Jouw 5 favoriete games ooit?

- Alex Kidd, mss wel 1 van men eerste games op de sega (8 bit of 16 bit, sla me dood)
Ook belachelijk veel gespeeld. Nooit einde gehaald. Blijkbaar een remake van onderweg, eens werk van maken dan.

Tof om trouwens FFIX hier zoveel te zien passeren. Niet mijn favoriet, moet het net voor afdoen tegen deel 7, maar puur objectief heeft die game mogelijk wel claim op beste Final Fantasy ooit.

5 games opgeven op 10-tallen jaren gamen is echt moeilijk.
Hier de 10 games waar ik met het meeste plezier aan terug:

- Alex Kidd (sega master system)
- Pokemon rood (gameboy collor)
- Moto racer (PS1)
- Sled Storm (PS1)
- Fable (xbox original)
- Halo (xbox original)
- Dragon Age Origins (xbox 360)
- Last of us (PS3)
- The Witcher 3 (xbox one)
- Detroit become Human (ps4)

Meer dan 140 replies op een week tijd, nice one iedereen in deze thread, BeyondGaming is duidelijk springlevend! Ik heb al behoorlijk gevarieerde lists gezien, keep ‘em coming. Fijn dat er wat gedachtewisselingen zijn, mensen games (her)ontdekken of hier en daar wat vloeken op het feit dat je maar 5 games mag kiezen, all good! Zou leuk zijn als er af en toe zulke threads zijn!

Super om eens door te lezen wat andere mensen hun topgames zijn. Heb zelf eens een lijstje proberen samen te stellen van games die ik het leukst vond en die het meest invloed gehad hebben op het moment dat ik ze speelde, sommige ervan zijn niet mooi ouder geworden en zou ik nu wel als amper speelbaar beschouwen. En net zoals anderen ook al opmerkten, moest ik morgen de lijst opnieuw maken staan er waarschijnlijk andere games in.

1. Dune 2: wordt een beetje als de starter van het RTS -genre beschouwd, als is het niet de eerste game die je RTS kan noemen. Al was ik me daarvan totaal niet bewust toen ik het speelde, zonder internet en zonder zelf games te kunnen kopen of game magazines waren schoolvriendjes het enige kanaal om nieuwe games en gamenieuws tegen te komen. Heb deze game zeker tientallen keren uitgespeeld, ik legde mezelf op den duur beperkingen op om het moeilijker te maken.

2. Prince of Persia: Was denk ik mijn eerste pc game dat ik gespeeld heb, dit of Shinobi. Je kon het spel niet saven en je moest door de (12?) levels raken binnen de 60 minuten. Herinner me nog ik dat extatisch was de eerste keer dat ik daarin geslaagd was en dat ik zo enthousiast mijn ouders geroepen heb dat ze moesten komen kijken naar het eindscherm dat ze dachten dat er iets ergs gebeurd was. Is wel niet echt het genre games dat ik daarna nog veel gespeeld heb.

3. Europa Universalis (de hele serie). Al van het begin verknocht aan deze reeks en het merendeel van de andere Paradox grand strategy games. De eerste uit de reeks heeft een nieuwe genre strategy games voortgebracht.

4. Papers, Please: relatief korte game waarin je een douanebeambte speelt aan de grens van een fictief oostblokland, een game die je waarschijnlijk maar 1 keer uitspeelt maar het is een origineel concept en zonder teveel te willen spoilen voor mensen die het ooit nog willen proberen: Waarschijnlijk het spel dat mij op een slimme manier tot het meest introspectie geleid van alle games die ik ooit gespeeld heb. Beseffen dat die game volledig gemaakt is door 1 persoon, inclusief de muziek maakt het alleen maar straffer. (Dezelfde persoon is ook de ontwikkelaar achter The return of the Obra Dinn, een heel ander soort game dat opnieuw heel origineel is en moeilijk in een bestaand genre geduwd kan worden)

5. Sea of Thieves: Dit is zowat de enige game die ik momenteel speel, waarschijnlijk is het wel wat recency bias dat die in mijn lijst terecht komt. Lang geleden dat ik nog een game gespeeld heb waar ik echt schrik had om dood te gaan, zelfs als er niets gebeurt is voel je met een schip vol loot de constante dreiging van eventuele vijandelijke spelers die je willen doen zinken om je loot te stelen. Je zit continu de horizon af te turen en bij elke rots die je door je verrekijker ziet bekruipt je eerst de angst dat je een schip gezien hebt dat jouw richting uitvaart. Zalige game maar ik denk wel dat je het vooral leuk is als je het met vrienden speelt, ik zie het me niet singleplayer of met random groups spelen (wat natuurlijk niet helemaal eerlijk is want met vrienden samen spelen kan zelfs de slechtste games leuk maken)

Ik volg deze topic zo hard. Prince op persia herinner ik me ook nog.
Mijn pa had dat, in de jaren 90. En ik mocht dat soms spelen.
Moet ook een gamer geweest zijn dan? Anders laat je dat niet lopen op een werk laptop? (again, jaren 90 toch?)

Meer dan 140 replies op een week tijd, nice one iedereen in deze thread, BeyondGaming is duidelijk springlevend! Ik heb al behoorlijk gevarieerde lists gezien, keep ‘em coming. Fijn dat er wat gedachtewisselingen zijn, mensen games (her)ontdekken of hier en daar wat vloeken op het feit dat je maar 5 games mag kiezen, all good! Zou leuk zijn als er af en toe zulke threads zijn!
Op het filmforum was er ooit een "best ever wedstrijd". Elke keer 2 films tegenover elkaar, ge mocht enkel stemmen als ge beide films had gezien. Uiteindelijk werd alles in brackets tegenover elkaar gezet (alleh enkel de winners naar de volgende ronde natuurlijk) om zo tot een top lijst te komen.
Initiële lijst waren gewoon nominaties van leden... deze thread is al een HEEL goed begin voor games.

Dat was heel plezant en had een leuk tempo over meerdere maanden (telkens nieuwe thread voor de nieuwe ronde). Was wel veel werk voor de organisator.

Als ge echt uitgebreid wilt doen, kunde eerst nog per genre, platform, tijdsperiode,... werken.

Ik heb niet een bepaalde voorkeur maar de 5 games die in mijn opkomen zijn.

Return to castle Wolfenstein
Mafia
Return to castle Wolfenstein: Enemy territory
Bioshock
Beginjaren van fifa toen ik dat als kind nog heel veel speelde

1. Dune 2: wordt een beetje als de starter van het RTS -genre beschouwd, als is het niet de eerste game die je RTS kan noemen. Al was ik me daarvan totaal niet bewust toen ik het speelde, zonder internet en zonder zelf games te kunnen kopen of game magazines waren schoolvriendjes het enige kanaal om nieuwe games en gamenieuws tegen te komen. Heb deze game zeker tientallen keren uitgespeeld, ik legde mezelf op den duur beperkingen op om het moeilijker te maken.
Dune 2 mag je echt wel als de starter beschouwen hoor. Dit is jarenlang (en nu nog steeds vermoed ik) DE template voor alle RTSen.
Al die games die men vroeger zet als "dit is echt de eerste" zijn zo hard bullshit, want ofwel:
  • Zijn ze niet real time, simuleren het enkel door korte turn based cycles, e.g. het vaak vernoemde Utopia
  • Zijn het niet strategy, maar tactical of action games, e.g. Herzog Zwei (wat wel een heel cool spel was)
Imo enige uitzondering, die ze meestal niet vemelden: Mega Lo Mania op de Megadrive. Dat was 1 of 2 jaarkes voor Dune 2. Ik heb dat spel echt KAPOT gespeeld. Dat had wel een tech tree en strategisch element met resources enal, maar ontbrak grotendeels het militair gedeelte. Dat is imo de enige die aanspraak maakt op "eerste RTS voor Dune 2".

1. Secret of Mana (SNES): Als manneke van 11 jaar uren samen gespeeld samen met mijn vader. Was echt een avontuur in die tijd.
2. Counter-Strike (PC): zowel voor als na Steam. Hoeveel uren daar in gekropen zijn :unsure:
3. Lineage 2 (PC): Chronicles 1 tot 4, subliem. Was mijn eerste 3D MMO (speelde daarvoor Ragnarok Online) en wat een gigantische wereld was dat! Heel veel vrijheid en had veel dynamiek door open world PvP en clan politics. Goeie tijden alhoewel ik nooit max lvl was. Serieuze time-sink maar was echt een wereld op zich, meer dan WoW ooit was imo. Red is dead
4. WoW: tem MoP gespeeld, en onlangs 2 maanden Classic gesubbed maar was van korte duur
5.Lufia (SNES): Idem als Secret of Mana

Ik volg deze topic zo hard. Prince op persia herinner ik me ook nog.
Mijn pa had dat, in de jaren 90. En ik mocht dat soms spelen.
Moet ook een gamer geweest zijn dan? Anders laat je dat niet lopen op een werk laptop? (again, jaren 90 toch?)
Idd, als ik het goed uitreken heb ik dat in 91 gespeeld. Mijn vader was toen net opnieuw beginnen studeren (in de toen gloednieuwe richting licenciaat computerwetenschappen) waardoor hij een pc nodig had en op 1 of andere manier stond die game er op. Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan hoe ik daaraan gekomen ben, misschien zat er toch ook meer een gamer in mijn vader dan ik dacht :).

Dune 2 mag je echt wel als de starter beschouwen hoor. Dit is jarenlang (en nu nog steeds vermoed ik) DE template voor alle RTSen.
Al die games die men vroeger zet als "dit is echt de eerste" zijn zo hard bullshit, want ofwel:
  • Zijn ze niet real time, simuleren het enkel door korte turn based cycles, e.g. het vaak vernoemde Utopia
  • Zijn het niet strategy, maar tactical of action games, e.g. Herzog Zwei (wat wel een heel cool spel was)
Imo enige uitzondering, die ze meestal niet vemelden: Mega Lo Mania op de Megadrive. Dat was 1 of 2 jaarkes voor Dune 2. Ik heb dat spel echt KAPOT gespeeld. Dat had wel een tech tree en strategisch element met resources enal, maar ontbrak grotendeels het militair gedeelte. Dat is imo de enige die aanspraak maakt op "eerste RTS voor Dune 2".
idd, vind ik eigenlijk ook wel, heb het er gewoon bijgezet omdat er anders gegarandeerd een wijsneus op komt wijzen dat je technisch gezien zou kunnen zeggen dat... :)

Met het nu op te zoeken op wikipedia om die links aan mijn post toe te voegen heb ik nu wel gezien dat dat Dune 2 al uit was in 92. Ik heb dat spel zeker pas jaren later beginnen spelen en voor mij was het eerste RTS spel dat ik ooit gespeeld heb, maar tegen dan moeten er wel al een hele hoop andere geweest zijn.

Laatst bewerkt:
zeeeer moeilijk hoor, om er maar 5 te noemen.

1. WOLFENSTEIN 3D. hier begon het allemaal mee voor mij, no words needed.

2. Mortal kombat II (maar eigenlijk de hele franchise) zelfs nu 25 jaar later speel ik nog de nieuwste MK 11 ultimate

3. Far Cry series. ik vind ze , op nummer 2 na, eigenlijk allemaal goed. ik kan er eigenlijk geen uitpikken.

4. Max Payne series. hier kan ik ook geen favoriet uitpikken. ik vind ze alle 3 super.

5. SLEEPING DOGS. ik vond de gta games al heerlijk, maar deze versie heeft een aziatische tint, en dit maakt het wel erg origineel en speciaal voor mij . ook een heerlijk verhaal!

6. RED ALERT 1, 2 en 3. sorry die moesten er echt ook nog bij!

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd, als ik het goed uitreken heb ik dat in 91 gespeeld. Mijn vader was toen net opnieuw beginnen studeren (in de toen gloednieuwe richting licenciaat computerwetenschappen) waardoor hij een pc nodig had en op 1 of andere manier stond die game er op. Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan hoe ik daaraan gekomen ben, misschien zat er toch ook meer een gamer in mijn vader dan ik dacht :).

idd, vind ik eigenlijk ook wel, heb het er gewoon bijgezet omdat er anders gegarandeerd een wijsneus op komt wijzen dat je technisch gezien zou kunnen zeggen dat... :)

Met het nu op te zoeken op wikipedia om die links aan mijn post toe te voegen heb ik nu wel gezien dat dat Dune 2 al uit was in 92. Ik heb dat spel zeker pas jaren later beginnen spelen en voor mij was het eerste RTS spel dat ik ooit gespeeld heb, maar tegen dan moeten er wel al een hele hoop andere geweest zijn.
En nu had ge dus nog altijd een wijsneus 😇

Met >20 jaar op de teller erg lastig, maar here it goes.
1) Pokémon Silver: bouwde uitstekend voort op Red/Blue, bood veel end game content en goede nieuwe Pokémon.
2) Mass Effect 2: behoeft weinig toelichting. Ik deel de kritiek op ME3 niet echt, vond ik ook geweldig.
3) Call of Duty 1: in een periode waarin Band of Brothers, Saving Private Ryan en Enemy at the Gates kwamen, was dit uitstekende timing voor een uitstekende game. Zelfs de demo toen wekenlang gespeeld, tot de echte game er kon komen.
4) Halo Combat Evolved: start van Xbox en m.i. revolutionair voor die tijd. Halo 2 bracht nog meer sfeer (en uiteraard multiplayer), maar CE blijft de basis.
5) Super Mario Odyssey: komt hier niet vaak aan bod, maar voor mij de game waar ik naast Pokémon wellicht het meeste speelplezier aan heb gehad. Classic Nintendo, topper.

Ook goede kanshebbers: The Witcher 3, Zelda BotW, Halo 2, Warcraft III, Football Manager, BioShock Infinite, Forza Horizon 3 en Empire Earth.

1. Secret of Mana (SNES): Als manneke van 11 jaar uren samen gespeeld samen met mijn vader. Was echt een avontuur in die tijd.
2. Counter-Strike (PC): zowel voor als na Steam. Hoeveel uren daar in gekropen zijn :unsure:
3. Lineage 2 (PC): Chronicles 1 tot 4, subliem. Was mijn eerste 3D MMO (speelde daarvoor Ragnarok Online) en wat een gigantische wereld was dat! Heel veel vrijheid en had veel dynamiek door open world PvP en clan politics. Goeie tijden alhoewel ik nooit max lvl was. Serieuze time-sink maar was echt een wereld op zich, meer dan WoW ooit was imo. Red is dead
4. WoW: tem MoP gespeeld, en onlangs 2 maanden Classic gesubbed maar was van korte duur
5.Lufia (SNES): Idem als Secret of Mana

Deze games ff vergeten van mijn X360 tijd, maar waardige runner-ups:
- Gears of War 1 & 2 co-op
- Halo 3 co-op

Leuke topic om de verschillende top 5's te lezen. Na 30 jaar gamen vind ik het een heel moeilijke oefening om een top 5 te kiezen.

Als ik echt een keuze moet maken, in willekeurige volgorde:

Final Fantasy VII (PS1)
Eerste RPG die ik ooit speelde en ook eerste game (één van de weinige) die me emotioneel kon raken. Voorheen konden de 2D RPG's me weinig boeien. Gelukkig heb ik achteraf wel m'n schade kunnen inhalen. Fantastische soundtrack, een onvergetelijke cast en het materia-systeem blijf ik tot op de dag van vandaag één van mijn favoriete RPG-systemen vinden. Door de jaren heen heb ik deze meermaals opnieuw (uit)gespeeld.

Super Mario Bros. 3 (NES)
Mijn favoriete platformer. Naar mijn mening een tijdloze klassieker die iedere gamer gespeeld moet hebben.

Perfect Dark (N64)
Ik heb dit spel nooit zelf gehad, maar speelde dit jaren aan een stuk elk weekend uren lang bij mijn beste vriend in lokale multiplayer tegen de bots. Met de laptop gun en remote mines heb ik veel plezier gehad. Bizar genoeg nooit het single player verhaal gespeeld.

Mario Kart: Double Dash!! (GameCube)
Dit spel heb ik gedurende een jaar of 2 dagelijks gespeeld met m'n zus. Heel leuke racer, zowel tegen elkaar als coop.

Dark Chronicle (PS2)
Ik ben een sucker voor dungeon crawlers, een goed craftingsysteem en het uitbouwen van een basiskamp, dorpen, ... in RPG's. Deze game combineert dit allemaal met een prima soundtrack.

Eervolle vermeldingen: Streets of Rage 4, Turtles in Time, Half-Life, Tomb Raider, Metal Gear Solid, TimeSplitters 2, Alpha Protocol, Uncharted 2, ...

zeeeer moeilijk hoor, om er maar 5 te noemen.

1. WOLFENSTEIN 3D. hier begon het allemaal mee voor mij, no words needed.

2. Mortal kombat II (maar eigenlijk de hele franchise) zelfs nu 25 jaar later speel ik nog de nieuwste MK 11 ultimate

3. Far Cry series. ik vind ze , op nummer 2 na, eigenlijk allemaal goed. ik kan er eigenlijk geen uitpikken.

4. Max Payne series. hier kan ik ook geen favoriet uitpikken. ik vind ze alle 3 super.

5. SLEEPING DOGS. ik vond de gta games al heerlijk, maar deze versie heeft een aziatische tint, en dit maakt het wel erg origineel en speciaal voor mij . ook een heerlijk verhaal!

6. RED ALERT 1, 2 en 3. sorry die moesten er echt ook nog bij!
Sleeping Dogs was ik vergeten, vond ik ook een top game met een mooi verhaal. Eens begonnen met spelen moeilijk om te stoppen

Met >20 jaar op de teller erg lastig, maar here it goes.
1) Pokémon Silver: bouwde uitstekend voort op Red/Blue, bood veel end game content en goede nieuwe Pokémon.
2) Mass Effect 2: behoeft weinig toelichting. Ik deel de kritiek op ME3 niet echt, vond ik ook geweldig.
3) Call of Duty 1: in een periode waarin Band of Brothers, Saving Private Ryan en Enemy at the Gates kwamen, was dit uitstekende timing voor een uitstekende game. Zelfs de demo toen wekenlang gespeeld, tot de echte game er kon komen.
4) Halo Combat Evolved: start van Xbox en m.i. revolutionair voor die tijd. Halo 2 bracht nog meer sfeer (en uiteraard multiplayer), maar CE blijft de basis.
5) Super Mario Odyssey: komt hier niet vaak aan bod, maar voor mij de game waar ik naast Pokémon wellicht het meeste speelplezier aan heb gehad. Classic Nintendo, topper.

Ook goede kanshebbers: The Witcher 3, Zelda BotW, Halo 2, Warcraft III, Football Manager, BioShock Infinite, Forza Horizon 3 en Empire Earth.
Ik heb ook lang getwijfeld tussen Red&Blue, of Gold&Silver.

Ik denk dat ik in totaal meer op G&S gespeeld heb, en Platinum nóg meer. Maar dat eerste gevoel van Pokémon overtreft dat denk ik toch. Ik weet nog dat ik de speelplaats rond spurtte omdat ik een legendary bird had gevangen ... Zalig :)

Terug
Bovenaan