Jouw sportjaar - 2024

Hoeveel heb je in 2024 gesport?
Fietsen: 524h 46m, goed voor 14,138.3 km
Lopen: 29h 6m, goed voor 314.3 km

Wat was je favoriete sportmoment?

Gran fondo Marmotte des Alpes, eerste gravelkoers in Aken en gaan bikepacken in Toscane :love:

Wat was je grootste tegenslag?

Paar weken voor het bikepacken voor de tweede keer mijn teen gebroken door tegen de zetel te lopen... Viel al bij al goed mee en kon gelukkig snel weer de fiets op.

Heb je de vooropgestelde doelen voor 2024 gehaald?

In de Marmotte zeker mijn doelen gehaald (top 200 kunnen rijden), ook qua aantal km's meer dan tevreden. Ik zet mezelf altijd het doel van 10k km fietsen en dit jaar dus serieus goed over gegaan. Ik droomde stiekem van deelname aan het WK Gravel, maar het niveau in Aken lag te hoog voor mij om top 25% te finishen.

Welke doelen heb je voor 2025 gesteld?

Dit jaar komt er een einde aan mijn doctoraat, dus wat minder tijd en verlof :unsure: Hopelijk kan ik genoeg tijd blijven maken om de km's bijeen te rijden.
Gran Fondo in Etalle: hier droom ik van top 100, maar wordt wel hard.
Flatlands 300: als ik me kan inschrijven wil ik hier met een maat in duo wel naar de winst mikken... Hoe realistisch dat is weet ik niet.

Hoeveel heb je in 2024 gesport?
˜1500 km gelopen
2 uur/week gezwommen gedurende 3 maanden
˜60 sessies op de elliptical
˜1x/week krachtoefeningen
Enkele fietstochten (veel te weinig)

Wat was je favoriete sportmoment?
Een paar goede races gehad in mei.

Wat was je grootste tegenslag?
Het was een slecht jaar op sportvlak, met miserie van begin tot einde. Eind maart heb ik pijn gekregen aan m'n schenen door te zwemmen met flippers, dan enkele maanden vooral gecrosstraind en minder gelopen om toch m'n geplande wedstrijden in mei pijnvrij te kunnen lopen. Toen het eindelijk voorbij was, ben ik goed ziek geworden waardoor ik 6 weken nauwelijks kon trainen. Pas midden september zat ik aan 50km/week (wat nog niet veel is voor mijn doen). Toen heb ik besloten om m'n volume conservatief verder op te bouwen (op 2 maanden tijd van 50 naar 65km/week), en ben ik geblesseerd geraakt in november, terwijl ik in het verleden al 2 keer quasi uit het niks gemiddeld 60km ben beginnen lopen zonder problemen. :/ Ben nog steeds aan het crosstrainen en naar de kine aan het gaan voor de blessure (hamstringtendinopathie). Nu moet ik wel zeggen dat ik crosstrainen en revalidatieoefeningen niet erg vind, dus qua tegenslag is dat relatief.

Heb je de vooropgestelde doelen voor 2024 gehaald?
Nee. Ik zat vooral met sub 2' op de 800m in m'n hoofd en dat is (uiteraard) niet geluk.

Welke doelen heb je voor 2025 gesteld?
Eerst herstellen van m'n blessure en terug wedstrijdfit worden. M'n algemeen volume en kwaliteit zijn meer dan oké voor mijn doen, ik ben zelfs een betere basis aan het leggen dan vorige jaren in dezelfde periode. Afgelopen week bv. 5.5u op de elliptical en 2.5u krachttraining + revalidatieoeveningen, idealiter komt bij beiden nog een half uur per week bij. Het doel is om ondanks de (nakende) geboorte van ons eerste kind veel te sporten. Ik kan nu volwaardig aan krachttraining doen thuis door m'n homegym nog wat uit te breiden en doe dat sinds kort consequent 3x/week op vaste momenten.

Op loopvlak heb ik me geen concrete doelen op korte termijn gesteld. Zonder nieuwe tegenslag zal ik in mei 100% wedstrijdfit zijn om dezelfde reeks wedstrijden als vorig jaar af te werken zodat ik met vertrouwen en feeling met competitiesport de zomer kan ingaan. Met hoe ik nu train, vermoed ik dat de basis heel goed zal zijn, maar concrete doelen zal ik pas stellen wanneer ik merk dat ik effectief terug pijnvrij kan lopen.

Edit: Nog een doel is de scherpte van weleer terugvinden. Ik woog begin december 8 kilogram meer dan 4 jaar geleden (85 vs 77, voor 1m92). Er zat wel wat extra spiergewicht aan, maar geen 8 kilogram. Na 5 weken beter op te letten weeg ik nu 84kg, slechts een kg verschil, maar zie ik vooral al het verschil. Idealiter staat er terug een 7 vooraan, maar ik kan er wel mee leven als de spiegel lijkt aan te geven dat ik scherper sta dan vroeger terwijl er nog een 8 vooraan staat. Ik focus me nu vooral op inspanningen tot nog geen 3 minuten (1000m moet wel lukken in 2'40) tegenover inspanningen van 1u+ vroeger, dus het is ook geen eerlijke vergelijking op dat vlak. :p

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan