Kledingvoorschriften op het werk? En in de zomer?

Geen voorschriften hier, ik draag zowat altijd hetzelfde, maar dan telkens wat luchtiger naarmate het warmer is.

In de winter is dat een pull + hemd, deftige jeans of een andere broek.
Voor- en najaar hetzelfde, zonder de pull dan.

In de zomer draag ik polo’s of hemdjes met korte mouwen, met nog altijd een deftige jeans of andere stoffen broek.
Eenmaal thuis vliegt die lange broek wel direct in de kast :)

Als het echt warm is dan doe ik een deftige short aan, dan loopt mijn baas zelf ook in zijn short rond.

Dat spreekt toch voor zich? Je zet het imago van je job/firma/werkgever onder dat van je eigen gemakzucht omdat een korte broek of een t-shirt gemakkelijker zit. Het hangt natuurlijk af van de omgeving, maar in een business (casual) environment is dat gewoonweg asociaal.

Kan een hoofddoek in die omgeving? (Serieuze vraag)

Leraarskamers zijn in goed weer goud waard. Hoeveel hun ondergoed gewoon dwars door hun zomerjurk te zien is, enorm.
Bij leerkrachten zouden ze toch ook wel eens een dresscode mogen voorzien.

Hoe sommigen erbij lopen is er toch wel soms een beetje over.

Volgens zijn er daar die meer gaan om een modeshow op te voeren dan om les te geven. Iedereen kan de laatste tijd precies ook leerkracht zijn. De kwaliteit is er dan ook wel naar.. Bij mijn oudste was het lager echt top, maar het middelbaar is echt een ramp. De goeie krijgen een burn out en degene die er zich niks van aantrekken doen lustig voort. Nuja dat is dan weer een andere discussie.

Kan een hoofddoek in die omgeving? (Serieuze vraag)
Naar mijn mening niet. Hoofddoeken, tulbanden, sombrero hoeden, cowboy hats, ... dat is voor in privésfeer niet voor op de werkvloer. Je ziet het ook bitter weinig op de werkvloer (toch in de firma's waar ik werk).

Naar mijn mening niet. Hoofddoeken, tulbanden, sombrero hoeden, cowboy hats, ... dat is voor in privésfeer niet voor op de werkvloer. Je ziet het ook bitter weinig op de werkvloer (toch in de firma's waar ik werk).
Heeft ook een reden he.
Mijn vroegere buurvrouw was master in de architectuur in Jordanië, had een portfolio om voor te leggen en na 2j intensief Nederlands volgen raakte ze simpelweg nergens aan de bak in een architectenbureau. Haar eisen waren absoluut niet hoog, maar haar hoofddoek was voor haar wél belangrijk. Ze was vrij opgevoed en had bewust gekozen om hem wél te dragen als uiting van haar geloof.
Na een jaar zag ik haar met een leuk mutsje rondlopen, ik gaf er haar een compliment over: nja, toch gezwicht onder de druk en werkte effectief voor een architectenbureau, achter de schermen.

K vind het vooral een probleem als er een hypocriet beleid is, wat vaak zo is. Ik ken toch niemand die katholiek is en zijn halsketting met kruisje af moet doen om te mogen werken.

K vind het vooral een probleem als er een hypocriet beleid is, wat vaak zo is. Ik ken toch niemand die katholiek is en zijn halsketting met kruisje af moet doen om te mogen werken.

Als ge een hoofddoek toelaat, moet je petten, mutsen, en kappen, hoeden,… ook toelaten naar mijn mening.

Ik zou niet weten waarom een geloofsovertuiging voorrang of belangrijker zou zijn dan iemand die gewoon graag een hoofddeksel draagt

Ik ben trouwens voor het toelaten van vrije kledingdracht en hoofddoeken storen mij niet, zolang ze er zelf voor kiezen uiteraard

Op kantoor draag ik steeds een jeans met hemd of polo.
T-shirt ging ik vroeger eens durven omdat ik in kamertje alleen zat waar niemand mij zag, of in de weekends als we werken achter gesloten deuren.
Nooit korte broek, nooit. Vind ik maar normaal.

Op werk heeft er eens een juffertje rond gelopen met kort strandbroekje en teenslippers en topje met blote buik. Was ze wel op aan gesproken, en terecht ook.

Eigenlijk vind dat ik kwestie van respect voor jezelf en het werk, een vorm van fatsoen.
Thuis draag ik wel losse kledij, als ik dan ne klant op straat zie terwijl ik in versleten hoodie rondloop zegt die vrouw: "beetje losjes vandaag?"
Dan antwoord ik "tis congé nu".

Als ge een hoofddoek toelaat, moet je petten, mutsen, en kappen, hoeden,… ook toelaten naar mijn mening.

Ik zou niet weten waarom een geloofsovertuiging voorrang of belangrijker zou zijn dan iemand die gewoon graag een hoofddeksel draagt
de grondwet. Hetgene dat in een Westerse democratie een héél belangrijke rol heeft.

En ja, je mag gerust van mening zijn dat die veranderd moet worden. Maar als je niet weet waar iets voorrang heeft, is het mss nuttig om de Westerse waarden eerst te leren voor ze selectief te verdedigen

Ik ben een blue collar dus ik heb een standaardpakket werkkledij die ik verplicht dien te dragen.
Ik kan zowat alles bestellen via het werk, tot onderbroeken, sokken, riemen, vesten, sweaters, thermisch ondergoed voor in de winter etc.
Alles is NOMEX brandvertragend wat veel dingen absurd duur maakt... 1 Nomex boxershort kost €50 bvb.
Geen klachten eigenlijk. Al mijn werkkledij is goed uitgerust en zeer degelijk.

To be honest ik vind dat een hoofddoek niet gelijk staat aan een pet of een muts of .... En ja je kan dit wrs in het belachelijke stellen dat je pet ook een symbool is van je religie .... maar geef nu toe, wat maakt het uit. Alle bedoel het is niet zo dat als persoon x een hoofddeksel draagt dat plotseling het werk stilvalt é of de airco uitvalt. Same goes voor mensen die in short komen werken, ik zou dit nooit doen maar als persoon y in short daar zit, wel zolang de airco werkt en het werk niet stilvalt. Don't care. Ik denk dat bijna 95% van de personen wel weet hoe je deftig naar het werk moet komen.... een fatsoenlijk hoofdoek, pet, short is naar mijn mening oké. Kom je morgen aan in je hakenkruizen t-shirt of in pull me een blote madam erop njaa denk wel dat iedereen beseft dat zoiets nie echt bien is.

Over leerkrachten gesproken trouwens, bij ons was er inderdaad ééntje me een decolleté tot aan de grond. Ze wist de aandacht goed bij de les te houden! :-D

Ik zou zelf niet weten waarom ik in het belachelijke zou moeten trekken om een muts te mogen dragen

Als 2 mensen een hoofddoek dragen,
1 uit geloofsovertuiging, en de andere omdat ze een koud hoofd heeft en dat fijn vind om te dragen
Dan zou moet persoon 2 haar hoofddoek uitdoen als ze dat vragen?
@JPV ik ben idd geen kenner van de wet, maar ik heb geen idee waarom ge daarom zo denigrerend moet doen, er staat overduidelijk mijn mening.
En de grondwet is geen natuurwet, die kan aangepast worden.

denk dat ze daar een pak minder vies zijn van zweet OF ze een heel andere hygiene routine hebben OF ze daar gewoon minder zweten dan de gemiddelde blonde white guy van noord-west europa.
Ze zullen er wat meer gewend aan zijn, maar ook gewoon ja: doekjes om het zweet te deppen, antibacteriële talk voor de voetzolen en wat nog, beter aangepaste kledij (stoffen), parfum, twee keer per dag douchen, ..
Ik hoor vaak dat zij vinden dat wij hier stinken trouwens.

Als 2 mensen een hoofddoek dragen,
1 uit geloofsovertuiging, en de andere omdat ze een koud hoofd heeft en dat fijn vind om te dragen
Dan zou moet persoon 2 haar hoofddoek uitdoen als ze dat vragen?
@JPV ik ben idd geen kenner van de wet, maar ik heb geen idee waarom ge daarom zo denigrerend moet doen, er staat overduidelijk mijn mening.
En de grondwet is geen natuurwet, die kan aangepast worden.
als je in een discussie over hooddoek zegt dat je niet zou weten waarom een hoofddoek voorrang heeft (terwijl je het eigenlijk gewoon niet wil weten wss), dan maak je de discussie absurd.

als je in een discussie over hooddoek zegt dat je niet zou weten waarom een hoofddoek voorrang heeft (terwijl je het eigenlijk gewoon niet wil weten wss), dan maak je de discussie absurd.
Hij zegt toch gewoon dat het zijn mening is?

Los daarvan ben ik het er overigens ook mee eens. Een hoofddoek kan meerdere redenen hebben, de ene wel en de andere niet toelaten op de werkvloer enkel omwille van religie is imo ook gewoon onjuist.

tbh, dat ligt toch eerder in de trend van t-shirt vs hemd, voor mij.
een hoofddoek is in de meeste gevallen, imo, "deftiger" dan bvb een klak.

Terug
Bovenaan