Kleine Beursfeiten

Wanneer is het dan ooit pikkedonker? Leg jij je verlichting af 's nachts? Ik zie alleszins heel veel door de camera's van mijn auto's als het buiten donker is.
Zelfs met u lichten aan zie jij in de nacht niks liggen op 100m als het maar bvb een autoband is op de baan. Tegen dat u dat camera het ziet ben je er al ver over gereden.
Heb je daar een bron voor?
Kennis die bij een toeleverancier van Tesla werkt.

De technologische evolutie staat niet stil hé, veel auto's doen dit vandaag al probleemloos.
Er is een verschil tussen adaptieve cruise control en autonoom rijden eh.

Maar goed, het is beurstopic. Ik ga er niet dieper op ingaan, feel free om mij een PM te sturen.

3,5% positie Waters (de labo tech fabrikant) gekocht. Beetje duurder dan ik eigenlijk wou, maar post-2021 dieptepunt was slechts 15% lager dan nu (eind 2023). Het bedrijf is sindsdien wel netjes gegroeid, met sterke cijfers in 2024, better than expected performance in Q1'25 en lichte verhoging outlook voor dit jaar bij Q2 results. Kan nog een pak goedkoper, maar historisch gezien is dat nooit het geval geweest. Gelijkaardige waardering als Illumina, maar véél beter track record. Misschien kan @cege daar wel iets nuttiger over zeggen. Kans dat dit long-term een loser is, bijna nihil.
25% FCF marge, ~30% van de omzet is recurring revenue via service contracten, consumables, software, etc. Die omzet groeide in Q2 11%.

3,5% positie Waters (de labo tech fabrikant) gekocht. Beetje duurder dan ik eigenlijk wou, maar post-2021 dieptepunt was slechts 15% lager dan nu (eind 2023). Het bedrijf is sindsdien wel netjes gegroeid, met sterke cijfers in 2024, better than expected performance in Q1'25 en lichte verhoging outlook voor dit jaar bij Q2 results. Kan nog een pak goedkoper, maar historisch gezien is dat nooit het geval geweest. Gelijkaardige waardering als Illumina, maar véél beter track record. Misschien kan @cege daar wel iets nuttiger over zeggen. Kans dat dit long-term een loser is, bijna nihil.
25% FCF marge, ~30% van de omzet is recurring revenue via service contracten, consumables, software, etc. Die omzet groeide in Q2 11%.

Ik kan en wil daar niks over zeggen :coolbrows:

Is pure macro play. Markt is voor 90% een duopolie. Geen USP bij beide. Farma gogogo, capex (rente) gogogo, NIH gogogo.

Concurrentie heeft exact zelfde business model, recurring push, zelfde marge, revenue per employees etc. Ze doen elkaar allemaal na.

Puur qua execution valt er niet veel over te zeggen. Wachten op Godot. Kheb gehoord dat 7% revenue groei een dingetje is en leveraged marge expansion erbovenop om op dubbel digit eps groei te komen. Waar heeft Jakob Illumina de mosterd gehaald denk je?

Het is overal al 2y dezelfde boodschap. De labos draaien, service revenue is goed, capex in de lappenmand. In dat opzicht is pacb een leverred bet op dezelfde macro richting.

Ze moeten Chrome niet verkopen. Goeie advocaten hebben helpt big time.

Heb je ook effectief naar de revenue groei, oei ik bedoel daling gekregen? Of is het verhaal het enige dat telt voor je? En dan nog het account "BestInTesla", na 1 minuut checken zie je gewoon een puur fanboy account? Dat kan toch niet?

Alsof battery storage opeens een groot deel van de tesla revenue zal zijn? Alsof ze daar een monopolist zouden gaan zijn en andere pure energy players daar niet beter in zullen zijn. Quod non.

Allé, ik wens je veel succes hoor, maar ik hoop dat dat luchtkasteel je niet al te veel geld gaat kosten
Zal wel weer oppikken binnen een paar maanden. De negativiteit tegenover tesla omdat het gerund word door musk zal zienderogen afnemen. Want de gemiddelde mens weet met moeite wat hij de dag ervoor gegeten heeft.

En dat het een fanboyaccount is die ik toonde weet ik ook, maar dat wil daarom niet zeggen dat hij fout zit.

Tesla is vandaag omhoog trouwens in de zee van rood :unsure:

Ook nog 3% positie in Zoetis genomen. Is marktleider in animal health, super stabiele en seculiere groeitrend. Kwamen gisteren met prima resultaten voor Q2, guidance omhoog. Ticks a few boxes: hoge ROCE/ROIC (25-35%), hoge FCF- en operationele marge (25% en 40%). Geven al jarenlang guidance voor high single digit groei en pricing power om tot low teens EPS groei te komen. Elk jaar erop of erboven. Zijn ook compleet recessie immuun, in 2008 (toen nog onder Pfizer) was er groei, en elk jaar nadien ook.

Opnieuw: zeker niet goedkoop, maar super kwalitatief bedrijf waarvan je met quasi-zekerheid kan zeggen dat ze het komend decennium 10% EPS groei per jaar gaan afleveren.

Laatst bewerkt:
Hou het constructief a.u.b.
Zowiezo zal AI sneller denken dan een mens EN een snellere responstijd hebben, daar bestaat er geen twijfel over. Met alle data gecombineerd van alle wagens samen gaan die uiteindelijk ook meer rijervaring hebben dan gelijk welke mens die zijn hele leven op baan gespendeert heeft. Logisch gevolg is dat ze dan (over het algemeen*) betere beslissingen nemen.

*er zal altijd wel een uitzondering zijn zoals bijvoorbeeld een morele keuze, vb: de auto rijd over een olievlek en glijd richting een stel mensen, de robot heeft de keuze om ofwel een een moeder met haar 2 peuterkindjes plat te rijden ofwel 5 bejaarden van den okra die op fietstocht zijn...
Voor ons zou de keuze simpel zijn, maar een robot heeft (nog) geen moraal
Ik zou zeggen neem de proef op de som en kruip in een Tesla en ga in de regen rijden.
Succes en tot op het kerkhof.

Gitlab lijkt vandaag behoorlijk lager te starten na goede cijfers, maar ook na vertrek van CFO en minder goede guidance dan verwacht. Ben benieuwd naar de effectieve beursopening.

Hier nog wat extra info m.b.t. Gitlab. Mij lijkt een daling van Gitlab eerder een buy-the-dip moment.
Bill Staples (CEO):
  • Hij zegt dat GitLab Duo Agent Platform een hybride model krijgt:
    • seat-based pricing (zoals nu bij Ultimate/Duo Pro/Enterprise).
    • usage-based pricing voor AI agents / workflows (denk aan taken zoals CI/CD-optimalisatie, code review, incident response).
  • Dit wordt nadrukkelijk genoemd als monetisatiemodel dat “usage growth bovenop seat growth” toevoegt.
  • Hij benadrukt dat dit “een verdubbeling van de TAM” kan betekenen en dat GitLab hiermee verschilt van pure seat-modellen zoals GitHub Copilot.
  • Timing: hij zegt niet letterlijk “FY27”, maar wel dat de go-to-market investeringen (nieuwe PLG-motion en salesprograms) vooral effect zullen hebben vanaf FY27. Dat suggereert dat de usage-based Duo workflows in de loop van FY26 worden uitgerold, en vanaf FY27 substantieel gaan bijdragen.

GitLab draait nu al >70% van de groei puur uit seats, maar dat is wel eindig. Wat ze nu doen met Duo Agent Platform is next level: hybride pricing (seat + usage).
  • Nieuwe groeimotor: elk AI-taskje dat je agent uitvoert, gaat straks meebetalen. Dus niet alleen meer inkomsten als een bedrijf extra devs aanneemt, maar ook als bestaande devs méér AI inzetten. Dat is een flywheel – hoe meer AI je gebruikt, hoe meer GitLab verdient.
  • Enterprise sweet spot: grote klanten willen voorspelbare seat-licenties, maar ook de flexibiliteit van usage. GitLab gooit er bundels in → beetje included usage bij je Ultimate pakket, daarna gewoon bijtikken. Makkelijk opstappen, makkelijk opschalen.
  • TAM verdubbelt: seatmodel is beperkt aan dev-aantallen. Usage-model schaalt mee met workloads. Als AI straks echt doorbreekt, gaat de revenue curve een stuk steiler omhoog.
  • Concurrentievoordeel: GitHub Copilot rekent alleen per seat → veel minder flexibel. GitLab biedt interoperabiliteit (Amazon Q, Claude, Gemini, etc.) en usage. Dat maakt ze aantrekkelijker voor enterprises die niet vendor locked willen zitten.
  • Timing: ze rollen dit in FY26 uit, echte knal zie je pas in FY27 en verder. Dus wie nu instapt, zit voor de curve.

Samengevat:
* GitLab transformeert van “gewoon seat-based SaaS” naar een hybride seat + usage play. Dat is precies het model dat Wall Street bij Snowflake en Datadog altijd premium multiples gaf. Combineer dat met 90% gross margins en je hebt een AI-native platform dat nog maar net begint met monetizen.

* GitLab koers-scenario’s (12–18mnd):
  • Bull: usage-based AI slaat aan → Wall Street waardeert ze als Snowflake/Datadog. EV/Sales 10x (nu 6-7x) → koers +30-50%.
  • Base: groei netjes 20-25%, maar usage nog klein → koers +10-20%, beetje met sector mee.
  • Bear: usage flop, seat growth vertraagt, SMB zwak → multiple krimpt, koers -20/-30%.
* Asymmetrisch spelletje. Downside beperkt, upside fors als usage echt tractie krijgt.
Bullcase > bearcase imo. Seats + expansion blijven groeien, usage-model next year = extra turbo. Cash + margins = safe. Potentie voor re-rating is groot, downside beperkt.

Laatst bewerkt:
Gitlab lijkt vandaag behoorlijk lager te starten na goede cijfers, maar ook na vertrek van CFO en minder goede guidance dan verwacht. Ben benieuwd naar de effectieve beursopening.

Hier nog wat extra info m.b.t. Gitlab. Mij lijkt een daling van Gitlab eerder een buy-the-dip moment.
Bill Staples (CEO):
  • Hij zegt dat GitLab Duo Agent Platform een hybride model krijgt:
    • seat-based pricing (zoals nu bij Ultimate/Duo Pro/Enterprise).
    • usage-based pricing voor AI agents / workflows (denk aan taken zoals CI/CD-optimalisatie, code review, incident response).
  • Dit wordt nadrukkelijk genoemd als monetisatiemodel dat “usage growth bovenop seat growth” toevoegt.
  • Hij benadrukt dat dit “een verdubbeling van de TAM” kan betekenen en dat GitLab hiermee verschilt van pure seat-modellen zoals GitHub Copilot.
  • Timing: hij zegt niet letterlijk “FY27”, maar wel dat de go-to-market investeringen (nieuwe PLG-motion en salesprograms) vooral effect zullen hebben vanaf FY27. Dat suggereert dat de usage-based Duo workflows in de loop van FY26 worden uitgerold, en vanaf FY27 substantieel gaan bijdragen.

GitLab draait nu al >70% van de groei puur uit seats, maar dat is wel eindig. Wat ze nu doen met Duo Agent Platform is next level: hybride pricing (seat + usage).
  • Nieuwe groeimotor: elk AI-taskje dat je agent uitvoert, gaat straks meebetalen. Dus niet alleen meer inkomsten als een bedrijf extra devs aanneemt, maar ook als bestaande devs méér AI inzetten. Dat is een flywheel – hoe meer AI je gebruikt, hoe meer GitLab verdient.
  • Enterprise sweet spot: grote klanten willen voorspelbare seat-licenties, maar ook de flexibiliteit van usage. GitLab gooit er bundels in → beetje included usage bij je Ultimate pakket, daarna gewoon bijtikken. Makkelijk opstappen, makkelijk opschalen.
  • TAM verdubbelt: seatmodel is beperkt aan dev-aantallen. Usage-model schaalt mee met workloads. Als AI straks echt doorbreekt, gaat de revenue curve een stuk steiler omhoog.
  • Concurrentievoordeel: GitHub Copilot rekent alleen per seat → veel minder flexibel. GitLab biedt interoperabiliteit (Amazon Q, Claude, Gemini, etc.) en usage. Dat maakt ze aantrekkelijker voor enterprises die niet vendor locked willen zitten.
  • Timing: ze rollen dit in FY26 uit, echte knal zie je pas in FY27 en verder. Dus wie nu instapt, zit voor de curve.

Samengevat:
* GitLab transformeert van “gewoon seat-based SaaS” naar een hybride seat + usage play. Dat is precies het model dat Wall Street bij Snowflake en Datadog altijd premium multiples gaf. Combineer dat met 90% gross margins en je hebt een AI-native platform dat nog maar net begint met monetizen.

* GitLab koers-scenario’s (12–18mnd):
  • Bull: usage-based AI slaat aan → Wall Street waardeert ze als Snowflake/Datadog. EV/Sales 10x (nu 6-7x) → koers +30-50%.
  • Base: groei netjes 20-25%, maar usage nog klein → koers +10-20%, beetje met sector mee.
  • Bear: usage flop, seat growth vertraagt, SMB zwak → multiple krimpt, koers -20/-30%.
* Asymmetrisch spelletje. Downside beperkt, upside fors als usage echt tractie krijgt.
Bullcase > bearcase imo. Seats + expansion blijven groeien, usage-model next year = extra turbo. Cash + margins = safe. Potentie voor re-rating is groot, downside beperkt.
Wat denk je van Braze na closing ? De verwachting lijkt negatief te zijn.:

Additionally, estimates for 2027 have increased from $807.08 million to $822.84 million over the past 90 days. However, earnings estimates have declined. For the full year 2026, estimates dropped from -$0.87 per share to -$1.15 per share, and for 2027, they fell from -$0.70 per share to -$0.91 per share over the past 90 days

Wat denk je van Braze na closing ? De verwachting lijkt negatief te zijn.:

Additionally, estimates for 2027 have increased from $807.08 million to $822.84 million over the past 90 days. However, earnings estimates have declined. For the full year 2026, estimates dropped from -$0.87 per share to -$1.15 per share, and for 2027, they fell from -$0.70 per share to -$0.91 per share over the past 90 days
De koersschommelingen van Braze zijn in het verleden meestal vrij negatief geweest na earnings release. Bij negatieve reactie sluit ik niet uit dat het naar +/- 23$ kan gaan komende tijd. Aangezien de negatieve koersreactie van Braze na earningsrelease de laatste jaren, twijfel ik momenteel om op mijn aankoop van 13/08 aan 24,84$ (30% van mijn Braze aandelen) winst te nemen. Zou zo'n 9% winst opleveren. Dit om de risk-reward wat veiliger te stellen. Dit zou dan wel een vermindering van de winst zijn bij positieve koerssprong. Bij positieve verrassing zie ik de beurskoers mogelijk richting 34-35$ gaan de komende weken. Ik reken dus eigenlijk op een potentiële daling richting 23$ of een potentiële stijging richting 34-35$.

Laatst bewerkt:
Ik zit plots met een gedacht rond gans de inwerkingtreding van de meerwaardebelasting. Het zal voor zover ik lees mogelijk zijn om aan te geven dat bepaalde aandelen tegen een hogere aankoopprijs werden aangekocht dan hun marktwaarde op middernacht 1 januari 2025 (het moment dat er een "foto" genomen wordt). Dit is om verlies opgelopen nog vóór de inwerkingtreding van de meerwaardebelasting vrij te kunnen stellen wanneer het aandeel herstelt.

Waarom niet gewoon PUT opties schrijven die héél diep ITM zitten en vervallen voor eind dit jaar?

Marktprijs van een aandeel is bijvoorbeeld $100 en jij schrijft op $200 (of $150 of whatever de maximum beschikbare strike is) en strijkt hiervoor een premium op van iets meer dan $100. Op uitvoerdatum noteert het aandeel lager dan de strike van $200. Je wordt dus uitgeoefend en bent verplicht aan te kopen tegen de strike van $200 per aandeel. Je hebt hiermee een bewijs dat je het aandeel effectief hebt aangekocht aan $200. Hiermee zou dus alle toekomstig geboekte meerwaarde onder die strike van $200 niet meetellen voor de meerwaardebelasting. :oi22:

Een nadeel is wel dat je TOB moet betalen op $200 per aandeel, niet op $100 (of whatever de marktprijs ten tijde van uitvoering). Maar dat is maar een kleintje ten opzichte van 10% op de meerwaarde.

Tijdelijke loophole of niet?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan