Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Ik stond daarnet aan de kassa in de winkel aan te schuiven. Hoor ik de kassier aan een collega vragen of ze morgen open zijn. Ik, licht verbaasd want de winkel is 7 op 7 open. Is het dan een feestdag? Even m'n kalender checken en natuurlijk is het morgen den 21ste. Ik zou dus morgen gewoon opgestaan zijn om te beginnen werken. En aangezien het thuiswerken was, zou ik niets gemerkt hebben (als Tanuki niks zou zeggen)

Echt, soms vraag ik me af hoe ik 49 heb gehaald en dat zonder in de goot te belanden.

Ik stond daarnet aan de kassa in de winkel aan te schuiven. Hoor ik de kassier aan een collega vragen of ze morgen open zijn. Ik, licht verbaasd want de winkel is 7 op 7 open. Is het dan een feestdag? Even m'n kalender checken en natuurlijk is het morgen den 21ste. Ik zou dus morgen gewoon opgestaan zijn om te beginnen werken. En aangezien het thuiswerken was, zou ik niets gemerkt hebben (als Tanuki niks zou zeggen)

Echt, soms vraag ik me af hoe ik 49 heb gehaald en dat zonder in de goot te belanden.
Meestal zijn de mensen die in de goot belanden niet diegene die ook zouden werken op een feestdag.

Ze zal sowieso wel zeggen welk werk thuis moet gedaan worden.☺️

Om in de goot te belanden, moet ge buitenkomen, wat bij thuiswerken mogelijks niet gaat gebeuren. Tenzij ge de goot van uwen tuin bedoelde.

Ik weet het niet . Iemand kennis van hydrauliek , die armen van die kranen blijven maar omhoog , wij huren regelmatig een heftruck bij levering raden ze altijd bij niet gebruik vorken op de grond rusten , geen onnodige druk op de hydrauliekslangen ???

Ik weet het niet . Iemand kennis van hydrauliek , die armen van die kranen blijven maar omhoog , wij huren regelmatig een heftruck bij levering raden ze altijd bij niet gebruik vorken op de grond rusten , geen onnodige druk op de hydrauliekslangen ???
Is dat niet eerder voor de veiligheid zodat niemand tegen die vorken rijdt of loopt?

Is idd om geen druk te hebben. Ideaal is op de grond en naar voor tilten zodat ze volledig rusten. Als ze omhoog staan is er meer slijtage

Is dat niet eerder voor de veiligheid zodat niemand tegen die vorken rijdt of loopt?
Depends. Als heftruck stilstaat liefst op de grond, als die rijdt moeten die ter hoogte van een blikje blijven. Bij eventuele aanrijding verbrijzel je liever een scheenbeen dan een voet.

Depends. Als heftruck stilstaat liefst op de grond, als die rijdt moeten die ter hoogte van een blikje blijven. Bij eventuele aanrijding verbrijzel je liever een scheenbeen dan een voet.
true, maar in deze context ging het over stilstaand he. Anyway, in een ver verleden nog een rijbewijs gehad voor de heftruck en ik heb ze nooit horen zeggen dat het slecht is voor de hydrauliek, dat was altijd puur veiligheid. Wel moest je - in principe - aan het begin van de shift altijd eens rond de heftruck lopen om te controleren op visuele slijtage/schade, zoals: scheurtjes in de vorken, scheurtjes in of zwellingen op het hydraulische slangenpakket, lekken, ...
Die zaken zijn ook gemaakt op meer dan enkel de gewicht van de vorken he. Die moeten een last kunnen heffen op die hoogte dus zolang dat die geen last hebben en boven staan zal dat wel oke zijn voor de druk. Wat wel kan zijn volgens mij is dat je een beetje drukverlies hebt als de motor niet meer draait en dus geen power levert en er wat slijtage zit op de hydraulische afdichtingen (of een kleine lekkage), waardoor de vorken langzaam beginnen te zakken. Maar dat moet dat ding sowieso op onderhoud volgens mij. Zal wel hetzelfde zijn bij die kranen. Die moeten op die hoogte nog meer kracht/druk aankunnen dan enkel hun eigen gewicht, dus zonder last zit dat ver onder de safety marge.

disclaimer, das ook maar wat ik geleerd heb tijdens die opleiding. Ik ben geen technieker, dus kan er 100% naast zitten :p

Oké oké veiligheid op de éérste plaats .En het verhuurbedrijf zal wel een machine leveren die in orde is .

Laatst bewerkt:
true, maar in deze context ging het over stilstaand he. Anyway, in een ver verleden nog een rijbewijs gehad voor de heftruck en ik heb ze nooit horen zeggen dat het slecht is voor de hydrauliek, dat was altijd puur veiligheid. Wel moest je - in principe - aan het begin van de shift altijd eens rond de heftruck lopen om te controleren op visuele slijtage/schade, zoals: scheurtjes in de vorken, scheurtjes in of zwellingen op het hydraulische slangenpakket, lekken, ...
Die zaken zijn ook gemaakt op meer dan enkel de gewicht van de vorken he. Die moeten een last kunnen heffen op die hoogte dus zolang dat die geen last hebben en boven staan zal dat wel oke zijn voor de druk. Wat wel kan zijn volgens mij is dat je een beetje drukverlies hebt als de motor niet meer draait en dus geen power levert en er wat slijtage zit op de hydraulische afdichtingen (of een kleine lekkage), waardoor de vorken langzaam beginnen te zakken. Maar dat moet dat ding sowieso op onderhoud volgens mij. Zal wel hetzelfde zijn bij die kranen. Die moeten op die hoogte nog meer kracht/druk aankunnen dan enkel hun eigen gewicht, dus zonder last zit dat ver onder de safety marge.

disclaimer, das ook maar wat ik geleerd heb tijdens die opleiding. Ik ben geen technieker, dus kan er 100% naast zitten :p
Stel dat de hydro failt omdat ze versleten is omdat ze constant vorken moet omhoog houden en ze net op maxiumum hoogte zitten met last..

Wat je zegt over het begin en het controleren (zelfs de lampen koplichten in principe), tja, das theorie.
Niemand gebruikt een heftruck/reachtruck zoals het moet. Veel bedrijven dekken zich in door je een papier te laten invullen in begin shift, maar niemand doet dat degelijk.

Stel dat de hydro failt omdat ze versleten is omdat ze constant vorken moet omhoog houden en ze net op maxiumum hoogte zitten met last.
Dan is er ergens in de wetgeving een artikeltje die zegt dat uwe last niet ongecontroleerd naar beneden mag komen oftewel de last mag dalen maar mag niet vallen in geval van leidingbreuk . ;)

Is inderdaad meer voor de veiligheid dan voor slijtage .
Is hetzelfde voor hoogwerkers (en die zetten ze meestal met de kooi op hoogte en die dalen dan ook niet . )
Net zoals een hydraulische ophaal brug of denk je echt dat ze die leidingen dan drukloos zetten ?
Er is wel een overdruk ventiel aanwezig maar die dient dus om enkel overdruk weg te halen (bv wanneer de beweging volledig is en op zijne mechanische eindeloos botst maar de plomp blijft wel druk geven …tot op een bepaalde ingestelde BAR en dan gaat die klep gewoon open en loopt alles terug via de retour leiding . )

En dat verhuur bedrijven enkel toestellen verhuren die volledig in orde zijn ….tja durf ik wel tegen te spreken .
(En daarom moeten het geen Belgische bedrijven zijn . ;) )

Zo eens voorgehad bij de keuring van een vrachtwagen met laadkraan .
Bedienaar wou persé zijne giek intrekken met volledig opgestopte kraan en daar hing een graafbak aan …resultaat was dat de olie eruit spoot toen hem zijn leidingen had overgetrokken maar de kraan bleef mooi rechtop staan en zakte zelfs geen mm in . Enkel een fontein van olie die eruit spoot en ze mochten bellen met de verdeler over hoe ze die kraan beneden gingen krijgen want die deed dus niets meer .

Laatst bewerkt:
Hiernet op resto, kleine zaak, 1 WC deur:
Op den buitenkant van die deur een plaatje rechts op de deur man symbooltje, links een vrouwensymbooltje. Ik kom binnen, 2 WCs facing each other (je kan letterlijk high five doen naar elkaar), ik was mijn handen, kijk op en zie dit bordje boven de wasbak...

flat,750x,075,f-pad,750x1000,f8f8f8.jpg

FML 🤦‍♂️

Hiernet op resto, kleine zaak, 1 WC deur:
Op den buitenkant van die deur een plaatje rechts op de deur man symbooltje, links een vrouwensymbooltje. Ik kom binnen, 2 WCs facing each other (je kan letterlijk high five doen naar elkaar), ik was mijn handen, kijk op en zie dit bordje boven de wasbak...

flat,750x,075,f-pad,750x1000,f8f8f8.jpg

FML 🤦‍♂️
technisch gezien klopt dat nog wel he. als dit langs binnen hangt, dan moet het buiten omgekeerd zijn.

technisch gezien klopt dat nog wel he. als dit langs binnen hangt, dan moet het buiten omgekeerd zijn.
Ah neen, de 2 plaatjes stonden op de buitendeur, dus je gaat binnen en kiest dan rechts, omdat het zo op de buitendeur hangt, maar als je het als een T zou bezien zeggen die bordjes buiten dus dat het rechtse beentje bovenaan de T voor de mannen voorzien is, maar dat ene bordje van de foto is eigenlijk recht op recht op de lavabo die centraal staat (het was me eerst niet opgevallen dus) En dat bordje vertelt het omgekeerde eigenlijk...

If this all makes any sense... :unsicher:

Terug
Bovenaan