Jouw Darwin-moment

En het autoverhaal: ik heb ooit eens een zwaar ongeval gehad onderweg naar de toenmalige vriendin. Ook enorm veel geluk gehad met de plaats van impact want de auto was echt total-loss met de grootste impact bij de passagier. En normaal had mijn lief daar toen gezeten. Dat vond ik echt zowat de engste gedachten dat ik ooit gehad heb, ik zou mezelf dat nooit hebben kunnen vergeven. Sindsdien ben ik wel een pak kalmer in de wagen, en als er passagiers bijzitten rij ik helemaal als een bomma.
Voor mij niet echt een Darwin moment omdat ikzelf niet in de fout gegaan ben, maar ik heb ook eens na een ongeluk achterom gekeken (ik stond aan de rode stoplichten te wachten en iemand die aan het bellen was reed zonder te remmen gewoon tegen mijn wagen) en de achterbanken en kofferbak bestonden gewoon niet meer, dat was allemaal geplet tot een sardineblikje (Bijna letterlijk te nemen). Alleen de voorkant (bestuurder en passagierskant) bleef nog over.

En toen ik uitstapte die gast achter mij zo van: alles OK? En ik: Ja een beetje nekpijn maar het gaat ..

Met m'n zatte botten na een nachtje uit eens een pan spek willen bakken. Goed veel boter , 2 pakken ontbijtspek en vuur volle bak opgezet.
Natuurlijk in slaap gevallen op de zetel. Een goed uurke later de vriendin in volle paniek . Heel 't huis vol pikzwarte rook en de vlam in de pan.
En dan zou je denken dat je 'geleerd' bent na zo zo'n voorval maar nee hoor.
Enkele jaren later een redelijk identiek voorval gehad maar dan met een pizza van Dr Oetker en een oven op 250°c. 😟
Tegenwoordig ga ik na een avondje doorzakken met een lege maag onmiddellijk naar bed.

Met m'n zatte botten na een nachtje uit eens een pan spek willen bakken. Goed veel boter , 2 pakken ontbijtspek en vuur volle bak opgezet.
Natuurlijk in slaap gevallen op de zetel. Een goed uurke later de vriendin in volle paniek . Heel 't huis vol pikzwarte rook en de vlam in de pan.
En dan zou je denken dat je 'geleerd' bent na zo zo'n voorval maar nee hoor.
Enkele jaren later een redelijk identiek voorval gehad maar dan met een pizza van Dr Oetker en een oven op 250°c. 😟
Tegenwoordig ga ik na een avondje doorzakken met een lege maag onmiddellijk naar bed.
ne pizza kan geen kwaad zu, al meermaals wakkergekomen met een volledig zwartdoorbakken pizza en mijn huis staat nog recht.

Als ik -10j was had ik een bureaulamp met een kabel die verlengd was met een suikerke. De lamp werkte niet meer, er was een draad losgekomen.
Geen probleem dacht ik, mijn vader was toen regelmatig langere tijd op manouvres, dus ik ga dat zelf eens regelen.
Ik zet de schakelaar uit die in het stuk voorbij het suikerke zit en neem de koperdraad vast die nog rechtstreeks in de pries zat.
Dat was mijn eerste kennismaking met 220v wisselspanning.

Proefrit gedaan met een klant zijn wagen en er kwam hevige onweders en donder met bliksem. Wagen geparkeerd en even blijven zitten.
Uiteindelijk toch besloten om uit te stappen en te lopen tot de ingang van de garage. Op de moment dat ik uitstapte was er vlak bij mij een blikseminslag recht in lijn tussen de portier en ingang garage. Had ik letterlijk 2 sec sneller besloten uit te stappen had ik de volle blikseminslag gehad. Toen hebben ze ook schade gehad in de garage, bilans en modems enz allemaal stuk en de bliksem schoot op een afgekoppelde 3 fase aansluitingskabel in de atelier langs de muur eruit. De power van zo een bliksem is het hevigste dat ik ooit van dichtbij heb mogen meemaken.

In de atelier op mijn vorig werk heb je bijna aan het plafond een soort galvansé kabelgoten hangen waar bedrading en luchleidingen doorliepen.
Ik was hieraan enkele aanpassingen aan het uitvoeren en mijn laatste punt was boven een werkbank waarop een bankvijs gemonteerd was.
In die bankvijs zat al een ganse dag een draadstang recht omhoog.
De ladder schuift weg omdat 1 voetje op een klein olieplekje stond op de moment dat ik helemaal boven op de ladder stond.
Uit reactie wil in naar die kabelgoot grijpen en kom juist met mijn pink erover. Ik heb met mijn pink heel die kabelgoot afgeplooid en ben
5 meter naar beneden gevallen, recht op die bankvijs en zo op de grond nog 1 meter lager.
Mijn grote geluk was dat mijn collega net die draadstang verwijderd had of was letterlijk gespiest.
En ik keek onmiddellijk naar mijn pink, dacht dat ik deze kwijt was aan de scherpe rand van die kabelgoot maar zelfs geen sneetje.

...

En ik heb de microgolf/oven combo per ongeluk op microgolfoven gezet en een pizza een uur laten sudderen. Die pizza was gewoon zwart en hard.
ne pizza kan geen kwaad zu, al meermaals wakkergekomen met een volledig zwartdoorbakken pizza en mijn huis staat nog recht.
ELz.gif

Ik begin hier een patroon te zien. :thinking:

Ooit hier ook eens s' nachts de frietketel laten aanstaan, sindsdien ben ik tamelijk paranoia over alles wat met elektriciteit te maken heeft.
Rokend strijkijzer hier... Sindsdien ook redelijk paranoia, zelfs dat ik na 20km ben teruggekeerd van een fietstocht om er me toch van te vergewissen dat X uitgetrokken was.

Op reis al wat stoten meegemaakt.
Ooit van het pad afgegaan aan de Maya tempels van Guatemala (Tikal) en zonder dat ik het doorhad was er een vogelspin op mijn been geklommen (bijna zo groot als mijn hand). Ik heb toen toch even een gat in de lucht gesprongen toen ik ze zag kruipen op mijn bovenbeen.

In Laos ben ik ooit van een trein afgestapt waarna ik een taxi moest nemen naar mijn bestemming. Met die taxichauffeur geen prijs kunnen overeenkomen (het ging om paar euro's) en vervolgens bolde die taxichauffeur het gewoon af en stond ik daar dus alleen in een soort woestijnland met geen levende ziel in de buurt. Na 2,5 uur stappen in de blakende zon met mijn rugzak begon ik me toch zorgen te maken (heb uiteindelijk een lift op een brommer gekregen).

In Vietnam ooit tijdens een wandeling in de jungle daar moeten gaan lopen want het begon onverwacht te stormen en de bomen vielen daar gewoon neer door de storm. Blijkbaar was het niet de bedoeling dat toeristen daar op eigen initiatief gaan exploreren. Er is toen een boom achter mij omgevallen op 2,5 meter die mij zwaar had kunnen verwonden.

Een bal overgieten met naft om zo met een brandende bal te te kunnen spelen. (dom idee). Maar de jerrycan vloog in brand :unsure:

Tegen 80/u op een sleetje met een touw vastgebonden achter een jeep was niet het beste idee.
Stekezat in het donker op de fiets aanhangen bij een opgefokt brommerke en dan opeens te laat beseffen dat de weg is opgebroken was ook wel spannend.
Op mn 18de met een koekedoos racen tegen andere wagens om dan serieus te crashen. Andere wagen had me in de flank gegrepen 10cm voor mijn benen.
Snachts zonder voorbereiding op teenslippers een 'berg' beklimmen. Na 2u op de top en ontnuchterd.
Stekezat in de auto kruipen en snachts naar huis zwalpen (18-19 jaar).

Rode draad: 🍻

Ik kom ook altijd de stomste "What were we thinking" stoten tegen op reis.

In Arizona de wekker zetten om vier uur snacht's om in het pikkedonker richting een viewpoint te hiken op mijn eentje om de zonsopgang te spotten. Een hike van een uur langs een donker padje en door enkele overwoekerde velden. Pas op de terugweg in daglicht het bord gezien dat waarschuwde voor ratelslangen en cottonmouth snakes.

In Yosemite onzr campsite moeten evacueren omwille van een grote bosbrand en de verkeerde richting op rijden waardoor ik tussen de fire trucks zat met het vuur dat duidelijk al dichter was dan je zou willen. Dat was een mengeling van scary en opwindend tegelijk. Stuur vast grijpen en gas geven.

Uitstappen om naar een tornado te kijken in de verte en dan iemand die zegt...Volgens mij komt hij deze richting uit...yup...hij komt zeker weten deze richting uit.

De vriendin een Canyon ter hoogte van Death Valley moeten uitdragen omdat we dachten dat een gallon water wel genoeg was voor een korte hike. Met temperaturen van 46 graden is dat onverantwoord weinig.

Eens voor fun in de ardennen met een kajak een steile boshelling afgegleden, recht de rivier in. Bij een tweede poging keihard een uitstekende rots geramd en gezonken. Heel de voorkant van die kajak was een gat. Don't drink en kajak.

Al eens mijn strijkijzer vergeten uit te trekken na het strijken (true story) :unsure:

En ook ooit eens met de fiets naar het werk vertrekken en nog geen 5 meter ver merk ik in een bocht dat er wat mis is met mijn ketting dus kijk ik als reflex naar beneden en 1 sec later op een auto aangeknald die net gestopt was. Voorwiel blijft steken en al de rest de lucht in en recht met mijn hoofd op die achterruit. Daar heb ik toch ook efkes van moeten bekomen maar gelukkig reed ik niet te snel. Sindsdien stop ik altijd wel als ik rare geluiden aan mijn fiets hoor :p

Gelukkig zonder gevolgen maar sindsdien toch wat voorzichtiger omgesprongen met dat materiaal.
Een tijdje terug was er toch iemand in Lokeren die een obus met een slijpschijf had opengemaakt. Kameraad van mij was de MUG-arts van dienst, die heeft toch ook gezegd van “ik wil dit nooit meer meemaken”.

Ooit hier ook eens s' nachts de frietketel laten aanstaan, sindsdien ben ik tamelijk paranoia over alles wat met elektriciteit te maken heeft.

Vroeger ging ik ook best vaak 'urban exploren'. En zo ben ik eens in een onafgewerkt hotel beland (in Mechelen). Op zich heel coole locatie, maar omdat het eigenlijk nog steeds onafgewerkt was was het daar best gevaarlijk. Om naar buiten te gaan moest je via de kelder gaan, en daar was een gang van een meter of 2 waar het pikdonker was en ik dus 'schuifelend' door ging om te zien of er geen gaten in de vloer waren.

Wel ja, tegen dat ik het gat voelde was het al te laat en lag ik 2 meter lager in een put vol met bouwafval. Was er toen niemand bij geweest of was de put dieper geweest hadden ze mij daar nooit gevonden :unsure:
Ik heb exact het zelfde voor gehad op die locatie (swamp hotel), in zo'n put gevallen in die donkere gang, gebroken teen aan over gehouden

Wij woonden vroeger in een doodlopende straat met echt oude keiharde beton die allesbehalve "smooth" was. Wij fietsten daar geregeld met enkele buurkinderen.
Op een dag moest mijn buurjongen naar de turnles, en het was zo een "bring your friend" dag. Ik fietste snel naar huis om te vragen of ik meemocht, en op terugweg naar hem na het positieve antwoord was ik zo blij dat ik even zonder handen en zonder voeten fietste. (dus handen los van het stuur en voeten in de lucht). Dat lukte voor toch wel 2 meter waarna ik in volle vaart op die beton vloog.
Mijn linkerknie volledig open en ritje naar het spoed. Moest uiteraard genaaid worden. Nu 21 jaar later zijn de littekens nog steeds te zien.

Op m'n 16-17 ongeveer in Moerbeke naar een verjaardagsfuif geweest. Maar na een paar uur waren we het daar wat beu (slechte muziek, niet echt sfeer) en beslisten we om naar Lokeren te gaan om wat op café te gaan.
Ik was de enige met de fiets, de rest was met een brommertje (klasse B), dus op de oude tramroute hield ik me vast aan iemand om zo te kunnen volgen.
Tot we in Eksaarde aan een kruispunt kwamen, de brommertjes mooi remden maar ik aan 45km/h rechtdoor vloog. Gelukkig dat daar niet net een auto af kwam of ik was morsdood geweest. Ik had mijn stuur links vast, dus aan de voorrem. En ik had niet de reflex om te lossen en te remmen omdat ik totaal niet doorhad dat we daar al waren.

Op kot had ik een kamer net naast de keuken. Op een avond na wat pintelieren en gamen nog een pizza ingestoken (zo een met olijf uit een zilveren "'bordje").
Een nieuwe sessie gestart (ik dacht COD:UO) en dat compleet vergeten. Tot m'n kotgenoot waarmee ik samen gamede na enkele uren ook honger kreeg en naar beneden kwam. Die klopte ineens in volle paniek op mijn deur. Toen ik die open deed kwam de rookwolk me tegemoet. Gans de keuken dus volledig onder de rook en de pizza was een blokje kool.
De voordeur en de keukendeur (stonden quasi recht tegenover elkaar) een uurtje open gezet en dan de keukendeur een ganse nacht laten openstaan. Kotbazin heeft er nooit iets van geweten.
Dan wel ontdekt dat de batterijen van de rookmelder al een tijde plat waren en die direct vervangen.

2 jaar geleden was ik met een onkruidbrander het onkruid vanop onze oprit aan het wegbranden.
We hebben een oud huis waar een nieuwe gevelsteen (+ isolatie) tegen gezet geweest is door de vorige onhandige eigenaar. Het deksel van onze beerput lag tegen de oorspronkelijke muur en dus werd de nieuwe muur er wat over gezet.
Toen ik daar bezig was riep onze dochter die aan het spelen was plots "papa, ik zie daar precies vuur, hoe komt dat?"
De isolatie zat daar bloot, en was blijkbaar heel licht ontvlambaar. Ik heb er 5 brandblustoestellen uit auto's (die ik gelukkig ooit had bijgehouden) op leeggespoten en dan nog door dat gat in het rond zitten spuiten met onze tuinslang.
Had de dochter dat niet gezien toen, we waren waarschijnlijk ons huis kwijt geweest.
R8yj3Gt.jpg

A6wBYlQ.jpg

Tot slot eentje van mijn mama. Vroeger als kind hadden zij en haar broers/zussen een fietswedstrijd, "Om ter tweedes".
Dus koersen tot net voor de finish en dan boel toekloppen. Na enkele zware schaafwonden en een breuk mochten ze dat niet meer doen :p

Ik heb exact het zelfde voor gehad op die locatie (swamp hotel), in zo'n put gevallen in die donkere gang, gebroken teen aan over gehouden
Exact die plek ja, was toen een kort donker gangetje van enkele meters lang. Gelukkig was de put grotendeels gevuld en heeft mijn kin een deel van de val gebroken.

Nog een moment dat ik een gigantisch goeie engelbewaarder had: ooit eens onderweg geweest op de autostrade (weet zelfs niet meer exact waar, regio Antwerpen ergens), en ik had nog niet zo lang mijn rijbewijs. Ik was al een tijdje als professioneel middenvakrijden aan het toeren tot ik plots besluit (vlak voor een brug waar ik onder reed) om naar het baanvak links te gaan. Echt geen flauw idee waarom want de baan was volledig vrij, maar soit.

Letterlijk net dat moment valt er daar een grote plaat van die brug op het middelste rijvak. Als ik had blijven rijden waar ik reed was er dus ofwel een stuk ijzer door mijn voorruit gevlogen ofwel was ik wel op een andere manier gecrasht. Ik reed 130 ofzo dus ik had nooit kunnen stoppen.

Op roadtrip in Schotland een mooi plekje gevonden aan een klein plasje water. Ideaal moment om onze mobiele mini BBQ te gebruiken toch?

Waar we geen rekening mee gehouden hadden was dat al dat grasland zo droog stond als maar kon zijn. Binnen de kortste keren zaten we daar met een stuk gras van 1 vierkante meter die in de fik stond. In paniek alles beginnen uitstampen met de voeten, terwijl het zich bleef verspreiden.

Gelukkig alles op tijd kunnen uitkrijgen en dan zo snel als we konden ons uit de voeten gemaakt, want groot stuk gras zag zwart.

Foto net voor het darwin moment.

De straat oversteken in Teheran geldt ook als bijna doodservaring, maar ik gebruikte locals als menselijk schild en dan viel het wel mee. Ook daar samen met een oud menske op een motortaxi gezeten en die reed vaker wel dan niet in de verkeerde richting. Dat was beangstigend, maar tegelijkertijd best wel een beetje spannend op een leuke manier.

Kheb ook eens een kant en klare sushi van de Delhaize gekocht, ff daarna nog een douche genomen me klaargemaakt en vervolgens 2u naar de kust gereden en daar die sushi aan mijn vriendin gegeven als cadeau. Dat was blijkbaar ook een bijna dood ervaring.
Was ze uw likes op Facebook / Instagram afgegaan? Of waart ge het potteke soya saus vergeten? :unsure:

Terug
Bovenaan