Kledingvoorschriften op het werk? En in de zomer?

Ik moest er gisteren aan denken, toen ik een topje droeg met bandjes van 4cm breed.
Toen ik in het onderwijs werkte, werd wél nog verwacht dat je je aan de kledingvoorschriften hield die ook voor de leerlingen gelden. Dit topje zou ik wél mogen dragen, maar mocht het maar 0.5cm breed zijn, dat bandje, mocht het niet. 🤔 Alsof de breedte van het bandje verband houdt met hoe laag het uitgesneden is? 🤔

Ik ging naar het middelbaar in volle Buffalo periode. Bij ons werd plots een maximale hoogte van de schoen opgenomen in het schoolreglement.
Hebben we tegen geprotesteerd, met succes! Want het argument was "dat in geval van brandalarm de leerlingen vlot moeten kunnen evacueren en dat soort schoenen zich daartoe niet leent". Ons argument was: "okee, maar dan moeten de regels gelden voor alle (vrouwelijke) leerkrachten ook!"
We hadden meerdere leerkrachten die op hakken aan kwamen werken.. 😈

Persoonlijk vind ik "zou je zo een kerk binnen stappen / uw grootmoeder gaan bezoeken"? Wel een goede standaard om te beslissen of iets deftig genoeg is. En gelukkig zijn de meeste mensen wel zo. 🤷🏼

Los van wat kan en niet kan, zie ik ook dat veel mensen zich wel kleden voor in de functie dat ze werken. Ik wil nu niet puur aan een stereotype vasthangen é maar als ik zowat rond kijk. Meeste mensen die in een commerciële functie zitten houden ervan om zich was meer "business casual" te kleden terwijl als ik bij ons op engineering rond zitten de meeste gwn in hun T-shirtje MAAR wat me wel opvalt diegene die ambitie hebben om in het management kader te werken die hebben dan meestal weer wel een hemd aan. Het klinkt misschien wat idioot wat ik hier nu zeg, maar ik denk gewoon dat kledingstijl zich ook wat vertaald naar persoonlijkheid.

Nu dit is een sterke veralgemening é er zijn ook managers die leuk in hun T-shirtje komen werken en ik heb daar totaal geen probleem mee.

Enkel voor mannen? :unsure:
Waarom dat onderscheid? Het is niet of het meer of minder professioneel is voor mannen dan vrouwen...
Correct, was een voorbeeldje maar uiteraard is een vrouw op flip flops ook not done. :)
Mijn vrouw werkt in het onderwijs in een school zonder kledingvoorschriften. Ze heeft haar kinderen evengoed in de hand als ze sandalen aandoet ivm de dagen dat ze die niet aandoet. En haar kinderen zeggen 'Evelyne' tegen haar (eentje zelfs mama :eek:).

En nee, als ze ergens op stap gaat valt ze echt niet door de mand qua tucht en orde tov leerkrachten van andere scholen waar je geen beha-bandje bij een leerkracht kan zien.
Het zou interessant zijn om de cijfers van "losse scholen" eens effectief te kunnen vergelijken met "striktere scholen". . Maar aangezien er geen vergelijkend examen in Vlaanderen is, is dat niet gemakkelijk. Nu blijft het natuurlijk een meningendiscussie. Ik blijf sterk overtuigd dat de setting die je creeëert van dit soort zaken onder andere afhangt. Iemand kan een zeer goede vakkennis hebben en zeer gemotiveerd zijn maar je moet ervoor zorgen dat de kinderen om 8.30u de knop omdraaien naar "leermodus" en niet nog verder gaan in "speelmodus". Daar is heel de context belangrijk voor...

Het zou interessant zijn om de cijfers van "losse scholen" eens effectief te kunnen vergelijken met "striktere scholen". . Maar aangezien er geen vergelijkend examen in Vlaanderen is, is dat niet gemakkelijk.
Als je het over kennis hebt: Er bestaat een longitudinaal onderzoek tussen een aantal scholen, waaronder methodescholen, waarbij niet de kennis, maar de leerwinst gemeten werd. Onze school deed daar aan mee en scoorde gelijk met de andere "normale" scholen (trager in het begin, sterker in de latere jaren, wat perfect te verwachten is met onze manier van aanpak).

Ik heb in de posts hierboven ook nooit voor een pak gepleit. Wel tegen korte broek en flip flops voor mannen. Ik pleit voor deftige kledij, geen drieledig pak.
En het lijdt voor mij daarnaast geen twijfel dat alle medewerkers en ook de leerlingen bijdragen aan een professionele setting.
Overleven als sector is iets anders. Maar dat het onderwijs in zijn geheel slordig en van laag niveau is geworden is wel duidelijk voor mij. Zeker ook het hoger onderwijs. Een professor die in korte broek voor het auditorium staat: echt dramatisch voor de mentaliteit imo... Idem voor publiek secretariaat etc.

Maar beiden horen daarom toch niet samen? In korte broek gaan werken staat toch niet synoniem voor in strandkledij (zoals flipflops) gaan werken he...

Los van wat kan en niet kan, zie ik ook dat veel mensen zich wel kleden voor in de functie dat ze werken. Ik wil nu niet puur aan een stereotype vasthangen é maar als ik zowat rond kijk. Meeste mensen die in een commerciële functie zitten houden ervan om zich was meer "business casual" te kleden terwijl als ik bij ons op engineering rond zitten de meeste gwn in hun T-shirtje MAAR wat me wel opvalt diegene die ambitie hebben om in het management kader te werken die hebben dan meestal weer wel een hemd aan. Het klinkt misschien wat idioot wat ik hier nu zeg, maar ik denk gewoon dat kledingstijl zich ook wat vertaald naar persoonlijkheid.

Nu dit is een sterke veralgemening é er zijn ook managers die leuk in hun T-shirtje komen werken en ik heb daar totaal geen probleem mee.
Dat stereotype verschil zie je al bij studenten vind ik. Bij (ingenieurs)wetenschappen is het vaak toch gewoon wat gemakkelijk zit, vaak zonder al te alternatief te worden. Bij de meer economische richtingen en rechten zie je veel meer dat business casual/"papa is advocaat uit post #112" vind ik. Bij de psychologie zie je dan weer meer studenten die eerder alternatief zijn, allerhande haarkleuren, enz.

Dit alles natuurlijk zwaar stereotyp en geen algemene waarheid, maar ik denk dat door een combinatie van eigen voorkeuren en eigenlijk die stereotypes overal te zien je al van jongsaf zo'n beeld krijgt.

Laatst bewerkt:
Ik draag gewoon ne short en nen tshirt. Nobody cares, ik ben er alleszins nog nooit over aangsproken.. Ik doe natuurlijk wel gewone schoenen aan en geen flipflops ;)

Ik moest er gisteren aan denken, toen ik een topje droeg met bandjes van 4cm breed.
Toen ik in het onderwijs werkte, werd wél nog verwacht dat je je aan de kledingvoorschriften hield die ook voor de leerlingen gelden. Dit topje zou ik wél mogen dragen, maar mocht het maar 0.5cm breed zijn, dat bandje, mocht het niet. 🤔 Alsof de breedte van het bandje verband houdt met hoe laag het uitgesneden is? 🤔
🤷🏼
4cm verbergt he bh bandje, 0,5 cm waarschijnlijk niet :p

Nog nooit met een korte broek gaan werken (enkel op een teamuitstap in de zomer zou ik dat eens doen) en daar ook absoluut de intentie niet toe. Altijd een hemd, in tshirt of polo zou ik me waarschijnlijk niet zo comfortabel voelen maar het wordt wel aanvaard op de werkvloer. Mannen in korte broek op de werkvloer, mjah...op zich maakt het mij niet veel uit maar ik vind het eerlijk gezegd geen zicht. Precies of dat we dan wat in de scouts aan het rondlopen zijn.

Persoonlijk ben ik ook van de clan "draag nooit, maar dan ook NOOIT, hemden met korte mouwen" maar blijkbaar is dat standaard dat sommigen het probleem niet zien (en dan kun je je natuurlijk afvragen, bij wie ligt het probleem dan). Maar zelf dus altijd hemden met lange mouwen die in de zomer dan wel omgeplooid worden. Groot verschil. :sneaky:

Wat is er eigenlijk mis met hemden met korte mouwen?

Gisteren met lange broek gaan werken, want het ging regenen zogezegd. Kom ik thuis. Wat bezweet van het fietsen.

"Papa, heb jij pipi in de broek gedaan? :thinking: " :sop:

Als ik me niet vergis ziet het er volgens tegenstanders gewoon niet in proportie uit en bolt het wat teveel op ofzo. Dat maakt het minder mooi en formeel.
Gezien dat ook met lange mouwen een groot deel van de mensen geen perfect passend hemd aandoen lijkt het me wel vooral een ingebeeld probleem.
Niks mis mee lijkt mij, maar zoals @Sylverscythe zegt, dat valt vaak wat uit proportie, maar er zijn ook veel mensen die een veel te groot hemd met lange mouwen aandoen, dat ziet er veel slechter uit vind ik.

Ik heb zelf 2 hemdjes met korte mouwen maar doe die eigenlijk bijna nooit aan, want ik vind persoonlijk ook een hemd met lange mouwen (omgeplooid) veel mooier. Maar dat betekent dus niet dat ik mij zou storen aan mensen die hemdjes met korte mouwen dragen.

De das is in ieder geval duidelijk al niet meer van deze tijd

Veel hoger dan dit kan je niet gaan lijkt me

Laatst bewerkt:
Maar beiden horen daarom toch niet samen? In korte broek gaan werken staat toch niet synoniem voor in strandkledij
Toch wel voor mij. Korte broek is duidelijk geen professionele kledij voor mij. Ik kan best aannemen dat dit voor sommige mensen niet zo is, maar dat is niet relevant op bedrijfsniveau. Zolang het voor een significant deel van de mensen, al dan niet onbewust, een verschil maakt dan is het wel degelijk relevant op bedrijfsniveau. Het kan best dat er in een team van 10 mensen er 3 geen enkele impact hebben van wat anderen dragen, 2 absoluut wel en 5 onbewust toch wel iets voelen. Om dan nog maar te zwijgen van de impact op externen en of klanten die je bedrijf bezoeken. Als ik in een bedrijf kom waarbij het lijkt alsof ik in de garage binnenstap waar mijn auto wordt onderhouden dan heeft dit wel degelijk een impact op mijn perceptie.

Als je het over kennis hebt: Er bestaat een longitudinaal onderzoek tussen een aantal scholen, waaronder methodescholen, waarbij niet de kennis, maar de leerwinst gemeten werd. Onze school deed daar aan mee en scoorde gelijk met de andere "normale" scholen (trager in het begin, sterker in de latere jaren, wat perfect te verwachten is met onze manier van aanpak).
Gaat dit over methodescholen vs klassieke scholen of over scholen waar men de gehele context mee probeert te beheren versus scholen die dit loslaten? Ik kan me best inbeelden dat er ook methodescholen zijn waar men dit beheert. Er zijn duidelijk veel klassieke scholen in Vlaanderen waar men dit trouwens loslaat. Hoe dan ook, maar dit begint helemaal off topic te gaan, heb ik toch begrepen dat jongeren uit methodescholen een veel lagere kans hebben om hogere studies aan te vatten en daarnaast dat degenen die hogere studies aanvatten een veel lager studierendement halen tov hun peers uit klassieke scholen. Maar dan spreken we natuurlijk over onderwijsmethoden en dat is hoe dan ook buiten scope van dit topic.

Als ik in een bedrijf kom waarbij het lijkt alsof ik in de garage binnenstap waar mijn auto wordt onderhouden dan heeft dit wel degelijk een impact op mijn perceptie.

Beetje in parallel met wat er in de wijdere wereld aan het gebeuren is... zou de meer logische conclusie dan niet zijn uw eigen vooroordelen en irrationaliteit aan te pakken ipv te proberen uw eigen irrationale gedachte gangen op anderen te projecteren?

Maar natuurlijk logische conclusies zijn meestal niet besteed aan dit soort mensen. (Weerom zie je de parallel met andere discussies die op dit moment gaande zijn)

Toch wel voor mij. Korte broek is duidelijk geen professionele kledij voor mij. Ik kan best aannemen dat dit voor sommige mensen niet zo is, maar dat is niet relevant op bedrijfsniveau. Zolang het voor een significant deel van de mensen, al dan niet onbewust, een verschil maakt dan is het wel degelijk relevant op bedrijfsniveau. Het kan best dat er in een team van 10 mensen er 3 geen enkele impact hebben van wat anderen dragen, 2 absoluut wel en 5 onbewust toch wel iets voelen. Om dan nog maar te zwijgen van de impact op externen en of klanten die je bedrijf bezoeken. Als ik in een bedrijf kom waarbij het lijkt alsof ik in de garage binnenstap waar mijn auto wordt onderhouden dan heeft dit wel degelijk een impact op mijn perceptie.

Gaat dit over methodescholen vs klassieke scholen of over scholen waar men de gehele context mee probeert te beheren versus scholen die dit loslaten? Ik kan me best inbeelden dat er ook methodescholen zijn waar men dit beheert. Er zijn duidelijk veel klassieke scholen in Vlaanderen waar men dit trouwens loslaat. Hoe dan ook, maar dit begint helemaal off topic te gaan, heb ik toch begrepen dat jongeren uit methodescholen een veel lagere kans hebben om hogere studies aan te vatten en daarnaast dat degenen die hogere studies aanvatten een veel lager studierendement halen tov hun peers uit klassieke scholen. Maar dan spreken we natuurlijk over onderwijsmethoden en dat is hoe dan ook buiten scope van dit topic.

Maar ik hoop dat ge inziet dat er wel nog een verschil is tussen een deftige korte broek (die voor u dan weliswaar niet professioneel genoeg is) waarbij dan ook gewone schoenen gedragen worden, of een losse short waarmee ge naar het strand zou gaan die gedragen wordt samen met slippers?

4cm verbergt he bh bandje, 0,5 cm waarschijnlijk niet :p
mijn bandje komt er soms alsnog vanonderuit piepen. :s
Met dat verschil dan nog dat ik mijn bhkleur ga aanpassen als ik een topje met spaghettibandjes draag naar iets sober van kleur (zwart/wit/zachtroze) en ik er totaal niet naar kijk als het om bredere bandjes gaat.

Ik doe geen short aan naar m'n werk, gewoon een lange broek. Af en toe een hemd, meestal een t-shirt.

Voor m'n job kom ik enorm veel in contact met vertegenwoordigers van allerlei firma's. 't is misschien maar anekdotisch, maar precies alsof de meest afgeborstelde types net de slechtste vertegenwoordigers zijn. Ik moet meestal al een beetje met mijn ogen draaien als er zo een afgeborstelde shlemiel met opzichtig horloge zijn kaartje komt geven.

Maar ik hoop dat ge inziet dat er wel nog een verschil is tussen een deftige korte broek (die voor u dan weliswaar niet professioneel genoeg is) waarbij dan ook gewone schoenen gedragen worden, of een losse short waarmee ge naar het strand zou gaan die gedragen wordt samen met slippers?
Uiteraard akkoord hiermee :).

Uiteraard akkoord hiermee :).

Dan is het goed. Want ik denk dat degenen die in een echte vrijetijdsshort en teenslippers gaan werken, wel een zeer minieme minderheid gaan zijn hoor. Wie in korte broek gaat werken, doet dat gewoon in een deftige korte broek. Of dát dan wel of niet professioneel genoeg is blijft natuurlijk voor discussie vatbaar en is vooral subjectief en ook afhankelijk van de bedrijfscultuur natuurlijk.
Bij ons bv heb ik onze "grote baas" (als in eigenaar/oprichter) eigenlijk nog nooit in kostuum ofzo gezien, loopt altijd gewoon in jeans en polo rond ook al is dat iemand met meerdere goeddraaiende bedrijven in zijn bezit. Dan kijkt er ook niemand van op als een werknemer in korte broek achter z'n bureau zit he.

Wat een drama allemaal :)

Ik werk ook op kantoor de ganse dag en ben verplicht om in uniform te komen werken, ondanks dat we nooit klanten over de vloer krijgen. Maakt mij allemaal niet veel uit tbh.

De das is in ieder geval duidelijk al niet meer van deze tijd

Veel hoger dan dit kan je niet gaan lijkt me
Is gewoon zeer regio- en sectorgebonden lijkt me, al verbaast deze foto me wel.
Ik was onlangs nog op een conference in London en was m'n dassen vergeten. En jawel, ik was werkelijk één van de weinigen zonder das :unsure: finance weliswaar, doe dat in bv. IT en het zal een heel andere vibe zijn vermoed ik.

Persoonlijkheid is dan ook enorm bepalend voor welke 'levensrichting' je uitgaat tout court.

Dat stereotype verschil zie je al bij studenten vind ik. Bij (ingenieurs)wetenschappen is het vaak toch gewoon wat gemakkelijk zit, vaak zonder al te alternatief te worden. Bij de meer economische richtingen en rechts zie je veel meer dat business casual/"papa is advocaat uit post #112" vind ik. Bij de psychologie zie je dan weer meer studenten die eerder alternatief zijn, allerhande haarkleuren, enz.

Dit alles natuurlijk zwaar stereotyp en geen algemene waarheid, maar ik denk dat door een combinatie van eigen voorkeuren en eigenlijk die stereotypes overal te zien je al van jongsaf zo'n beeld krijgt.

Klopt, ik zit in master handelsingenieur en de gemiddelde mannelijke en vrouwelijke student zijn hier (ondertussen) van het genre kostuum op een mondeling examen, "ik wil later bedrijfsleider of financieel analist worden" en gedragen zich daar ook al redelijk naar (in hun interesses, manier van spreken, etc.). Ik daarentegen voel mij enorm ongemakkelijk in heel formele settings (ik ga bv. naar mondelinge examens gekleed op exact dezelfde manier al zou ik een dagje over de meir rondlopen), ik ben meer bezig met pakweg welke nieuwe song ariana grande heeft gereleased en heb veel meer interesse in pakweg ontwikkelingsbeleid dan in de raad van bestuur te zitten en dikke premies op te strijken.

Dus ja, ik denk dat het ook wel duidelijk is dat ik een andere professionele richting uit ga gaan.

Terug
Bovenaan