Hier steek ik alle verkregen geld (verjaardag/feestdagen) rechtstreeks in ETF's. Wat ongeveer+-€600 per jaar is en vervolgens spaar ik ook €50 / maand extra dat ook in diezelfde ETF's gaat. Dus €1200 per jaar en op 18 jarige leeftijd hebben ze zelf de keuze wat ermee te doen.
Ik heb een gelijkaardige bedrag gekregen op 18 jarige leeftijd en ondanks elk jaar vakantiejobs dat geld erdoor gedraaid tegen wanneer ik uit de studententijd kwam. Nu goed daardoor heb ik veel leuke zaken gedaan en uiteindelijk de waarde van geld geleerd. Als ik nu onze financiële situatie bekijk denk ik niet gemiddeld slecht af te zijn en ben ik ook van mening dat dit waarschijnlijk niet hetzelfde was geweest zonder mijn brasgeld.
Natuurlijk spaar (investeer) ik zelf ook, of ik er later mee help zie ik dan wel. Waarschijnlijk wel. Het hangt ook wat af van de intelligentie, attitude en keuzes dat onze kinderen aan de dag stellen. Ik wil gerust extra helpen als ze ondergemiddeld zijn waar ze niet aan kunnen doen (bijvoorbeeld wat minder intelligent dan gemiddeld, of gehandicapt -> gezondheidsfactoren) of als de huizenmarkt onrealistisch hoog staat zodat ze zelf amper kansen krijgen (externe factoren). Maar ik ben niet van plan een luxe villa te betalen op 25-30 jarige leeftijd... Op dit moment zijn er nog geen negatief afwijkende eigenschappen dus zal eerder zelf kunnen kiezen
Deze discussie is er volgens mij al is geweest maar 'welvaart' en 'financiële attitude' is iets wat m.i. best opgebouwd wordt over de generaties heen. Vermogen moet kunnen groeien en heeft tijd nodig.
Mijn taak is om dit door te geven zodoende dat de generatie daarna, mijn kleinkinderen, dezelfde levenskwaliteit kunnen hebben. (Als ze er natuurlijk komen) Mijn primaire verantwoordelijkheid is dan ook naar mijn gezin en niet de samenleving, dat is aan de politiek.
Maar het allerbelangrijkste op mee te geven vind ik toch opleiding, financieel geletterdheid, attitude, assertiviteit, verdraagzaamheid, bescheidenheid en mogelijkheden om zoveel mogelijk te ontplooien en te ervaren. Kan je dat verwezenlijken en zijn er de nodige capaciteiten en gezondheid, is die grote bijdrage geen godsgeschenk maar eerder een niet noodzakelijk duwtje.
En alles wat je ziet zal iemand erven of geschonken zien, gezien alles al bezit is en niemand eeuwig leeft.