Klassieke voorjaar

Welk team domineert het klassieke voorjaar ?

• UAE Team Emirates - XRG

Stemmen: 31 49,2%
  • Alpecin - Deceuninck

Stemmen: 14 22,2%
  • Team Visma | Lease a Bike

Stemmen: 7 11,1%
  • The wolfpack

Stemmen: 2 3,2%
  • Lotto, omdat het kan !

Stemmen: 2 3,2%
  • Lidl - Trek

Stemmen: 6 9,5%
  • Intermarché - Wanty

Stemmen: 0 0,0%
  • Bahrain - Victorious

• Red Bull - BORA - hansgrohe

• Een andere ploeg,...

Stemmen: 1 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    63
De Lie is echt zo een renner die gewoon gemaakt is voor pech precies. Komt dan terug na opnieuw een mechanisch probleem op een cruciaal moment gewoon om net voor de spurt bijna tot stilstand te komen omdat Hofstetter uit zijn klikpedaal gaat. Zelfs heeft hij ook wel echt een groot gebrek aan explosiviteit in de eerste meters. Ik vind dat altijd grappig als mensen die jongen explosief noemen. Hij heeft de explosiviteit van een 38 jarige.

Van der Poel wel echt indrukwekkende sprint. Daarmee mag je niet naar de streep in de klassiekers, ook Van Aert niet.

De Lie is echt zo een renner die gewoon gemaakt is voor pech precies. Komt dan terug na opnieuw een mechanisch probleem op een cruciaal moment gewoon om net voor de spurt bijna tot stilstand te komen omdat Hofstetter uit zijn klikpedaal gaat. Zelfs heeft hij ook wel echt een groot gebrek aan explosiviteit in de eerste meters. Ik vind dat altijd grappig als mensen die jongen explosief noemen. Hij heeft de explosiviteit van een 38 jarige.

Van der Poel wel echt indrukwekkende sprint. Daarmee mag je niet naar de streep in de klassiekers, ook Van Aert niet.
Die staat gewoon altijd tand of 2 te groot
Explosiviteit doe je tandje kleiner

Die staat gewoon altijd tand of 2 te groot
Explosiviteit doe je tandje kleiner

Kan allemaal goed zijn, maar als ge uw waardes niet haalt als ge tandjes kleiner staat, heeft dat ook geen zin. Da's gewoon zijn stijl, iedereen weet dat en hij voelt zich daar het beste bij dus ja. Maar hij kan gewoon niet reageren op dit soort dingen. Ook één van de hoofdredenen dat die in massaspurts vaak posities verliest na een bocht (kan niet snel genoeg optrekken) of niet goed kan anticiperen op een opkomende golf.

De rest wacht hier toch veel te lang met aangaan? Toen VDP aanging dacht ik dat het nog een stuk was tot aan de finish maar ze zaten al bijna aan de meet.

Tenzij je van Deens bloed bent gemaakt :tongue:.

De rest hoeft niet te wanhopen, want in de twee keren (2019 en 2021) dat VDP zijn openingskoers won, pakte hij geen enkel monument dat jaar.

De rest hoeft niet te wanhopen, want in de twee keren (2019 en 2021) dat VDP zijn openingskoers won, pakte hij geen enkel monument dat jaar.

Voila, Pogacar wint de RVV en Van Aert wint P-R :tongue:

De rest kon gewoon niet meer

Denk ik ook. Het zijn toch ook allemaal renners van een andere orde. Magnier is wel een ferm talent, maar de rest is toch een klasse of 2 lager dan Mathieu.

Beetje onzin natuurlijk.
Ten eerste ook niet onlogisch als uw eerste koers een monument (MSR) of een grote koers (strade) is.
Daarbij in 2021 wint hij wel de strade en is hij de smaakmaker in de RVV.
Denk ik ook. Het zijn toch ook allemaal renners van een andere orde. Magnier is wel een ferm talent, maar de rest is toch een klasse of 2 lager dan Mathieu.

Akkoord dat het deelnemersveld minder goed gestoffeerd was. Maar dit is wel nog altijd dezelfde Magnier die de snelste man aan de meet was in de omloop maar gewoon wat te ver zat en daarom niet won.
Het blijft Le Samyn begrijp me niet verkeerd. Maar hij geeft hier wel al een ander visitekaartje af dan WVA dit weekend, hij toont hier wederom een vorm en klasse die hij ook in het veld tentoon heeft gespreid.

Magnier moeten we nu ook niet meteen volledig uit proportie beginnen blazen imo. Ze waren er daarstraks op de radio ook al over bezig "ze zeggen nu zelfs in de ploeg dat het nieuwe Boonen is!"... 15 seconden later blijken ze gewoon te verwijzen naar Yves Lampaert die weer onnozel aan het doen was zaterdag. Als ik het goed gezien heb was Magnier bv gewoon niet mee bij die split op en over de Muur en kwam die pas op de Bosberg weer aansluiten met de rest van het pak en was niet dat er daar 2-3 verschroeiend wegreden...

Ok, van alle koersen die hij heeft uitgereden dit jaar al overal top 3 gereden dus dat zegt wel iets maar toch ook vooral dat hij gewoon rap is aan de meet. Als we een renner gaan afspiegelen aan 1 van de beste klassiek renners van de laatste 25 jaar denk ik dat we toch effe moeten afwachten op koersen waar ze niet met 30-40 man naar de meet stormen. Gezien zijn leeftijd moet daar nog best wat progressie marge opzitten maar van een would-be top klassiek renner wil ik toch eerst nog andere dingen zien precies. :unsure:

Magnier moeten we nu ook niet meteen volledig uit proportie beginnen blazen imo. Ze waren er daarstraks op de radio ook al over bezig "ze zeggen nu zelfs in de ploeg dat het nieuwe Boonen is!"... 15 seconden later blijken ze gewoon te verwijzen naar Yves Lampaert die weer onnozel aan het doen was zaterdag. Als ik het goed gezien heb was Magnier bv gewoon niet mee bij die split op en over de Muur en kwam die pas op de Bosberg weer aansluiten met de rest van het pak en was niet dat er daar 2-3 verschroeiend wegreden...

Ok, van alle koersen die hij heeft uitgereden dit jaar al overal top 3 gereden dus dat zegt wel iets maar toch ook vooral dat hij gewoon rap is aan de meet. Als we een renner gaan afspiegelen aan 1 van de beste klassiek renners van de laatste 25 jaar denk ik dat we toch effe moeten afwachten op koersen waar ze niet met 30-40 man naar de meet stormen. Gezien zijn leeftijd moet daar nog best wat progressie marge opzitten maar van een would-be top klassiek renner wil ik toch eerst nog andere dingen zien precies. :unsure:

Moeten ook nie alles kapot relativeren, kerel is nog maar 20 en al 6 prof overwinningen (waarvan reeds 5x 2.Pro). Daar tekent toch 90-95% van het profpeloton voor?

Ok, hij heeft de cut miscchien niet gemaakt op de muur.. Maar als ge op die leeftijd, een dikken uitslag kunt rijden in een relatief goed bezette kasseiklassieker, terwijl ie, sterker nog, ook aangeduid was als vooruitgeschoven man vóór aanvang van de wedstrijd. (Toch nog van een geheel andere orde, dan sprints succesvol afronden in ToB lijkt me)

Ik vind dat straf heeeeeel straf, kerel met veel inhoud al en nog nen straffere kop.
(SQS werd voordien overal reeds weggezet als een zoekende ploeg voor het klassieke voorjaar?)

Ter vrgl Boonen reed op die leeftijd nog bij de beloften, ik vind de uitspraak van Lampie zeker niet onnozel, kerel met een gigantisch potentieel!

Laatst bewerkt:
(SQS werd voordien overal reeds weggezet als een zoekende ploeg voor het klassieke voorjaar?)

Los van Magnier zijn talent (ik heb daar persoonlijk geen twijfels over, da was een monstertalent dat een jaar verloren heeft door ziekte), 't Is niet omdat je tweede wordt in een quasi massaspurt in de omloop dat je als ploeg niet meer zoekende bent. Uiteindelijk zullen ze gewoon weggereden worden in klassiekers als het hard gaat. Daarvoor hebben ze de jongens niet (en de reden waarom weet iedereen en is ook niets mis mee).

De Boonen vergelijking zie ik overigens wel vaak, maar die houdt natuurlijk geen steek (meer). Gewoonweg compleet andere tijden natuurlijk.

Moeten ook nie alles kapot relativeren, kerel is nog maar 20 en al 6 prof overwinningen (waarvan reeds 5x 2.Pro). Daar tekent toch 90-95% van het profpeloton voor?

Ok, hij heeft de cut miscchien niet gemaakt op de muur.. Maar als ge op die leeftijd, een dikken uitslag kunt rijden in een relatief goed bezette kasseiklassieker, terwijl ie, sterker nog, ook aangeduid was als vooruitgeschoven man vóór aanvang van de wedstrijd. (Toch nog van een geheel andere orde, dan sprints succesvol afronden in ToB lijkt me)

Ik vind dat straf heeeeeel straf, kerel met veel inhoud al en nog nen straffere kop.

Ter vrgl Boonen reed op die leeftijd nog bij de beloften, ik vind de uitspraak van Lampie zeker niet onnozel, kerel met een gigantisch potentieel!
Akkoord dat je niet alles kapot moet relativeren maar aan de andere kant denk ik ook: moet je al die jonge gasten direct to de nieuwe <insert wereldtopper> bombarderen? De nieuwe Boonen... dát vind ik straf, heeeeeel straf maar op dit moment vind ik die vergelijking toch wel enigszins van de pot gerukt. Als je er dan toch een type wil op plakken doet hij mij persoonlijk veel meer denken aan pakweg een jonge Boasson Hagen (in zijn Columbia jaren) maar dat is natuurlijk niet zo sexy want iedereen herinnerd zich vooral de Boasson Hagen van de laatste 10-12 jaar van zijn carrière en niet van de eerste 5 jaar. Het past ook niet in de personencultus die de media graag creeren om hun clickbait artikels aan op te hangen.

Je moet de huidige up & coming generatie ook al lang niet meer vergelijken met de mannen die 25 jaar geleden up & coming waren. Een 20-jarige Boonen rijdt anno 2025 ook gewoon bij de profs ipv bij de beloften hoor. Een junior recht doorschuiven naar de profs is nu quasi de standaard geworden voor de goeie renners. Je moet op PCS het lijstje U23 eens open klikken en eens door die lijst beginnen gaan, daar zitten gasten bij die al bijna anciens lijken, blijkt dat die gewoon 22 zijn. Had je datzelfde lijstje open geklikt begin de jaren 2000 er hadden niet veel namen tussen gestaan die je toen al kende...

Laatst bewerkt:
Mathieu van der Poel (4de op UCI-ranking): weer (even) op hoogte

Heel veel goesting, heel goeie benen en slecht weer in Spanje: daarom begon Mathieu van der Poel afgelopen dinsdag al aan zijn wegseizoen. Maar na zijn machtsvertoon in Le Samyn vertelde MVDP dat hij opnieuw voor een paar dagen op hoogte vertrok. Volgende maandag start hij in de Tirreno-Adriatico. Het grote doel: top zijn in Milaan-Sanremo, een van de (weinige) blinde vlekken op zijn palmares. De Strade Bianche won hij wel al in 2021.

Ik verwacht niet dat een journalist het ganse palmares van een renner van buiten kent maar de monumenten zouden toch parate kennis mogen zijn. Pogacar won nog nooit MSR, VDP won die natuurlijk 2 jaar terug.

En ja Stradé. Beetje triest hoe die koers zo snel lijkt af te glijden. Kunnen natuurlijk niks doen aan de dominantie van Pogacar maar waar ze wel iets kunnen aan doen is hun koers niet nog zwaarder maken. Er was altijd al genoeg afscheiding dus dit was voor niks nodig. Bovendien vervroegen ze de Tirreno dan ook nog eens. Vroeger begon die midweeks nu begint die al op maandag waardoor er dus amper rust is en de toppers nu dus kiezen tussen PN, Strade, Tirreno of hoogtestage. Terwijl ze vroeger gewoon Strade en Tirreno samen namen.

Laatst bewerkt:
Dringend tijd dat ze gewoon de agenda wat logischer maken en de renners de ruimte geven om alle topwedstrijden te rijden.

Ik snap ook niet goed de kritiek van er te veel een klimkoers van te willen maken. Ja misschien moeten ze er iets minder hoogtemeters in steken, maar het mag ook wel wat body hebben. Dat het te veel een klimkoers is geworden is niet de reden waarom toppers wegblijven eh, laat ons eerlijk zijn.

En ja Stradé. Beetje triest hoe die koers zo snel lijkt af te glijden. Kunnen natuurlijk niks doen aan de dominantie van Pogacar maar waar ze wel iets kunnen aan doen is hun koers niet nog zwaarder maken. Er was altijd al genoeg afscheiding dus dit was voor niks nodig. Bovendien vervroegen ze de Tirreno dan ook nog eens. Vroeger begon die midweeks nu begint die al op maandag waardoor er dus amper rust is en de toppers nu dus kiezen tussen PN, Strade, Tirreno of hoogtestage. Terwijl ze vroeger gewoon Strade en Tirreno samen namen.
Ze hebben Tirreno waarschijnlijk verschoven om in lijn te zijn met het klassieke idee van hoe een rittenkoers hoort te zijn: met een slotdag op zondag! Ik snap het ook wel ergens, het orgelpunt van je rittenkoers op het moment dat de mensen "thuis" zijn (ik weet dat gij zondag werkt maar bon :tongue: )

Vroeger reden ze de Tirreno gewoon van woensdag tot dinsdag. Ben even gaan kijken of ik mij dat goed herinner en bv de editie van 2010 werd van woensdag 10 maart tot dinsdag 16 maart gereden. Dan kom je uit die koers, heb je 3 dagen 'recup' en rijdt je zaterdag Milaan-San Remo. Vermoedelijk was dat ook deel van de reden waarom de Tirreno in die periode véél populairder was dan Parijs-Nice als aanloop naar Milaan-San Remo.

Ik weet ook niet echt of het probleem in de stradé echt het parcours is en niet gewoon de conjunctuur waarin we ons bevinden. Het is bv niet dat de laatste 4 edities van Luik-Bastenaken-Luik zo fantastisch waren. Ik weet ook niet of de Tirreno minder zwaar maken nu meteen het "probleem" Pogacar op gaat lossen. Misschien dat van der Poel dan terug meer interesse heeft maar toch.

Ze hebben Tirreno waarschijnlijk verschoven om in lijn te zijn met het klassieke idee van hoe een rittenkoers hoort te zijn: met een slotdag op zondag! Ik snap het ook wel ergens, het orgelpunt van je rittenkoers op het moment dat de mensen "thuis" zijn (ik weet dat gij zondag werkt maar bon :tongue: )

Vroeger reden ze de Tirreno gewoon van woensdag tot dinsdag. Ben even gaan kijken of ik mij dat goed herinner en bv de editie van 2010 werd van woensdag 10 maart tot dinsdag 16 maart gereden. Dan kom je uit die koers, heb je 3 dagen 'recup' en rijdt je zaterdag Milaan-San Remo. Vermoedelijk was dat ook deel van de reden waarom de Tirreno in die periode véél populairder was dan Parijs-Nice als aanloop naar Milaan-San Remo.

Ik weet ook niet echt of het probleem in de stradé echt het parcours is en niet gewoon de conjunctuur waarin we ons bevinden. Het is bv niet dat de laatste 4 edities van Luik-Bastenaken-Luik zo fantastisch waren. Ik weet ook niet of de Tirreno minder zwaar maken nu meteen het "probleem" Pogacar op gaat lossen. Misschien dat van der Poel dan terug meer interesse heeft maar toch.

Er zit zeker wel iets in om Tirreno op zondag te laten eindigen maar goed je zit met Stradé die door hetzelfde bedrijf wordt georganiseerd. Die offeren dus hun ene koers op voor de andere terwijl ze vroeger een heel mooi 3 luik hadden. Moet ergens in 22'-23' of zo zijn geweest dat ze de switch hebben gemaakt voor Tirreno dat is dus heel recent.

LBL is wel degelijk een pak verbeterd sinds ze niet meer in Ans aankomen. Goed de voorbije 2 jaar is er door Pogacar/Evenepoel ook niks aan geweest maar qua parcours is dit echt wel een enorm verbetering geweest tegen over vroeger. Toen was het 9 op de 10 keer sprinten op de Cote D'Ans.

Op dit parcours van de Strade is VDP gewoon kansloos tegen Pogacar. Het oude parcours was daarin een stuk opender. Tegen deze Pogacar is niks opgewassen die wint op elk parcours wel maar als je echt die steile dingen gaat opzoeken dan heb je gewoon helemaal geen wedstrijd meer.

Strade was zo mooi omdat dat de enige koers was waarin je het bonkige vlaamse type kon zien opnemen tegen de klimmers. Met dit parcours gaat een VDP of een VA gewoon zelfs nooit meer aan de start komen.

Er zit zeker wel iets in om Tirreno op zondag te laten eindigen maar goed je zit met Stradé die door hetzelfde bedrijf wordt georganiseerd. Die offeren dus hun ene koers op voor de andere terwijl ze vroeger een heel mooi 3 luik hadden. Moet ergens in 22'-23' of zo zijn geweest dat ze de switch hebben gemaakt voor Tirreno dat is dus heel recent.
De combi Strade Tirreno is nu ook niet onmogelijk. Strade zaterdag, Tirreno maandag maar start met een ITT van 11.5km + een relatief vlakke rit op dinsdag die waarschijnlijk een massasprint wordt. Zeker als je in de Tirreno geen GC ambities hebt dan kan je eigenlijk rustig je ritje(s) uitkiezen. van der Poel zal bv hoofdzakelijk de vrijdagrit aangekleurd hebben en zich voor de rest niet echt mengen in de debatten.

Terug
Bovenaan