Kinepolis

Heeft Kinepolis nog een toekomst?
Ik moet het kinepolis nageven. Toen ze in de jaren '90 in Belgie één groot complex openden (de eerste was in Mechelen dacht ik?), werden ze vierkant uitgelachen. De cinema was toen op sterven na dood. Al die kleine zaaltjes sloten (failliet of er ze hielden er mee op wegens niet meer rendabel).

Veel mensen die ik sprak zeiden: Dat businessmodel zal nooit werken in België en is al dood en begraven voor ze hun eerste klant verkrijgen.
Quasi iedereen van mijn kenniskring zei toen: "Binnen de 2 jaar zijn ze failliet"

Ter info: Kinepolis bestaat al sinds de jaren '60 maar ze hebben in België het businessmodel gelanceerd om kleine zalen samen te bundelen tot één groot complex.

30 jaar later bestaan ze hier nog steeds en hebben ze veel succes gehad. Dat hadden ze dus goed bezien. Oa de film ivm de titanic heeft kinepolis veel winst opgeleverd en ze hebben geprofiteerd van de ene blockbuster na de andere.

MAAR aan alles komt een einde. Heeft de cinema nog een toekomst? Op de lange termijn door oa streaming: Ik denk het eigenlijk van niet. Maar we zullen wel zien. Ze hebben ons al een keertje verrast.

Ze graven ook hun eigen graf.
Minder volk maar toch nog winst door de woekerprijzen.
Reden die zij opgeven: te weinig blockbusters en vlaamse films waren geen vette. Das een halve waarheid he.
ge vraagt woekerprijzen waardoor mensen enkel nog komen als het echt ne goeie film is en de mindere films wel thuis zullen zien. Met zo'n prijzen is het logisch dat mensen enkel komen als het ne blockbuster is. Das een slecht business plan als ge 20 zalen hebt en dan moet wachten op ne blockbuster, want zelfs tijdens ne blockbuster hebt ge dan nog altijd een meerderheid aan zalen met ne mindere film

Ik vind vooral die prijzen voor popcorn, nacho's, drank e.d. veel te duur. Als je met drie gaat en "gewoon" iets neemt om te snacken en te drinken kijk je al tegen + 50euro aan.

Op zich gaan wij als gezin nog altijd graag eens naar de cinema, al is het wel geminderd de laatste jaren. In onze studententijd gingen mijn vrouw en ik wekelijks, vaak zelfs eens back-to-back naar die van 17u en dan daarna nog de late.

Ze kunnen misschien eens proberen om meer in te zetten op oudere fills terugbrengen naar het grote scherm. En dan niet alleen een showing van Titanic bij Valentijn. Pak daar gewoon een aparte zaal voor en zal zich wel vullen mits er wat deftig reclame voor gemaakt wordt.

Niet alleen prijzen voor inkom en snacks, maar ook het feit dat je eerst minstens 20 minuten naar een eindeloze reeks reclame mag zitten kijken. Uw duurbetaalde snacks zijn opgegeten voordat de film begint. Met een Netflix account met reclame ga je belangen zoveel reclame niet gezien hebben.

Er is amper nog een film de moeite om in de cinema te zien... Top Gun 2 was een van de laatste die ik de moeite vond. De rest kijkt veel beter (en goedkoper) weg thuis.

Effectief 100 kletsers kwijt om eens een avondje cinema te doen met de kiddo. Dat is compleet van de pot gerukt.
2, vroeger kocht ik ieder jaar een batch van 10 tickets via Luminus/Pluspas/…. maar dat heb ik dus al een jaar of 2-3 niet meer gedaan.
Laatste keer was hier Napoleon omdat een van die laatste goedkopere tickets gingen vervallen.

Niemand betaalt toch de volle ticketprijs met al die kortingsplatformen denk ik zo.
Toen een ticket rond de 9 euro kostte klaagde men ook al.
Ik vind geen drankprijs terug, daar was ook altijd al gezaag over.
Ik denk dat het de laatste keer rond de 3,5 euro voor een flesje cola van 33cl was, in ietwat horecazaak zit je daar ook aan denk ik (en dan moet je nog opletten dat je geen 20cl krijgt).
Eten koop ik er nooit, je hoeft dat ook niet te kopen.

Ik ging altijd de laatste film op zaterdag ofzo, ik heb eigenlijk nooit negatieve ervaringen gehad.
Louter het gevoel dat er de laatste jaren niet veel films meer zijn die ik echt op groot scherm wil zien, toch niet aan rond de 11 euro/ticket.

Reclame hoeft toch ook geen probleem te zijn imo, je komt gewoon 20min na het startuur in de zaal aan?

Allez, ik vind het nog altijd de moeite waard om richting cinema te gaan maar dan bij een beperkt aantal films.
Ik ga niet meer zoals vroeger gewoon als avondje uit naar een doorsnee film kijken, daar staat Netflix en co al vol mee.

Ik denk dat ze met hun ticketprijzen ergens over een bepaalde grens aan het gaan zijn waardoor de concurrentie van streaming te groot aan het worden is.
Je kunt te gretig willen zijn ook, minder aanbod van films begint dan wel meer te spelen.

Laatst bewerkt:
Laatste 4 x m'n eigen drank meegenomen. Ze hebben simpelweg geen gezonde drankjes en snacks, het is allemaal brol.
Volgende keren m'n eigen snacks.
En daarbij kom ik toch later af gezien het eerst 10min reclame is. Kijk ik toch niet naar.

ik was uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken naar de website van kinepolis en zag dat ze Louis de Funes films spelen.
De prijzen om die te gaan zien:
1771754814860.png

allez, ja, komaan zeg: ge moet al ne superfan zijn om dat te gaan betalen voor ne film uit '73, toch?

ik was uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken naar de website van kinepolis en zag dat ze Louis de Funes films spelen.
De prijzen om die te gaan zien:
Bekijk bijlage 48259
allez, ja, komaan zeg: ge moet al ne superfan zijn om dat te gaan betalen voor ne film uit '73, toch?
Lees , films waarvoor ze de rechten verkrijgen voor ne koek en ne cent en u de volle meug laten betalen.

Wij wilden vandaag Wuthering Heights gaan kijken, maar hebben toch nog even gepast. Enige opties waren IMAX (+21 euro per ticket) of Laser Ultra (+19 euro per ticket). Enkel de "gewone versie" kost minder, maar enkel om 22u, niet ideaal voor een lange film op zondagavond. Dus andere keer.

Maar wat een prijzen. Wij gingen "vroeger" meermaals per maand. Nu enkel nog bij een film die één van ons echt wilt zien.

Als er competitie is van streaming is aan 10 euro per maand voor alles,moet je natuurlijk niet op prijs gaan competen.

Dan melk je de klanten die prijs-inelastisch zijn gewoon zoveel mogelijk uit. Ik bedoel "premiumization".

Net zoals de zatlap Cara pils van 30 cent voor een blikje zuipt en geen Chouffe of Duvel. En de Chouffe of Duvel drinker kijkt niet op een halve euro meer of minder, dus die betaalt gewoon 4 euro per flesje. Business 101.

Vorige maand in de VS naar Hamnet gaan zien. Een zaal waar misschien 60 man in kon. Plaatsen waren per twee met steeds deftige afstanden tot de andere stoelen. De stoel zelf was een aangename fauteuil waarmee je elektronisch je rugleuning naar achter kon doen kantelen en een voetbank naar boven kwam. Was 14$ voor een ticket en ik denk niet dat het daar een door de overheid gesubsidieerde boel was...

Misschien moet de kinepolis ook eens werken aan een ervaring waar het echt aangenaam is om naar de cinemazaal te gaan. Feit dat een avond film in de eigen zetel gelijk wordt gesteld aan een avond in de filmzaal is gewoon een dodelijke overtuiging. Maak het gewoon aangenaam.

Vorige maand in de VS naar Hamnet gaan zien. Een zaal waar misschien 60 man in kon. Plaatsen waren per twee met steeds deftige afstanden tot de andere stoelen. De stoel zelf was een aangename fauteuil waarmee je elektronisch je rugleuning naar achter kon doen kantelen en een voetbank naar boven kwam. Was 14$ voor een ticket en ik denk niet dat het daar een door de overheid gesubsidieerde boel was...

Misschien moet de kinepolis ook eens werken aan een ervaring waar het echt aangenaam is om naar de cinemazaal te gaan. Feit dat een avond film in de eigen zetel gelijk wordt gesteld aan een avond in de filmzaal is gewoon een dodelijke overtuiging. Maak het gewoon aangenaam.

De amerikaan is gewoon van 30 min te rijden naar een crappy bakker voor een bagel met koffie.

De Belg is gewoon om 3 min te stappen naar een bakker voor premium croissants.

De uitstap moet voldoende value brengen.

De enige USP die ze hebben is IMAX.
Dat is een ervaring die je thuis moeilijk kan evenaren, prima geluid en gigantisch scherm.

Het ding is ook, de CEO zei altijd dat ze dalende bezoekersaantallen steeds konden compenseren door de snacks duurder te maken, maar daar hebben ze duidelijk de grens bereikt. Je merkt dit ook doordat ze aan het diversifieren zijn met karaoke bv.

Ik vind het wel aangenaam op zich. Al zou je kunnen zeggen dat die lounge seats/love seats enkel in termen van ruimte een upgrade zijn. Ze zijn niet speciaal comfortabel etc. Maar ik begrijp ook dat het moeilijk kiezen is tussen comfort en duurzaamheid gezien hoe gek sommige bezoekers zich gedragen tegenwoordig.

Het grote probleem van Kinepolis is dat ze afhangen van de filmindustrie. En die is meer en meer een eenheidsworst aan het worden qua cinema releases. Toen de goede films nog niet snel op streamingsdiensten kwamen moest ik me vaak haasten om een bepaalde film nog in de cinema te kunnen zien. Als je dat quasi helemaal niet meer kan aanbieden door opzettelijk korte cinema time verlies je weer een extra publiek. Dan zit je bij de cinefiel en het gezin dat af en toe nog eens een film komt zien en zoals ik zei is dat erg erg duur.

Ook die Movie Club pass is niet giga voordelig. Bijna 11 euro per maand voor 1 ticket en dan 25% korting op andere tickets en 10% korting op de snacks. Dat is tbh een peulschil.

Ze moeten een overhaul doen van de site, hun abo formule en hoe alles gepresenteerd wordt. Een abo moet promo krijgen op de site en aantrekkelijk zijn. Ik moet zelf actief gaan zoeken wat hun abo formule en als ik er op klik ben ik teleurgesteld.

Er zijn veel formules waar ze nog aan zouden kunnen verdienen. Zalen/dagen optimaliseren met classic topfilms. Twee jaar geleden was ik T2 gaan kijken, de hele zaal zat vol. Idem voor Star Wars OT, Jurassic Park etc. Dat zijn dingen waar je gemakkelijk mee kan scoren imo. Get butts in seats en verkoop snacks. Popcorn kost geen reet om te maken, zorg ervoor dat die prijs snor zit etc.

De dalende bezoekersaantallen kan je niet compenseren met duurdere snacks, je gaat de zalen alternatief moeten gebruiken. Hun marketing trekt ook op geen hol.

Ik heb nul vertrouwen in de aandeelhouders ook.. De familie Bert zit (grotendeels) met het typische probleem van de derde generatie, namelijk dat ze het allemaal aan het opleven zijn en de instroom vanuit het bedrijf nodig hebben omdat ze zelf nul komma nul eigen inkomsten hebben. De bereidheid om daar tijdelijk in te boeten voor een ommeslag in het bedrijf is vrij laag. Dat staat grote vernieuwingen al in de weg.

Tegelijkertijd zit je met een CEO die is tegen abonnementsformule's, daltarieven,... Allemaal dingen die in het buitenland wel gangbaar zijn, maar waar ze zich zelf te goed voor voelen.
Ondertussen heb je in Pathé in België een abonnementsformule van € 22 per maand, comfy zetels die uitstrekken, goedkope parking,...

Ik ben énorme fan van de cinema ervaring ondanks thuis een goede setup te hebben, maar ik rijd tegenwoordig liever 10 minuten langer voor Pathé Sint-Niklaas dan Kinepolis Gent, en da's puur door de prijs 🤷‍♂️ Voor Gladiator 2 waren we € 20 per persoon kwijt door toeslagen voor lengte van de film, laser ultra en weetikveel wat nog allemaal, maar we hadden geen keuze om te kiezen. Tel daarbij nog eens dat je inderdaad een arm en een been kwijtbent voor wat eten/drinken en dan stopt het gewoon.

Nu ik er over nadenk, moet ik mijn post bijsturen. Ik ga wel nog 1 of 2x per jaar naar de film. Alleen niet naar de Kinepolis, maar naar de wekelijkse film in het cultureel centrum. En ja, dat zit daar vol met bomma's. En nee, I don't care. Dat is een theater auditorium van 500 man, perfect geluid, groot scherm wat de helft van een echt cinemascherm is. Dus zo goed als de the full experience.

Het enige is dat de films typisch de oscar winnaars van het jaar ervoor zijn of een film die aansluit op een actueel thema.
Wij doen hetzelfde: een paar keer per jaar naar de film in het cultureel centrum. Het zijn inderdaad films die net uit de grote cinema zijn, maar praktisch gezien is het een stuk beter. De film start om 20u en het is maar een paar minuten fietsen, terwijl je bij een grote cinema al om 19:45u moet zitten plus een halfuur rijden. Je weet ook maanden op voorhand welke film wanneer draait, dus het is veel makkelijker om een babysit te regelen. De meeste grote bioscopen tonen hun schema maar twee dagen op voorhand.

Als we toch eens een recente film rond de releasedatum willen zien, gaan we naar een kleinere cinema zoals Cinema Variétés, waar je nog een kaartje kan kopen voor 10 euro. En eerlijk gezegd heeft zo'n kleine zaal ook zijn eigen charme: geen ellenlange reclamereeksen, een intiem sfeertje en het gevoel dat je ergens naartoe gaat met mensen die écht voor de film komen.

Het ding is ook, de CEO zei altijd dat ze dalende bezoekersaantallen steeds konden compenseren door de snacks duurder te maken, maar daar hebben ze duidelijk de grens bereikt. Je merkt dit ook doordat ze aan het diversifieren zijn met karaoke bv.

Ik zag op de Telenet app recent ook reclame voor een Kinepolis VOD achtig iets. Waar je - veronderstel ik - nieuwe films op je tv kunt zien via de Telenet app ipv naar de cinema te moeten bollen. Ze weten duidelijk waar de klepel hangt, maar het oplossen is nog iets anders. Ook geen idee hoeveel het kost of zo.

Een aantal jaar geleden viel mij op in de cijfers van de groep dat er twee totaal verschillende afdelingen binnen het bedrijf zijn. Enerzijds België, met de grote complexen en de maximale klant uitmelkerij, toen nog zeer lucratief, en anderzijds alles in het buitenland wat klein, verspreid, en commercieel rampzalig was, maar ze gingen daar overal "belgische" uitmelk zalen van maken.

ik heb het verder niet opgevolgd, want wat de hele firma zelf betreft, kan niemand het beter uitleggen dan deze acteur:

Tijdens dat WK zouden ze ook gewoon zalen moeten verkopen waar ze de match uitzenden. Bier- en snackkraam vanvoor (maakt immers niet uit bij een match dat er vanvoor wat animo is, en een stewardje of twee die biersmijters instant buitengooien.

5 euro de man inkom en ge maakt alles goed met de dranken en snacks achteraf. Het zijn atypische uren voor de matchen dus wel geen idee of het handig is om een gigazaal te openen daarvoor. Kan me wel inbeelden dat je daar een leuke ervaring van kan maken. De ochtendcrew kan eran de zaal netjes schoonmaken voor de voorstellingen.

Terug
Bovenaan