Je gaat niet enkel voor de film naar de bioscoop natuurlijk, idealiter is dat een ervaring - maar de som van al die zaken ziet er niet echt rooskleurig uit:
- Het is duur, je zal maar eens met 2 kinderen gaan - easy +100 € kwijt
- Er geraken is een hel want files, parkeren, OV
- Beeld en geluidskwaliteit van iet of wat TV toestel is sterk verbeterd en betaalbaarder dan ooit
- Laatste jaren is het ook triestig met nieuwe films - behalve voor fans van Marvel etc.
- Er zijn ook geen echte filmsterren meer
- Streaming - totale versplintering, doorheen de jaren nog meer versplintering door nieuwe vormen van ontspanning
- publiek heeft ook minder respect dan vroeger - al kan dat perceptie zijn
Anderzijds: Jurassic Park in de bioscoop - na zoveel jaren nog steeds memorabel.
Nu ik er over nadenk, moet ik mijn post bijsturen. Ik ga wel nog 1 of 2x per jaar naar de film. Alleen niet naar de Kinepolis, maar naar de wekelijkse film in het cultureel centrum. En ja, dat zit daar vol met bomma's. En nee, I don't care. Dat is een theater auditorium van 500 man, perfect geluid, groot scherm wat de helft van een echt cinemascherm is. Dus zo goed als de the full experience.
Het enige is dat de films typisch de oscar winnaars van het jaar ervoor zijn of een film die aansluit op een actueel thema.
Een film in een grote zaal is toch nog wat anders dan in je zetel liggen. Je bent gefocust (en ligt niet op je gsm te scrollen), audio is super, etc. Alleen heb je de ervaring bij ons voor 5 euro en een cola nadien voor 2 euro. Ik en de madam gaan soms en dat kost ons samen 15 euro. Daarvoor heb je in de kinepolis een half parkeerticket. Voordeel 2 is dat de kinepolis 30min met de auto is vs het CC 10 min met de fiets.
Ik heb daar toch al veel goeie films gezien. In het rijtje blockbusters: Martian, Inception (heruitzendingen paar jaar geleden toen ze een 'oscar seizoen' hadden), Oppenheimer, First Man, Onze Natuur, Babylon (djeezes, als dat scherm nog groter was en het geluid nog luider, dan was ik nu nog altijd in een epileptische shock), 1917 en nog een hele boel 'indie' films ivm WO2 toen het 75y WO2 viering was.
* Ik weet niet naar welke cinema jij gaat en of je actief naar kortingen zoekt, maar ik betaal 9,95 euro per ticket in de Pathé of 11,5 euro per ticket in de Kinepolis. En als je tegenwoordig naar Kinepolis gaat, krijg je nadien barcodes toegestuurd om nogmaals naar de film te gaan aan 5 euro per stuk, zelfs aks je er al met zo'n 5 euro ticket geweest bent. (nadeel: je moet binnen de 2 weken na je vorige bezoek gaan). Qua drank en eten is het wel overdreven duur, maar je komt toch niet aan ±55 euro voor een drankje en wat eten? Of tzou moeten zijn dat je schepsnoep gaat nemen? Of alle 4 een volledig nacho large pack?
* Ik woon nu zelf in Leuven, dus ik kan te voet naar de Kinepolis, maar ook bij andere cinema's is er toch totaal geen parkeerprobleem? Pathé Genk of Maasmechelen kan je parkeren waar je wil, en gratis. Zelfs voor Kinepolis Hasselt... (of Kinepolis Antwerpen of Kinepolis Brugge of Oostende?)
* Smaken verschillen, maar ik heb de laatste jaren toch erg goede films gezien, non-superheld. Met echt filmsterren.
De streaming met steeds sneller of exclusievere films op het platform lijkt me het voornaamste probleem voor Kinepolis of andere bioscopen.
Ik denk ook niet dat het aanbod van films op zich het probleem is. Er zijn nog altijd goeie films en er zijn nog altijd moviestars.
Ik denk dat op zich streaming niet echt het probleem is (maar het is een gemakkelijk medium om het probleem te creeren). Er zijn gewoon te veel films te goedkoop beschikbaar waardoor ze de moete niet meer doen om naar de cinema te gaan. Je kunt tegenwoordig gewoon een film op je gsm bekijken op de trein. Heck, ik bekijk films in blokken van 20 min op de wc.
Vroeger was het 10-20 euro voor 1 film, net zoals een CD vroeger 20 euro kostte. Nu kost Netflix/Disney en Spotify 10 euro per maand en heb je voor dezelfde prijs ipv 1 film of CD unlimited films of CDs. Waar de muziek industrie dit rechtgetrokken heeft door 1000 euro voor een concert te vragen en een unieke experience te bieden, is de film industrie er blijkbaar niet in geslaagd om een differentiele experience te bieden die het prijsverschil tgo streaming rechtvaardigt.
Maar Netflix en Disney hadden ook - in principe - kunnen streamen en 5 of 10 of 20 euro per film vragen. Dan zou de cinema in mijn ogen niet dood geweest zijn en gewoon parallel naast streaming bestaand hebben. Je zou in dat opzicht kunnen zeggen dat de cinema eigenlijk overpriced was en monopolist was. Blijkbaar kun je de business ook runnen door 50 cent per film (i dunno, throwing out random numbers, geen idee hoeveel films een doorsnee netflix user per maand kijkt) te vragen en die revenue over de tijd te rekken ipv 1x te spiken in een window van paar weken en 20euro per film te vangen.
Ik had het ook fout ingeschat. Ik had gedacht dat er een experience business zou zijn voor cinema mensen naast de streaming. Blijkbaar niet. Ik denk dat de tanker niet meer gekeerd raakt. Ik zie 0 redenen waarom het plots beter zou gaan bij Kinepolis als het de voorbije 3-4y niet beterde. De markt gaat niet plots uit het niks keren. Ze kunnen niks veranderen aan het streaming landschap.