Dit is echt moeilijk. Ik game ondertussen al meer dan 30 jaar en heb zoveel games in mijn jonge jaren gespeeld waarbij ik heel erg nostalgisch word wanneer ik er aan terugdenk. Uiteraard zijn dat games (bv van de eerste NES of gameboy) die geen vergelijk zijn voor de games van vandaag, maar waar ik wel uren en uren aan heb gespendeerd en mij echt zijn bijgebleven.
Ik ga dus wel een poging doen, maar vraag mij dit binnen een paar maand nog eens en het kan weer anders zijn. En ik zal wellicht ook een paar straffe games vergeten zijn en doe er andere oneer aan door ze niet in de top 5 te zetten. Maar dit gaat wel over de games waar ik nu aan denk, die een grote impact hebben gehad en dus daarom niet noodzakelijk de mooiste of beste games ooit.
1. Half Life 2 (PC): ik vraag me af of er eigenlijk al een betere sp shooter is geweest dan dit. De sfeer, het verhaal, het design... nog steeds ongeëvenaard imo.
2. Grand Theft Auto (de reeks op PS). GTA 3 als (veel te veel) blowende jongere gespeeld, ik zat helemaal in het spel toen. Vice City was de coolste, San Andreas was overdonderend door de grootte, GTA 4 mss wat minder maar toch knap en GTA 5 opnieuw mindblowing.
3. Football Manager (de reeks op PC). Begonnen nog in de tijd van Championship manager, voor mij het meest verslavende spel ooit. In één van de versies (ik denk 2014) zat ik al in 2040 ofzo met Club Brugge en had ik 3x na elkaar de CL gewonnen. Verslavend, niet meer, niet minder.
4. Super Mario Kart (SNES). Met mijn vriendjes toen in onze speelkamer helemaal grijs gespeeld. Pure fun en nostalgie.
5. Gran Turismo (de reeks op PS). Begonnen met de eerste op de eerste PS one, ook grijs gespeeld met mijn maten toen. Maar vooral GT5 op PS3 heb ik heel veel online gespeeld, fantastische races gehad in een paar rooms met steeds dezelfde contacten.
Heel wat games die de top 5 evengoed kunnen halen, zoals Donkey Kong Country (SNES), GP2 (op PC, samen met de editor, die herspeelbaarheid was fantastisch toen),, Red Alert Command and Conquer (PC), Medal of Honor Frontline (PS2), RDR2, TLOU,... gewoon teveel keuze eigenlijk.