Je kan Crocs en Basic Fit toch helemaal niet met elkaar vergelijken als bedrijf. Het product Croc heeft veel meer concurrentie dan het product Basic Fit. Alleen al maar het risico van Chinese rip-off in de Action of via Temu. Wat is de kans dat Crocs over 20 jaar nog relevant is vs. Basic Fit? En wat zijn de redenen dat ze irrelevant kunnen worden? Deze lijst lijkt mij langer bij Crocs.
Ik heb hier al eens gepost dat concurrentie van namaak geen significant issue is en de cijfers (lees: marges) tonen dat ook aan. Crocs bestaan al 20 jaar, de namaak ook. Zie posts pre-Q4 earnings.
Mijn punt was ook niet zozeer het vergelijken van de bedrijfsmodellen, maar de waarderingskwestie ifv de fundamentals. Je gaat toch niet ontkennen dat Crocs beter presteert op vlak van FCF (en ik bedoel effectieve netto FCF), schuldratio, marges, kostendiscipline en kapitaalallocatie? En dat is mijn punt: ondanks sterke fundamentals is de multiple gezakt van ~10 naar ~6,5 oftewel -35% puur door multiple compression, ondanks sterk track record én voortdurend kloppen van de estimates, in tegenstelling tot BFIT. BFIT heeft géén sterke fundamentals (meer), kan die massale buybacks niet veroorloven en de waardering scheelde niet veel, m.a.w. je loopt risico om geneukt te worden door langdurige multiple compression zonder onderliggend mechanisme om de waarderingskwestie op te lossen. Je zet volledig in op de vooruitzichten en execution van het management. Rekening houdend met track record van de afgelopen jaren, voel jij je daar comfortabel bij? Ik niet alleszins.
Basic Fit heeft veel schulden maar met deze cashflow is die op 6 jaar afgelost. En dat terwijl uw huidige clubs gewoon mooi onderhouden zijn.
Dat laatste is enorm locatiegebonden. Hoe lang doet Crocs erover om hun schulden af te lossen met huidige cashflow? Anderhalf jaar. Die moeten daarvoor ook niet stoppen met (proberen) groeien. Hoe verklaar je trouwens dat ze de convertibles willen aflossen met nieuwe equity offering als de cashflow zo sterk is?
Als je fitness als commoditie zou zien, dan heeft Basic Fit de laagste kost. Ondermeer door onderhandelingsmarge met leveranciers. Als consumenten 24/7 willen, en dat is niet rendabel voor BF, dan is dat zeker al niet rendabel voor andere ketens of individuele zaken.
Dus? Punt is dat ze jaarlijks tientallen miljoenen extra gaan wegsmijten aan een groei-initiatief dat nooit gaat werken. En zoals ik zei: er is nauwelijks vraag vanuit consumenten kant. Ken jij iemand die om 2u 's nachts gaat trainen? Dit is paniekvoetbal om bepaalde KPI's op te smukken zonder duidelijk pad naar stijgende winstgevendheid.
Elke maand komt er een mooie stabiele cashflow binnen (en die stijgt nog jaarlijks met +10%).
Dat is dus helemaal niet zeker hé. Zoals Janus al aangaf, die FCF kan volledig wegsmelten door explosie van kosten, foute inschatting van growth/maintenance Capex en stijgende concurrentie. Planet fitness bv is veel kapitaalkrachtiger en geraakt eenvoudiger aan vers geld dan BFIT.
Ale opnieuw begrijp ik niks van je manier van beleggen. Hoezo is je thesis compleet anders na dit rapport, dat je aan -15% moet verkopen (vs gisteren). En dat terwijl er businessgewijs niks anders is dan gisteren.
Niks anders? Wij hebben een ander rapport gelezen denk ik. Dat ding crasht op een groene beursdag geen 20% op >10x normale volume zonder dat er iets veranderd is.
Mijn main issues: paniekerige aanpassing van groeipad en kapitaalallocatie. Totaal ongepast buyback programma (en ik ben daar over het algemeen fan van, dus wilt wel iets zeggen), nutteloos liquiditeitsprogramma, belachelijke strategie met dat 24/7 plan in Frankrijk (de slechtst presterende markt btw, hier moeten ze net kosten besparen). Weinig concreet over hun franchising, winstgevendheid gigantisch onder verwachting en een management dat nu al twee jaar voor geen meter te vertrouwen is. Hoezo noem je dit een goed bedrijf? Zoals iemand anders hier postte: dit ruikt naar een management in distress. Bv die €40m buybacks is puur om hun US aandeelhouders te pleasen.
Spreek je over fitness in BE of NL (geen idee in FR) dan denkt iedereen spontaan aan Basic Fit. Dat heeft al een serieuze waarde.
Ja, het probleem zit em dan ook niet in BE of NL. Die twee markten zijn ook gesatureerd, het groeiverhaal moet uit Frankrijk/Duitsland/Spanje komen en daar stokt de motor. Merk ook op dat ze met geen woord hebben gerept over de integratie van hun overname in Spanje.
Op lange termijn zie ik ook positieve impact van GLP-1. Alleen al omdat de fitness de ideale plek is om een knappe date te vinden (Janus zijn idee is dat iedereen begint rond te poepen als ze strak staan).
Dit is gewoon wishful thinking.
Goed, ik kan echt blijven gaan waarom basic fit een goed bedrijf is en investeren een goed idee zou zijn. Maar het is al duidelijk dat jij meer emotioneel dan rationeel bent.
Start van dit jaar bijlange niet om mee uit te pakken, volledig akkoord. Dat de verkoop emotioneel gedreven is, nee. Bleek ook uit mijn initiële reactie en de redenen zijn hier door verschillende mensen aangehaald. Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat invalideert mijn risk/reward afweging niet. Die is in mijn ogen wel degelijk serieus verslechterd na vandaag.
Janus zijn opmerking is zeker terecht ivm maintenance CAPEX, dit ga ik ook wel even beter bekijken.
Ik zou zeggen bekijk de aangepaste kapitaalallocatie en groeitraject ook eens in detail en je zal zien hoe tegenstrijdig hun beweringen en acties zijn. Ga voor de lol ook eens terugkijken hoe hun eigen vooruitzichten en strategie de laatste 3j zijn geëvolueerd. Ik dacht vorig jaar bij €20 dat het een bodemwaardering was en het ergste gepasseerd was, of alleszins voldoende ingecalculeerd in de waardering. Ze zijn sindsdien double digit gegroeid (in hun core KPI's althans), hebben een hoop kostenbesparende initiatieven uitgerold en desondanks nu weer 20% lager. De kosten zijn helemaal niet onder controle, in tegendeel. Ze gaan er bewust nog €35m bijlappen. Probleem is ook dat het geen pure multiple compression is. De winstgevendheid is ondermaats en de trend daarin is zorgwekkend. Dit groeiverhaal kraakt langs alle kanten, alleen moet je de puntjes zelf verbinden want het mgmt gaat dat zelf uiteraard niet toegeven.