkt is afhankelijk hoe populair de boeken zijn. Maar daarnaast vind ik persoonlijk veel verhalen en woorden/zinnen gewoon ook beter overkomen in het Engels. Ik had wat schrik dat het te lastig lezen zou zijn voor mij maar denk dat dat voornamelijk zal afhangen hoe het ook geschreven is. En mijn Engels is wel deftig genoeg om alles goed te kunnen lezen. Soms moet ik eens een woord googelen maar valt eigenlijk best wel mee en het lezen ging best vlot. Het lezen gaat wel iets trager dan dat ik in het Nederlands zou lezen.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2024 behaald?

Ik had de doelstelling om de bovenstaande reeks van 5 boeken uit te lezen maar dat is me niet gelukt. Het is maar de eerste 3 geworden :D

Wat zijn je leesambities voor 2025?

Ik heb een leesdoel ingesteld van 20 boeken maar dat valt nog te bezien. Ik wil sowieso meer lezen en hoop 1 à 2 boeken per maand te lezen.
Ik heb intussen ook een e-reader gekocht en dat heeft een ingebouwde woordenboek dus dat is ook handig. Ik vermoed dat het ook iets vlotter en handiger zal lezen zijn dan een fysiek boek want daar stoorde ik mij bij momenten toch soms aan. Als ik in de zetel zit heb ik geen direct licht achter mij dus moest ik al in een rare positie liggen om genoeg licht te hebben. In de zomer zou dat nu wel minder een issue zijn met dat het langer licht is buiten. Maar met die e-reader is dat probleem er helemaal niet en het is ook lichter en kleiner dan een dik boek van 700+ pagina's :D

Terug
Bovenaan