Kleine Beursfeiten

Gelet op de toenemende politieke druk op de Fed (zie https://www.federalreserve.gov/newsevents/speech/powell20260111a.htm ) en het steeds verder afglijden naar de dollar, hoe zien jullie de invloed op de markten?

Alles in dollar kopen begint toch wel enorm goedkoop te worden, al ben ik wat twijfelachtig over de termijn waarop het zich gaat herstellen. Als er daar een marionet komt te zitten van Trump in mei gaan we (waarschijnlijk?) naar verdere rate cuts gaan. Mijn horizon is lang genoeg om een hopelijk herstel van de dollar terug in te calculeren, maar 't is afwachten natuurlijk.

Meningen over hoe je erop kan inspelen? Tech staat al een tijdje te boomen, maar als het geld nog goedkoper wordt gaan die waarderingen nog verder omhoog vermoed ik? Of is er iets dat ik mis?

Gelet op de toenemende politieke druk op de Fed (zie https://www.federalreserve.gov/newsevents/speech/powell20260111a.htm ) en het steeds verder afglijden naar de dollar, hoe zien jullie de invloed op de markten?

Alles in dollar kopen begint toch wel enorm goedkoop te worden, al ben ik wat twijfelachtig over de termijn waarop het zich gaat herstellen. Als er daar een marionet komt te zitten van Trump in mei gaan we (waarschijnlijk?) naar verdere rate cuts gaan. Mijn horizon is lang genoeg om een hopelijk herstel van de dollar terug in te calculeren, maar 't is afwachten natuurlijk.

Meningen over hoe je erop kan inspelen? Tech staat al een tijdje te boomen, maar als het geld nog goedkoper wordt gaan die waarderingen nog verder omhoog vermoed ik? Of is er iets dat ik mis?
Afglijden blijft relatief:
1768235623209.png

Even uitzoomen.
Dollar staat al een tijd op zijn duurste in tientallen jaren.

fredgraph.png

Eind 2009 naar Las Vegas geweest, 25 dollar voor een hotel. 90 euro voor kamer aan de rand van de Grand Canyon.
DAT is een goedkope dollar. (En een mooie bijtende financiële crisis + recessie)

Mag dringend eens terugkomen 🙂

Begin van de dag: "Nieuwe trumpiaansr aanval op Fed ontlokt 'Sell America' op markten"

Einde van de dag: "Wall Street sloot maandag in het groen"

:unsure:

Heb hoe langer hoe meer het idee dat het meeste van Trump zijn zever al ingecalculeerd is in de beurs.
Ik heb ook de indruk dat er heel wat mensen overtuigd zijn dat de beurs enkel maar kan stijgen, en elke dip aanwenden om er meer geld in te pompen. Zie ook discussies hier waar mensen zonder verpinken zowat alles op de beurs zouden gooien, waar het gegarandeerd 10% per jaar stijgt :unsure:

Ik heb ook de indruk dat er heel wat mensen overtuigd zijn dat de beurs enkel maar kan stijgen, en elke dip aanwenden om er meer geld in te pompen. Zie ook discussies hier waar mensen zonder verpinken zowat alles op de beurs zouden gooien, waar het gegarandeerd 10% per jaar stijgt :unsure:
Op een termijn van pakweg 15 tot 20 jaar is gewoon elke dip bijkopen voor een ETF'er zoals mij wel ideaal. :D

Geef ze eens ongelijk, dat is precies wat er gebeurt :unsure:

Het probleem is dat door die ETFs al het geld blijft stromen en de markt dus eigenlijk belachelijk geprijst is..
Niks blijft duren, ook al lijkt het een no-brainer, als het te goed om waar lijkt te zijn zal dat uiteindelijk ook blijken.. De vraag is alleen wanneer.

Het probleem is dat door die ETFs al het geld blijft stromen en de markt dus eigenlijk belachelijk geprijst is..
Niks blijft duren, ook al lijkt het een no-brainer, als het te goed om waar lijkt te zijn zal dat uiteindelijk ook blijken.. De vraag is alleen wanneer.
Goh, de populariteit van indexfondsen is al begonnen in de jaren '90 als ik het goed voorheb, gewoon hier minder bekend (ook omdat beleggen in Europa tout court minder gedaan wordt volgens mij). En het is desondanks ook niet alsof retail zo'n gigantisch marktaandeel heeft. Wel groter dan vroeger uiteraard.

Maar boeit het?

Het blijft inderdaad niet duren, maar daarna, begint het gewoon opnieuw.
De bergtop waar we telkens vanaf glijden bij een bearmarkt, zal vroeg of laat opnieuw overwonnen en overstegen worden.

Gelieve niet op de man te spelen en zeker niet met (verdoken) minachtende opmerkingen.

Dat lijkt me zo'n nietszeggende quote ergens van een reddit forum geplukt. Volgt er niet nog "koop dus BTC" ?

Als het waar is dat ETFs de markt verstoren (wat ik niet geloof), dan zou dat willen zeggen dat er bedrijven te veel instroom hebben en andere niet. Dus de crap staat te hoog en de toppers te laag. Als diezelfde logica waar is, weet je wat te doen.

Tenzij de redenering is dat er door ETFs geld naar de markt vloeit die anders niet naar de markt zou vloeien. Index beleggen is zo oud als de straat.

Gelieve niet op de man te spelen en zeker niet met expliciete verwijten.
Dat lijkt me zo'n nietszeggende quote ergens van een reddit forum geplukt. Volgt er niet nog "koop dus BTC" ?

Als het waar is dat ETFs de markt verstoren (wat ik niet geloof), dan zou dat willen zeggen dat er bedrijven te veel instroom hebben en andere niet. Dus de crap staat te hoog en de toppers te laag. Als diezelfde logica waar is, weet je wat te doen.

Tenzij de redenering is dat er door ETFs geld naar de markt vloeit die anders niet naar de markt zou vloeien. Index beleggen is zo oud als de straat.
Alle ze, iemand heeft een mening die niet in u kraam past en ge gaat direct een beetje condecending doen?

De quote komt nergens van, ik heb wel al redelijk wat interessante boeken gelezen, misschien daardoor?
De verdeling van die "All world ETFs" is niet alles in rommel steken e.

1NVDANVIDIA Corporation4.42%12,738,378
2AAPLApple Inc.4.34%7,933,046
3MSFTMicrosoft Corporation3.90%4,035,228
4AMZNAmazon.com, Inc.2.39%5,220,858
5GOOGLAlphabet, Inc.1.99%3,167,492
6AVGOBroadcom Inc.1.99%2,514,553
7GOOGAlphabet Inc.1.62%2,572,517
8METAMeta Platforms, Inc.1.51%1,188,482
9TSLATesla, Inc.1.29%1,531,196
10TPE: 2330Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited1.19%13,238,000

Voila de top 10 holding in den all world 25% in dit.. Nu het kan zijn dat ge denkt AI is nog maar aan het begin, maar volgens mij is het wel degelijk een bubbel. Tesla ook wtf.. All world steekt gewoon geld in de populaire aandelen, Tesla is een fucking meme-aandeel.
Er wordt veel geld geleend om dan vervolgens in ETFs te steken. Als er iets misgaat en de beurs crashed een beetje en die leningen moeten terugbetaald worden, dan stuikt alles ineen. Dat is mijn mening en gij moogt de uwe hebben. Maar op die manier gaat ge geen discussie aan e, omhooggevallen pipo.

Laatst bewerkt door een moderator:
... dat gezegd zijnde, heeft er nog iemand pareltjes op de watchlist die nog niet relatief duur staan?
Ik ben vooral geïnteresseerd in pareltjes in de oliesector. Nu zilver en goud mooi gestegen zijn, wil ik gedeeltelijk naar olie roteren. Olie staat historisch gezien enorm cheap in verhouding tot zilver.

Alle ze, iemand heeft een mening die niet in u kraam past en ge gaat direct een beetje condecending doen om u e-penis groter te laten worden?

De quote komt nergens van, ik heb wel al redelijk wat interessante boeken gelezen, misschien daardoor?
De verdeling van die "All world ETFs" is niet alles in rommel steken e.

1NVDANVIDIA Corporation4.42%12,738,378
2AAPLApple Inc.4.34%7,933,046
3MSFTMicrosoft Corporation3.90%4,035,228
4AMZNAmazon.com, Inc.2.39%5,220,858
5GOOGLAlphabet, Inc.1.99%3,167,492
6AVGOBroadcom Inc.1.99%2,514,553
7GOOGAlphabet Inc.1.62%2,572,517
8METAMeta Platforms, Inc.1.51%1,188,482
9TSLATesla, Inc.1.29%1,531,196
10TPE: 2330Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited1.19%13,238,000

Voila de top 10 holding in den all world 25% in dit.. Nu het kan zijn dat ge denkt AI is nog maar aan het begin, maar volgens mij is het wel degelijk een bubbel. Tesla ook wtf.. All world steekt gewoon geld in de populaire aandelen, Tesla is een fucking meme-aandeel.
Er wordt veel geld geleend om dan vervolgens in ETFs te steken. Als er iets misgaat en de beurs crashed een beetje en die leningen moeten terugbetaald worden, dan stuikt alles ineen. Dat is mijn mening en gij moogt de uwe hebben. Maar op die manier gaat ge geen discussie aan e, omhooggevallen pipo.
Zonder namecalling etc stelde ik mij zelf wel de vraag of al die beleggingen in ETFs geen waarde creëren voor bedrijven die er eigenlijk niet is?

Het concept van een ETF is zeker zinnig. Risicospreiding door belegging in meerdere bedrijven en sectoren (hopelijk).
Desondanks, als alle ETFs gewoon in dezelfde bedrijven beleggen kan het wel is heel snel een bloedbad worden als een bedrijf van zijn sokkel valt (om welke reden dan ook).

Terug
Bovenaan