Protestantisme was vaak de meer fundamentalistische beweging tegenover de vrijere maar corrupte katholieke kerk. Zo hadden protestanten veel meer regels over toegelaten kledij en het verboden zijn van muziek dan katholieken. Bij sommige protestanen gingen er in steden bijvoorbeeld soms patrouilles rond om te luisteren bij elke voordeur of er niemand in het geniep viool zat te spelen, en heb nog gelezen van een incident waar katholieken om hun protestante buren te jennen een volksfeest organiseerden in hun wijk waarin vrij gedanst en muziek gemaakt mocht worden en vrouwen met los haar en ontblote schouders rondliepen (het incident is gekend door een bewaarde klachtbrief van een protestant die maar niet kon zwijgen over die ontblote schouders). Dat gebrek aan hierarchie was een reactie op de volledig corrupte hi¨rarchie van de katholieke kerk maar dat vertaalde zich niet echt in een vrije beleving van religie, vaak integendeel. Protestanten zetten zich af tegen het "decadente" van de katholieken.
Om maar te zeggen dat op dat vlak eigenlijk ook het omgekeerde argument gemaakt zou kunnen worden en je zou kunnen verwachten dat Nederland minder vrij was.
Klopt, om nog maar te zwijgen van webshops die op zondag niet functioneren omdat zondag = de dag des heren. En daarmee bedoel ik niet de mensen achter de webshop, maar de website zelf waar je iets zou kunnen bestellen (op andere dagen dan zondag).

. Ik kon het eerst niet geloven toen mijn vrouw dit zei.