Kinepolis

cege

Well-known member
Fieuw, glad I got out of Kinepolis. Staat bijna op de covid dieptepunt...

Bon, heb er toch goed aan verdiend. Gekocht rond 20 in covid hysterie, 2/3 of zo verkocht ~60 in 2022. De rest eind vorig jaar verkocht rond de 30 na jaren van ontgoocheling -_-

Reminder #139091903 voor cege: stop met partieel te verkopen, verkoop alles in 1 keer (zie Kinepolis, zie GLPG, zie Twist, zie 100 miljoen voorbeelden).

Ik heb mijn leven ondertussen gebeterd. Ik heb zo goed als alle partiele verkoopoverblijfsels buitengeflikkerd of bijgekocht tot volwaardige positie. Geen half-ass mossel noch vis posities meer.

Fieuw, glad I got out of Kinepolis. Staat bijna op de covid dieptepunt...

Bon, heb er toch goed aan verdiend. Gekocht rond 20 in covid hysterie, 2/3 of zo verkocht ~60 in 2022. De rest eind vorig jaar verkocht rond de 30 na jaren van ontgoocheling -_-

Reminder #139091903 voor cege: stop met partieel te verkopen, verkoop alles in 1 keer (zie Kinepolis, zie GLPG, zie Twist, zie 100 miljoen voorbeelden).

Ik heb mijn leven ondertussen gebeterd. Ik heb zo goed als alle partiele verkoopoverblijfsels buitengeflikkerd of bijgekocht tot volwaardige positie. Geen half-ass mossel noch vis posities meer.
Tijdens COVID was een goed moment om te kopen inderdaad. Heb dat ook gedaan en ik ben nu blij dat ik verkocht had. Ik vraag me af of we nog wel een cinema-revival moeten verwachten ...

De grote vraag is, hebben hebben ze het bij Kinepolis zelf al door dat hun business model eindig is en modderen ze maar wat aan of denken ze zelf serieus dat dit probleem niet aan het business model ligt maar van tijdelijke aard is.

Moest ik van Kinepolis zijn zou ik kijken om zelf in content te investeren die je dan in uw eigen zalen x aantal tijd op voorhand kan laten zien en ze vervolgens achteraf aan streamingdiensten verkopen.

Hun riedeltje ivm blockbusters is een beetje zever in pakjes. Blockbusters lokken mensen niet meer naar de bioscoop omdat ze gelijk op streamingplatformen uitkomen. Waarom zou je dan in godsnaam nog naar de bioscoop gaan als je voor de prijs van één ticket een hele maand met het gezin alles op het streaming platform kan kijken.

Waarom zou je dan in godsnaam nog naar de bioscoop gaan als je voor de prijs van één ticket een hele maand met het gezin alles op het streaming platform kan kijken.
Omdat je thuis geen overpriced frisdrank en snoep hebt, je mist ook de afleiding van anderen rondom je die je kunnen entertainen met extra commentaar of met heerlijke geuren, al dan niet van voeding ;)

Verder is ook niets zo leuk als kijken naar het spannende einde van een film met een volle blaas, maar niet de mogelijkheid om de film op pauze te zetten

Tijdens COVID was een goed moment om te kopen inderdaad. Heb dat ook gedaan en ik ben nu blij dat ik verkocht had. Ik vraag me af of we nog wel een cinema-revival moeten verwachten ...

Ik had gedacht dat de revival van film groter ging zijn. Quod non. No shame in folding.

Maar ik moet zeggen dat ik de laatste 5y misschien zelf maar 2 of 3x naar de film gegaan ben. Maar thuis kijk ik ook zo goed als geen films meer. Kids...

Terwijl ik vroeger (tussen mijn 15 en 28 of zo) gemakkelijk 200-300 films per jaar zag. Ik durf beweren dat ik elke semi deftige film uit de jaren 2000-2010 gezien heb :laugh:

De grote vraag is, hebben hebben ze het bij Kinepolis zelf al door dat hun business model eindig is en modderen ze maar wat aan of denken ze zelf serieus dat dit probleem niet aan het business model ligt maar van tijdelijke aard is.

Moest ik van Kinepolis zijn zou ik kijken om zelf in content te investeren die je dan in uw eigen zalen x aantal tijd op voorhand kan laten zien en ze vervolgens achteraf aan streamingdiensten verkopen.

Hun riedeltje ivm blockbusters is een beetje zever in pakjes. Blockbusters lokken mensen niet meer naar de bioscoop omdat ze gelijk op streamingplatformen uitkomen. Waarom zou je dan in godsnaam nog naar de bioscoop gaan als je voor de prijs van één ticket een hele maand met het gezin alles op het streaming platform kan kijken.

De cinema komt inderdaad nogal graag met externe factoren op de proppen. "Blockbusters", "staking scenario schrijvers", "covid", ...

Film is niet dood denk ik, alleen zit de organische groei er niet echt meer in. Op zich niet een drama. Kijk naar Inbev die toch al paar jaar opnieuw marge kan squeezen uit declining volume. Maar als investeerder mogelijks/waarschijnlijk betere opportuniteiten te vinden.

Je gaat niet enkel voor de film naar de bioscoop natuurlijk, idealiter is dat een ervaring - maar de som van al die zaken ziet er niet echt rooskleurig uit:
  • Het is duur, je zal maar eens met 2 kinderen gaan - easy +100 € kwijt
  • Er geraken is een hel want files, parkeren, OV
  • Beeld en geluidskwaliteit van iet of wat TV toestel is sterk verbeterd en betaalbaarder dan ooit
  • Laatste jaren is het ook triestig met nieuwe films - behalve voor fans van Marvel etc.
  • Er zijn ook geen echte filmsterren meer
  • Streaming - totale versplintering, doorheen de jaren nog meer versplintering door nieuwe vormen van ontspanning
  • publiek heeft ook minder respect dan vroeger - al kan dat perceptie zijn
Anderzijds: Jurassic Park in de bioscoop - na zoveel jaren nog steeds memorabel.

Je gaat niet enkel voor de film naar de bioscoop natuurlijk, idealiter is dat een ervaring - maar de som van al die zaken ziet er niet echt rooskleurig uit:
  • Beeld en geluidskwaliteit van iet of wat TV toestel is sterk verbeterd en betaalbaarder dan ooit
  • Laatste jaren is het ook triestig met nieuwe films - behalve voor fans van Marvel etc.
  • Streaming - totale versplintering, doorheen de jaren nog meer versplintering door nieuwe vormen van ontspanning
Anderzijds: Jurassic Park in de bioscoop - na zoveel jaren nog steeds memorabel.
* Ik weet niet naar welke cinema jij gaat en of je actief naar kortingen zoekt, maar ik betaal 9,95 euro per ticket in de Pathé of 11,5 euro per ticket in de Kinepolis. En als je tegenwoordig naar Kinepolis gaat, krijg je nadien barcodes toegestuurd om nogmaals naar de film te gaan aan 5 euro per stuk, zelfs aks je er al met zo'n 5 euro ticket geweest bent. (nadeel: je moet binnen de 2 weken na je vorige bezoek gaan). Qua drank en eten is het wel overdreven duur, maar je komt toch niet aan ±55 euro voor een drankje en wat eten? Of tzou moeten zijn dat je schepsnoep gaat nemen? Of alle 4 een volledig nacho large pack?
* Ik woon nu zelf in Leuven, dus ik kan te voet naar de Kinepolis, maar ook bij andere cinema's is er toch totaal geen parkeerprobleem? Pathé Genk of Maasmechelen kan je parkeren waar je wil, en gratis. Zelfs voor Kinepolis Hasselt... (of Kinepolis Antwerpen of Kinepolis Brugge of Oostende?)
* Smaken verschillen, maar ik heb de laatste jaren toch erg goede films gezien, non-superheld. Met echt filmsterren.

De streaming met steeds sneller of exclusievere films op het platform lijkt me het voornaamste probleem voor Kinepolis of andere bioscopen.

Er is amper nog een film de moeite om in de cinema te zien... Top Gun 2 was een van de laatste die ik de moeite vond. De rest kijkt veel beter (en goedkoper) weg thuis.

Effectief 100 kletsers kwijt om eens een avondje cinema te doen met de kiddo. Dat is compleet van de pot gerukt.

De cinema is eens een uitstap, maar inderdaad, een OLED TV van 1000-2000 euro geeft eigenlijk beter beeld dan wat je in de cinema ziet. Ga 10-20 keer naar de cinema en je koopt u een degelijke OLED (of zelfs een high end LCD-miniLED zal er niet moeten voor onderdoen).
Ge moet uw deur niet meer uit, tegenwoordig met streaming kijk je vanuit je luie zetel.
En Marvel is ook bergaf gegaan de laatste jaren vind ik. 't Heeft niet meer het succes van tijdens de Iron Man en Avengers periode.

Anderzijds, in de cinema ben je toch meer gefocust meestal (zo lang er niet te veel onnozelaars op hun smartphone bezig zitten of luidop zitten te praten natuurlijk), maar ik heb thuis alleszins rapper de neiging om andere dingen te doen tijdens een film of serie dan in de cinema.
Het geluid in de cinema is wel beter dan mijn geluid thuis, maar dat kan je altijd nog verbeteren met een goede surround set.
Voor singles is het dan nog te doen, heb je 2+ kinderen dan kijk je al snel tegen 100 euro aan (meer zelfs met iets om te eten en een drankje). Parking was vroeger ook gratis in Brussel (je kon dat recupereren in de Kinepolis), dat is nu ook afgeschaft denk ik.

* Ik weet niet naar welke cinema jij gaat en of je actief naar kortingen zoekt, maar ik betaal 9,95 euro per ticket in de Pathé of 11,5 euro per ticket in de Kinepolis. En als je tegenwoordig naar Kinepolis gaat, krijg je nadien barcodes toegestuurd om nogmaals naar de film te gaan aan 5 euro per stuk, zelfs aks je er al met zo'n 5 euro ticket geweest bent. (nadeel: je moet binnen de 2 weken na je vorige bezoek gaan). Qua drank en eten is het wel overdreven duur, maar je komt toch niet aan ±55 euro voor een drankje en wat eten? Of tzou moeten zijn dat je schepsnoep gaat nemen? Of alle 4 een volledig nacho large pack?
* Ik woon nu zelf in Leuven, dus ik kan te voet naar de Kinepolis, maar ook bij andere cinema's is er toch totaal geen parkeerprobleem? Pathé Genk of Maasmechelen kan je parkeren waar je wil, en gratis. Zelfs voor Kinepolis Hasselt... (of Kinepolis Antwerpen of Kinepolis Brugge of Oostende?)
* Smaken verschillen, maar ik heb de laatste jaren toch erg goede films gezien, non-superheld. Met echt filmsterren.

De streaming met steeds sneller of exclusievere films op het platform lijkt me het voornaamste probleem voor Kinepolis of andere bioscopen.

Velen moet zich toch al wat gaan verplaatsen voor een bioscoop, parkeren kan wel - maar veelal extra eurokes - en parkeren is nu niet bepaald een ervaring, voor een deel zal prijs wel een rol spelen, voor een ander deel weer iets anders .... Ik bekijk het ook vanuit een investeerders -standpunt - al die factoren samen zijn zeer uitdagend.

Nu ik er over nadenk, moet ik mijn post bijsturen. Ik ga wel nog 1 of 2x per jaar naar de film. Alleen niet naar de Kinepolis, maar naar de wekelijkse film in het cultureel centrum. En ja, dat zit daar vol met bomma's. En nee, I don't care. Dat is een theater auditorium van 500 man, perfect geluid, groot scherm wat de helft van een echt cinemascherm is. Dus zo goed als de the full experience.

Het enige is dat de films typisch de oscar winnaars van het jaar ervoor zijn of een film die aansluit op een actueel thema.

Een film in een grote zaal is toch nog wat anders dan in je zetel liggen. Je bent gefocust (en ligt niet op je gsm te scrollen), audio is super, etc. Alleen heb je de ervaring bij ons voor 5 euro en een cola nadien voor 2 euro. Ik en de madam gaan soms en dat kost ons samen 15 euro. Daarvoor heb je in de kinepolis een half parkeerticket. Voordeel 2 is dat de kinepolis 30min met de auto is vs het CC 10 min met de fiets.

Ik heb daar toch al veel goeie films gezien. In het rijtje blockbusters: Martian, Inception (heruitzendingen paar jaar geleden toen ze een 'oscar seizoen' hadden), Oppenheimer, First Man, Onze Natuur, Babylon (djeezes, als dat scherm nog groter was en het geluid nog luider, dan was ik nu nog altijd in een epileptische shock), 1917 en nog een hele boel 'indie' films ivm WO2 toen het 75y WO2 viering was.

Ik denk ook niet dat het aanbod van films op zich het probleem is. Er zijn nog altijd goeie films en er zijn nog altijd moviestars.

Ik denk dat op zich streaming niet echt het probleem is (maar het is een gemakkelijk medium om het probleem te creeren). Er zijn gewoon te veel films te goedkoop beschikbaar waardoor ze de moete niet meer doen om naar de cinema te gaan. Je kunt tegenwoordig gewoon een film op je gsm bekijken op de trein. Heck, ik bekijk films in blokken van 20 min op de wc.

Vroeger was het 10-20 euro voor 1 film, net zoals een CD vroeger 20 euro kostte. Nu kost Netflix/Disney en Spotify 10 euro per maand en heb je voor dezelfde prijs ipv 1 film of CD unlimited films of CDs. Waar de muziek industrie dit rechtgetrokken heeft door 1000 euro voor een concert te vragen en een unieke experience te bieden, is de film industrie er blijkbaar niet in geslaagd om een differentiele experience te bieden die het prijsverschil tgo streaming rechtvaardigt.

Maar Netflix en Disney hadden ook - in principe - kunnen streamen en 5 of 10 of 20 euro per film vragen. Dan zou de cinema in mijn ogen niet dood geweest zijn en gewoon parallel naast streaming bestaand hebben. Je zou in dat opzicht kunnen zeggen dat de cinema eigenlijk overpriced was en monopolist was. Blijkbaar kun je de business ook runnen door 50 cent per film (i dunno, throwing out random numbers, geen idee hoeveel films een doorsnee netflix user per maand kijkt) te vragen en die revenue over de tijd te rekken ipv 1x te spiken in een window van paar weken en 20euro per film te vangen.

Ik had het ook fout ingeschat. Ik had gedacht dat er een experience business zou zijn voor cinema mensen naast de streaming. Blijkbaar niet. Ik denk dat de tanker niet meer gekeerd raakt. Ik zie 0 redenen waarom het plots beter zou gaan bij Kinepolis als het de voorbije 3-4y niet beterde. De markt gaat niet plots uit het niks keren. Ze kunnen niks veranderen aan het streaming landschap.

Cinema heeft zijn beste tijd gehad. De prijzen zijn nu al hallucinant en de komende jaren zit daar toch niets qua vooruitgang meer in. Wat gaan ze nog doen om de steeds zakkende bezoekersaantallen te compenseren? Nóg meer geld vragen? De gewone indexatie zal voor de mensen gevoelsmatig al niet meer te verantwoorden zijn.

Ik denk dat Kinepolis op den duur van 20+ zalen naar 10 zalen zal moeten gaan. Zal niet rendabel blijven anders. Of een deel van hun zalen verhuren voor conferenties (zoals ze al doen met Devoxx in Antwerpen).
Wat ben je nu met 20 zalen als je nog geen 5 cinemazalen vol krijgt? Nu proberen ze het nog goed te maken door woekerprijzen te vragen voor eten en drinken daar.

Je gaat niet enkel voor de film naar de bioscoop natuurlijk, idealiter is dat een ervaring.
Idealiter een goede ervaring denk ik dan... helaas: de zalen/zetels zijn vaak niet echt proper, de films beginnen niet op tijd en ze rammen eerst nog een berg commercials door u strot, pauzes midden in een film van ocharme anderhalf uur gewoon om nog wat extra overpriced snacks te kunnen slijten maar ondertussen natuurlijk "poef, weg sfeer", films die beginnen zonder ondertitels die ze dan na 20 minuten plots tóch nog stop zetten om ze van in het begin helemaal opnieuw te laten zien (helaas geen uitzondering)...

De cinema's die het wel nog goed doen zijn de niche zaken waar je vaak in veel kleinere zalen zit en waar ze er echt nog een ervaring van maken en waar ze inzetten op allerhande randzaken, daar zit nog marge, daar willen mensen nog voor betalen. Maar die grote complexen als Kinepolis waar ze vooral volume willen draaien, dat is gedaan.

Cinema heeft zijn beste tijd gehad. De prijzen zijn nu al hallucinant en de komende jaren zit daar toch niets qua vooruitgang meer in. Wat gaan ze nog doen om de steeds zakkende bezoekersaantallen te compenseren? Nóg meer geld vragen? De gewone indexatie zal voor de mensen gevoelsmatig al niet meer te verantwoorden zijn.
Grote voordeel van Kinepolis is dat ze eigenaar zijn van de meeste (alle?) zalen. Zo'n complex draait met heel weinig en goedkoop personeel.
Laatste keer dat ik ging zat de zaal van 300p quasi vol, gemiddeld 15 euro pp is dat al 4500 euro inkomsten op 2u tijd. Alleen die ene zaal.
Dat kan toch niet anders dat het geld daar binnenloopt als water.

En hoe makkelijk zou je kunnen parkeren als je naar Kinepolis Leuven met de wagen zou moeten? Dat is wel een heel beperkte parking (230plaatsen)... Als is het niet zo erg als Kinepolis Gent die meer zitplaatsen heeft (2.729 vs 1.648 in Leuven) en nog minder eigen parking (210 plaatsen).

Je pikt daar nu net ook de net complexen uit die gericht zijn op mensen die met de wagen komen; namelijk buiten het centrum met een eigen parking. Waar er genoeg voorbeelden zijn van bioscopen in stadscentra met geen eigen parking en/of amper amper parkeergelegenheid in de buurt. En als ze er al is, beperkt. Kinepolis Gent & Leuven van hierboven, die meer in het centrum liggen, zijn daarbij dan al de uitzonderingen die eigen parking hebben. Als ik even denk aan de cinema's die ik de afgelopen 20j bezocht heb:
  • Aalst: 2 cinema's, geen van beide een eigen parking
  • Aarschot (toen het nog Utopolis was :P ): beperkte eigen parking, maar parking stadsfeestzaal vlakbij
  • Antwerpen: Cartoon's: geen eigen parking
  • Antwerpen: Kinepolis: Ruime eigen gratis parking + gratis parking Decathlon, maar buiten centrum.
  • Brussel: Kinepolis: Beperkte eigen betalende parking, buiten centrum.
  • Brussel: UGC: geen eigen parking maar korting bij De Brouckere
  • Brussel: White Cinema: Gratis parking Docks tijdens film, maar buiten centrum.
  • Dendermonde: Geen eigen parking
  • Gent: Sphinx: Geen eigen parking, zelfs in autovrije zone
  • Gent: Studioskoop (RIP tot er een overnemer gevonden wordt): Geen eigen parking
  • Geraardsbergen: Kleine eigen parking maar buiten centrum langs de ring gelegen
  • Kortrijk: Kinepolis: ruime parking maar buiten centrum
  • Ninove: Geen eigen parking
  • Sint-Niklaas: Siniscoop: Geen eigen parking, wel korting parking station

Ik denk dat op zich streaming niet echt het probleem is (maar het is een gemakkelijk medium om het probleem te creeren). Er zijn gewoon te veel films te goedkoop beschikbaar waardoor ze de moete niet meer doen om naar de cinema te gaan. Je kunt tegenwoordig gewoon een film op je gsm bekijken op de trein. Heck, ik bekijk films in blokken van 20 min op de wc.
Daarbovenop, zoals hiervoor al aangehaald, is een grote/deftige tv tegenwoordig ook relatief goedkoop.

Laten we even 20j teruggaan in de tijd :P Toen was de LC-20S1E de best verkochte LCD TV in Nederland (bron). 20" (51cm) ding met een resolutie van 640*480 voor €700...
Reden dat ik Nederlands gepakt heb, dan kan ik naar een Tweakers artikel gaan voor 2025 ;) €700 in 2005 zou inflatie-gecorrigeerd €1100 zijn in 2025. Laten we het voor de fun ongeveer halveren. Dan kom je op de TCL 55C69K Zwart. Een 55" (140cm) tv met een resolutie van 3840*2160 (4K dus) aan 120Hz voor €518,5 (in 2025, nu alweer goedkoper). Voor de volle €1100 vond je al een deftige 85" tv...

Met zo'n tv's heb je eigenlijk weinig nood om voor veel films naar de cinema te gaan; waar men vroeger een kleine CRT of LCD tv had (met een lage resolutie en lage resolutie medium zoals tv, VHS of DVD) en het verschil veel groter was. Bluray is pas uitgekomen in 2006 en heeft ook pas ettelijke jaren later DVD onttroond want was in de beginjaren belachelijk duur + meeste mensen zagen het nut niet in want op de gemiddelde tv zag je amper verschil met DVD wegens lage resolutie van de tv's.

En dan kwam inderdaad streaming erbij (begonnen in 2014 met de komst van Netflix in België) + covid. Wat het allemaal nog naar beneden duwde. Maar de populariteit van cinema was ervoor al aan het dalen. Een kinepolis bleef nog overeind in het begin van de streaming wars maar covid was uiteindelijk de dooddoener. Toen hebben veel mensen een nieuwe tv gekocht voor zich thuis deftig bezig te houden.

Kinepolis zal toch een mirakel uit zijn mouw moeten schudden om de revival van de grote cinema complexen in te zetten. Maar ik zie het niet direct gebeuren als je naar alle factoren kijkt die er rond van belang zijn.

Grote voordeel van Kinepolis is dat ze eigenaar zijn van de meeste (alle?) zalen. Zo'n complex draait met heel weinig en goedkoop personeel.
Laatste keer dat ik ging zat de zaal van 300p quasi vol, gemiddeld 15 euro pp is dat al 4500 euro inkomsten op 2u tijd. Alleen die ene zaal.
Dat kan toch niet anders dat het geld daar binnenloopt als water.

Rond 50% van vastgoed is hun eigendom.

Intussen ook weer 14 cinemas in VS bij overgenomen ook.

Terug
Bovenaan