Jouw 5 favoriete games ooit?

Dit is een heel moeilijke
- Zelda ocarina of time die game ook 100% uitgespeeld ook zonder de youtubes van deze wereld
- Resident evil 4 gamecube
- God of war welke ik moet kiezen is moeilijk
-Pes 2003 is echt een voetbal game die ik kapot gespeeld heb
- Cod mw2 online

een pc, sega heb ik nooit gehad de laatste jaren steeds moeilijker om echt te genieten van een game

Quake II (pc & psone)
Wipeout2097 (psone)
SoF1 (pc)
Alien Trilogy (psone)
Metroid 2: Return Of Samus (GB)

• Legend of Zelda (NES): Eerste game op mijn eerste console, letterlijk ziek gespeeld
  • Sim City 2000: IMO de beste iteratie, al is dat waarschijnlijk voor een stuk ook nostalgie
  • Half-Life: De single player was destijds echt revolutionair. Opposing Force was een DLC daarvan en de eerste game die ik echt online heb gespeeld, eerste ervaring met clans en zo. Noemenswaardige mods zoals Counter-Strike een +2000u en Day of Defeat Source +2500u gespeeld. CSGO momenteel een 500u zie ik.
  • GTA: Vooral de eerste game (toen nog top down) en GTA5 ook +1000u
  • Age of Empires II: Favoriete RTS all time

Honorable mentions:
  • FIFA multiplayer op de Sega Mega Drive
  • Football Manager: Niet echt een specifiek jaartal dat eruit springt, maar zie dat ik alles samen toch ook +2000u hieraan gespendeerd heb
  • H1Z1: Eerste battle royale die ik veel heb gespeeld, spijtig genoeg doodgebloed ondertussen
  • Worms Armageddon: Waarschijnlijk mijn favoriete turn-based game. Was altijd heel fun om te spelen tegen de collega's tijdens de middagpauze

1. Uncharted 2
2. The Last of Us
3. Killzone 3
4. Need for Speed Underground 2
5. Tony Hawk’s Pro Skater 1&2 Remastered
6. Rayman Legends
7. Resistance 3
8. Battlefield 1

In relatief willekeurige volgorde:

Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory
The Elder Scrolls III: Morrowind
Age Of Empires II
Mass Effect 2
Guild Wars

runner-ups en eervolle vermeldingen: Rome Total War, Civilization III/IV en VI, Warhammer 2 Total War, The Witcher 2 en 3, Divinity Original Sin 2, GTA San Andreas, Dragon Age, Europa Universalis IV

Dit is echt moeilijk. Ik game ondertussen al meer dan 30 jaar en heb zoveel games in mijn jonge jaren gespeeld waarbij ik heel erg nostalgisch word wanneer ik er aan terugdenk. Uiteraard zijn dat games (bv van de eerste NES of gameboy) die geen vergelijk zijn voor de games van vandaag, maar waar ik wel uren en uren aan heb gespendeerd en mij echt zijn bijgebleven.

Ik ga dus wel een poging doen, maar vraag mij dit binnen een paar maand nog eens en het kan weer anders zijn. En ik zal wellicht ook een paar straffe games vergeten zijn en doe er andere oneer aan door ze niet in de top 5 te zetten. Maar dit gaat wel over de games waar ik nu aan denk, die een grote impact hebben gehad en dus daarom niet noodzakelijk de mooiste of beste games ooit.

1. Half Life 2 (PC): ik vraag me af of er eigenlijk al een betere sp shooter is geweest dan dit. De sfeer, het verhaal, het design... nog steeds ongeëvenaard imo.
2. Grand Theft Auto (de reeks op PS). GTA 3 als (veel te veel) blowende jongere gespeeld, ik zat helemaal in het spel toen. Vice City was de coolste, San Andreas was overdonderend door de grootte, GTA 4 mss wat minder maar toch knap en GTA 5 opnieuw mindblowing.
3. Football Manager (de reeks op PC). Begonnen nog in de tijd van Championship manager, voor mij het meest verslavende spel ooit. In één van de versies (ik denk 2014) zat ik al in 2040 ofzo met Club Brugge en had ik 3x na elkaar de CL gewonnen. Verslavend, niet meer, niet minder.
4. Super Mario Kart (SNES). Met mijn vriendjes toen in onze speelkamer helemaal grijs gespeeld. Pure fun en nostalgie.
5. Gran Turismo (de reeks op PS). Begonnen met de eerste op de eerste PS one, ook grijs gespeeld met mijn maten toen. Maar vooral GT5 op PS3 heb ik heel veel online gespeeld, fantastische races gehad in een paar rooms met steeds dezelfde contacten.

Heel wat games die de top 5 evengoed kunnen halen, zoals Donkey Kong Country (SNES), GP2 (op PC, samen met de editor, die herspeelbaarheid was fantastisch toen),, Red Alert Command and Conquer (PC), Medal of Honor Frontline (PS2), RDR2, TLOU,... gewoon teveel keuze eigenlijk.

Laatst bewerkt:
In willekeurige volgorde:
  • Diablo 2: ik had effectief angst toen ik voor de eerste keer tegen Diablo moest gaan vechten. ik was wel nog jong, maar toch :p
  • Bioshock Infinite: Die sfeer, dat verhaal, ... Ik ging er echt helemaal in op.
  • Civilization V: One more turn ...
  • Need for Speed: Hot Pursuit 2: Eerste game waar ik online echt mee kon met de beteren.
  • Fallout 3: Ik was echt onder de indruk van deze game. Ik heb heel de wasteland afgezocht, inclusief uitbreidingen. Geweldige soundtrack ook.

• Mass Effect trilogie met de 2 uiteraard als uitschieter
  • TES: Oblivion
  • Pokemon Blue
  • GTA San Andreas
  • Rome: Total War
Eervolle vermeldingen: Civilization IV/V, Football Manager, Fallout 3, Caesar III, Empire Earth

GTA: San Andreas
Hearts of Iron II
Rome: Total War
Wario Land: Super Mario Land 3
Half Life II

Er zijn nog heel veel games die ik zou kunnen opnoemen, zoals het recente Ghost of Tsushima of Red Dead Redemption II en lang geleden ook Sudden Strike II. Momenteel niet zoveel meer tijd meer om te gamen, maar ik zie dat nog wel terugkomen op latere leeftijd.

1. Legend of Zelda Ocarina of Time
2. Half Life 2
3. Civilization 5
4. God of War 3
5. World of Warcraft (Gespeeld van Burning Crusade tot Cataclysm ongeveer)
(6. Super Mario 64)

De eerste drie zijn DE games uit mijn jeugd, de laatste twee heb ik als volwassene gespeeld.

Baldurs Gate 2
Dit is mijn eerste ervaring met een echte RPG. De sfeer van de eerste gevangenis waar je uit ontsnapt, die dan omslaat in de totale indrukwekkende openheid van de stad die je dan kunt gaan verkennen. Da's een gevoel dat mij altijd als magisch zal bijblijven. Later pas Baldur's Gate 1 gespeeld, en die klikte veel minder.

Thief 2: The Metal Age
Heel lang geleden dat ik dit gespeeld heb. Ik herinner me hier ook de ongelofelijke sfeer: de voetstappen van bewakers, de spanning, de levels die open waren op een manier die het exploreren aanmoedigde... Ik hield echter niet van de horror-aspecten. Ik was ook maar 11 of 12 toen ik dit speelde.

Gothic 2
Dit blijft voor mij de ultieme referentie over hoe je een open world game ontwerpt. Geen questmarkers, geen repetitie, heel mooie handgemaakte wereld. Quests die je echt het gevoel geven dat je naar een doel aan het toewerken bent, facties die geloofwaardig aanvoelen... 2 is nog een beetje beter dan de 1. Ze zijn blijkbaar bezig met een remake van Gothic 1, ik ben benieuwd.

Minecraft
Game waar ik het meeste tijd in gestoken heb. Echt zalig hoe dit spel verschillende generaties bij elkaar kan brengen. Honderden uren gesleten met andere 9lives-leden.

Fallout: New Vegas
Misschien de beste RPG van het millennium. Ik zou er 100 euro voor over hebben om deze opnieuw voor de eerste keer te kunnen spelen. Zoveel beter dan al de andere moderne Fallouts door veel interessantere quests en facties.

Eervolle vermeldingen: Witcher 3, Deus Ex, Half Life 2, Age of Empires 2, Morrowind, Rome: Total War.

Terug
Bovenaan