Met 1 groot verschil dat het niet om koekjes draait, maar om andere mensen. En bij het eerste koekje, is er al sprake van een slachtoffer. Hoe zit het met het gevoel van rechtvaardigheid bij het slachtoffer?
Het betreft zware criminaliteit, geen kruimeldieven
Veel criminelen zijn niet van de ene dag op de andere dag zware crimineel he. Dat gebeurt geleidelijk en als er bij de eerste misstappen geen opvolging is dan is er een kans dat dat gewoon los ontspoort omdat ze merken dat er toch niks aan gedaan wordt.

Klopt, daarom dat ik ook zei dat het wel kan werken voor lichte feiten. Gaf ik ook aan?
Dat er daar reeds al iets fout gaat bij opvolging van kleine misdrijven, ook akkoord.
Maar dit gaat hier nu wél over zware feiten. We zijn voorbij de fase van de kleine misdrijven, die misschien konden voorkomen worden door reeds betere opvolging van in het begin.
Dus die methodiek is nu niet meer van toepassing (helaas)

Helaas, ik vind dat een vergelijking die niet opgaat.
Kan werken voor kleine criminaliteit, zonder veel menselijk leed. Maar niet voor zware misdrijven.

Het corrigeren van het gedrag, zoals in de basispost reeds aangegeven, blijkt niet te werken.
Maar die vergelijking zegt hetzelfde als wat jij zegt?? Dat je van in het begin ook de kleine dingen moet bestraffen...

Klopt hé! Voor koekjesdieven.

We spreken hier nu niet meer over koekjesdieven maar overvallers/moordenaars.
Dat corrigeren van hun gedrag heeft niet gewerkt (in de vorm zoals het nu is). Helaas is die vergelijking nu niet meer van toepassing.

Nagaan of het anders bestraffen van kleine misdrijven, de moord in Beveren kon voorkomen hebben, is een ander onderzoek (en hypothetisch). We kunnen op dit punt niet garanderen dat het ook preventief gewerkt zou hebben.

Nu zou ik graag verder discussiëren over de huidige situatie. Ze hebben nu zware misdrijven gepleegd. Wat nu ?

Imo moeten ze als volwassenen berecht worden, als je zoiets gepland doet moet je je niet verschuilen achter jeugdige leeftijd.

Klopt hé! Voor koekjesdieven.

We spreken hier nu niet meer over koekjesdieven maar overvallers/moordenaars.
Dat corrigeren van hun gedrag heeft niet gewerkt (in de vorm zoals het nu is). Helaas is die vergelijking nu niet meer van toepassing.

Nagaan of het anders bestraffen van kleine misdrijven, de moord in Beveren kon voorkomen hebben, is een ander onderzoek (en hypothetisch). We kunnen op dit punt niet garanderen dat het ook preventief gewerkt zou hebben.

Nu zou ik graag verder discussiëren over de huidige situatie. Ze hebben nu zware misdrijven gepleegd. Wat nu ?
Die huidige situatie kun je dan beter bespreken in het topic over die moord, denk ik. In plaats van in een algemeen topic over strafmaat en Justitie.

Dunno, het gaat bij mij nu vooral over de straf & justitie , toevallig gekoppeld nu aan die moord in Beveren als referentie.

Met 1 groot verschil dat het niet om koekjes draait, maar om andere mensen. En bij het eerste koekje, is er al sprake van een slachtoffer. Hoe zit het met het gevoel van rechtvaardigheid bij het slachtoffer?
Het betreft zware criminaliteit, geen kruimeldieven
Ik denk nu persoonlijk wel dat je een hele hoop zware criminaliteit gaat tegenhouden door veel korter op de bal te spelen bij kleine vergrijpen. Het compleet los laten van kleine criminelen (en al zeker als ze onder de 18 zijn) zorgt net voor een gevoel van straffeloosheid die velen doet overgaan naar zwaardere zaken. Uiteraard allemaal hypothetisch maar ik kan me inbeelden dat dit toch iets is dat systematisch zwaarder wordt.
Dus dit kan wel degelijk een oplossing worden naar de toekomst toe.

Het probleem wat je moet aanvangen met die hoop die nu al op dat punt zit blijft natuurlijk. Je kan ze niet zomaar in de vergeetput gooien omdat ze de "pech" hebben van al over een bepaalde grens te zit voor je begint met korter te corrigeren. Langs de andere kant kan je ze ook niet meer kans nummer 26 geven.

Ik denk nu persoonlijk wel dat je een hele hoop zware criminaliteit gaat tegenhouden door veel korter op de bal te spelen bij kleine vergrijpen. Het compleet los laten van kleine criminelen (en al zeker als ze onder de 18 zijn) zorgt net voor een gevoel van straffeloosheid die velen doet overgaan naar zwaardere zaken. Uiteraard allemaal hypothetisch maar ik kan me inbeelden dat dit toch iets is dat systematisch zwaarder wordt.
Dus dit kan wel degelijk een oplossing worden naar de toekomst toe.
Als dit onderbouwd is, dan zou er meteen werk moeten van gemaakt worden.
Want nu worden korte straffen gewoon niet uitgevoerd ... Meteen hervormen en herevalueren lijkt absolute noodzaak.

Het probleem wat je moet aanvangen met die hoop die nu al op dat punt zit blijft natuurlijk. Je kan ze niet zomaar in de vergeetput gooien omdat ze de "pech" hebben van al over een bepaalde grens te zit voor je begint met korter te corrigeren. Langs de andere kant kan je ze ook niet meer kans nummer 26 geven.
Klopt, paradox hier. Er is geen oplossing. Hoe cru het dan ook mag klinken, zij zijn op dat moment ook slachtoffer van het systeem. Maar dan zouden ze (imo) toch opgesloten moeten worden voor lange tijd, enkel om het andere slachtoffer (maatschappij) te beschermen want die laatste is 'machteloos' als het aankomt op al dan niet de beslissing van de daders om nogmaals feiten te plegen.

Dat interview, voor de geinteresseerden, kan je hier herbeluisteren
"Er zou ingezet moeten worden op preventie door acht grote risicofactoren aan te pakken. Dat zijn zaken als
antisociaal gedrag: Eigen keuze
het hebben van delinquente peers (vriendenkring red.),
Eigen keuze
familiale problemen, Niet het probleem vd maatschappij
slechte school-en werkprestaties, Eigen keuze
het gebrek aan zinvolle vrije tijd, Eigen keuze
enzovoort. Ze spreekt over 8 maar geeft er maar 5....

Anyway, de uitleg van deze dame is typerend voor het probleem.

Allee, benieuwd hoe die gestraft gaan worden. My guess, veel te licht.

"Er zou ingezet moeten worden op preventie door acht grote risicofactoren aan te pakken. Dat zijn zaken als
antisociaal gedrag: Eigen keuze
het hebben van delinquente peers (vriendenkring red.), Eigen keuze
familiale problemen, Niet het probleem vd maatschappij
slechte school-en werkprestaties, Eigen keuze
het gebrek aan zinvolle vrije tijd, Eigen keuze
enzovoort. Ze spreekt over 8 maar geeft er maar 5....

Anyway, de uitleg van deze dame is typerend voor het probleem.
Geen enkel is volledig eigen keuze, maar afhankelijk van meerdere factoren. Maar graag je motivatie waarom jij vindt dat het allemaal eigen keuze is.

Dat interview, voor de geinteresseerden, kan je hier herbeluisteren
Wat een miskleun dat artikel, ze zetten de daders weer neer als slachtoffers.
Laat ons wel duidelijk zijn: 3 criminelen lokken een man in de val om hem te beroven en vermoorden hem tijdens hun misdaad.

Begin al eens met echte straffen tegenover die 3 gasten in plaats van dat systeem van complete straffeloosheid te blijven hanteren. Niet teveel BS over achtergrond, depressies, ... maar gewoon keihard aantonen dat soort gedrag niet getolereerd wordt.

Omdat die 3 gasten uit hun eigen vrije wil iemand zijn gaan overvallen/vermoorden. Geen kat heeft ze daartoe verplicht.
Niemand wordt 's morgens vroeg zomaar wakker met het gedacht we gaan vandaag iemand overvallen/vermoorden. Hetgeen wat gebeurd is, is een resultaat van een aaneenschakeling van factoren die ervoor zorgen dat er iemand vindt dat iemand overvallen/vermoorden kan.

Ik wil zeker niet zeggen dat die gasten geen aandeel/ verantwoordelijkheid hebben in deze situatie, maar als samenleving moet men ook durven kijken hoe het komt dat dit kon gebeuren en welk aandeel de maatschappij hierin heeft en vooral hoe men dit kan voorkomen.

dan leven wij in een andere maatschappij. Ik zie toch een maatschappij die bepaalde wijken laat verloederen, discriminatie toelaat. Wachtlijsten toestaat bij psychiatrische hulp, sociale woningen, hulp voor personen met een handicap, enz....

dan leven wij in een andere maatschappij. Ik zie toch een maatschappij die bepaalde wijken laat verloederen, discriminatie toelaat. Wachtlijsten toestaat bij psychiatrische hulp, sociale woningen, hulp voor personen met een handicap, enz....
Diegene die zo'n stoten uithalen zijn niet diegene die aan het wachten zijn op psychologische hulp. Die zijn ondertussen al verloren. De buurt wordt meestal verloederd door de mensen die er komen wonen, niet andersom. Is er ruimte voor verbetering? Absoluut, maar laten we wel lezen dat het niet aan de maatschappij ligt dat 3 gastjes die al in het lang en het breed bekend waren plots iemand gaan vermoorden. Nogmaals, dat is een individuele keuze die ze maken. Ik weet dat jij in de veronderstelling bent dat niemand zelfstandig beslissingen neemt dus die discussie ga ik niet nog eens hebben.

Of hoe een Brusselse bende waarvan de leden ook alleen een mooi strafblad kunnen voorschotelen een 16-jarig meisje kopen om nadien in de prostitutie te duwen. "Maar meneer, die gastjes kunnen daar niets aan doen. Het is de maatschappij die hen gefaald heeft. Zij moeten geholpen worden, niet gestraft.", aub seg.

Tja. we spenderen dan ook heel veel geld om landen te sponsoren en tegelijk hun armoezaaiers naar hier te halen :)

En los daarvan, die cultuur van tegenwoordig om steeds maar excuses te zoeken voor wangedrag is precies waarom de maatschappij in verval geraakt

Of hoe een Brusselse bende waarvan de leden ook alleen een mooi strafblad kunnen voorschotelen een 16-jarig meisje kopen om nadien in de prostitutie te duwen. "Maar meneer, die gastjes kunnen daar niets aan doen. Het is de maatschappij die hen gefaald heeft. Zij moeten geholpen worden, niet gestraft.", aub seg.
Streng straffen van jongeren werkt niet afschrikkend, maar verergerend
Yana Jaspers, professor Jeugdcriminologie VUB

Terug
Bovenaan