Keuze van Internet Provider

Balsaus

Active member
Ik verhuis binnen enkele weken, en zou een nieuwe internetprovider willen nemen.
Naar welke aspecten kijk ik best? Ik zal in de regio Mechelen wonen.
Tot op heden had ik Telenet. Enkel internet nodig, geen TV of telefonie. En voldoende data en downloadsnelheid, want ik werk regelmatig van thuis.
Ik dacht daarnaast ook een mesh router aankopen (zodat ik een station op het tweedeverdiep kan zetten), maar eentje van TP-Link, geen huur mesh modellen van de provider zoals sommige er aanbieden.

Hangt beetje van uw noden af en beschikbaarheid van de mogelijkheden. is er fiber aanwezig op het adres?
kunt keer kijken op: aanbieders.be

ivm meshing, als je naar boven met een netwerkkabel kunt, zeker doen. is ook weer stuk sneller ipv meshing. met TP-link DECO serie kun je weinig verkeerd doen.

Hangt beetje van uw noden af en beschikbaarheid van de mogelijkheden. is er fiber aanwezig op het adres?
kunt keer kijken op: aanbieders.be

ivm meshing, als je naar boven met een netwerkkabel kunt, zeker doen. is ook weer stuk sneller ipv meshing. met TP-link DECO serie kun je weinig verkeerd doen.
Net gecheckt op fiberklaar.be. Nog niet het geval.

Hangt inderdaad veel af van je noden, ikzelf heb Scarlet Loco, €34 per maand voor 100/20mbit (in realiteit is het 91mbit down) en geen limiet.

Voor mij meer dan voldoende om te streamen, surfen, thuis te werken en af en toe eens een game te downloaden.

Ik woon alleen, als je natuurlijk een gezin met kinderen hebt die ook constant aan het Netflixen en gamen zijn dan zal die 100mbit mss niet voldoen.

Fiber is het beste. Dat heeft hoge doorvoersnelheid en lage ping. Coax (Telenet en Orange) heeft hoge doorvoer, maar ook wat hogere ping. Koper (Scarlet, Proximus) hebben lage doorvoer, maar ook lage ping. Als je met +-100Mbps down toekomt is koper genoeg, anders moet je naar coax gaan. Zowel koper als coax liggen bijna overal waar er geen fiber ligt.

Je kiest best een WiFi 6 systeem dat "wired backhaul" ondersteunt. Dat is een kabel van het station boven naar dat van beneden. Als je geen kabels in de muren hebt, kan je meshen maar een kabel is sterk aan te raden.

Als je er niet veel van weet en dat ook niet wil leren is een Deco / Orbi set waarschijnlijk prima... Als je het huis gekocht hebt en het optimaal wil organiseren, al dan niet met verbouwingen op termijn zou ik naar iets modulair gaan, en dat ook leren...

Hangt inderdaad veel af van je noden, ikzelf heb Scarlet Loco, €34 per maand voor 100/20mbit (in realiteit is het 91mbit down) en geen limiet.

Voor mij meer dan voldoende om te streamen, surfen, thuis te werken en af en toe eens een game te downloaden.

Ik woon alleen, als je natuurlijk een gezin met kinderen hebt die ook constant aan het Netflixen en gamen zijn dan zal die 100mbit mss niet voldoen.

Scarlet loco heeft een limiet van 3TB. Daarna wordt uw snelheid beperkt tot 3mbps.

Ja, BIPT heeft onbeperkt gedefineerd als tenminste 3TB voor vast internet en 300GB voor mobiel. De meeste ISP's gebruiken dus een FUP van 3TB.

Die 3TB limiet is toch bij de meeste providers die "ongelimiteerd" zijn

Ja bij de meeste. Maar niet allemaal.
Proximus zit aan 6,3 TB. Al is het eerder 6TB en moet je die 300gb extra activeren in uw myproximus.
En EDPNET zou volledig onbeperkt zijn. Maar moet je een eigen modem voorzien.

Fastfiber zou ook onbeperkt zijn al zou er een FUP zijn. Die niet echt enforced wordt, wordt er gesteld. Behalve als er een impact zou zijn op de anderen om de kwaliteit van de verbinding te garanderen. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik weinig concrete informatie hierover terugvind die ik bij de anderen wel terugvind.

Het kan zijn dat voor iemand dit een factor is in de keuze.

Proximus zit aan 6,3 TB. Al is het eerder 6TB en moet je die 300gb extra activeren in uw myproximus.
Bij mij gewoon 3TB

1770233240186.png

ik had vorige maand 12TB bij mobile vikings en 0 trottle. Was er zelf van geschrokken in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Ik ga ook mijn Telenet abo opzeggen wegens te kostelijk. De TV gebruiken we niet dus heb enkel internet nodig.

De recente prijsverhoging van Telenet heeft mij ook eens doen rondkijken. Mijn locatie is "fiberklaar" zegt proximus, maar dan moet er weer gegraven worden. Dus eerst maar eens kijken bij alternatieven die de kabel gebruiken: Orange en Base. Bij Base ben is bijna 40 euro goedkoper af dan bij Telenet One. Ok, maar 200/20 mbit max (maar dat is ruim voldoende voor mij) en slechts 29 TV zender (ik kijk hooguit naar een 8-tal, die in die 29 zitten). Dus BASE lijkt een mogelijke kandidaat. Maar 2 vraagjes:

1. ik heb nu een Modem-only van Telenet, met daarachter mijn eigen router (owv gebruik VPN verbinding van buitenuit naar mijn eigen netwerk, en specifieke/vaste ip adressen voor bepaalde toestellen, en dekking in het volledige huis zonder repeaters). Ik heb gebeld naar BASE, en een call center medewerker met zeer beperkte kennis (ze gooide router en modem door mekaar in het gesprek) zei dat er geen mogelijkheid is voor een modem only bij Base (op dit moment). Kan hun modem/router in bridge mode gezet worden zodat alles achter de huidige Telenet modem zal blijven werken bij Base, of zijn er andere alternatieven om dubbele NAT te vermijden?

2. Gezien dit de goedkope dochter is van Telenet, vrees ik dat ze dat gebruik minder prioriteit geven binnen hun netwerk. Is het BASE netwerk stabiel en betrouwbaar (zowel kabel als Mobile)?

Of is Orange een betere keuze?

Ik kan niet over BASE spreken. Over Orange wel. Ik gebruik hun diensten sinds ze modem-only aanbieden (hetzelde all-in-one device dat in bridge mode kan gezet worden). Ze gaan over dezelfde Coax als Telenet en BASE. Performance is vergelijkbaar, de hardware is iets gevoeliger, gek genoeg op vlak van oriëntatie. Als je modems plat legt oververhitten zet, rechtop heb je dat niet. Met een rechtopstaande modem valt de stabiliteit goed mee (af en toe de voor coax nogal vaker voorkomende lichte verhoging in latency). Throughput is ook in de range van wat ze beloven (gigabit DL en 50Mbps UL). Tevreden van...

1. ik heb nu een Modem-only van Telenet, met daarachter mijn eigen router (owv gebruik VPN verbinding van buitenuit naar mijn eigen netwerk, en specifieke/vaste ip adressen voor bepaalde toestellen, en dekking in het volledige huis zonder repeaters). Ik heb gebeld naar BASE, en een call center medewerker met zeer beperkte kennis (ze gooide router en modem door mekaar in het gesprek) zei dat er geen mogelijkheid is voor een modem only bij Base (op dit moment). Kan hun modem/router in bridge mode gezet worden zodat alles achter de huidige Telenet modem zal blijven werken bij Base, of zijn er andere alternatieven om dubbele NAT te vermijden?

2. Gezien dit de goedkope dochter is van Telenet, vrees ik dat ze dat gebruik minder prioriteit geven binnen hun netwerk. Is het BASE netwerk stabiel en betrouwbaar (zowel kabel als Mobile)?

Of is Orange een betere keuze?
1. Hier BASE, enkel internet wel. Ze hebben maar 1 type modem, maar die kan geen bridging aan. ook geen DMZ trouwens. enkel portforwarding, is vrij basic.
Het enige wat jij dan kan doen, is een eigen modem aanschaffen. dan is dit wel zoals een modem only. Is eigenlijk hetzelfde zoals telenet.

2. Qua throttling/prioriteit heb ik nog geen verschil gemerkt, haal eigenlijk altijd de voorgestelde snelheden. 200/20. Had hiervoor Telenet.

Terug
Bovenaan