Kinderen financieel steunen: doen of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Kinderen financieel helpen?

• Zonder twijfel!

Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

Stemmen: 3 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    210
De definitie van spaarquote is de hoeveelheid die netto geparkeerd wordt en niet aangeraakt. Dus per definitie wordt het niet gebruikt.

Het kan zijn dat persoon A 1000 euro spaart en dat 3 maand later gebruikt, maar in het macro plaatje is het het netto sparen van iedereen samen.

In het corona crisis jaar is er naar spaarboeken alleen al 1000 euro per gezin gestroomd (3.5 mrd). Naar beleggingen een pak meer (~10 mrd).

Dat is de definite van mediaan, niet het gemiddelde.
Het gemiddelde wordt enorm (relatief natuurlijk) opgetrokken door gigantische lonen van de lucky few.

Ik zou niet durven zeggen "veel". vaak zijn die dingen ook tijdelijk, of in het slechtste geval door externe factoren (ziekte, handicap). Die mensen leven ook "gewoon normaal", maar kunnen niet altijd werken om die extra centen opzij te kunnen zetten.
Neem daar dan ook ineens kinderen met een beperking bij, die vanuit hun situatie nog wat extra financiele input vereisen om "normaal" te leven.

Ik ben eigenlijk ook van mening dat de meeste "ik kan niet sparen" komt vanuit een mismaakt uitgavenpatroon (dure smartphone en veel reizen/uitgaan ipv gezond eten, goede woning, opleiding, ...) maar dat is voor veel mensen ook gewoon niet waar. Of zelfs mogelijk om er iets aan te doen (bvb oud krot huren omdat er effectief niet meer geld is, waardoor de energierekeningen, zeker nu, vreten aan je spaarvermogen).
Klopt ook niet, want die "happy few" keren dat niet uit als loon, die verdienen allemaal 45000€ bruto/jaar.

Per BG feedback moet je een 1%er zijn. Geld over hebben is echt de norm niet hoor....

Wat het gemiddelde is ligt niemand toch van wakker. Ik mag hopen dat je op je 40ste toch al wel wat geld over begint te hebben. Op mijn 50ste zou ik 75% van inkomsten willen wegzetten, waar dat nu grofweg 50% is.

Al mijn grote uitgaven (vastgoed, scheiding :D) zijn gedaan en 2022 zal het 4de jaar op rij worden dat ik meer dan 20k wegzet.

De definitie van spaarquote is de hoeveelheid die netto geparkeerd wordt en niet aangeraakt. Dus per definitie wordt het niet gebruikt.

Het kan zijn dat persoon A 1000 euro spaart en dat 3 maand later gebruikt, maar in het macro plaatje is het het netto sparen van iedereen samen.

In het corona crisis jaar is er naar spaarboeken alleen al 1000 euro per gezin gestroomd (3.5 mrd). Naar beleggingen een pak meer (~10 mrd).

Geld dat ik op de spaarboek zet komt daar in principe niet vanaf. Of ik moest nog eens vastgoed kopen of een grote kost moeten opvangen aan bvb mijn huis of huurhuis. Ik hou op de zichtrekening een minimum van 10k aan om zulke uitgave op te vangen... Auto's hebben we niet, dat zijn leaseauto's, dus daar vloeit ook al niets naar.

Ik spaar echt voor later, al zouden dat meer en meer beleggingen moeten worden, ga de genoemde threads dus wel eens doorspitten.

Wat het gemiddelde is ligt niemand toch van wakker. Ik mag hopen dat je op je 40ste toch al wel wat geld over begint te hebben. Op mijn 50ste zou ik 75% van inkomsten willen wegzetten, waar dat nu grofweg 50% is.

Al mijn grote uitgaven (vastgoed, scheiding :D) zijn gedaan en 2022 zal het 4de jaar op rij worden dat ik meer dan 20k wegzet.

Geld dat ik op de spaarboek zet komt daar in principe niet vanaf. Of ik moest nog eens vastgoed kopen of een grote kost moeten opvangen aan bvb mijn huis of huurhuis. Ik hou op de zichtrekening een minimum van 10k aan om zulke uitgave op te vangen... Auto's hebben we niet, dat zijn leaseauto's, dus daar vloeit ook al niets naar.

Ik spaar echt voor later, al zouden dat meer en meer beleggingen moeten worden, ga de genoemde threads dus wel eens doorspitten.
Waarvoor spaar je precies als ik vragen mag? Is het echt puur om zoveel mogelijk geld te kunnen doorgeven aan de kinderen later? Bepaalde plannen, vroeger stoppen met werken?

Want als je uitgaven patroon zeer laag is, waarom zou je later opeens meer uitgaven beginnen krijgen?

Dan vermoed ik dat gemiddeld 10% een vertekend beeld gaat geven. Het lijkt mij sterk dat de lagere middenklasse en lage klasse makkelijk 10% spaart om dan nooit meer aan dat geld te komen.

Waarvoor spaar je precies als ik vragen mag? Is het echt puur om zoveel mogelijk geld te kunnen doorgeven aan de kinderen later? Bepaalde plannen, vroeger stoppen met werken?

Want als je uitgaven patroon zeer laag is, waarom zou je later opeens meer uitgaven beginnen krijgen?

Op dit moment spaar ik nergens specifiek voor. Het is gewoon ‘over’.
Ik leef comfortabel en heb geen nood aan nog meer spullen, ik heb al alles.
Als de situatie zo blijft zal het idd grotendeels voor mijn zoontje zijn als die over 10-15 jaar het huis uit gaat.

Op dit moment spaar ik nergens specifiek voor. Het is gewoon ‘over’.
Ik leef comfortabel en heb geen nood aan nog meer spullen, ik heb al alles.
Als de situatie zo blijft zal het idd grotendeels voor mijn zoontje zijn als die over 10-15 jaar het huis uit gaat.
Waarom dan niet 4/5e gaan werken?
Tijd kopen voor jezelf heeft waarschijnlijk meer waarde dan enkele 10k extra op een rekening die nooit gebruikt wordt. Meer tijd om met je partner/kind door te brengen of zelf aan hobbies te spenderen.

Tijd kopen voor jezelf heeft waarschijnlijk meer waarde dan enkele 10k extra op een rekening die nooit gebruikt wordt. Meer tijd om met je partner/kind door te brengen of zelf aan hobbies te spenderen.
Klinkt leuk, maar het moet dan ook in je huidige functie mogelijk zijn. Wat je absoluut niet wil, is dat je het werk dat je vroeger 5 dagen nodig voor had, nu op 4 dagen moet presteren en met loonverlies.

Ja uiteraard, dat is evident.
Maar het is in veel functies wel de standaard gang van zaken...

Hier ongeveer hetzelfde hoor, er schuift elke maand best veel naar beleggingsportefeuille, puur omdat het "over" is. Niet specifiek met een doel voor ogen, maar als het bedrag groot genoeg wordt wel de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken.

Maar het is in veel functies wel de standaard gang van zaken...

Hier ongeveer hetzelfde hoor, er schuift elke maand best veel naar beleggingsportefeuille, puur omdat het "over" is. Niet specifiek met een doel voor ogen, maar als het bedrag groot genoeg wordt wel de mogelijkheid hebben om te stoppen met werken.
Het gebeurt idd te vaak. Maar komaan, zoek dan een andere werkgever. Of wees wat assertiever.

Het is gewoon 1 van de opties die je kan doen. Niet meer of minder dan dat.

Het gebeurt idd te vaak. Maar komaan, zoek dan een andere werkgever. Of wees wat assertiever.
Dat is wel een stuk contradictorisch.
Je gaat 4/5e om minder stress te hebben, maar je moet dan wel ander werk zoeken of assertiever zijn tov uw werkgever, wat mogelijks ook miserie geeft.

Dat was ooit het plan, maar met dat vele thuiswerk krijg ik nu veel tijd in return dat ik de noodzaak nietmeer zie.
Verder is 4/5de werken wel mogelijk bij ons, je planned dan minder werk in. Maar je verliest ook 1/5de van bonussen en andere voordelen, best een aardig bedrag per jaar.

Dus nee, ik ga nog zeker 10 jaar door met voltijds werken (tot mijn 50ste sowieso). Ik werk overigens reeds minder in de week dat ik mijn zoon heb en meer in de andere week. Mijn werkgever is zeer flexibel daarin.

Hoelang moet dat geld dat vast staan om als sparen te tellen?

Ik ben al 3 jaar aan het sparen om de badkamer en wat andere zaken te verbouwen. 20-30k/jaar. Maar als we dat dan volgend jaar opgebruiken was dat eigenlijk geen sparen dus zat dat dan in die statistieken of niet..

Hoelang moet dat geld dat vast staan om als sparen te tellen?

Ik ben al 3 jaar aan het sparen om de badkamer en wat andere zaken te verbouwen. 20-30k/jaar. Maar als we dat dan volgend jaar opgebruiken was dat eigenlijk geen sparen dus zat dat dan in die statistieken of niet..
Tot het bittere eind, anders is het gewoon weggegooid geld - die badkamer is binnen 20-30 jaar toch verouderd en dan sta je terug waar je nu staat. :ROFLMAO:

Dat is wel een stuk contradictorisch.
Je gaat 4/5e om minder stress te hebben, maar je moet dan wel ander werk zoeken of assertiever zijn tov uw werkgever, wat mogelijks ook miserie geeft.
Krijg je automatisch stress als je assertief bent/moet zijn? :)

Het is niet omdat er werkgevers van gemakkelijke werknemers profiteren dat het daarom de regel moet zijn. 4/5e werken hoort ook 4/5e werk te zijn.

Krijg je automatisch stress als je assertief bent/moet zijn? :)

Het is niet omdat er werkgevers van gemakkelijke werknemers profiteren dat het daarom de regel moet zijn. 4/5e werken hoort ook 4/5e werk te zijn.
Vind ik ook. Ik vind het argument flauw dat als je 4/5 werkt je toch het werk van 5 dagen moet doen. Kweek wat haar op je tanden en maak duidelijke afspraken. En als ze u daarop afstraffen, op naar de volgende.
Ik heb het idee dat heel veel mensen zichzelf beperkingen opleggen die er eigenlijk niet zijn.

Vind ik ook. Ik vind het argument flauw dat als je 4/5 werkt je toch het werk van 5 dagen moet doen. Kweek wat haar op je tanden en maak duidelijke afspraken. En als ze u daarop afstraffen, op naar de volgende.
Ik heb het idee dat heel veel mensen zichzelf beperkingen opleggen die er eigenlijk niet zijn.
Alsof iedereen zo makkelijk werk vindt... En wat doe je dan als uw baas zegt "ah, maar dan blijf je maar 5 dagen komen he"?

Ik heb het geweten van iemand in die situatie en daar zei de manager "ja al de rest is hetzelfde blijven doen maar dan op 4 dagen". Het antwoord "dus die deden daarvoor een hele dag niks?" Werd op kritiek onthaald...

Niet in elke sector kan je gemakkelijk een 4/5e job vinden. Ben er mee eens dat in vele sectoren je wel wat op je strepen mag staan, maar soms zijn er weinig opties (4/5e kan bvb soms geen recht, maar een gunst zijn).

Hier steek ik alle verkregen geld (verjaardag/feestdagen) rechtstreeks in ETF's. Wat ongeveer+-€600 per jaar is en vervolgens spaar ik ook €50 / maand extra dat ook in diezelfde ETF's gaat. Dus €1200 per jaar en op 18 jarige leeftijd hebben ze zelf de keuze wat ermee te doen.

Ik heb een gelijkaardige bedrag gekregen op 18 jarige leeftijd en ondanks elk jaar vakantiejobs dat geld erdoor gedraaid tegen wanneer ik uit de studententijd kwam. Nu goed daardoor heb ik veel leuke zaken gedaan en uiteindelijk de waarde van geld geleerd. Als ik nu onze financiële situatie bekijk denk ik niet gemiddeld slecht af te zijn en ben ik ook van mening dat dit waarschijnlijk niet hetzelfde was geweest zonder mijn brasgeld.

Natuurlijk spaar (investeer) ik zelf ook, of ik er later mee help zie ik dan wel. Waarschijnlijk wel. Het hangt ook wat af van de intelligentie, attitude en keuzes dat onze kinderen aan de dag stellen. Ik wil gerust extra helpen als ze ondergemiddeld zijn waar ze niet aan kunnen doen (bijvoorbeeld wat minder intelligent dan gemiddeld, of gehandicapt -> gezondheidsfactoren) of als de huizenmarkt onrealistisch hoog staat zodat ze zelf amper kansen krijgen (externe factoren). Maar ik ben niet van plan een luxe villa te betalen op 25-30 jarige leeftijd... Op dit moment zijn er nog geen negatief afwijkende eigenschappen dus zal eerder zelf kunnen kiezen :)

Deze discussie is er volgens mij al is geweest maar 'welvaart' en 'financiële attitude' is iets wat m.i. best opgebouwd wordt over de generaties heen. Vermogen moet kunnen groeien en heeft tijd nodig.
Mijn taak is om dit door te geven zodoende dat de generatie daarna, mijn kleinkinderen, dezelfde levenskwaliteit kunnen hebben. (Als ze er natuurlijk komen) Mijn primaire verantwoordelijkheid is dan ook naar mijn gezin en niet de samenleving, dat is aan de politiek.

Maar het allerbelangrijkste op mee te geven vind ik toch opleiding, financieel geletterdheid, attitude, assertiviteit, verdraagzaamheid, bescheidenheid en mogelijkheden om zoveel mogelijk te ontplooien en te ervaren. Kan je dat verwezenlijken en zijn er de nodige capaciteiten en gezondheid, is die grote bijdrage geen godsgeschenk maar eerder een niet noodzakelijk duwtje.

En alles wat je ziet zal iemand erven of geschonken zien, gezien alles al bezit is en niemand eeuwig leeft.
Helemaal me akkoord. Enkel het punt om te schenken op 18-jarige leeftijd. Persoonlijk lijkt me dat wat vroeg. De meeste starten dan aan hun studie en doen daar nog minstens drie jaar over. Geen betere les dan als jobstudent te werken voor spijs, drank en vakanties. Persoonlijk zou ik ze ten vroegste rond 21 iets geven en idealiter pas bij de aankoop van een huis. Dan zit het toch nog met een stukje zekerheid vast in bakstenen. Het verlicht hun maandelijkse lasten maar voor luxe en brasserijen zullen ze dan wel zelf moeten werken.

Terug
Bovenaan