Jouw 5 favoriete games ooit?

Minecraft
Game waar ik het meeste tijd in gestoken heb. Echt zalig hoe dit spel verschillende generaties bij elkaar kan brengen. Honderden uren gesleten met andere 9lives-leden.
Minecraft valt echt niet te ontkennen. De digitale lego box van ondertussen elk modern gameplatform? De draagkracht van deze game gaat World of Warcraft nog overstijgen. Geweldige move van Microsoft om de licentie op te kopen.

Zelf heb ik maar een paar dozijn uur gespeeld einde alpha en heel klein beetje beta maar op zo'n korte tijd met toen nog een relatief beperkte "endgame" voor zover het er al zelfs was zoveel herinneringen tijdens het "spelunken".

Met stip op 1; Half-Life en zijn mods, Half-Life 2 en zijn episodes & recent Half-Life: Alyx
2) Alien: Isolation
3) Bioshock & Bioshock Infinite
4) Dead Space
5) SOMA

Ik heb duidelijk een boon voor first person story driven horror 😅

Andere games die bij mij enorm hoog aangeschreven staan; Firewatch, Gone Home, Mass Effect, Dishonored, Inside, Portal 1 & 2, The Stanley Parable, The Talos Principle, The Vanishing of Ethan Carter, XCOM, Starcraft, Dawn of War, Tomb Raider II, Doom II, Diablo II, Halo, Resident Evil 4, Shadow of the Colossus, Final Fantasy 8, The Witcher 3, Civilization V, Unreal Tournament, Quake II, Age of Empires 2, The Binding of Isaac, God of War

The Witcher 3
Wat valt er nog te vermelden? Haast alles klopt aan die game. CD Projekt RED heeft hier lightning in a bottle gevangen.

Divinity: Original Sin II
Ik had nog nooit een CRPG gespeeld tot ik Divinity: Original Sin Enhanced Edition startte in 2018. D:OS was al erg goed, en D:OS2 is haast op elk vlak een verbetering.

The Legend of Zelda: Majora's Mask
Ik verkies dit in plaats van OoT omdat ik eerst Majora's Mask speelde. Minder focus op dungeons i.t.t. OoT en dat deerde nu eens totaal niet. Ook het gebruik van een time loop werd zo magistraal uitgevoerd.

World of Warcraft (1.0 tot 3.0)
Je moet de beginjaren meegemaakt hebben om te kunnen begrijpen waarom dit zo speciaal was.

Dark Souls
Een FromSoftware/Miyazaki game verdient een plaats in m'n top 5, en hoewel Bloodborne en Sekiro ook fantastisch zijn, opteer ik voor mijn eerste Souls game en tegelijk ook de game dat pas echt van Souls een begrip maakte. Wat ook de doorslag geeft is toch ook wel Lordran. Dat is een masterclass voor level design.

Minecraft valt echt niet te ontkennen. De digitale lego box van ondertussen elk modern gameplatform? De draagkracht van deze game gaat World of Warcraft nog overstijgen. Geweldige move van Microsoft om de licentie op te kopen.

Zelf heb ik maar een paar dozijn uur gespeeld einde alpha en heel klein beetje beta maar op zo'n korte tijd met toen nog een relatief beperkte "endgame" voor zover het er al zelfs was zoveel herinneringen tijdens het "spelunken".
Aan je games te zien. Speel eens what remains of Edith Finch ook aanrader

Goh. Of het de beste games zijn die ik tijdens mijn game carrière heb gespeeld weet ik niet (begonnen met de NES):

halo: combat evolved (heeft me het fps genre leren appreciëren)

portal 2 ( valve: enough said)

Visage ( recente psychologische horrorgame en echt een van de beste in het genre. Er is geen enkel horror game dat zo’n ‘stront in de broek’ momenten heeft. )

Mario kart 8 ( beste mk)

Gears of war ( mijn beste online herinneringen)

Laatst bewerkt:
1: Championship Manager 2001/02 (pc)
2: Battlefield 1942 (pc)
3: Resident Evil (1996) (ps1)
4: Fifa 98 (ps1)
5: Wonderboy in Monsterland (arcade)

Niet makkelijk na 37jaar gameplezier. Begonnen met Pong op de Atari Pong console.
Daarna op de Atari 2600: Asteroids, Combat, Pitfall, River Raid, Enduro Racer en zoveel meer gespeeld.
Toen kwam de ZX Spectrum, Commodora 64, Amiga en uiteindelijk de PC.
Ben pas overgestapt naar Playstation van nummer 3.

Games die me vooral bijgebleven zijn zijn:

Asteroids (Arcade en Atari 2600)
Kung Fu Master (Arcade en PC emulator)
Defender of The Crown op Commodore 64
Half Life en Half Life 2 op PC ( voor mij nog steeds één van de beste FPS met voor in die tijd en lang nadien ongeëvenaarde AI van de Black Mesa security https://i.redd.it/6j4fc313urwz.jpg )
GTA: San Andreas (PC)
The Last of Us I en II (PS3,PS4)
Red Dead Redemption II (PS4)

Laatst bewerkt:
Dit kan zoals vele anderen hier morgen weer een totaal andere lijst zijn...

Max Payne 2 (3rd Person Bullet-Time Heaven)
F.E.A.R. (1st Person Bullet-Time Heaven met ongeëvenaarde AI)
Grand Theft Auto 5
Witcher Series (Don't make me choose!)
Duke 3D

Dit kan zoals vele anderen hier morgen weer een totaal andere lijst zijn...

Max Payne 2 (3rd Person Bullet-Time Heaven)
Man, wat was Max Payne 1 een technische sprong vooruit! En die sfeer. En die cutscenes via narrative comics.
2 was beter, maar 1 zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben.

-Pokemon games (in het begin toen ik nog in het middelbaar zat, nu niet meer)
-AC serie
-GTA serie (vanaf 3)
-Football Manager serie (nu niet meer)
-Battlefield serie (al was COD MW MP ook goed)

In willekeurige volgorde (want volgende week is het toch weer anders):
  • Cosmo's Cosmic Adventure: misschien niet de beste platformer, wel één van m'n eerste spelletjes. Veel gespeeld
  • Half Life: da's duidelijk
  • Return To Castle Wolfenstein: met name de multiplayer
  • Simcity 'classic'.
  • Max Payne 2
Nog te vermelden waard: Age of Empires, SoF, Portal 1 en 2, Quake 3, Hidden & Dangerous, ....

2) Alien: Isolation

Moet zeggen, komt wellicht niet echt veel in lijstjes voor, was mij ook volledig ontgaan eigenlijk, maar wat een game! Gratis gehaald via Epic, zit nu in mission 14, het is heel lang geleden dat ik zo op het puntje van mijn stoel in spanning een game heb zitten spelen. Als fan van de film(s) natuurlijk sowieso leuk, maar die sfeer, spanning, geluid,... zijn echt beklijvend.

Vreemd, ben momenteel bezig aan deze en TLOU2 op PS4, en doe precies liever door met deze.

1. Diablo 2 (LOD) (multiplayer) ---> kleine 20 jaar geleden anderhalf jaar echt verslaafd aan geweest ... Heerlijk spel dat mij helemaal opslorpte ( ik droomde er zelfs van)
2. Dungeon Keeper 1 en 2: vermits ik niet kan kiezen... Dit is puur jeugdsentiment, maar vooral ronduit briljante strategiegames
3. The Last of Us --> Pas eind vorig jaar uitgespeeld (heb oude PS3 op de kop kunnen tikken) , maar wat een fantastisch spel is me dat zeg! Graphics die nog steeds hun mannetje staan ( en ik ben als pc gamer wel wat gewoon) en heerljk verhaal, sfeer en gewoon zeer goede gameplay!
4. Red Dead Redemption 2 --> hem em zelfs nog niet uitgespeeld, maar zo wat alles is perfect aan dit spel: de graphics, de verhaallijn, de side quests, het tempo ... Alleen jammer dat het op pc vreselijk instabiel is en zeer vaak crasht, maar het feit dat ik dat er allemaal bijneem zegt genoeg!
5. Far Cry: heerlijke shooter met vooral heerlijke graphics die mij een stuk meer omverbliezen dan het veel meer gehypte Doom 3 dat iets later verscheen...

Eervolle vermeldingen: Mohaa, GTA 5, GTA 4, Batman Arkham reeks, Team Fortress 2, Half Life 1 en 2, Bioshock 1, Crysis 1, Mass Effect reeks, Firewatch...

Ik vind dat echt bijna onmogelijk. Over de meer dan twintig jaar dat ik games speel, over al die verschillende genres, ...

Maar als er één spel is waar ik indertijd echt van omvergeblazen werd, dan was het BioShock Infinite wel. De graphics, de muziek, het verhaal, de sfeer, ... dat was voor mij het eerste spel waar ik écht ervoer hoe computergames ook echt een kunstvorm kunnen zijn. Prachtig, prachtig spel.

En misschien moet ik op plek twee dan Divinity: Original Sin 2 zetten. Waarschijnlijk de beste RPG van de laatste tien jaar en de climax van de verhaallijn van Lohse geeft me nog steeds kippenvel. En van Belgische makelij.

Verder zijn er echt te veel titels of reeksen die wedijveren voor een plek. The Longest Journey (reeks), Mass Effect (reeks), Dragon Age (reeks), The Witcher (reeks), Vampire: The Masquerade - Bloodlines, The Secret World, KOTOR, Age of Conan, ...

En dan heb je nog gamereeksen als Football Manager, Civilization, Total War, Age of Empires, Rollercoaster Tycoon, Tropico, ... waar ik over alle games in die reeksen zodanig veel uren heb gestoken dat ze puur op basis van time played altijd in mijn top 5 zouden moeten staan.

En dan vergeet ik nog Warcraft III, World of Warcraft, RTCW: Enemy Territory, Unreal Tournament, de eerste Call of Duty, Heroes of Might and Magic 3 (waar ik een jaar om gesmeekt heb bij mijn ouders), en zo veel andere games die samen met Age of Empires de liefde voor deze hobby hebben gekickstart.
Hmm... Ik had dat net bij de eerste Bioshock en veel minder bij Infinite?

Terug
Bovenaan