Ikzelf kijk niks van sport, en heb er ook nooit interesse in gehad. En toch ken ik Gretzky (en veel grote sporters). Ik gok toch dat de gemiddelde mens met een beetje interesse in de wereld die zaken kent, ik denk/hoop toch meer dan gij aangeeft.Ik ken die nu ook wel (enkel die Hasek zegt mij niks) maar vraag is aan honderd random mensen hier in België in welke sport Gretzky de GOAT is? Als er daar meer dan tien het juist hebben zou ik verbaasd zijn, en dat is inclusief correcte gokken.
Vraag dat aan een random Canadees of Amerikaan en die cijfers zullen veel hoger liggen. Vraag aan diezelfde Canadezen/Amerikanen in welke sport Eddy Merckx of Michael Schumacher de goat zijn (enfin in de f1 kan daar tegenwoordig zelfs discussie over bestaan maar bon) en je gaat volgens mij opnieuw content mogen zijn met tien correcte antwoorden, inclusief correcte gokken.
Er zijn maar bitter weinig sporten die wereldwijd gevolgd worden, voetbal comes to mind, tot op bepaalde hoogte zal tennis daar ook bijzitten (al valt Afrika dan al onherroepelijk af), maar verder... . Laat een Messi of Ronaldo zien en dat zal in elk land wel goed beantwoord worden. Een Nadal of Federer misschien ook nog (en daar zal zeker in Afrika, in mindere mate in Azië ook al meer over getwijfeld worden).
Om nu te zeggen dat Wayne Gretzky algemene kennis is voor een Belg, mwa, hoeveel ijshockeymatchen zal de gemiddelde Belg in zijn of haar leven zien?
Maar bon, I don't know, ik kan ook mis zijn, er zijn ook veel domme mensen in de wereld.
Doet me denken aan iemand waar Ik me studeerde, en +/- deze conversatie:
- Mijn neef dacht dat Che Guevara ne voetballer was
.* Lol, toch erg dat mensen zo een dingen niet meer weten tegenwoordig.
- Jaja echt erg inderdaad, die heeft zoveel coole dingen gemaakt.
* Euh ... Weet gij wel wie dat is?
- Jaja ... Allez, tis nu niet dat als hij op de radio komt, dat ik altijd direct zal weten dat dat 1 van zijn liedjes is