Elke week buigt columnist Nico Dijkshoorn zich over een nieuwsfeit dat hem beroerde. Deze keer op het menu: de wereldwijde schorsing van Marc Overmars. “Welke club is bereid alle vrouwen die zijn foto’s ontvingen nog eens een extra trap in de rug te geven? We weten allemaal al heel lang het antwoord: FC Antwerp.”
Om het, aan het begin van deze column, even heel scherp te krijgen, herhaal ik nog maar eens waarom Marc Overmars, de Technisch Manager van Antwerp, bij Ajax is weggestuurd en waarom hij nu een wereldwijde schorsing uit moet zitten. Laat ik het – omdat het niet door blijkt te dringen – zo plastisch mogelijk beschrijven.
Marc Overmars, de huidige grote kleine man bij Antwerp, heeft in een Ajax-toilet zijn eigen stijve lul staan fotograferen. Deur op slot, broek naar beneden, een beetje friemelen en rommelen in dat kruis en daarna misschien wel de treurigste handeling op aarde: je telefoon in de selfiestand zetten en je erectie zo scherp mogelijk in beeld proberen te krijgen. Beetje achterover hangen tegen de rood-witte tegels onder de stortbak.
Daarna bukken om een beetje artistieke dickpic te maken, met een leuk filtertje erop en gebukt tussen je benen door fotograferen. Zittend op de wc-bril de leukste foto’s uitzoeken en die dan naar een secretaresse ergens in het Ajax-stadion sturen. Dat niet één keer, maar maandenlang, steeds maar weer, naar meerdere vrouwen. Daarna met je lul in je broek als de Koning van Ajax door de gangen blijven lopen.
Je denkt dan: zo een schorsing is niet nodig. Dat regelt zich vanzelf. Welke club wil er werken met iemand die zijn eigen eikel staat te fotograferen? Welke club is bereid alle vrouwen die zijn foto’s ontvingen nog eens een extra trap in de rug te geven? We weten allemaal al heel lang het antwoord: FC Antwerp.
Op het moment dat ik dit schrijf, lees ik het volgende bericht over de wereldwijde schorsing: ‘Daar wensen Antwerp en Frank Neervoort, woordvoerder van Overmars, zich echter nog niet bij neer te leggen. Zij willen eerst van de FIFA onderbouwd hebben op welke gronden de uitspraak is overgenomen.’
Misschien kan ik helpen. Ik heb wel een idee. Omdat Marc Overmars de bedrijfstak voetbal een jaar of veertig in de tijd heeft teruggeworpen. Omdat er blijkbaar bij de FIFA een paar mensen in de rondte lopen die hun gezond verstand gebruiken. Of omdat ze bij de FIFA eindelijk eens, zonder al te veel risico, kunnen laten zien dat er ergens diep in die fossiele mannenbeweging een zekere schaamte zit.
De gretigheid waarmee FC Antwerp de stijvelullen-amateurfotograaf Marc Overmars binnenhaalde, is en blijft stuitend. Trainer Mark van Bommel, hij weet het zelf nog niet, zal voor altijd de coach blijven die gezellig met zijn technisch directeur stond te babbelen over de kindertjes en de vakantie. Alle mensen bij Antwerp, zij zullen op enig moment in de toekomst toch wel eens tegenover een vrouw komen te zitten die hen vraagt: ‘Wat bezielde je? Waarom heb je iemand die vrouwen ongewenst foto’s van zijn harde pik stuurde als een verloren zoon in de armen gesloten?’
Voorlopig kiest Antwerp voor een heel andere manier van reageren. Ze vechten zich leeg voor hun eigen visuele verkrachter. Ze willen wel eens weten wat de FIFA bezielt. Antwerp is een scheepswrak aan het worden. We staan allemaal aan de kade, iedereen ziet dat er velen op volle zee gaan sterven en toch zwaaien we ze vrolijk uit.
Deze week lekte een mail uit waarin wordt uitgelegd dat de club even geen financiële middelen heeft en dat medewerkers geduld moeten hebben. Alles komt goed. Niets aan de hand. Technisch dingetje of zo. Nog even voor niets werken en dan de tweede helft van de competitie gewoon weer in een half stadion voetballen en maanden blijven juichen om een overwinning op FC Barcelona.
Ik ga hier een voorspelling doen. De FIFA zal Antwerp heel duidelijk antwoorden waarom de schorsing wereldwijd is overgenomen. Die uitleg zal als volgt zijn: om luizen in de pels als FC Antwerp een halt toe te roepen. Om een signaal af te geven. Om te laten zien dat er niet kan worden gedaan alsof er niets aan de hand is. Om dat obscene Vlaamse gejuich om Overmars een halt toe te roepen.
Ik verwacht er weinig van. Bij FC Antwerp hangt de volgende sfeer: Marc Overmars is een zielige klootzak, maar het is wel ónze zielige klootzak. Ik verwacht aan het begin van de tweede seizoenshelft steunbetuigingen van de supporters. Ik verwacht ook het bekende geklaag van Mark van Bommel.
Vooral hij had zich onsterfelijk kunnen maken. Hij was het die ooit opstond tegen de dominante Marco van Basten. Hij was het die in talkshows altijd het geweten van het Nederlands team uithing. Hij zou nu moeten opstaan en duidelijk moeten uitleggen waarom hij volledig achter de wereldwijde schorsing staat. Iedereen die Marc Overmars nu steunt en op zijn schouders slaat, die slaat alle vrouwen die ongevraagd zijn dickpics ontvingen nog eens ongenadig hard op hun wang.
Daar zou ik binnenkort graag een lang artikel over willen lezen: hoe vrouwen op zijn schorsing reageren. Helaas zie ik tot nu toe alleen maar gejank van clubbestuurders en supporters.