Kamado or Kamadon't

Volgens mij heb je zo'n soort golfstok waar je die as mee naar buiten kunt trekken uit dat schuifje vanonder.

Bij een Basterd zit er onder de kolenmand een opvangbakje waar zo goed als alle assen invallen. Deze kan je er gewoon uithalen en leegmaken. (moet je best elke keer doen voordat je begint).

Om de paar maanden haal ik ook de firebox eruit om de as die ertussen zit weg te doen met borstel en blik.

Bij een Basterd zit er onder de kolenmand een opvangbakje waar zo goed als alle assen invallen. Deze kan je er gewoon uithalen en leegmaken. (moet je best elke keer doen voordat je begint).

Om de paar maanden haal ik ook de firebox eruit om de as die ertussen zit weg te doen met borstel en blik.
Ah, merci. Moet me nog inlezen in het proces :unsure:

voor mij is het héél duidelijk dat ze bij PITT meest marge hebben op Bastard :D

Met de vereisten die BGE oplegt aan de dealers (oa. elk vijsje, van elk modeljaar, op stock moeten hebben) snap ik dat ze het niet graag verkopen, maar ze geven geen eerlijk advies.
Vind je? Ik heb 2j geleden mijn BGE bij PITT gekocht en ik had niet echt dat gevoel eigenlijk. Of het ligt echt aan jouw punt over de Bastard.
Ik had meteen aangegeven dat het die laatste niet zou worden en het nog ging tussen BGE en KJ. Ik heb een zeer uitgebreide uitleg gekregen en ik moet zeggen dat ze toch eerder pro-BGE overkwamen.

Al kan dat misschien ook liggen aan het feit dat ik een makkelijk slachtoffer ben :unsure:

Een vriendin heeft de Bastard Large maar ik heb er zelf nog niet op gewerkt eigenlijk. Binnenkort toch eens proberen en kijken of ik een verschil merk.

Is zo'n one minute lighter eigenlijk de moeite om te kopen?

Ook mensen die de Rotiserrie van The Bastard hebben en het kunnen aan- of afraden?

'k Zou niet inzien waarom; met die wokkels gaat dat ook prima en in no time. Wokkel(s) aansteken, en voor je het weet zit je op temperatuur.

In heb een one minute lighter (zat bij de kamado), wokkels en een gasbrander geprobeerd.

Ik zit nu terug op de elektrische verfafbrander vd action. Net zoals die one minute, maar dan sneller en véél meer lucht. (En ik kan hem id kamado hangen terwijl hij aan staat, bij die lighter moet je de aan-knop continu vasthouden. Dat is echt vervelend, en dan prefereer ik wokkels). Een gasbrander is ondanks de open vlam stukken strager

Ik heb een one minute lighter maar gebruik die eigenlijk enkel als ik wil zonder rook de barbecue aanmaken. De meerderheid van de keren dat ik de barbecue aansteek is het met wokkels. Is gewoon meer "set and forget" ipv kabel afrollen, tijdje zitten op de knop duwen, kabel oprollen.

En heb je al enige ervaring met barbecue? Enige reden waarom dat een kamado moet zijn?

Ik heb eigenlijk enkel ervaring met het eten van BBQ ;)

Vroeger heb ik wel een paar keer zelf geBBQ'ed, maar was daar niet van onder de indruk en haatte het opkuiswerk achteraf. Vandaar dat ik het altijd aan anderen over liet. Keuze voor de Kamado wegens het gebruiksgemak en de vele mogelijkheden. Maar het is vooral mijn keukenprinses die al heel lang uitkijkt naar een eigen BBQ om zich op uit te leven. Nu we ons terras gelegd hebben is er ook genoeg plaats voor.

Ik heb eigenlijk enkel ervaring met het eten van BBQ ;)

Vroeger heb ik wel een paar keer zelf geBBQ'ed, maar was daar niet van onder de indruk en haatte het opkuiswerk achteraf. Vandaar dat ik het altijd aan anderen over liet. Keuze voor de Kamado wegens het gebruiksgemak en de vele mogelijkheden. Maar het is vooral mijn keukenprinses die al heel lang uitkijkt naar een eigen BBQ om zich op uit te leven. Nu we ons terras gelegd hebben is er ook genoeg plaats voor.
Reken wel dat het kuiswerk bij een kamado even groot is al bij een gewone barbecue. Maar als uw keukenprinses zich daar wil op uitleven zal dat voor u waarschijnlijk geen probleem zijn.

Net zoals de OFYR lijkt een Kamado meer en meer een statussymbool te worden. Ik vrees dat veel mensen dit aanschaffen en uiteindelijk zelden gebruiken. Het is niet een BBQ die je aansteekt om gewoon wat vleesjes op te braden. Dan koop je beter een ding van een paar honderd euro.

Het is niet een BBQ die je aansteekt om gewoon wat vleesjes op te braden.

Dat is het zeker wel/ook. Ik steek die niet enkel aan voor low&slow sessies, maar ook om bv. enkel wat stukken vlees op te bakken. Doe ik ook veel meer i.v.m. mijn weber vanwege het gebruiksgemak.

Of het de aankoop waard is, dat is ieder z'n keuze.

Dat is het zeker wel/ook. Ik steek die niet enkel aan voor low&slow sessies, maar ook om bv. enkel wat stukken vlees op te bakken. Doe ik ook veel meer i.v.m. mijn weber vanwege het gebruiksgemak.

Uiteraard maar veel mensen schaffen dat aan voor de looks op het terras terwijl ze maar 1/10de van de functionaliteit gebruiken.

Zonde van het geld dan maar dat is inderdaad ieder z'n keuze.

Ik denk dat @Vierkant bedoeld dat mensen dat gebruiken om 3 keer in een jaar wat vleesjes op grillen.

Ik heb de indruk dat waar de Weber Kettle vroeger (vroeger) de patser-bbq was tegenover een zo'n klassieke zonder deksel BBQ/grill. Het nu een verschoven is naar een kamado.

Uiteraard is dat ieder het zijne maar ik denk dat er wel heel veel mensen zijn die de veelzijdigheid van de Kettle serieus onderschatten.

Ik heb de indruk dat waar de Weber Kettle vroeger (vroeger) de patser-bbq was tegenover een zo'n klassieke zonder deksel BBQ/grill. Het nu een verschoven is naar een kamado.

Uiteraard is dat ieder het zijne maar ik denk dat er wel heel veel mensen zijn die de veelzijdigheid van de Kettle serieus onderschatten.
Een kamado is voor sommigen wel een statussymbool. Dat zie je genoeg in bepaalde groepen, foto's posten met in de achtergrond het zwembad en de luxewagen geparkeerd, strategisch gefotografeerd dat je eigenlijk niet meer ziet wat er op het rooster ligt maar de rest wel.

Allez, dan heb ik dus ook een statussymbool, 1 uit den Aldi dan nog.

Dat ik dat nog mag meemaken.

Misschien een domme vraag, maar kun je ook water koken om aardappelen/puree mee te maken op een kamado?

Infeite kan je alles maken op een BBQ. Het is niet meer en niet minder dan een gecontroleerd open vuur.
Zolang je voor langere tijd een hogere temperatuur weet te behouden, zal je water koken en je aardappelen ook.

Reken wel dat het kuiswerk bij een kamado even groot is al bij een gewone barbecue. Maar als uw keukenprinses zich daar wil op uitleven zal dat voor u waarschijnlijk geen probleem zijn.
Mijn indruk is vaak dat mensen die zelden BBQ'en het idee hebben dat ze telkens achteraf dat rooster terug helemaal blinkend moeten krijgen etc.
Dat hoeft uiteraard niet. Als je dergelijke fratsen achterwege laat valt het opkuiswerk best wel mee toch 😁 en ik vind het bij mijn kamado toch nog net iets makkelijker dan de kettle: ash basket ipv alles uitvegen/stofzuigen, niet telkens kolen bijvullen, ...

Mijn indruk is vaak dat mensen die zelden BBQ'en het idee hebben dat ze telkens achteraf dat rooster terug helemaal blinkend moeten krijgen etc.

Mijn schoonmoeder is altijd panisch als ze geen blinkend chromé rooster ziet liggen :rofl:

Terug
Bovenaan