Kleine Beursfeiten

Ik begrijp de liefde van Belgische beleggers voor Melexis niet goed.
Is dit een voorbeeld van home bias?
Of is dit echt een parel van een bedrijf en aandeel, en zo ja waarom?

Wat ik als leek zie:
*Klein bedrijfje in een globale/hypercompetitieve en R&D intensieve sector.
*Ondanks het feit dat wagens de voorbije 10+ jaar veel "slimmer" zijn geworden / het aantal elektronische componenten exponentieel is toegenomen, heeft Melexis haar omzet met "slechts" 11% per jaar zien groeien in het laatste decennium.
*Het bedrijf verkwanselt het gros van haar winst aan het dividend in plaats van te investeren in groei.
*Guidance voor 1e jaarhelft 2025 gaat uit van een -10% YoY omzetsgroei, en fors lagere marges. 2e jaarhelft zou voor beterschap moeten zorgen.

Visueel noteert het aandeel niet duur.
Maar ik betwijfel of het echt zo'n goede belegging is, gezien de middelmatige track record, de cyclische natuur van de sector (zitten we dicht bij een top?) en de onduidelijkheid over hun positie op lange termijn tov veel grotere concurrenten.

Waar heb je dat cijfer gevonden van 12,5%?

Ik zie wel:

Edit: Ik zie het al

Maar dat zegt niets over search volume? Ze kunnen ook search 10% meer gemonitized hebben? Als je google search results bekijk de laatste tijd is het meer sponsored dan iets anders.
Denk dat de vraag eerder is hoe LLMs hun search ( en al de rest?) gaan monetizen. Lijkt mij voorlopig niet echt een winstgevende business voor OpenAI en de anderen.

Investing.com - Uber Tech (NYSE: UBER) rapporteerde op woensdag voor het vierde kwartaal een winst die hoger is dan verwacht en een omzet die hoger is dan de voorspellingen.

Het bedrijf meldt een winst per aandeel van $3,21 met een omzet van $12B. Analisten geraadpleegd door Investing.com verwachtten een winst per aandeel van $0,49 met een omzet van $11,77B.

Dit jaar zijn Uber Tech aandelen vooralsnog 15% hoger uitgekomen, waardoor ze beter presteren dan de S&P 500 die 2% hoger is uitgekomen in het lopende jaar.

En toch begint het voorbeurs weer stevig in te zakken :-(

Wat ik als leek zie:
*Ondanks het feit dat wagens de voorbije 10+ jaar veel "slimmer" zijn geworden / het aantal elektronische componenten exponentieel is toegenomen, heeft Melexis haar omzet met "slechts" 11% per jaar zien groeien in het laatste decennium.
*Het bedrijf verkwanselt het gros van haar winst aan het dividend in plaats van te investeren in groei.
*Guidance voor 1e jaarhelft 2025 gaat uit van een -10% YoY omzetsgroei, en fors lagere marges. 2e jaarhelft zou voor beterschap moeten zorgen.

Maar ik betwijfel of het echt zo'n goede belegging is, gezien de middelmatige track record, de cyclische natuur van de sector (zitten we dicht bij een top?) en de onduidelijkheid over hun positie op lange termijn tov veel grotere concurrenten.
Ik verwacht een opvering richting 66-67€ in de eerste jaarhelft, waar ik dan terug zal verkopen.

Wat ik als leek zie:

Een parel is het niet en zal het wellicht ook niet worden, maar de combinatie prijs/cyclisch maakt het voor mij het risico waard - na de update is het logisch dat er grote vraagtekens gezet worden bij 2025 (mss zakt het nog wat verder door na de reeks analistenverlagingen die gaat volgen of na de q1/q2 updates). Feit blijft dat de markt waarin ze actief zijn gewoon niet goed presteert en dat ik toch hoop dat daar in de toekomst een herstel zal te zien zijn. Ze zijn dan wel klein maar actief over best wat landen, op basis van de laatste jaren (getuige marge/winst) toch vrij competitief (dus hun R&D zal dan toch niet dramatisch zijn vermoed ik), verdere elektrificatie zou ook tot meer chips moeten leiden.

Het kan natuurlijk zijn dat ze door concurrenten plots worden opgegeten - maar dat geld ook voor echte parels zoals NVIDIA - als daar morgen een concurrent met een significant beter/zuiniger alternatief komt is dat ook als een baksteen naar beneden. Het is voor mezelf geen aandeel om jaren in port te houden - eerder een poging om binnen 1-2 jaar wat rendement te behalen. Geen doorslaggevende positie.

hangt er vanaf in hoeverre de EU de Europese autoindustrie een boost wil geven, veel zal ook afhangen van de resultaten van de Duitse verkiezingen.
Een (vooruitzicht op een) oplossing in het conflict in Oekraïne geeft volgens mij ook algemeen een tijdelijke sentimentopstoot.

Een (vooruitzicht op een) oplossing in het conflict in Oekraïne geeft volgens mij ook algemeen een tijdelijke sentimentopstoot.
Voor de automobielindustrie specifiek? Dat snap ik niet direct. Voor de Europese aandelen in hun geheel wel natuurlijk, ook een oplossing in Israel/Gaza gaat voor een koersopstoot zorgen als die er komt (maar dan niet de Club-Med oplossing van Trump natuurlijk)

Voor de automobielindustrie specifiek? Dat snap ik niet direct. Voor de Europese aandelen in hun geheel wel natuurlijk, ook een oplossing in Israel/Gaza gaat voor een koersopstoot zorgen als die er komt (maar dan niet de Club-Med oplossing van Trump natuurlijk)
Europese aandelen in het algemeen ja.

BS earningslotto. Random reactie van de markt na al die earnings voorlopig. Uber, Google, AMD, PYPL,...zo slecht was dat allemaal niet, wel integendeel. Er zijn er toch wat op de shortlist beland.

BS earningslotto. Random reactie van de markt na al die earnings voorlopig. Uber, Google, AMD, PYPL,...zo slecht was dat allemaal niet, wel integendeel. Er zijn er toch wat op de shortlist beland.
Zo was het op de weg naar omhoog ook altijd hé.
Neem identiek dezelfde resultaten bij Alphabet en vorig jaar was het aandeel daar gewoon op gestegen.
Alleen is het voor de meesten minder plezant als het daalt maar het is op zich even random.

Zo was het op de weg naar omhoog ook altijd hé.
Neem identiek dezelfde resultaten bij Alphabet en vorig jaar was het aandeel daar gewoon op gestegen.
Alleen is het voor de meesten minder plezant als het daalt maar het is op zich even random.
Zijn niet enkel resultaten die beurskoersen beïnvloeden. Oa. sentiment en vooruitzichten zijn zeker zo belangrijk. Om die items op een rationele manier mee in te rekenen bestaat er een andere soort analysemethode dan FA.

:offtopic: Aangezien iedereen hier toch hoge middelklasse is, is het een kleine moeite om Beyondgaming te steunen met jullie >10k winst per jaar

Zijn niet enkel resultaten die beurskoersen beïnvloeden. Oa. sentiment en vooruitzichten zijn zeker zo belangrijk. Om die items op een rationele manier mee in te rekenen bestaat er een andere soort analysemethode dan FA.
Juist daarmee. Sentiment is op individueel bedrijfsniveau random maar toch doorslagggevend. En de vooruitzichten waren (in dit concreet geval) ook vorig jaar al hoge AI investeringen, dus fundamenteel niets nieuw.

Juist daarmee. Sentiment is op individueel bedrijfsniveau random maar toch doorslagggevend. En de vooruitzichten waren (in dit concreet geval) ook vorig jaar al hoge AI investeringen, dus fundamenteel niets nieuw.

Mss is het net op de blijvend hoge CAPEX dat ze worden afgerekend?

Terug
Bovenaan