Ik sta sowieso graag vooraan tijdens concerten (zowel kleine als grote optredens alsook festivals).
Bij U2 (mijn favo band) al paar keer het er voor over gehad om de ochtend/voormiddag te gaan aanschuiven om op die manier écht vooraan te staan. Bij andere concerten doorgaans gewoon altijd goed op tijd daar waardoor ge ook op de voorste rijen (eerste x aantal meter) staat.
Zo'n concert vanop frontrow meemaken geeft toch een heel andere beleving dan elders op het plein, ge ziet details die ge anders niet zou opmerken. Mijn bevinding is bovendien ook dat vooraan op het plein het doorgaans aangenamer staan is dan in het midden, gewoonweg omdat mensen die later toekomen niet continu blijven doorstromen tot vooraan en men in het midden dus meer op elkaar gepropt staat ivm vooraan, waar ge nog ietwat bewegingsvrijheid blijft behouden (vaak ook omdat mensen zich in het begin neerzetten tijdens het wachten).
Bewust zitplaatsen nemen doe ik zelden of nooit. Bij bv U2 wel al gedaan als ik twee dagen op rij ga en de ene dag dus sta en de tweede dag dus iets rustiger aan wil doen. Gelukkig in die gevallen telkens de chance gehad in een blok te zitten waar het publiek ook actief mee deed en continu rechtstond.
Een concert zittend beleven is écht niets voor mij en pakt gewoon een deel van de beleving weg voor mij. En dat maakt ook niet uit over welk genre het gaat, tijdens muziek wil ik gewoon kunnen rechtstaan. Paar weken terug bv met de kleine naar Camille in de Lotto Arena geweest en dat was uiteraard alleen maar met zitplaatsen. En ja ook al is dat zeer platte commerciële muziek, er zit uiteindelijk wel veel ritme in en dan voelt het voor mij gewoon zo onnatuurlijk aan om dat al zittend te bekijken. (hetzelfde heb ik trouwens ook bij voetbalmatchen, ik "kan" niet al zittend naar een match kijken, dan is de beleving totaal weg voor me, ook al moet ik daarom niet gelijk een zot staan springen en zingen)